Itsepintainen öljyvuoto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Vastataanpa nyt tähän viestiketjuun jonka oon joskus ite alottanu kun näköjään noussu taas pinnalle. :D nyt sen reilun pari vuotta pysynyt vuodot poissa. 8)
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Sigun auto kyseessä ja öljyvuodot alkoi kiusaamaan. Ketjunkiristimen tiivisteet tuli jo vaihdettua ja siltä osin onnistunuy korjaus.

Nyt selkis tuo öljyntyhjennyspropun kohdalle ilmestyvän tipan lähde. Aina ajon jälkeen puhottaa muutaman tipan alle.
Pesin ja pyyhin brakecleanerilla, niin huomasin samalla, että edellinen omistaja sotkenut jotai silikonia vuodon lähteen alueelle. Tuo edellisen korjaus on koskenut jotain muuta, koska sillä ei ole vaikutusta tuohon täyttöputken o-renkaan pullahtamiseen, mikä on kuvassa näkyvissä. Hieman ihmettelen miten se noin on päässyt pullahtamaan. Alun perin huonosti paikallaan? Se venttiilikopan takana oleva takaiskuventtiili on oli rikki kun auto minulle tuli ja se vaihdettiin heti metalliseen.
Kuva

Onko tuo täyttöputki helppo irrottaa ja laittaa takaisin yksin? Tarviiko purkaa muuta kuin ylhäältä se muovipätkä ja kiinnityspultti pois?
Uusi o-rengas hieman öljyttynä sormikopelolla lohkoon paikalleen ja sitten putki voideltuna perään. Suhteellisen suoraan pitäisi pystyä painamamaan. Siksi varmaan avustaja, joka ohjaa tai työntää paikallaan, vai millaisia kokemuksia muilla?
Onko kellään mahdollisesti o-renkaan mittoja? Länsiautolla harvoin ollut noita erilaisia o-renkaita varastossa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ylhäälrä irti ja nitkutellen ja pyörittäen irtoaa. Uusi o-rengas voideltuna putkeen uraan ja painat paikalleen.
Oletko varma ettei vuoto tule öljylöukon purkuputken juuresta ? Sielläkin on kovettunut o-rengas.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Kiitos ohjeistuksesta! Lohko oli kuiva ja niin näytti olevan se öljyloukun alaosa myös. Tuon purkuputken taakse en niinkään kurkistanut, öljyn täyttöputki oli niin selkeä tapaus. Pitänee samalla vaivalla tilata tuo mainitsemasi o-rengas. Öljypainekytkin ja kampuran takapään stefa myös varmuuden vuoksi vaihtoon sitten kun kytkinremppa koittaa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

vesa67 kirjoitti: Oletko varma ettei vuoto tule öljylöukon purkuputken juuresta ? Sielläkin on kovettunut o-rengas.
Tarkoititko tuon putki numero 6:en alapäässä? Jos tulkitse oikein EPC:tä, niin se ei tunne kyseistä -orengasta? Alustavasti laitoin tuon letkun ympärille nippusiteen.
Kuva
Kuva
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Uusi o-rengas öljyputkeen, mutta edelleen tiputtaa. Olin kuvitellut, että uudella o-renkaalla varustettu täyttöputki olisi tiukka ja hankala työntää paikalleen. Sitä se ei todellankaan ollut. Moottoriöljyllä voideltuna meni todella helposti ja paikalleen, eikä tuntunut vakuuttavan jämäkältä. Edellinen ranettja oli korjannut liitosta mustalla silikonimassalla. Kun vedin vanhan virityksen ulos niin putkenkärjessä ja orenkaankin päällä/ympärillä oli tuota massaa. Putsasin sen tietysti pois. On toki sellainen mahdollisuus, että lohkoon on jäänyt edellisen ranettajan tiivistesilikonia ja sen takia nyt voi falskaa. Se ei siltä kumminkaan tuntunut koska o-renkaalla varustttu putki liikku jouhevasti.

Kuva

Kun tyhjäkäynnillä laittoi paperin täyttöaukon päälle niin ei huomannut selkeää puhallusta tai imua. Kuten tuossa aiemmin kerroin se imusarjan päällä oleva muovinen takaiskuventtiili on n. 1,5 vuotta sitten vaihdettu metalliseen. Voiko tuo olla että kampikammioon pääsee painetta? Kampiakselin sefojen kodissa ei ole vuotoja. Onko vinkkejä mitä kannattaisi seuraavaksi selvittää (huonon o-rengasliitoksen lisäksi)?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Öljynpaineanturi
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Uusi o-rengas öljyputkeen, mutta edelleen tiputtaa. Olin kuvitellut, että uudella o-renkaalla varustettu täyttöputki olisi tiukka ja hankala työntää paikalleen. Sitä se ei todellankaan ollut
Kannattaa etsiä hiukan paksumpi o-rengas jos uusi rengas on väljä.
Olihan "poteron" seinät ehjät,ettei oltu tökitty seinämiin pahoja naarmuja uria.
Ja kumi on todella kovaa tavaraa,ajan saatossa se kalvaa itselleen isomman kolon,varsinkin tuollaisessa kohdassa jos pääsee
elämään.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Hain tiivistekeskuksesta toisen o-renkaan. Annoin sen vanhan liiskaantuneen renkaan malliksi. Myyjä sanoi, että pesä tai putki jos olis niin sais oikean valittua. Selitin tilanteen ja pyysin arpomaan yhden jolla vois tulla tiukempi tiivistys. Antoi mulle 17,12 x 2,62 (orkkis 18 x 2,5). Sillä tuli n 0,5 mm isompi alkupaksuus tiivistepintaan ja tuli tosi sopivan tiukka tiivistys. Lohkossa oleva pesä tuntui sileältä ja siellä ei ollut mitään vanhoja tiivisteliiman jämiä. Täytyy kyllä sano, että hyvä mesta ja hyvää palvelua tuolla tiivistekeskuksen tiskillä.

Vuoto ei vielä loppunut, mutta tuo öljytikun kohta on nyt poissuljettu. Seuraavaksi pitää tutkia tuo öljyloukon paluuputken tiivistys ja tuo öljypohjan ja lohkon välinen sauma. Kaikki vanha tiivistemassa pitää saada revittyä pois että pääsee jäljille. Öljyloukon paluuputkea pitkin ei ainakaan valu mitään. Kuvien liittäminen menee huomiseksi.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja markusR »

Ottaisin ensimmäisenä sen öljynpaineanturan tarkastuslistalle. :wink:
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Aiempaan viittaukseen öljyloukon purkutien o-renkaasta tarkennuksena että kyse on öljyloukon alareunasta lohkon seinämästä läpi menevän yhteyden o-rengas. Öljynpaineanturin vuoto näkyy helposti öljytipasta joka on anturin rungon alapinnalla, kurkkaa altapäin startin ja lohkon välistä. Työläin vuotokohta on sitten kannen ja lohkon välistä jakoketjun kiristimen nurkasta, siellä on öljykanava lohkosta kanteen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Tein viikolla vähän isomman rempan, toivossa, että vuoto ja kaikki muut lähialueen potentiaaliset vuotokohdat hoituisi samalla ennakoivasti kuntoon. Hommasin etukäteen marmoritiskiltä öljyloukon, öljyloukosta öljypohjaan menevän letkun, uuden öljypaineanturin ja öljypohjan putsauksessa vaihdettavat o-renkaat. Osiin meni marmoritiskillä yhteensä ~61€. Hieman yllätyin kun öljypainekytkin maksoi marmoritiskillä vain ~12€. Meinasin ostaa myös öljysuodattimelle menevien letkujen o-renkaat, mutta jätin toistaiseksi pois kun ei niiden kanssa mitään akuuttia ongelmaa ja ne olisi maksaneet 7,64€/kpl. Kun vertaa siihen öljytikkuputken o-renkaaseen, joka maksoi 0,9€, niin voi todeta, että marmoritiskin hinnoissa on aina tuo yllätysmomentti läsnä.

Kun auto oli jo nostimella tallipäällikkö huomautti, että öljyloukku oli Professional Parts Swedenin valmistama. Itsellä ei ollut tullut mieleenkään, että marmoritiskillä myydään tarvikeosaa. Tokihan ne saabin alkuperäisetkin osa tyleensä jossain muualla valmistetaan, mutta tuo oli paha takaisku varsinkin kun heti iski silmään, että se lohkoon menevän yhteen o-rengas oli musta eikä vihreä, kuten nuo orkkis renkaat.

Se alkuperäinen vuotokohta mitä metsästettiin saattoi olla lohkon ja ölypohjan välissä, joten ölypohaan kurkkaaminen ja putsaus oli sopiva tehdä samalla. Tuolta näytti 143tkm ajetun aeron öljypohja. Merkkihuolloissa valmistajan ohjelman 100tkm asti ja sen jälkeen pari 10tkm välien ja nyt 7-8tkm välein. Viinalla ajettu n. 10tkm välillä 125-142tkm. Ei voi kovin karstaiseksi kutsua.
Kuva

Remontti meni muuten hyvin, mutta öljyä taas pudottaa! Kävin alla kurkkamassa ja vuoto kohta on aivan selvä. Öljyöloukun liitos lohkoon!!
Mielestäni tuota o-rengasta ei EPC:ssä näy erikseen. Matka käy Tiivistekeskuskeen kautta taas nostimelle. Kun otan orkkis öljyloukon ja sen vanhan o-renkaan mukaan niin asia varmasti hoituu, mutta pesän koko olisi myös hyvä tietää. Pakko antaa marmoritsikille palautetta tuosta PPS osasta. Tuskin sieltä mitään hyvitystä saa. Uudella samanlaisella osalla tilanne ei paremmaksi muutu.

1) Sattuisiko jollain olemaan T7 lohkoa irti, että voisi ottaa mitan tuosta lohkossa olevasta pesästä?
2) Osaako joku kokemuksesta sanoa, tuleeko öljyloukku riittävästi irti o-renkaan vaihtoa varten, ilman että ottaan ne loukun yläosassa olvat letkut irti?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Remontti meni muuten hyvin, mutta öljyä taas pudottaa! Kävin alla kurkkamassa ja vuoto kohta on aivan selvä. Öljyöloukun liitos lohkoon!!
Ei kait tuon luulis noronaan vuotavan jos edes jotenkin on kiinni? Eihän sinulla nyt tee painetta jostain syystä kampikammioon?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Oisko mäntä rikki
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Ei varmaan ihan norona, mutta kun pysähtyy niin niin pieni läikkä jää, joten vähän varmaan puskee ajon aikana. Olen nyt käyttänyt vakiopaikoilla levyä auton alla kunnes tuon ehtii korjata. Ensi viikolla toivottavasti.

On tuo mäntä adia on käynyt mielessä, mutta ajossa en huomaa mitään. Öljytikkuputkesta ei tule painetta jos sen voi tyhjäkäynnillä kierrättämällä todeta?

Voiko painetta tulla jostain muusta syystä kuin halki olevasta männästä?

Pitää mitata puritukset.
Yksi tulppa kerralaan irti ja mittari siihen. Di kasetista johto irti. n 5s pyöritys kaasua samalla painaen.
Kaikki näin ja lopuksi uusi kierros muutamalla öljytipalla männän ja pytyn väliin.
Menikö oikein?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Vastaa Viestiin