9-5 harkinnassa: Ongelmia? Tyyppivikoja? Muita kokemuksia?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pertsaj
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:01

9-5 harkinnassa: Ongelmia? Tyyppivikoja? Muita kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja pertsaj »

Mulla olis kiikarissa yks -00 mallinen 9-5 SE 2.3t sedan. mittarissa 89tkm ja vehje ollu työsuhdeautona. Kävin se koeajamassakin jo ja soittelin edelliselle omistajalle. Kaikki tuntuis oleva OK, mitä nyt ensihätään ehdin sitä tutkia. Radion-/ajotietokoneen näytössä näytti olevan pikseleitä pimeänä, se lienee joku tyyppivika, jos oikein olen ymmärtänyt.

Saabeista kun en toistaiseksi tiedä juuri mitään, niin kyselenpä täältä.
Suhtkoht asiallisen tarjouksen sain liikkeessä vaihdossa nykyiseen kansanautooni. Onko noissa 9-5:ssa jotain muuta mitä erityisesti kannattaa tsekata, jotain tyyppivikoja tms?
Pikkuisen alkoi kuitenkin arveluttaa kun luin jostain keskustelupalstoilta, että 2,3 koneissa on ollut ongelmia tasapainotusakseleiden käyttöketjun ja rattaiden kanssa ja ne kuulemma saattaa olla vaihtokunnossa jopa alle 100tkm:ssä. K.o. jutussa mainittiin, että kone, vaihteisto, etupalkki sun muuta pienempää osaa pitää irrottaa, myös sylinterikansi pitää irrottaa, vie kuulemma korjaamollakin pari päivää ....
Onkoha tuo vain kuulo/-luulopuhetta vai onko tuommoista ongelmaa olemassa tai onko joskus ollut jossain vanhemmissa malleissa?
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Saab 95 mutta aero wagon

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Moi,

ostin 66tkm ajetun AeroWagonin, ei ole ollut ongelmia, ja tiedän varmaan yhtä paljon kuin sinäkin Saabeista.

Auto tuntuu hyvältä paketilta. Italian tapaan sillä on ajettu paljon liikenteessa ja mutkasia teitä. Iskunvaimentimet taidan joutua jossain välissä vaihtaan.

Tuosta ketjusta en ole kuullut itse mitään.

NeroSaab
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Vikalista.

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

No omalla kohdalla vikalista on kasvanut turhan pitkäksi, mutta eipä juuri noin vähän ajetussa vikoja vielä ole..Tuo Di-kasetti on aika lailla vakio vika Saabeissa..mulla hajosi eka tonnarissa ja nyt pari vuotta sitten 9-5:sta. Tasapainoakseleilla varustettuja moottoreita on ollut neljä eikä ole ollut ongelmia kun pitää öljyn laadusta ja vaihtoväleistä kiinni..GT17 ahdin hajosi omasta noin 150tkm kohdalla. Auto on jättänyt kolme kertaa tien päälle viiden vuoden aikana..mut eipä se ole pahemmin haitannut menoa..kyllähän se auto hinurillakin liikkuu ja aina kun jotain "teho" osaa hajoaa voi vaihtaa tilalle hieman "kireämpää" osaa..kuten kytkin hajosi heti takuu aikana niin sinne vaihdettiin suoraan järeempi kytkin setti 8)
Kaiken näköistä pikku vikaa tulee ja menee ei niistä kannata turhaa pulttia ottaa..esim.lämppärin tuuletin,etulevyt kierot,kaasupoljin pimeenä(elektroninen),vesipumppu jne..
Olen pirun tyytyväinen autooni..ja hiiten ne jotka muuta väittävät :wink:
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Kolme kuukautta saabismia takana, eikä valittamista vielä ole ollut. 9-5 aero wagon automaatti -00 ja 100 tkm takana.

Edellinen omistaja oli vaihdattanut boksin, joka tyyppivikana tunnetaan, joten oletan ettei se enää ongelmaksi muodostu. Renkaat on soikeat, mutta se ei ole saappin vika. Tuhkakupin kiinnipitomekanismi on paskana, eli kuppi on auki koko ajan. Jos jollain on vinkkiä, mistä sen saisi toimimaan tai varaosia, niin kiitollisuudella otetaan vastaan. Ja liima ei ole vaihtoehto, toimiakin sen täytyy.
JK
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Niin juontaakos toi 2.3vika tornihuhu jostain tonnari aikakauden koneista kun en ole itse törmännyt tuollaisten osien pettämiseen millään ulkomaalaisella palstalla?

Erään UK-huoltotyypin mukaan sen saa hajalle jos öljyt on väärät/huonot ja ajaa hyvin suurta nopeutta pitkän aikaa jolloin yläkerran voitelu pettää. Näitä tapauksia on kyllä olemassa. Muuten pitäisin konetta erittäin kestävänä.

9-5:sta ostaessa saa kyllä raapia päätänsä melkoisesta minkä vuosimallin ottaa koska niitä paranneltiin jatkuvasti vuosi vuodelta. Kilometrit vs vuosimalli tilanne näkyy hyvin usein pyyntihinnoissa.

http://www.saabnet.com/tsn/models/

Tännekkin pitäisi kyllä ehdottomasti saada FAQ esim. auton ostoa miettiville. Saattaa nimittäin hiukan kyllästyttää kertoa sytytyskasetista about joka viikko :!: :idea: :arrow:
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Vikaa?!?!

Viesti Kirjoittaja juhokare »

MITEN voi olla 9-5:ssa noin paljon vikaa?? 8O 8O Meillä ei tosin ole ysivitosta, mutta minulla se olisi hakusessa 5-6 vuoden päästä!! 9-3 Sport Coupe vm. 2000 on pelannut moitteettomasti isälläni ja minun NG900:kin on tosi luja - ainakin tuntuisi. Jos kytkimen vaihtaisi omasta, niin ajaminen olisi 95 % varmaan samanlaista kuin 66 000 km ajetulla 9-3:lla! :) No, onhan minulla tietysti isopaineturbo, kun isän 9-3:ssa on 154 hv, mutta kun sitä ei oteta huomioon, niin ajo-ominaisuudet ovat yhtä hyvät kummassakin NG900:n kytkimen vaihdon jälkeen.

Kytkin ei tosin reistaile, mutta on hieman kummallisen oloinen autossani. Mutta EI ajoa haita yhtään. :lol: Minullakin jätti tielle kerran nyt yli 1,5 vuoden aikana, kun meni laturinhihnalaitteiston pyörän laakerit! Ja sittenhän sähköä auto ei saannut. Toinen oli, että jäähdytysletkuun tuli pieni reikä, kun humautin kierroksia irti koneesta. Sitten piti vaihtaa 50 euron sähkösensori. Ja kaikki nämä viat tulee muihin hyviin merkkeihin, kuten isäni sanoo kokeneempana. Ja ne on pikkuvikoja - siis minulla! Kilometrejä on koossa jo 240 000 km NG900:ssani. ELI SISÄÄNAJOT ON KOHTA SUUNNILLEEN TEHTY, JOS VERTAA VANHOIHIN OG900:SIIN!! :lol: :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viasta

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juu, no kyllä olen täysin samaa mieltä siinä, että vikoja tulee uusinkiin autoihin!!! Mutta yksilöissä voi olla yllättävän paljon eroja!!! Ja olen huomannut, että jotkut voi vähätellä omia auton vikoja ja ei tosiaan kerro niistä. :? Mutta mielestäni sinulla on kyllä loistava auto alla!! :lol: :lol: Olisi tosiaan itselläni joskus aikomus laittaa uudemman korin 9-5:n, mutta sen ehkä tulevasta V6-koneesta ei ole takuuta kestävyys puolella, eli kestäisikö tuo edes samanlailla kuin 2,3T Aero. :( Ja yksi saabisti kertoi, että on kuullut yhden Saabin rikkoutuneen ihan uutena. Moottorista oli kuullut kuulemma kolinaa!! Ja se auto on justiinsa kait tuo minun NG900. :) Mutta eipä tuo minulla ole semmoisia tehnyt. Ja sitten ne japsit ei minun mielestäni kyllä parempia ole kestävyyden puolella kuin Suapit. Ehkä nykyään voi olla, kun Saabissa saattaa lukea jossakin kohdassa 'Opel', heh.

Mutta siitähän se riippuu auton kestävyys, että miten autoa pidetään!! Mikä on yleensä suositeltava maksimi öljynvaihtoväli tuollaisella 9-5 Aerolla! Mitä laskin pitkän matikan pohjalta, että tuohon minun autooni on vaihdettu öljyt 15 000 km välein. :? Liekkö liian harvakseltaan? Mutta omaan autooni on laitettu aina ennen Neste City Prota, joka lienee jonkinlainen öljy. Nyt siinä Mobilin Formula 1 Protection ja liekkö ollut vielä 0W-40. Mitä olen huomannut tarkan puolisilla laskuilla, että öljyä meni Neste City Proolla jopa 4 litraa 100 km:llä!! Aika reippaasti ja nyt menee tuolla saman hintaisella Mobililla vain ehkä 0,5 litraa/100 km.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juu, minulla tuli virhe tuossa kilometrimäärissä vahingossa ajattelemattomuuttani! :lol: :lol: Eli öljynkulutuksesta puhuttaessa tarkoitin tietysti 10 000 km!!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Kovia lukuja

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tosi kovia lukuja. Suurempia kuin odotin. :D Minusta öljynkulutus riippuu paljolti myös siitä, että mitä öljyä käytät. Mobilin öljyt tuntuu kyllä laadukkailta; ei voi muuta todeta. Ne nesteen öljyt on huonompia kestoltaan, mutta voitelee kait ne joten kuten ainakin aluksi.

Eihän tuohon minun NG900:een ole tarvinnut lisätä 4000 km ajon jälkeen öljyjä yhtään kertaan. Taisi jopa vähentyä öljymittatikun mukaan vain 2 mm. Eli sen mukaan se olisi n. 5 mm 10 000 km:n jälkeen. Paljonko lienee sitten litroina? Luulen, että se ei ole edes 0,5 litraa/10 000 km. Ehkä 3 desiä tai vain kaksi. Autollani on ajettu jo 240 000 km. Ja alin kulutus tietokoneen mukaan oli nyt alilämpöisellä koneella viime perjantaina 82 km/h -nopeudella vain 6,6 litraa/100km. 91 km/h -nopeudella se oli jo 6,9 litraa/100 km. Isän 9-3:ssä keskikulutus oli jotain 7,5 l/100 km kesällä maantiepainotteisessa ajossa. Kyllä nuo Saabitkin syö vähän öljyjä, jos niitä pidetään normaalisti. Ja tuo minun Saabin moottori on sen takia alilämpöinen, koska siinä on mennyt luultavasti termostaatti. Oulun Nikuselta saisin sen 16 eurolla.

Jos sinun autollasi on ajettu jo 300 000 km kaupunkipainotteisesti, niin ei ole mikään ihme, että vikaa tulee. Tulee Mersuukin, Volvookin ja Bemariinkin sitä vikaa sitten samassa tilanteessa, jonka olen jo aikoja sitten huomannut.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Elikkäs vika voi todennäköisesti olla lämpötila-anturissa, eikä termostaatissa. Itse vaihdatin molemmat kun lämpöviisari mielestäni roikkui.

Onko trionikin toiminnalle haittaa viallisesta lämpötila-anturista?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mun tapauksessa anturin ja termarin vaihto palautti mittarin ruotuun.

Kannattaa muuten turpokoneessa vaihtaa samalla keikalla kun joutuu irrottelemaan intercoolerin paluuputken molemmissa tapauksissa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9-5 harkinnassa: Ongelmia? Tyyppivikoja? Muita kokemuksi

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

pertsaj kirjoitti:Mulla olis kiikarissa yks -00 mallinen 9-5 SE 2.3t sedan. mittarissa 89tkm ja vehje ollu työsuhdeautona. Kävin se koeajamassakin jo ja soittelin edelliselle omistajalle. Kaikki tuntuis oleva OK, mitä nyt ensihätään ehdin sitä tutkia. Radion-/ajotietokoneen näytössä näytti olevan pikseleitä pimeänä, se lienee joku tyyppivika, jos oikein olen ymmärtänyt.

Saabeista kun en toistaiseksi tiedä juuri mitään, niin kyselenpä täältä.
Suhtkoht asiallisen tarjouksen sain liikkeessä vaihdossa nykyiseen kansanautooni. Onko noissa 9-5:ssa jotain muuta mitä erityisesti kannattaa tsekata, jotain tyyppivikoja tms?
Pikkuisen alkoi kuitenkin arveluttaa kun luin jostain keskustelupalstoilta, että 2,3 koneissa on ollut ongelmia tasapainotusakseleiden käyttöketjun ja rattaiden kanssa ja ne kuulemma saattaa olla vaihtokunnossa jopa alle 100tkm:ssä. K.o. jutussa mainittiin, että kone, vaihteisto, etupalkki sun muuta pienempää osaa pitää irrottaa, myös sylinterikansi pitää irrottaa, vie kuulemma korjaamollakin pari päivää ....
Onkoha tuo vain kuulo/-luulopuhetta vai onko tuommoista ongelmaa olemassa tai onko joskus ollut jossain vanhemmissa malleissa?
Terve!

Itselläni on -00 9-5 2.3t manuaali ja olen ollut todella tyytväinen autoon.
Omani on ollut myös aikoinaan työsuhdeautoja ja oli ostaessani ajettu 163tkm ja nyt on 180tkm. Ei ole ollut mitään suurempia.
Tässä viat: Apukuskin ovessa oli pystysaumassa ruostetta, korjattiin liikkeen piikkiin. Oikean puolen vetoakselin stefa vaihdettiin, korjattiin liikken piikkiin. Takapään iskarit paskana, tilalle Konin keltaiset ja H&R:n joset!. Turbo päästää hieman öljyä läpi, tarkoitus vaihtaa isompi ja parempi turbo! tuossa nuo viat! kone käy kuin kello, ei pidä tasapainotus akselit mitään ylinmääräistä meteliä. Vaihdelaatikko toimii kuten pitää.
Itselläni on vielä vaihdettu -01 Aeron Boksi joten tuo kulkupuolikin pareni jonkin verran. Olen ollut todella tyytyväinen autoon mikä on hyvä ajaa , iso ja kulkee! :P
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Meidän edellisessä 9-5:sessa (1999 2.0t SE automaatti, meillä käytössä 40tkm - 110tkm) seuraavia ongelmia: Tuhkakuppi hajosi, eli koko ajan auki. Takaiskarit korkkas 100tkm kohdalla, etujarrulevyt kierot ennen 100tkm. Siinäpä sen isommat "viat" tais olla.

Joulukuussa se siten vaihtui -04 mallin 9-5 2.0t + lastu, sentronic laatiokolla olevaan wagoniin. Siinä ei ole ainakaan toistaseksi vielä ollu mitään. Eikä kyllä tarvikaan, kun kilometrejä taitaa olla kasassa peräti 7000.

Tuttavalla on -99 vuoden 2.3t automaatti ja kilometrejä about 130tkm. Siihen piti tehdä tuonne tasapainotus akseleiden puolelle remppa (en tiedä tarkalleen mitä sinne tehtiin), mutta kallis se kuitenkin oli. Turbo siinä on alkanut tupsautteleen savua. Eturenkaita syö epätasaisesti, eikä siitä kuulemma voi suoraan säätää cambereita kohdalleen.

Noilla kaikilla on tullut ajettua ja kertakaikkiaan mainioita vehkeitä. Ajettavuudessa päihittävät mielestäni -95 vuoden jaguaarin. Tuolla tuoreimmalla tapauksella en ole vielä kesäkeleillä (lue: kunnon pidoilla) kokeileen, mutta selkeästi riskimpi tuntuu vanhaan verrattuna tuon lastun ansiosta olevan.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Mielenkiintoista kuunnella mitä muillekkin ostaja kanditaateille kerrotaan kun on samanlaista kärryä itsekkin etsimässä eli parhaimillaan/ pahimmilaan on "remonttia" koneessa (tasapainoakselit) ja turbon vaihto esissä jo 100-150 tkm ajetuissakin 9-5 2,3t malleissa, mitenkäs toi 2,3 :sen automaattiloota kestää ajoa/kilometrejä ? 8O
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Toby »

T-urpo kirjoitti:Mielenkiintoista kuunnella mitä muillekkin ostaja kanditaateille kerrotaan kun on samanlaista kärryä itsekkin etsimässä eli parhaimillaan/ pahimmilaan on "remonttia" koneessa (tasapainoakselit) ja turbon vaihto esissä jo 100-150 tkm ajetuissakin 9-5 2,3t malleissa, mitenkäs toi 2,3 :sen automaattiloota kestää ajoa/kilometrejä ? 8O
Joo, mutta muista että nämä ovatkin oikeastaan pahimmat asiat mitä eteen voi tulla. Eli hyvin moni saabisti ajelee autollaan vuosikausia ilman sytytyskasettimurheita tai muutakaan tässä esiin tullutta.

Ysifemma on kaiken kaikkiaan erittäin laadukkaasti ja kestäväksi rakennettu auto, jonka omistajat ovat useimmiten erinomaisen tyytyväisiä ajokkiinsa.

Ja moottoritkin ovat sinänsä kestäviä ja laadukkaita. Tasapainoakselivika ei kyllä tosiaan minusta enää kuulu ysifemman vikalistalle eli siitä varoiteltiin itseäni silloin kun olin tonnaria hankkimassa. Ja silloin sanottiin, että vuosimallista 95 alkaen tasapainoakseleista ei ole murhetta.

Eli ysifemma on käytettynäkin sinänsä erinomainen valinta, mutta kannattaa valita rauhassa ja ajan kanssa että löytää mieleisensä ja vartmasti kunnossa olevan yksilön. Saabeja on sen verran huonosti käytettynä tarjolla Suomessa, että mistään vaihtoautojen runsaudenpulasta ei valitettavasti voi puhua ainakaan uudempien ysifemmojen suhteen.
Vastaa Viestiin