Pissapojan suuttimen vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mikatl73
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Marras 12, 2010 10:16
Paikkakunta: Kemiö

Pissapojan suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja mikatl73 »

vm 2006 Aeron kuskin puoleinen pissapojan suutin lurittaa vain puoleenväliin asti. Letkut ja liitokset auki ja puhtaat. Suuttimessakaan ei tunnu roskaa olevan. Onkohan takaisku jumissa?

Miten tuon suuttimen saa pois paikaltaan konepeltiä vääntämättä??? Suutin ei mahdu missään asennossa sovinnolla läpi reiästä.
Kiitos jo etukäteen!
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pissapojan suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Takaiskuventtiilin kyllä tutkisin ensin. Entä paineilmalla suuttimen puhdistus?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikatl73
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Marras 12, 2010 10:16
Paikkakunta: Kemiö

Re: Pissapojan suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja mikatl73 »

Todella moneen kertaan ohuella neulalla ja paineilmalla yritytetty saada auki, mutta ei vaikutusta asiaan. Tietenkin niin, että letku irti suuttimelta
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pissapojan suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Viiruun en ole pissapojansuuttimia vaihtanut, mutta paria vuotta vanhemmasta femmasta lähti poistamalla ensin konepellin äänieristys, jonka jälkeen pääsi suuttimiin käsiksi. Letkut irti ja kärkipihdeillä tai "papukaijoilla" puristamalla suuttimen sivuista, siellä on sellaiset kynnet (konehuoneen puolelta, äänieristyksen alta) suutin pomppasi pois paikoiltaan ja sai vetämällä pois pintapellin puolelta. Idean/rakenteen huomaa helpoiten jos on uusi suutin käsissä..

Samalla idealla vaihtui myös GM900seen suuttimet, tosin paremman suunnittelun ansiosta ei äänieristystä tarvitse irroittaa että suuttimiin pääsi käsiksi :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Pissapojan suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Näyttäisi alkaneen keskimmäin suutin repsottamaan toiselta laidaltaan jossain vaiheessa talven aikana. Viime syksynä maalautin konepellin ja varmaan suuttimet on pitänyt irroittaa tuon toimenpiteen vuoksi. Eli vanhat nipsut lienee pettäneet tai sitten se on ruhjottu rikki automaalaamossa. Toisaalta "nipsut" ovat sen verran vankan oloiset, että eihän noita saa käytännössä rikki. Sormella kun painaa, niin pysyy jonkun aikaa nätisti paikallaan ja sitten repsahtaa uudelleen. Kannattanee vaihtaa, koska muutenhan tuosta alkaa kosteilla keleillä mennä vettä konepellin ja äänieristyspeitteen väliin.

http://ys3.se/catalogue/node/2004/2416/
Osa #39.

Onko kenenkään tarvinut ostaa viime aikoina? Lienee järkevintä hakea originaaliosa marmorilta?

Speedpartsilla näyttäisi olevan originaaliosa tarjouksessa 69 kruunua. Ei tosin löydy Orion webshobista, joten ei tietoa onko yleisestikin alennettu hintaa. Tarvikeosa olisi 10 kruunua edullisempi.

http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 84917.html

http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 84917.html

Jaa, katsoin väärin. Kyllähän noi nipsut hajoaakin helposti. Tässä parempi kuva.
Kuva
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pissapojan suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Näyttäisi alkaneen keskimmäin suutin repsottamaan toiselta laidaltaan jossain vaiheessa talven aikana. Viime syksynä maalautin konepellin ja varmaan suuttimet on pitänyt irroittaa tuon toimenpiteen vuoksi. Eli vanhat nipsut lienee pettäneet tai sitten se on ruhjottu rikki automaalaamossa.
On mahdollista, että suuttimen kynsi on särkynyt, mutta todennäköisempää on ettei suutin mahdu kunnolla lukittumaan paikalleen. Päällemaalauksessa maalikalvon kokonaispaksuus kasvaa juuri sen verran - varsinkin pienen reiän ympärillä - ettei tiukkasovitteinen suutin enää istu kunnolla kiinni. Mattoveitsellä tms. tarpeeksi terävällä vehkeellä voi varovasti yrittää vuolla suuttimen kiinnityskynsiä matalammaksi.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Pissapojan suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Hyvä pointti. Pitääkin tarkastaa tilanne ennen uuden ostamista. Uuden genuiiniosan hinta olisi 7,50 eur PCS:llä.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Pissapojan suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Löytyykös muuten jostain varusteluversiosta lämmitettävät suuttimet? "Pre-viiru" kyseessä, eli 05.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Vastaa Viestiin