Halogeeneistä -> Xenoneihin 02-05``

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Halogeeneistä -> Xenoneihin 02-05``

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Kertokaahan kokemuksia ja vastauksia.

Jos tuon 02-05 vm valot vaihtaa halokeeneistä xenoneihin mitä joutuu laittamaan ja askartelemaan , että saisi toimimaan valot oikein?

Umpiot ovat vaihtolistalla tietenkin ja tasoanturit eteen ja taakse.

Mutta mitä muuta?

Onko autossa esimerkiksi johdotuksia valmiina vai joutuuko tekemään?
Entä kytkentäkaaviota löytyykö?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Halogeeneistä -> Xenoneihin 02-05``

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Johdot eteen ja taakse. En tiedä onko -02 eteenpäin vikavalo valmiina mittaristossa. Valot ovat oma järjestelmä eli liityntä muuhun autoon on ainoastaan vikavalo mittaristossa ja liityntä OBD portiin. Valojen valvonnan toiminnasta en ole vielä ehtinyt tutkia eli valvooko Xenonit itse vai onko valonvalvonta rele mukana myös xenoneilla.

Kannattaa ostaa Seijarilta molempiin antureihin etuantureiden johtosarja, koska tasoantureiden liitin on hieman normaalista poikkeava.

Valot pitää tosiaan olla ohjausyksikköineen. Johdotukset pitää todennäköisesti tehdä valoilta molemmille antureille. Lisäksi ajovalojen liittimet pitää muokata/johtoja lisättävä.

Anturien tieto haaroitetaan molemmille valoyksiköille ja diagnostiikka viedään tosiaan yhdelle pinnille.

Kannattaa hommata WIS jostakin, jolloin saa kytkentäkaaviotkin omalle koneelle

Itsellä on tarkoitus laittaa 00 aeroon vastaava setti eli joudun tekemään himan enemmän töitä (ei Facelift)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Halogeeneistä -> Xenoneihin 02-05``

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Noissa umpioissa on liittimet ainakin samat, mutta onko johtojen paikoissa sitten eroa?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Halogeeneistä -> Xenoneihin 02-05``

Viesti Kirjoittaja peinu »

Itse myös aihetta joskus mietiskelin ja etsin tietoa tasonsäätöantureitten asentamiseksi autossa jo oleviin xenoneihin.

Etsiskelin tuosta xenonin tasonsäädöistä vähän tietoa www.stcs.nu ja saihan siinä pään kipeäksi.
Vaikein osa oli kuulemma liittää xenonint halogenin johtosarjaan, mutta tuo kaiketi on jo omassani (entisessä) tehty, koska valot toimii ja vaihtaa pitkät sekä lyhyet.
Antureilta johdotuksen kaveri oli tehnyt itse, Joten hommaahan siinä on. Taka-anturilta vanhaan liittimeen tankin yli ja jarruputkien mukana moottoritilaan. plusjohdot yhteen etuanturin johdon kanssa ja sieltä sulkaerasiaan, mihin hankki sulakkeen paikan saabbikorjaamolta. maajohto moottoritilaan. signaalit ajovalojen liittimiin. Tuossa pientä opiskeltavaa jos aikoo tehdä. Ja jos tekeekin niin lähinnä varmaan sen takia, että ottaa haasteen vastaan.


Vaatii aikaa, tupakkia ja motivaatiota. Ohjeen viimeinen lause olikin kutakuinkin "ei koskaan enää". No löytyipähän linkki koko keskusteluunkin: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... enon*+9-5

Jätän kuitenkin tuon merkityksellisen keskustelun tähän siltä varalta, että alkuperäinen keskustelu häviää eetteristä:

"Har du fått fronten från aero monterad redan eller behöver du hjälp med det också? :P

Kan förklara grunderna i hur man gör med xenonkonverteringen.

Först behöver man ju såklart strålkastare, givare, ballaster och en fördel är om man kan få med kontakterna till givarna från en donatorbil t.ex. Kablage måste man ju ha del av också.

Man kan ta och börja med det svåraste i denna operation och det är kontakterna vid lyktorna. De måste skarvas om alternativt klippas och ersättas med en kontakt från en xenonbil (det sista alternativet använde jag mig av). Enklast är att jämföra kopplingsschemat mellan xenon och halogen för att bli lite klokare. En halogenbil har ju t.ex bara en kabel till helljus medan xenon kräver två st (en för att tända helljuslampan och en för att öppna solenoiden i xenonet). Har för mig att det är två vita kablar. Jag gjorde dock så att dom två vita kablarna från xenonkontakten skarvade jag in på den vita kabeln för helljussignalen. Det funkar alltså att göra så utan att bränna säkringar. Vet inte varför saab inte skarvade ihop kablarna till EN istället för att dra två kablar fram till lyktorna.

När man väl fått ordning på de flesta kablarna så kan man börja med givarna. Tänk dock på att en kabel i originalkablaget till halogenlyktorna kommer bli över då den går till den manuella nivåregleringen.

Åter till givarna. Den främre givaren har en plusmatning, två jord och en signalkabel (berättar mer om signal och plus när jag kommit till den bakre givaren). Jordningen får min främre givare av höger strålkastare fram precis som originalkablage. Där jordas nämligen främre givaren tillsammans med strålkastarens svarta jordkabel. Så att skarva in sig på den är problemfritt.

Bakre givaren:
Kan kort börja med plus, jord och signal. Bakre givaren har till skillnad från främre TVÅ plusmatningar och EN jord. Även en signal såklart.
Original så går kablaget upp ovanför tanken och in i bilen i kabelmattan (tror jag iaf). Jag gjorde dock så att jag klippte av kontakten till givaren från en donatorbil så långt upp ovanför tanken jag nådde. Sen lödde jag ihop kablarna från kontakten med kablar jag köpt på swedol och dessa drog jag igenom en flexslang (använde krympslang med lim vid lödningarna f.ö) som går längs med bromsrören under bilen hela vägen fram till motorrummet.

Plusmatningen skarvade jag ihop med främre givaren och drog in i säkringscentralen och köpte stift på närmsta saabverkstad så jag kunde få en säkring i original säkringsplats (tror det är nr 4). Plusmatningen till denna säkringsplatsen tog jag från tutans säkringsplats nr 17. Jordningen till den bakre givaren satte jag först i bakaxeln vill jag minnas, detta visade sig dock inte vara någon höjdare för till slut rostade det såklart sönder så nu har jag istället även jordkabeln dragen i flexslangen fram till motorrummet och den är jordad på den jordpunkten som är nära batteriet mot förarsidans skärm.

Nu till signalkablaget. Eftersom att jag har signalkabeln framdragen till motorrummet från den bakre givaren skarvade jag först ihop den med främre givarens signalkabel för att underlätta allting lite. Sen var det bara att koppla det rätt till strålkastarna (minns dock inte nu vilken stiftplats det var).

Ballasterna och strålkastarna är ju en del mer eller mindre så där finns ju redan internt kablage för att det skall lira ihop.

Värt att nämna här dock är att såhär är kopplingen på 9-5 02-10. Det är ju lite annorlunda för årsmodell 98-01 med kontakter till strålkastare och säkert är det olika med vart man har jordpunkter, säkringsplatser osv osv.

Egentligen var denna operationen inte särskilts svår men det tog ändå lite tid för till en början visade det sig att jag hade en kass bakre givare och den hade jag inte en tanke på att kontrollera utan jag började istället riva i mitt kablage och leta fel och sene efter det blev åtgärdat så gick min främre givare. Så en gång aldrig mer sa jag när jag var helt klar med allting. xD "

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Halogeeneistä -> Xenoneihin 02-05``

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Halogeeniumpioiden myllytys kyllä antaa valotehoa varsin kivasti lisää. Se olisi ihan varteenotettava vaihtoehto tuolle Xenonien laitolle. Allekirjoittanut ei ainakaan ihastunut niiden ohjainpurkkien ominaisuuksiin, kun lueskelin toisten tuskailua. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=109839 http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=146255

ps. itseasiassa eräskin kirjoittaja mietti jo xenonien "päivitystä" halogeeniksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin