Kyllä minunkin on pakko myöntää, että ei taida suodattimen vinkuminen olla valmistajan vika, vaan auton aiheuttama ongelma.. Ilmeisesti se suodatin menee oikeasti osittain tukkoon koneen karstasta. Tällä siis viittaan siihen, että osa etanolikuskeista ei ole koskaan törmännyt vinkuvaan suodattimeen, ja minulla taitaa nyt olla jo kolmas tai neljäs vinkuva suodatin menossa viimeisen 50tkm:n aikana.. Sen verran kovaa vinkuu puolilämpimällä koneella, että saa kauppareissuilla hävetä Pitänee siis alkaa öljynvaihtopuuhiin, näillä öljyillä menty noin 6-7tkm.
Edellisellä vaihtovälillä pääsin täydet 10tkm ilman vinkumista, sitä ennen oli ne pari edellistä suodatinta, jotka myös aloittivat metelin 6-7 tonnin kohdilla.
Outoja ääniä ...
Re: Outoja ääniä ...
Ehkä on vika suodatimessa , ehkä öljyn laatu ei paras. Mutta ystävän SAAB issa kuului ulina käynistyksen jälkeen ja jos mootori lämpeni ulina hävisi. Ja ei vika suodatimessa tai oljyn laadussa vain öljyä ei riitänyt. Mittatikkun päässä pisara ja tikun kuivauksen jälkeen see kuivaksi jäi. Öljy meni parin litran verran lisäksi ja ulina oli hävinyt sen jälkeen. Ja ajettu just hieman yli 5000 km oljynvaihton jälkeen ja ei kuka viitsinyt katsoa ehkä vanhassa mootorissa hieman oljynkulutusta ja tarte laitta välillä lisä.
Re: Outoja ääniä ...
Alkuperäinen merkkiliikkeestä ostettu suodatin rupeaa pitämään ääntä kylmänä kun on suodattimeen kertynyt tavaraa. Syykin on selvä. Suodattimen varoventtiili, joka sijaitsee suodattimen pohjalla, on sen tyyppinen kuin että aukeaa kerralla auki ja sulkeutuu samantien kokonaan kiinni koska paine-ero putoaa.Finn kirjoitti:Oletteko havainneet, että tuota sivuääntä esiintyisi vain jollain suodattimella Wix, Bosch tai GM?
Tämä ääni kuuluu tästä edestakaisesta liikkeestä. Venttiilin jousi on kuin purkin kansi jota kun painaa niin paukahtaa painuessaan ja ja sama ääni kun kimmahtaa takaisin. Jousi ei ole mikään kierrejousi kuten perinteisesti suodattimissa on vaan muotoon prässätty levy joka kerralla aukeaa. Siis ei pikkuhiljaa raolleen vaan kerralla auki ja kerralla taas kiinni.
Suodattimessa oleva paine erohan venttiilin aukaisee jotta öljyä menisi kiertoon. Tavallaan hyvä mutta siinä lähtee suodattimen keräämää epäpuhtautta liikkeelle ja laakerithan siinä ekana saa rapaa. Tämähän se voi olla yksi syy miksi 3-runkolaakeri on yleensä se joka oireilee ekana ja kanavistohan menee suoraan 3 laakerin kohdalle josta haaraantuu sitten. Mitähän turbon laakerit tykkää tuosta mömmöstä..
Toisaalta ääni on merkki siitä että suodatin heti vaihtoon.
Miksi suodattimena ei voisi käyttää esim. PT-Gruiserin turbo mallille tarkoitettua suodatinta. PT-Gruiserissa on ilman turboa sama pikkuinen kuin saabissa mutta turbo mallissa isompi pinta-alaltaan..
Mielestäni on siis hyvä että alkuperäinen pitää äänen. Tietääpä vaihtaa suodattimen vaikka ei olisikaan paljon ajettu...
Re: Outoja ääniä ...
Se venttiili on ihan normaalistikin auki useammin kuin kuvitteletkaan. Esim. kylmä öljy ei mene paperin läpi. Se ohivirtausventtiili on auki melko pitkään vaikka suodatin olisikin täysin puhdas.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.