Lohkolämppärin vastuksen vaihto (ja vähän bypass-asiaa)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Lohkolämppärin vastuksen vaihto (ja vähän bypass-asiaa)

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Loppiaisena auto ei käynnistynyt, ja havaitsin lohkolämppärin olevan rikki. Sisähaaraan tulee virtaa, mutta liitin antaa resistanssiksi ääretöntä. Laite on Defan tekele.

Millainen homma tuo vastuksen vaihto on, ts. voisiko sellaista ajatella tehtäväksi kylmässä autotallissa pikkupakkasella kohmeisin sormin käsityökaluin? :roll: Ilmeisesti yläkautta pääsee käsiki. Mitä pitää purkaa, onko esim lamda-irrotettava? Motonetin kuvastossa näytti olevan vaihtovastusta saatavilla.

Samassa rytäkässä irrotellessani lohkolämppärin y-haaraa tarkempia mittauksia varten, onnistuin tietysti pakkasessa hajottamaan bypassin letkunipan. Autolla kai pystynee ajamaan hetkellisesti ilman tuota letkuakin, mutta mitä tuossa kannattaa huomioida, jottei auto sammu taipaleelle.. esim. pitäisikö tuo letku tulpata? Motonetin kuvastossa ei taida enää olla saabin omaa bypassia...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Lohkolämppärin vastuksen vaihto (ja vähän bypass-asiaa)

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Alkuperäinen pässi Marmorilta maksoi alkukesällä 55 euroa Klubialen kanssa. Olikohan Kayser vai Bosch.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lohkolämppärin vastuksen vaihto (ja vähän bypass-asiaa)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lämppärin vastus vaihtuu yläkautta. Taisin sen bypassin putken ja pässin irroittaa turbon lämpösuojan ohella toimenpiteen ajaksi. Olisihan se kivempi tehdä lämpimässä, mutta taskulämpimän koneen kimppuun menisin, jos ulkolämpötilassa pitäisi tehdä... Uusi nesteet samalla vaivalla.

Pistäisin tulpan siihen bypassin ohjausletkuun tilapäisenä korjauksena. Muutoin tulee melkoinen vuoto imupuolelle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Lohkolämppärin vastuksen vaihto (ja vähän bypass-asiaa)

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Mertmi kirjoitti:Lämppärin vastus vaihtuu yläkautta. Taisin sen bypassin putken ja pässin irroittaa turbon lämpösuojan ohella toimenpiteen ajaksi. Olisihan se kivempi tehdä lämpimässä, mutta taskulämpimän koneen kimppuun menisin, jos ulkolämpötilassa pitäisi tehdä... Uusi nesteet samalla vaivalla.

Pistäisin tulpan siihen bypassin ohjausletkuun tilapäisenä korjauksena. Muutoin tulee melkoinen vuoto imupuolelle.
Nämä ja ite poistin myös lambdan. Muista varautua johdon kiertymiseen irrotettaessa ja kiinnitettäessä.
Sit siitä koneen oikeasta päästä yks 10mm pultti pois niin vapauttaa sen vastuksen päällä kulkevan putken. Pikkusen lisää tulee tilaa..

Niin joo. Sit yks asentaja ehdotti o-renkaan voitelua tolla Perfect Seal mössöllä (ruskea).
Saattaa olla fiksu veto. Itellä pikkusen vuotaa ilman tiivistystä.

Ite olen tän vaihdon nyt pari kertaa tehny eikä huvita nyt tuota pikku vuotoa ruveta tilkitsemään ihan heti. Oli schaisse laatua ensimmäinen vastus -olisko 3 viikkoa kestänyt. (Thx DEFA)
Nesteitä tullee menemään joka tapauksessa noin 5 litraa valmista sekoitusta.

Tämän kun lämpöseen koneesen teet niin ei palellu. Mulla riitti lämpöä omiin tarpeisiin -jopa liikaa. Pakosarjaan poltin sit ranteen joten malttia siihen kuuman koneen kimppuun käyntiin kylmästä huolimatta.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Vastaa Viestiin