Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Auto tuli juuri pajalta, vanha 200tkm ajettu Garret 17 vaihtui Ebay:stä tilattuun uuteen garret kopioon.
Sain tietysti vanhan turbon matkaani huollosta, ja se näytti olevan ihan iskussa vielä. Ei väljää propelleissa eikä tippaakaan öljyä sisällä. Nyt siis mietinnässä vaihdoinko koko roskan turhaan ?
Autossa ollut oireina tavallista runsaampi höyry/savu pakoputkesta, muttei sinertävää savua mielestäni näkynyt juurikaan. Pajalla tekivät moottorin huuhtelun (STP motor flush) ja avasivat öljypohjan ja putsasivat sihdin. Ei kuulemma ollut sihdissä juurikaan moskaa, pohjassa sitäkin enemmän. Sitten turbon vaihto uuteen. Löysivät samalla jäähdytysnesteen vuotokohdan, joka oli jäähdyttimen laidassa, kuulemma. Jotenkin jäi sekavan oloiseksi koko kyseisellä korjaamolla ollut toiminta.
Nyt kun lähdin ajelemaan kotia kohti, niin savutus ei ollut ainakaan vähentynyt, ehkä päinvastoin .. Mites toi turbon vaihdon jälkeinen ajelu, meneekö jonkin aikaa että uusi fööni "asettuu uomiinsa" ja siis savuttaa tavallista enemmän, vai onko se turbon vaihdon jälkeen iloista huoletonta ajelua vaan ?
"Ohuesti" harmittaa jos maksoin juuri turhasta huollosta 500€ + turbon hinta, prkl. Lohduttavia sanoja kaipaan
Autona siis 9-5 2.3t automaatti vm. 1999
Sain tietysti vanhan turbon matkaani huollosta, ja se näytti olevan ihan iskussa vielä. Ei väljää propelleissa eikä tippaakaan öljyä sisällä. Nyt siis mietinnässä vaihdoinko koko roskan turhaan ?
Autossa ollut oireina tavallista runsaampi höyry/savu pakoputkesta, muttei sinertävää savua mielestäni näkynyt juurikaan. Pajalla tekivät moottorin huuhtelun (STP motor flush) ja avasivat öljypohjan ja putsasivat sihdin. Ei kuulemma ollut sihdissä juurikaan moskaa, pohjassa sitäkin enemmän. Sitten turbon vaihto uuteen. Löysivät samalla jäähdytysnesteen vuotokohdan, joka oli jäähdyttimen laidassa, kuulemma. Jotenkin jäi sekavan oloiseksi koko kyseisellä korjaamolla ollut toiminta.
Nyt kun lähdin ajelemaan kotia kohti, niin savutus ei ollut ainakaan vähentynyt, ehkä päinvastoin .. Mites toi turbon vaihdon jälkeinen ajelu, meneekö jonkin aikaa että uusi fööni "asettuu uomiinsa" ja siis savuttaa tavallista enemmän, vai onko se turbon vaihdon jälkeen iloista huoletonta ajelua vaan ?
"Ohuesti" harmittaa jos maksoin juuri turhasta huollosta 500€ + turbon hinta, prkl. Lohduttavia sanoja kaipaan
Autona siis 9-5 2.3t automaatti vm. 1999
9-5 SE sedan 2.3t automaatti vm. 1999
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Kuluiko jäähdytysnestettä tai öljyä ennen remppaa ?
Männänrenkaat on ihan todennäköinen savutuksen lähde jos turbossa ei ollut välystä, riippuen ajetuista kilometreista ja tehdyistä koneremonteista.
Männänrenkaat on ihan todennäköinen savutuksen lähde jos turbossa ei ollut välystä, riippuen ajetuista kilometreista ja tehdyistä koneremonteista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Vai johtuuko "savutus" vaan pakkasesta, "isosta moottorista" ja tilavasta putkistosta?
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Auto on ollut minulla pari viikkoa vasta, mutta jäähdytysnestettä on tosiaan mennyt koska tippasee lätäköksi asti jäähdytysnestettä, huollossa sanoivat että jäähdytin vuotaa. Pitää katsoa meneekö jäähdytysnestettä vielä jäähdyttimen vuodon korjaamisen jälkeen.
Öljyä on kuulemma kulunut 1L/10000km, itsellä ei ole laskenut viimeisten 500km aikana, mutta seuraan nyt tarkasti kun öljyt vaihdettu tänään. Savutus tosiaan ei ole sinertävää joten jäähdytin nesteeseen viitaisi siinä mielessä. Katsotaan nyt syylärin vaihdon jälkeen miltä vaikuttaa.
Öljyä on kuulemma kulunut 1L/10000km, itsellä ei ole laskenut viimeisten 500km aikana, mutta seuraan nyt tarkasti kun öljyt vaihdettu tänään. Savutus tosiaan ei ole sinertävää joten jäähdytin nesteeseen viitaisi siinä mielessä. Katsotaan nyt syylärin vaihdon jälkeen miltä vaikuttaa.
9-5 SE sedan 2.3t automaatti vm. 1999
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ke Huhti 16, 2014 19:13
- Paikkakunta: Uusikaupunki
- Viesti:
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Mitsuun olis kannattanu vaihtaa. Et nyt siinä mielessä turhaan, että kun se garretkopio hajoilee niin onpahan sitten vielä ehjä tallella.lauri.l kirjoitti:Auto tuli juuri pajalta, vanha 200tkm ajettu Garret 17 vaihtui Ebay:stä tilattuun uuteen garret kopioon.
Sain tietysti vanhan turbon matkaani huollosta, ja se näytti olevan ihan iskussa vielä. Ei väljää propelleissa eikä tippaakaan öljyä sisällä. Nyt siis mietinnässä vaihdoinko koko roskan turhaan ?
Yleinen ongelma... Jos nyt ei ihan älyttömiä vie niin ei sen vaihdon kanssa tarvi hätäillä. purkki nestettä vaa johonki jemmaan ni voi sitte käydä lisäilemässä vähän väliä.lauri.l kirjoitti:Autossa ollut oireina tavallista runsaampi höyry/savu pakoputkesta, muttei sinertävää savua mielestäni näkynyt juurikaan. Pajalla tekivät moottorin huuhtelun (STP motor flush) ja avasivat öljypohjan ja putsasivat sihdin. Ei kuulemma ollut sihdissä juurikaan moskaa, pohjassa sitäkin enemmän. Sitten turbon vaihto uuteen. Löysivät samalla jäähdytysnesteen vuotokohdan, joka oli jäähdyttimen laidassa, kuulemma. Jotenkin jäi sekavan oloiseksi koko kyseisellä korjaamolla ollut toiminta.
Toki, jos viikoittain menee täyttelyks ni vaihtoon vaan.
Omassa femmassa todennäköisesti sama, tai sitte vesipumppu, tai molemmat... Kerran 2-4 viikossa pistelee lisää.
ja kolkissa... mut siihen tarvinnee lisäillä 2-4 kk välein.
kyllä se femma jostain hajoilee. turbon osalta nyt ei varmaan heti huomenna tarvi konepeltiä availla.lauri.l kirjoitti:Nyt kun lähdin ajelemaan kotia kohti, niin savutus ei ollut ainakaan vähentynyt, ehkä päinvastoin .. Mites toi turbon vaihdon jälkeinen ajelu, meneekö jonkin aikaa että uusi fööni "asettuu uomiinsa" ja siis savuttaa tavallista enemmän, vai onko se turbon vaihdon jälkeen iloista huoletonta ajelua vaan ?
"Ohuesti" harmittaa jos maksoin juuri turhasta huollosta 500€ + turbon hinta, prkl. Lohduttavia sanoja kaipaan
Autona siis 9-5 2.3t automaatti vm. 1999
96 1.5 v4 -76
9-5 stw 2.0t -02 - purkuauto, osia myynnissä
9-5 stw 2.0T -02
99 GL 2.0 -84 - myytävänä, yv:llä lisätietoja
900S 3d -90
9-5 stw 2.0t -02 - purkuauto, osia myynnissä
9-5 stw 2.0T -02
99 GL 2.0 -84 - myytävänä, yv:llä lisätietoja
900S 3d -90
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Vaikuttaa että johtuisi vaan kylmästä ilmasta, tuskinpa se keväällä enää savuttaa(höyryttää) Onko pakokaasu makeaa, jos on niin sitten pääsee jäähdytysnestettä sylinteriin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Ajetaanko bensalla vai etanolilla? Etanolikäytössä näillä pakkasilla tulee vesihöyryä aikas juhlallinen määrä pakoputkesta.
Kuten tuossa jo edellinen totesikin, niin miltä pakokaasu haisee?
t. Mika
Kuten tuossa jo edellinen totesikin, niin miltä pakokaasu haisee?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Bensalla mennään .. Pakokaasu haisee normaalille pakokaasulle, ei erityisen makealle taikka palaneelle öljylle. Jos olen käsittänyt oikein niin öljyn katkun tunnistaa helposti, mutta kuinka helposti tuon "makean" hajun tunnistaa? Makea kun tuntuu olevan niin monitulkintainen käsite.
Kiitoksia taas arvon foorumilaiset, eiköhän tämä tästä taas kun tokenin tuosta eilisestä autoremontit maksaa rahaa -järkytyksestä . Tuli ajeltua eilen 200km lenkki maantieajoa ja pirteästihän tuo kulkee, ja lämpimänä ei juurikaan pölläyttele höyryjä.
Kiitoksia taas arvon foorumilaiset, eiköhän tämä tästä taas kun tokenin tuosta eilisestä autoremontit maksaa rahaa -järkytyksestä . Tuli ajeltua eilen 200km lenkki maantieajoa ja pirteästihän tuo kulkee, ja lämpimänä ei juurikaan pölläyttele höyryjä.
9-5 SE sedan 2.3t automaatti vm. 1999
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Ite olen kanssa miettinyt savun(höyryn) runsasta määrää, mutta aatellu et kai se kuuluu etanolilla ajelijan arkeen. Jäähdytinnestettä katoilee hiljalleen, mutta tuossa alarajalla se on ny pysyny paikoillaan muutaman kuukauden eli ei oo talvikaudella vajonnut. Öljyäkin tuntuu riittävän joten en oo jaksanu huolestua.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Melkoisia höyrykoneita ollu ainakin itellä nämä kaikki kolme Saabia kylmällä kelillä ajaessa. Olin kanssa alussa ihmeissäni, kun liikennevaloissa takana tulijat hukkuivat savuun, mutta taitaa olla vaan ominaisuus eikä vika.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Melkein voisin sanoa, että tuollainen öljynkulutus on normaalia. Litra kymppitonnille ei ole juuri mitäänlauri.l kirjoitti:Öljyä on kuulemma kulunut 1L/10000km, itsellä ei ole laskenut viimeisten 500km aikana, mutta seuraan nyt tarkasti kun öljyt vaihdettu tänään.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Noin litra liikaa ehjälle autolle.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Ja kolmelitraa liian vähän Audillesuorsa kirjoitti:Noin litra liikaa ehjälle autolle.
Re: Vaihdoin(ko) turbon turhaan ?
Kaverin bora (1.6 bensa) vei muutama vuos sitten reilun litran/10tkm, nyt menee reippaasti yli litra tonnilla Ei kuulemma osta enää longlife-öljyjä
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16