2.3T dumppi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mobilisti2000
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 22, 2015 20:07
Paikkakunta: Helsinki

2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja mobilisti2000 »

Toimiiko kuinka 2.3T softatulla koneella, jos vaihtaa tällasen dumpin (http://www.neobrothers.co.uk/dump-valve ... 8593a52231) alkuperäsen tilalle? Foorumilta luin, ettei toimis T7,mutta niitä kuitenkin myydän neobrothersilla saabiin sopivana osana? Haluisin saada itselle huvunvuoksi turboääniä kuuluviin :D
"We all know that small cars are good for us. But so is cod liver oil. And jogging." -Jeremy Clarkson

og 9-5 2.3T vm.00 'Ekoauto' 400nm, 250hv
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

tosi huonosti toimivat ilmamäärämitattavan T7 koneen kanssa.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja TTH »

Laita vapaavirtaus suodatin jos haluat saada suhinaa. En mene takaamaan kauanko MAF kestää, jos on hyvä suodatin niin voi kestääkin..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Ja tiivistettynä: Ei dumppia. Ei vapaavirtaussuodatinta.

Vaihda mielummin cooleria, ahdinta, suuttimia... :wink:
mobilisti2000
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 22, 2015 20:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja mobilisti2000 »

Jepp, eli dumppi pois hankintalistalta! Miten on jos suuttimia vaihtaa isompaan ja vaikka 3,5bar bensapainesäädin, niin tartteeko silloin polttoainepumppukin uusia?
"We all know that small cars are good for us. But so is cod liver oil. And jogging." -Jeremy Clarkson

og 9-5 2.3T vm.00 'Ekoauto' 400nm, 250hv
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

tuskinpa tarvitset molempia, joko bpsäädin tai suuttimet. suuttimet parempi, mutta työläämpi ja kalliimpi. bensapumppu sitten tuottavampaan.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja Reksu »

mobilisti2000 kirjoitti:Jepp, eli dumppi pois hankintalistalta! Miten on jos suuttimia vaihtaa isompaan ja vaikka 3,5bar bensapainesäädin, niin tartteeko silloin polttoainepumppukin uusia?
Riippuu siitä kuinka paljon sitä tehoa tavoitellaan?
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
mobilisti2000
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 22, 2015 20:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja mobilisti2000 »

Tietenkin mahdollisimman halvalla pitäisi päästä :D Auto automaatilla niin siinäkin omat ongelmat, mutta joko pelkkä bensapaineensäädin tai sitten uudet boshit ja bensapumppu.
"We all know that small cars are good for us. But so is cod liver oil. And jogging." -Jeremy Clarkson

og 9-5 2.3T vm.00 'Ekoauto' 400nm, 250hv
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Voisko joku asiaan perehtynyt kertoa miksi dumppi ja ilmamassamittarillinen moottorinohjaus on huono yhdistelmä? OK se tiedetään että dumppi puhaltaa ulkoilmaan jo mitatun ilman ja sotkee toimintaa. Mutta mitä väliä jos seos menee vähän vituiksi kun päästää kaasun kun silloinhan moottorilla ei ole kuormaakaan. Seoshan pysyy kunnossa lappulattiassa kuitenkin, eihän se silloin puhku ilmoja pihalle. :D
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 956
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Bypass/dump-valve aukeaa imusarjan alipaineella. Imusarjassa on alipaine myös osakuormalla ja tyhjäkäynnillä. Ilma virtaa venttiilistä molempiin suuntiin.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja TTH »

Seos menee paksulle kun ei tulekaan ilmaa -> lambda reagoi ja adaptoi laihemmalle.
Varsinkin kun isoilla massoilla mennään, vaihdetaan vaihdetta, seos käy tosi paksulla. Oikein isot massat kun löytyy ennen vaihteen vaihtoa, niin saattaa auto jopa sammua kun saa niin reilusti ainetta...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli lyhyesti, pätee ilmamäärä/ilmamassamittarillisiin järjestelmiin: Kerran sisään mitattua ilmaa ei ole järkevää päästää dumpilla ulos järjestelmästä. Jos päästettäisiin dumpilla ilmat pihalle niin menee sitten seokset päin mäntyä.. Miksi ihmeessä edes pitäisi laittaa dumppi?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

... koska sierra turbo ohc kakkosen koneella jättää :saab: ?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Siellä missä on ääntä, siellä on tehoo? Ja siellä missä suhahtelee on vielä enemmän? :lol: Puhutaanko samasta logiikasta siis.. :mrgreen: Jos tästä on kyse niin sit ymmärrän..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
lart
"Turbo"
Viestit: 207
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: 2.3T dumppi

Viesti Kirjoittaja lart »

9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
Vastaa Viestiin