Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
sle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 16:41
Paikkakunta: Pirkkala

Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä?

Viesti Kirjoittaja sle »

No nyt olisi asiantuntijoiden näkemyksille tilausta. sorry että pitkä stoori. Mikähän olis järkevä liike?

Korjataan - miten? Mitä pitäisi tutkia? Paalataan?

Potilas: SAAB 9-5 2.0 automaatti, 2001, 300 tkm, 185 hv

Oireet:
Öljyvalo vilkahti (juu oon lukenut näistä foorumilta monta päivää) moottoritieltä jarrulteltaessa kaartuvaan liittymää. Välveettömästi lähes rullaillen korjaamolle < 1 km.

Tätä ennen muutamana kylmänä aamuna hyvin lyhyt ulvahdus koneesta käynnistettäessä. Epäilin suodatinta (luin foorumilta tästäkin). Viime öljyn / suodatin vaihdosta n. 9 tkm

Korjaamolla:
Yläkerta nakuttaa öljyn puutteesta. Öljytikussa jonkin verran smetanaa. Samoin ketju äänältää jonkin verran, mutta ei pahasti. AUTO jää sinne tutkintaan, eivät kerkiä heti tutkiin.

Seuraavana päivänä mittavaat öljynpaineet. Öljynpaineanturi vaihdetaan varmuudeksi. Käyntilämmössä kierroksilla normaalit. Tyhjäkäynnilläkin reippaasti yli hälyrajojen. Ölynpainevaloa ei nähdä.

Vaihdetaan öljyt ja suodattimet. Tutkitaan öljyvuotoja. Sanovat että kannesta vuotaa ketjunkiristimen takaa. Kansiremonttia pohtivat. Tutkitaan huohotiletkut, avataan venakoppa ja varmistetaan että sylinterinkansi on kiinni - oli se. Tarkistetaan ketjunkiristin (epäiltiin vuotoa sieltä) ja vaihdetaan sen tiiviste.

Auto luovutetaan ajoon (epävarmasti).

Muutama päivä ajoa ja siinä tarkkailen lähes neuroottisesti öljytikkua ja tuijotan öljyvaloa enemmän kuin tietä...
- Öljytikussa vaahtoo, perkel.... kylmä ulkona...
- öljykorkkia avattaessa purkautuu selvästi painetta
- epäilen että huohutus ei nyt pelaa - alan tutkiin itte
- löydän lähes heti että venakopalta lähtevä pikkuletku (missä takaisku) on rikki
- ties kuinka kauan ollut?
- korjaan tuon ja katon kaikki muutkin letkut pintapuolisesti läpi
- ölynpainevaloa ei näy, yläkerta ei lämpiämisen jälkeen nakuta, ketju äännältää yhä
- en juurikaan aja autolla

Luen lisää foorumia.... Epäilen suuresti, että tää ei nyt selity suodatin ongelmalla ja että auto ei ole kunnossa, vaikka se päällisin puolin toimiikin
- Ajan kärryn takaisin korjaamolle ja sanon (uudestaan), että nyt pudotetaan öljypohja pois
- sihti lähes kokonaan tukossa, karstaa, öljyn imuputki "löysällä", laahaajan palanen pohjalla
- kampiakseli ja laakerit päällisin puolin kunnossa, mutta tarkistuslistalla
- mistähän laahaajasta tuo palane on?

Historiaa:
- kone vaihdettu (puolimoottori) takuuseen merkkiliikkeessä 80 tkm kohdalla (jo tovi sitten siis) -> perusteena voiteluongelmat + 8v jatkettu moottoritakuu
- tästä viisastuneena uusin huohotinsetti käyttöön + 10 tkm huoltoväliksi
- kaikkea muuta kivaa muutama satatuhatta kilsaa: puslat, sytkärit, jarrulevyt, asentoanturia, jne...
- 200 tkm, turbo kaput ja sen vaihto + öljypohja alas, sihdin tarkastus + putsaus
- ei hälyttävää siinä vaiheessa sihdissä, öljypohjassa
- paljon varsinkin viime vuosina pätkäajoa, öljynvaihdot kuitenkin kympin välein
- ei merkittävää öljynkulutusta vaihtovälillä havaittavisssa
- jonkin verran öljyä on jo pitempään kuitenkin vuotanut (tihkunut)
- ei ympäristörikoksen vertaa kuitenkaan
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Laita kuva siitä laahaimen palasta, sekin voi selvittää ne öljynpaineongelmat.

Jos ajattelit kuntoon laittaa, niin oikeasti hyvä tulee ainoastaan täydellä koneremontilla.
Sellanen äkkiseltään laskettuna töineen osineen tulee maksamaan n. 3000€ teetettynä.
Jos jätetään kuluneet männänrenkaat vaihtamatta ja vaihdetaan pelkkä jakopää, hinta on n. 1300€...
Huom. esimerkkihinnat selkeästi normaalia Tampereen hintatasoa halvemmalla Saab -korjaamolla tehtynä, marmorihinnat tai yleiskorjaamon (ilman Saab tuntemusta) luultavasti huomattavasti kalliimmat.

Lohdutuksena voidaan todeta, että ihan normaalia T7 koneiden kanssa, niitä menee yleensä täyskunnostukseen tai jopa ihan paaliin n. 200-300tkm ajettuna.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
sle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 16:41
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja sle »

Kiitos vastauksesta! Remontin arvo (3000) taitaa ylittää auton arvon.

Laahaimen pala korjaamolla, eli ei ole nyt laittaa kuvaa siitä. Katotaan löytyykö se vielä sieltä.

Eikös tuolla sihdin tukkoisuudella ole myös vaikutusta öljynpaineeseen? Tosin kierroksilla paineet oli kuitenkin lähes normaalit.

Toki oleellisempaa taitaa olla että mitä kaikkea muuta tuolta on nyt rikki? En tiedä onko ideaa yrittää tekohengittää tätä mahdollisimman pienin kustannuksien ajella kädet ristissä ja paalata sitten vähän myöhemmin...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ja Tallinnasta about 2000 eurolla kunnostettu kone asennettuna:

http://saabianti.ee/Tarjous_Fin
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja AZP »

En osaa juurikaan teknistä tukea antaa T7-koneen sisuksien osalta, vaikka itselläni yli viiden vuoden kokemus vastaavasta koneesta onkin. Sen verran huoletonta oli omalla kohdalla meno.

Mutta suurempaan linjaan, eli paalataanko/korjataanko/myydäänkö/paljonko kannattaa rahaa uhrata, sanoisin että riippuu paljon muun auton kunnosta sekä siitä mikä oma suunnitelmasi auton tarpeen kanssa on.

Jos auto on muuten hyvässä kunnossa ja ajattelit pitää sitä käyttöäautona (tai harrasteautona) vielä pitkään, niin kyllä siihen voi pari tonnia pistää korjaamiseenkin. Vaikka korjauksen arvo hipoisi jo (kunnossa olevan) auton myyntiarvoa. On aika selvää, että nykyisellään auton arvo on ehkä satasia. Paitsi tietenkin jos saat sen vilunkipelillä hävitettyä jonnekin jobbariliikkeeseen tai muulle tyhmälle ostajalle kunnossaolevana. Mutta ei nyt mennä vilunkivaihtoehtoihin.

Ajatukseni on siis se, että vahinkohan on jo tapahtunut ja auton arvo konerikkoisena on jo lähellä nollaa. Jos panostamalla 2-3 t€ autoon saat sen arvon nousemaan takaisin 2-3 tonniin, niin sijoitushan ei ole lähtökohtaisesti ihan typerä. Varsinkin jos aiot pitää autoa, jolloin sen käyttöarvohan voi olla paljon enemmän kuin sen myyntiarvo. Tämä siis siinä kohtaa, jos tiedät auton muuten olevan paremmassa käyttökunnossa kuin 2-3 tonnilla myynnissä olevien vastaavien autojen. Varsinkin noilla paljon ajetuilla tilanne on usein tämä, koska 300 tkm on maaginen raja jonka jälkeen potentiaalinen ostajakunta harvenee kummasti, mutta ajokuntoisia autoja on tarjolla runsaasti.

Jos sen sijaan autokuume jo nakuttelee takaraivossa ja vaihto olisi joka tapauksessa ajankohtainen, auton korjaaminen olisi lähinnä palvelus sen tulevalle omistajalle, joka kuitenkin ostaa auton sinulta halvalla. Hyväntekeväisyys on laupeutta, mutta ehkä maailmassa on parempiakin kohteita kuin tuleva autosi ostaja :mrgreen:

Jos taas auto alkaa muutenkin olla tiensä päässä, niin katsastus- ja ajokuntoinen kuin se vielä onkin, niin hävittäisin auton purkamolle tai korjausintoiselle harrastajalle ja nuolisin haavani. Jos näköpiirissä on, että kahden vuoden sisään alkaa tulla hitsaushommia ja "kaikkea muuta pientä", jota ei itse jaksa harrastaa, on nyt tehtävä kallis konekorjaus vasta alkua rahanmenolle. Tässäkin kohtaa kannattaa muistaa että vahinko on jo tapahtunut, auton arvo on jo alhaalla, ja kyse on lähinnä elämän helpottamisesta hävittämällä auto pihasta v*&%ttamasta.

Sitten on vielä sekin vaihtoehto, että kun auto kerran toimii, ajat vaan. Se kone voi ulvahteluineenkin kestää vielä vaikka pari vuotta, ja kun se laukeaa, tilaat paalimiehen. Tuli ainakin käytettyä loppuun. Jos luotettava auto on perusedellytys, tämä on tietenkin hieman riskaabeli strategia.

Viimeiseksi sanoisin että joidenkin harrastama vaihtoehto "laitan talliin ja odottelen" ei ole suositeltava. Näitä näkee aina silloin tällöin, että tallissa makaa se 15 vuotta sitten konelauennut auto sellaisenaan, kun se on koriltaan tai muuten niin hyvä, että eihän sitä voinut hävittää. Siellä se sitten pimeässä tallissa odottelee että joku laittaisi valot päälle ja saisi edes valohoitoa. Tai ruostuu rumentamassa pihan nurkkaa. Surullista sekä omistajalle että autolle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
sle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 16:41
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja sle »

Aikas hienosti summasit tän tilanteen. Juurikin noita pohdin. Tää taitaa olla sellainen klassinen tilanne: "valitse huonoista vaihtoehdoista vähiten huonoin".

Autohan on mukava ajaa ja käyttää, tykkään. Tilava ja riittävän ripee. Ei alustasta ja pelleiltään mikään pommi, ikää toki. No polttoinekulutus ei ehkä ihan pienimmästä päästä.

Tän kokoluokan remontit rassaa aikas tuelta, vaikka foorumia lukeneena tajuan kuuluvani riskiryhmään, enkä ole ollenkaan yksittäistapaus.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mikäli se laaharinpala ei oo sieltä mistä ajattelin, eikä kampuran laakerit (eritoten 3. kaulalta) ole pyörineet ja/tai porsineet, sen voi vielä saada kohtuu summalla ajoon.

J0nen 9-5 projektitopikista löytyy kuva sieltä koneesta irroneesta laaharinpalasta, joka aiheutti öljynpaineongelmat.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
sle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 16:41
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja sle »

Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Laahain näyttää tp-ketjun laahaimen palalta.
Ketjun katkaisu, laakerien tarkistus ja tarvittaessa vaihto, sihdin putsaus ja kovaa ajoa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
sle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 16:41
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja sle »

Pystyykös noi kampiakselin laakerit tarkastaan/vaihtaan auton alta, ilman että koko kampiakselia poistetaan? Ja jos pystyy niin onko siihen jotain tiettyä hyvää proseduuria?

Samoin tasapainoketjun katkaisuun kaipaisi vinkkejä? Onnistuu alta myös? Jostain luin että dremelillä poikki vaan. Tippuukos se syliin sitten?
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja Keme »

sle kirjoitti:Pystyykös noi kampiakselin laakerit tarkastaan/vaihtaan auton alta, ilman että koko kampiakselia poistetaan? Ja jos pystyy niin onko siihen jotain tiettyä hyvää proseduuria?
Kyllä pystyy. Viimeisen pukin laakereiden vaihtoon on snadisti vähemmän tilaa, mutta sekin onnistuu.
jeeeeeee!
sle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 16:41
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja sle »

Pajalle soitto ja sanoivat, että laakerit ja kampiakseli ottaneet itteensä ihan kunnolla. Tänään kattoon tilannetta, mutta taitaapa mennä paaliin.
sle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 16:41
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja sle »

päivitettyjä kuvia 3. pukin laakerista ja kampiakselista tuolla:

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Linkki korjattu.
Viimeksi muokannut sle, Ma Tammi 18, 2016 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kuvista ei vielä voi päätellä onko kampuran kaulat urilla mutta kyllä nuo laakerit kitkasta lämpimänä on käyneet. Kukaan tuskin antaa pelkälle laakerien vaihdolle mitään takeita mutta kun paikat on noin auki ja jos kaulat ei ole urilla niin ei se laakerien vaihtaminen enää tuntia enempää ota aikaa eikä laakerit maksa kun satasen paikkeilla.
Öljynpaineethan on kadonneet tukkoisen sihdin takia ja sen jälkeen kuluneiden laakerien välyksistä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin