Juuri femman ostanut ja ongelmat alkoivat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Juuri femman ostanut ja ongelmat alkoivat

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Moikka,
Eka T7 kone ja automaatti. HXF-688 rekkarilla ja biosofta sisällä, muistaako joku laittaneen?
Ajattelin tämän käyttöautoksi ja keväällä kun kelit ovat paremmat avat ja putsata kaiken mikä eteen tulee. Tämä prosessi alkoi sitten heti. Auto todella öljyinen alta, jäähdyttimien luota, hukkaa automaatin öljyä ja myös koneen öljyä. Mitkä paikat on vikaalttiita, ei saa pestyä kunnolla nyt pakkasilla? Lootan jäähdytin on yhdistetty syyläriin?
Ajattelin tehdä moottorin huuhtelun foorumin ohjeitten mukaan mutta huomasin että korkissa muodostunut smetanaa, huohotin tukossa(pitäisi olla päivitetty versio)? Olen yrittänyt lukea tuntikausia ohjeita täällä mutta voiko joku sanoa suoraan onko jotain vikaa?

https://www.dropbox.com/sh/w178tjhouihq ... 7p5Qa?dl=0

Mikä on tulpattu puukepillä ja se pieni pätkä missä on takaisku ei ole kiinni missään?

Ajattelin ottaa öpohjan auki huuhtelun jälkeen, miten jos avaan kannen ja tarkistan ohjurin kumit niin saako männät vaihdettua samalla jos örenkaat kuolettuneet? yritän miettiä aikataulua ja mikä olisi paras tapa, korjata vanha tai vaihtaa uusi kone?

Anteeksi pitkä teksti mutta on iso pala puratavana:)
Saab 9-3 1.8t SS man -04
mobilisti2000
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 22, 2015 20:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juuri femman ostanut ja ongelmat alkoivat

Viesti Kirjoittaja mobilisti2000 »

Mulle tota "smetanaa" muodostunu kanssa, mutta kun öljyt+suodatin+ö-pohjan putsaus turbonvaihdon yhetydessä teki niin eipä oo enää pahemmin näkyny. Aluks mulla vuosi öljyä venttiilikopan ja kannen, sekä turbolle menevien öljyputkien liitoksista.
Alipaineletku mikä on irti taitaa mennä kaasuläpälle, itse ne oon vaihtanu ei vaan muista nyt minne menee :D
WIS:in mukaan männät saa kannen ja ö-pohjan irroittamalla pois, kun työntää alhaalta ylöspäin.

Toivottavasti edes vähän auttoi mun höpötys.. :lol:
"We all know that small cars are good for us. But so is cod liver oil. And jogging." -Jeremy Clarkson

og 9-5 2.3T vm.00 'Ekoauto' 400nm, 250hv
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Juuri femman ostanut ja ongelmat alkoivat

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Itse tuli vastaava remppa tehtyä mitä suunnittelitkin. Ajettu oli n. 295tkm ja männänrenkaat aivan loppu. Välys oli katkoksen kohdalta mitattuna 1mm ja uusilla 0.4mm. Pytyt oli hyvässä kunnossa ja männät myös. 400 vesihiomapaprulla pyyhkäisin pytyt kuitenkin. Kiertokangen laakerit samalla toki vaihtoon. Venttiilit hiottiin, putsattiin ja venanvarren kumit vaihtoon. Nyt näyttäisi öljynsyönti loppuneen. Moottorin öljyllehän on oma lauhdutin ja lootaöljyt kiertää syylärin vänkärin päässä. Eihän kampuran stefa vuoda ja hihna lennätä moskat syylärille? Hommalle saa varata reippaasti aikaa 20-30h jos ajatuksen kanssa tekee. Eniten meni meillä aikaa kannen irroitukseen.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Juuri femman ostanut ja ongelmat alkoivat

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Se pienen takaiskun letku menee läppäkotelon alimmaiseen liitäntä putkeen eli ylhäältä alas niin neljäs liitinputki ja puutapilla tukittu EVAP putken liitäntä. Etsillä lisää tietoa EVAP systeemistä
Arska Saab Klubijäsen no:5106
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Juuri femman ostanut ja ongelmat alkoivat

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Auto ollut minulla 8/2011 - 9/2013

Öljyllä sotki pohjaa jo silloin, mutta kampiakselin stefan ja venttiilikopan tiivisteen vaihdolla se väheni niin olemattomiin etten muuta sen eteen tehnyt. En koskaan pessyt konehuonetta kunnolla ja jos ei seuraajatkaan niin ei sitä kannata ehkä liikaa säikähtää :)

Öpohja putsattu olikohan talvea 2012 eikä ollut sihti tukossa.

Pientä smetanan muodotumista oli koko minulla olo ajan ja siksi tein huohotinpäivityksen mutta se ei sitä kokonaan lopettanut. En sen enempää siihen sitten puuttunut, kun auto muuten oli ok kunnossa.

Laatikonöljyjä ei minun aikanani syönyt ollenkaan.

Tuo puukeppi on kyllä ilmestynyt minun jälkeeni ja kyllä pidin kaikki letkut tiukasti kiinni :D

Auto on tuotu Saksasta (joku edellisistä tuonut) ja omistajia taitaa olla tällä yksilöllä jo sen verta paljon, että en laskisi koneen kunnolle paljoa tällä hetkellä jos ei joku ole remppaa tehnyt (ilmeisesti ei).

En ehkä suosittelisi sijoittaa isosti rahaa sen pannun huoltamiseen :?
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Juuri femman ostanut ja ongelmat alkoivat

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Nonii, kävin ihmettelemässä tallilla. Laatikko vuosi banjo liittimestä mikä oli päässyt löystymään, toivottavasti ainut paikka:) ehkä koeponnistamaan syyläri raisioon missä on hyväksi todetti jäähdytin ammattilainen
Elvytellään tota nyt jos saisi kulutuksen loppumaan, tottunut T5 koneeseen missä ei tollasia ongelmia ole. Täytyy muuten avata ja ihmetellä, olisi mielenkiintoinen projekti kun en tollasta mottia ennen sisältä nähnyt. Saabiantillakin on hinnat kohillaan.
Tiedätkö kenen softa siin on anttimak? Kori muuten hyvässä kunnossa paitsi helmat, mut mitä olen muita katsonut niin ei pahimmasta päästä.
Muuten 9-5 mukava auto körrötellä ja varusteet on enemmän kun kattavat:)
Saab 9-3 1.8t SS man -04
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Juuri femman ostanut ja ongelmat alkoivat

Viesti Kirjoittaja anttimak »

En tiedä softauksesta, se on tehty sen jälkeen kun se minulta lähti.

Kori oli kaikin puolin kunnossa, mutta helmat olivat silloin jo huollon tarpeessa. Itsellä jäi tekemättä se homma :? Varusteet on todella kattavat ja ainakin itselläni joka nippeli ja nappeli ja toiminto 100% kunnossa... sitä moni muukin ihmetteli :) Myös SID:in pikselit kaikki käytössä :D

Jos joskus tekee sen, ettei anna startata niin vika on siinä automaatin asentotunnistimessa, kaada vettä päälle ja kokeile uudestaan :)
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Juuri femman ostanut ja ongelmat alkoivat

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Turbo tuli vaihdettua kun savutti voimakkaasti. Väljää oli pari milliä akselissa ja imupuoli oli kuiva mutta silti se poltti sen 1L/100km. Vaihdolla korjaantus ja ei vie öljy eikä jäähdytinnestettä kun defan tiivisteet meni vaihtoon samalla. Käy ja kukkuu taas, mutta lämpimänä kalkattaa joskus, voiskohan se olla laakerit kun jakopää on hiljainen? TPhän on poistettu, voiko se olla yksin syyllinen siihen et tyhjäkäynillä täristää koko autoa? Momenttituki oli väljä mutta sillähän ei pitäisi olla merkitystä, olisko sitten apparipuolen kumi vaihdon tarpeessa?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Vastaa Viestiin