Alusta narisee, mitä vaihtoon?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Alusta narisee, mitä vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Autona -06 Aero farkku, ml. 135tkm ja takana alkuperäinen tasonsäätö (Nivomat). Ongelmana alustasta varsinkin pakkaskeleillä kuuluva narina/narahtelu, joka kuuluu selkeimmin hiljaisella nopeudella ajettavissa notkelmissa, ei niinkään terävämmissä kuopissa. Olen paikallistavinani äänen enemmän eteen, mutta välillä tuntuisi tulevan takaakin.

Autossa on alkuperäiset iskarit, mutta ne ovat mielestäni kunnossa. Apurungon puslat samoin alkuperäiset, ne pitäisi luultavasti vaihtaa. Edestä on vaihdettu koiranluut ja takaa etummaiset puslat. Muuta alustassa ei muistaakseni ole vaihdettu.

Mistä lähtisi etsimään vaihdettavaa, voiko apurungon puslat aiheuttaa moista ääntä, iskarien yläpään laakerit, itse iskarit, vai äänteleekö itse pohjalevy pakkasella..?
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alusta narisee, mitä vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja blair »

Itsellä pirullista narinaa pitää takana pitkittäistuen isot puslat, juurikin hitaalla ajolla jossain kaupan pihassa jossa notkelmia...

Mulla ne puslat on uretaania, mikä vaikuttaa äänimaailmaan, mut voi sullakin ääntää vaikka olis originaalit gummit.

Kastele ne puslat tai suihkuta silikoonia ja kuuntele hävisikö äänet?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Alusta narisee, mitä vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Voitelua voi toki kokeilla.

Mutta narina kuuluu tosiaan enemmän edestä, taakse paikallistuminen voi olla vain korvaharhaa. Mikä tuolla edessä voi narista, voiko apurungon puslat aiheuttaa moista, iskarit, mikä?

Ajatuksena siis lähtökohtaisesti on vaihtaa/vaihdattaa kaikki tarvittava, mielellään vaan menisi jonkinlaisen listan kanssa suoraan pajalle, etteivät siellä ala arpomaan (kun narinat eivät kuitenkaan sisällä pajalla kuulu..).
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Alusta narisee, mitä vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Minulla narisi takapää, isot puslat oli aivan loppu. Ja nyt kun apurunko on lattialla niin takimmaiset puslat on riekaleina ja keskimmäisetkin on aika loppu. Sen sijaan etummaiset on kunnossa. Jos teetät apurungon puslien vaihdon jossain niin laitata vaan kaikki kerralla, sen verran iso työ. Olisiko kuitenkaan noilla kilsoilla vielä loppu? Og-kolkissa narisi vakaaja pakkaskeleillä, mutta siinä taitaa olla ihan erilainen rakenne.
Aero 9-5 2000
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 16:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alusta narisee, mitä vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Aero 9-5 2000 »

Tarkista etupäästä tukivarren taaempien puslien kunto.
Jos autosi rattia täristää motari nopeuksissa ja/tai
ohjaus vetelee voimakkaasti kiihdyttäessä, eikä se sitä ole aiemmin tehnyt ,
niin sieltä saattaisi löytyä ko vika.
Auto ylös ja ...

Tiedossa on muutama vastaava tapaus (-06 - -).
Puslan kumi on siis voinnut irrota "kuorestaan" jo noilla kilsoilla ja siksi narisee.
Tämän johdosta myös ratin asento on voinut siirtyä hieman vinoon.
Renkaiden tasapainoituskaan kun ei auta ratin ravistamiseen, niin asiaa kannattaa tutkia.
Eikä kannata lähteä laitattamaan aurauskulmia kuntoon ennen tämän tarkastamista.

Käytä vain alkuperäistä puslaa - eikä missään tapauksessa uretaania tähän
käyttöön ysi-femmassa, kun uretaani on jo lähes valmiiksi irti kuorestaan.
Näistä on asentajilla kokemusta.
Fakta / n. 10tkm & uretaanit mäkeen ja orkkikset tilalle.
Vastaa Viestiin