Katkennut pakosarjan pultti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Eilen kansipahvirempan yhteydessä huomattiin että puuttuu yksi pakosarjan pultti. No ei muutako reikä siihen, ja torxin pää sisälle... Ja sehän mulkvisti katkes ja jäi sinne sisälle. Nyt tuon poraaminen näyttää miltei mahdottomalta porakoneella, ja mietinkin tässä mitäs sitten.

Kannattaako tuon viedä edes pajalle vai ostaa suosiolla käytetyn kannen, koska vahva epäilys on että moinen työ maksaa yli sen 100€ (ja käytetyn kannen saa varmaan 150€:lla). Jos olis joku CNC kone, jolla olisi joku älytön terä ja se pysyisi suorassa ilman kohdistusreikää... Noh en tiedä, pajalle täytyy huomenna soittaa.

Ollaan yritetty hitsata siihen MIGillä klöntin, johon sitten putken pätkä kiinni.. Ja ei onnistu ei. Klöntti lähtee irti.

Yksi vaihtoehto en vieläkin itse yrittää, jolloin kävis ostamassa jotain rajua terää (HSSCo?) ja sillä sitten reikä niin isoksi että pystyy jo jengatapilla joko pyöräyttää seinistä läpi jengat, tai vastakierretapilla sen veke sieltä.

Onko kellään kokemusta näistä nyrkkipajoista että mitä yleensä veloittavat moisesta?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
lart
"Turbo"
Viestit: 207
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja lart »

Mutterin hitsaaminen on varsin hyvä konsti, mutta vaatii hyvän migin ja reilusti virtaa.
Ja hitsauksen jälkeen kannattaa antaa jäähtyä kunnolla ennen kuin aloittaa väännön.
Vedellä tai lumella ei kannata jäähdyttää, koska sauma karkenee.
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Mutterin hitsaamisessa on myös se hyvä puoli et kunnon virroilla kun liimaa punahehkuun niin se katkennut tappi kuumenee riittävästi että jäähdyttyään saattaapi lähteä auki..

Toissa viikolla oli samanlainen tapaus kaverin Vitossa,tosin oli 4 pinnapulttia poikki ja pakosarjan tiiviste vuoti reilusti eikä ahtanut enää kunnolla..
Melko ahdas paikka tehdä mitään..ratkaisu löytyi,otimme moottorin pois. :roll:

Kuulostaa työläältä mutta työn osuutta teimme yhteensä n.8tuntia.Ei viitsitty kantta repiä auki kun kilometrejä niin vähän moottorilla,huokeammaksi tuli vetää kone pois ja näin korjata vika.

Toivottavasti ei tarvitsisi kantta kuitenkaan ottaa uudelleen pois tuon takia.. :?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja mestari »

muistuu mieleen kun saab 96 meni pajalle pakoputken etupöntön vaihtoon ja siellä katkaisivat pultit kanteen ja porasivat 6h niitä pois ja asiakas maksoi :D
ihmettelen vieläkin miksi :mrgreen:

mutta viimeksi tänään torx kantaiset pultit pyöri avaimesta läpi joten migillä ensin hitsaten kanta punaiseksi sitten 13mm kannalla oleva mutsku perään ja keskeltä hep it on ja sitten napu napu ja tapu tapu hieman legato ja räikällä miellyttävästi irti.
yleensä kun poraamaan ryhtyy pitää porata pultin läpi ja isontaa sen mukaan miten keskelle sai sen lähtemään ,loput sitten riippuen tapauksesta pois ja jenkatappia perään.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja stara »

jos pääsee pistepuikolla naputtelemaan kierteen vierestä vinoon, niin kannattaa sitäkin kokeilla. samoin naputella siihen katkenneeseen torxpalaan, jos vaikka saisi palan siten pois. käytä suojalaseja, karkaistut torx- sirut voi lentää kimakasti.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja Keme »

Shadow_Fi kirjoitti: Ollaan yritetty hitsata siihen MIGillä klöntin, johon sitten putken pätkä kiinni.. Ja ei onnistu ei. Klöntti lähtee irti.
Yksi tapa on hitsata katkenneen pultin päähän ensin prikka ja sen jälkene hitsaa prikkaan mutterin. Tarpeeksi monta toistoa niin kyllä ne pääsääntöisesti on irronneet.
jeeeeeee!
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Kansi on siis edelleen irti, ja mulla takakontissa (onneksi on tonnari ;) ). Se siinä on vaikeeta että toi pulttijämä on noin 3mm syvyydessä, eli ei pinnassa, ja torxin pätkä vielä hiukan syvempänä. Joten sivusta naputtelu on hankalaa nuin pienessä aukossa. Hitsauskin näytti hankalalta koska ympärillä oleva alumiini alkaa sulamaan. Poraus oli aika toivotonta mielestäni ainakin kahden asian takia. 1. Ei oikeasti hyvää terää 2. Ei kunnollista porausainetta.

Kyselen huomenna moottorikoneistamoista mitä veloittavat yleensä, ja varmaan luovun ideasta ja riehun yksin kotona kunnollisilla terillä ja dremelillä. Wurthista haen HSSCo kobolttiteriä ja raiskaan reijän jos ei muuta.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Dremelin wolframikarbiditerätkin maksaa 13-15e per kpl eikä noiden koneistamoiden jämänpoistokustannukset ole 20-30e enempää olleet.
Kunnon terällä, leikkuuaineilla ja koneella ne saa todennäköisesti sen tumpin pois.

Jatkossa jos tuntuu että pätkä ei lähde kiertymään helposti kannattaa ensimmäisenä lämmittää nurkka siltä kohdalta. On auttanut melkeinpä aina, saman tekee noi hitsailujen lämmöt.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Jaahas, mua taas säikytelty yli 100€ laskulla.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei se kansitöiden ohessa tuon kalliimpaa ole ollut. Ethän ole vain laittamassa vanhaa kantta ilman höyläystä takaisin sellaisenaan ? Useimmiten ne ei ole suorassa ja pitempää käyttöä varten venttiilien hionnat ja venavarren kumien vaihto ei ole pöllömpi juttu vaikka maksaakin sitten jo enemmän.
Suurimman säästön saat jo kun teet irrotuksen ja asennuksen itse.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja Keme »

Shadow_Fi kirjoitti:Se siinä on vaikeeta että toi pulttijämä on noin 3mm syvyydessä
Toihan on vielä ihan pinnassa eli täysin hitsattavissa. Hitsaa vaan, koska ei se hitsi alumiiniin ota kiinni. Lähtökohtaisesti tuo reiän porailu ja torxin hakkausmetodi on vähän kyseenalainen. Juurikin ton katkeamisriskin vuoksi.
jeeeeeee!
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja Termos »

Keme kirjoitti: Toihan on vielä ihan pinnassa eli täysin hitsattavissa. Hitsaa vaan, koska ei se hitsi alumiiniin ota kiinni.
Juuri näin. Femman korkannutta oljypohjan proppua aikoinaan koitin irroittaa hellävaraisilla metodeilla (puolen metrin putkitongeilla yms.), tuloksetta.

Ronskisti kun sulatti miggilankaa propun päälle tällätyn ison mutterin reikään, niin napsahtihan se auki, ilman mitään vahinkoa alumiiniosassa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos kansi on irti niin sen voi koneistamossakin saada kairattua irti, aika usein joutui kaivamaan katkennutta jenkatappia tms pois reiästä juurikin sellaisella kovametalli poran tyyppisellä tikulla joka syö sekä hss että kovempaa ainetta
toinen hyvä konsti yleensä syvällä olevan pultin pois ottoon on certanium hitsauspuikko tyyppi nyt ei tule mieleen mutta hitsataessa keskelle kuona tekee suojan reiän reunaan eikä pala kiinni edes rautaan vaan lähtee irti napsahtaen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei se alumiini sula hitsatessa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Katkennut pakosarjan pultti

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Miten syvä on se pinnanpultin aukko / kuinka pitkä on se kierreosuus mikä ruuvataan kanteen? Ja jos jollain löytyy mikä kierre mahtaa olla kyseessä? M8?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin