Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Hei, eli tilanne on seuraavanlainen:
Autona toimii MY07 Saab 9-5, 2.3T automaatilla. Viime viikolla kävin Vesan luona ja Vesa laittoi autoon biopower-softan ja stage 1:n (kiitos vesku).
Tankissa on nyt lähestulkoon pelkkää re85:sta, ad85 näyttää 766. Onko normaalia että auto käynnistyy todella vaivalloisesti, ensin kierrokset käyvät vähän yli 1000 ja tippuvat heti noin 500 kunnes taas nousevat normaaliin? Tällä hetkellä lämpotilat kuitenkin plussan puolella...
Auton öljykorkin alta paljastuu aika runsaasti vaaleaa "cappucinoa", mistä tämä voisi johtua? Autolla ajetaan pääsääntöisesti pitkiä matkoja.
Ja lisäksi, tarvitsisi vaihtaa jakoketjun kiristimen tiivisteet kun sieltä välistä vuotavat. WIS:stä löytyykin hyvät ohjeet koko kiristimen vaihtoon, mutta tarviiko tuo kiristin jotenkin "ladata" kun asentaa vanhan kiristimen takaisin paikalle? Ja samalla voisi tarkistaa paljonko tuo on ulkona, mitkä tuolle ovat sallitut arvot ja milloin tietää ryhtyä ketjujumppaan
Sekavia kirjoituksia ja ajatuksia, toivottavasti joku ymmärtää mistä höpisen
Autona toimii MY07 Saab 9-5, 2.3T automaatilla. Viime viikolla kävin Vesan luona ja Vesa laittoi autoon biopower-softan ja stage 1:n (kiitos vesku).
Tankissa on nyt lähestulkoon pelkkää re85:sta, ad85 näyttää 766. Onko normaalia että auto käynnistyy todella vaivalloisesti, ensin kierrokset käyvät vähän yli 1000 ja tippuvat heti noin 500 kunnes taas nousevat normaaliin? Tällä hetkellä lämpotilat kuitenkin plussan puolella...
Auton öljykorkin alta paljastuu aika runsaasti vaaleaa "cappucinoa", mistä tämä voisi johtua? Autolla ajetaan pääsääntöisesti pitkiä matkoja.
Ja lisäksi, tarvitsisi vaihtaa jakoketjun kiristimen tiivisteet kun sieltä välistä vuotavat. WIS:stä löytyykin hyvät ohjeet koko kiristimen vaihtoon, mutta tarviiko tuo kiristin jotenkin "ladata" kun asentaa vanhan kiristimen takaisin paikalle? Ja samalla voisi tarkistaa paljonko tuo on ulkona, mitkä tuolle ovat sallitut arvot ja milloin tietää ryhtyä ketjujumppaan
Sekavia kirjoituksia ja ajatuksia, toivottavasti joku ymmärtää mistä höpisen
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Viimeisin vastaavanikäinen femma kärsi samanlaisesta käytöksestä ja kun läppäkotelon vikakoodit johti läppiksen vaihtoon niin tuokin ilmiö katosi.
Paha ilmavuoto se ei voi olla tuon ad85 arvon perusteella. Onko immu vanha vai vaihdettu ?
Paha ilmavuoto se ei voi olla tuon ad85 arvon perusteella. Onko immu vanha vai vaihdettu ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Immu on uusi, viime viikolla vaihdettu.
Hmmm, täytyykin napata autocom kiinni autoon ja tarkistaa näkyykö koodeja, tosin viime viikolla ei ainakaan koodeja näkynyt. Varmistuuko tuon vuotaminen ainoastaan vikakoodien perusteella?
edit: Ja tyhjäkäynnin jännä seilailu startatessa alkoi heti kun ensimmäisen kerran tankissa oli etanolia...
edit2: Vikakoodeja löytyi ainoastaan yksi, rutisee parkkisensorin toimimattomuudesta.
Hmmm, täytyykin napata autocom kiinni autoon ja tarkistaa näkyykö koodeja, tosin viime viikolla ei ainakaan koodeja näkynyt. Varmistuuko tuon vuotaminen ainoastaan vikakoodien perusteella?
edit: Ja tyhjäkäynnin jännä seilailu startatessa alkoi heti kun ensimmäisen kerran tankissa oli etanolia...
edit2: Vikakoodeja löytyi ainoastaan yksi, rutisee parkkisensorin toimimattomuudesta.
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Huohotus tukossa tai jostain menee vettä öljyn sekaan. Kadottaako jäähytysnestettä?fogaz kirjoitti:Hei, eli tilanne on seuraavanlainen:
Auton öljykorkin alta paljastuu aika runsaasti vaaleaa "cappucinoa", mistä tämä voisi johtua? Autolla ajetaan pääsääntöisesti pitkiä matkoja.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Mitenkäs se venakopan ja läppäkotelon välissä sijaitseva takaisku? Poikki kuskinpuoleisesta päästä?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Ja sitte kun uusii sen venttiilin niin ennen asennusta kokeilee onko läppäkotelon ja venttiilikopan letkunippojen reijät auki.
Imee tai puhaltaa, pitäis ilman huilata.
Kaksi todettua tapausta meillä. Reijät auki.
Smetanat loppu. MOT
Imee tai puhaltaa, pitäis ilman huilata.
Kaksi todettua tapausta meillä. Reijät auki.
Smetanat loppu. MOT
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
My07 ei enää ole venakopan ja läppäkotelon välillä takaiskullista alipaineletkua ...
Ja sen uudemman huohotinversion perusvaivan eli sormen vahvuisen letkun murtuvan takaiskun läppäkotelolta alas huohotinpurnukalle tarkistan aina ensimmäisenä enkä muista että tuossa sitä vikaa olisi ollut.
Ja sen uudemman huohotinversion perusvaivan eli sormen vahvuisen letkun murtuvan takaiskun läppäkotelolta alas huohotinpurnukalle tarkistan aina ensimmäisenä enkä muista että tuossa sitä vikaa olisi ollut.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Juuri tuo takaiskua tarkoitin. Fyysinen sijainti siis venakopan ja läppäkotelon välissä. Erittäin usein rikki, etenkin porsineissa tuon ikäisissä koneissa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Ok. Eipä ollut tiedossani tuota. Otan onkeeni ja häpeän.vesa67 kirjoitti:My07 ei enää ole venakopan ja läppäkotelon välillä takaiskullista alipaineletkua ...
Mutta kuitenkin malleissa joissa se on niin kannattaa tsekata.
Pitänee jättää "hajatelmat" uudemmista sikseen.......
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Täytyypi tänään taikka huomenna vähän kurkkia noita alipaineletkuja, vaikka Vesku ne jo katsoikin läpi... Voiko olla että on pakkasella heittänyt "cappucinot" korkin alle ja samat tavarat majailevat siellä vielä...?
Entäs tuo tyhjäkäynnin hyppely starttauksen yhteydessä, onko tuo normaalia etanolilla ajaessa?
Entäs tuo tyhjäkäynnin hyppely starttauksen yhteydessä, onko tuo normaalia etanolilla ajaessa?
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
En usko että on normaalia ja ns. biosoftalta toivottu ominaisuus tuo kierrosten heiluminen. Kaasuläppäkoteloa veikkasi Vesa aiemmin tämän humppaamisen aiheuttajaksi.
Itsellä teki auto syksyllä sellaista, että nykäisi aina ajossa silloin tällöin selvästi ja heitti läppäkoteloon sijoittuvia vikakoodeja. En ehtinyt kuitenkaan tekemään mitään asian suhteen ennenkuin vika häipyi itsekseen. Liekö kosteus yms. tehnyt tuon kiusan. Ps. Ajellaan kunnes vika palaa ja uusitaan sitten vasta tuo kotelo.
Itsellä teki auto syksyllä sellaista, että nykäisi aina ajossa silloin tällöin selvästi ja heitti läppäkoteloon sijoittuvia vikakoodeja. En ehtinyt kuitenkaan tekemään mitään asian suhteen ennenkuin vika häipyi itsekseen. Liekö kosteus yms. tehnyt tuon kiusan. Ps. Ajellaan kunnes vika palaa ja uusitaan sitten vasta tuo kotelo.
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Itsellä kanssa samaa ongelmaa tuon ad85 arvon kanssa. Näyttää alakanttiin n. 10%
Osaisikos joku viisaampi kertoa mistä ja miten ad85 arvo määrittyy niin pääsis tähän vähän kiinni.
Läppäkotelon puolesta ei mitään vikakoodeja ole tullut ja pienet alipaineletkut vaihdeltu uusiin.
Osaisikos joku viisaampi kertoa mistä ja miten ad85 arvo määrittyy niin pääsis tähän vähän kiinni.
Läppäkotelon puolesta ei mitään vikakoodeja ole tullut ja pienet alipaineletkut vaihdeltu uusiin.
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Tulpat vaihtoon (ja oikeat NGK BCPR7ES-11) ja ahtimen imukobran kunnolla kiinni alapäästään niin yleensä notkollaan oleva etanoli-% tasaantuu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Periaattessahan E85 voi olla laaturajojensa puitteissa jotain muutakin kuin 85-prosenttista viinaa. Tuossahan on aika laaja vaihteluväli annettuna. Kuinka leveästi noita rajoja sitten käytetään, en tiedä.
Esim. St1:n tuotetiedotteessa annettu:
kesä min 75, max 85
talvi min 70, max 85
Itsellä ainakin nyt edellisessä tankkauksessa näyttäisi olevan etanolipitoisuus olleen jotain hiukan vähemmän kuin 85%. Tähän asti ainakin tuo oma auto on varsin luotettavan tuntuisesti tunnistanut pitoisuudet eikä toiminnassa ole mitään ongelmia.
E
Esim. St1:n tuotetiedotteessa annettu:
kesä min 75, max 85
talvi min 70, max 85
Itsellä ainakin nyt edellisessä tankkauksessa näyttäisi olevan etanolipitoisuus olleen jotain hiukan vähemmän kuin 85%. Tähän asti ainakin tuo oma auto on varsin luotettavan tuntuisesti tunnistanut pitoisuudet eikä toiminnassa ole mitään ongelmia.
E
Re: Etanoliin siirtymisen jälkeiset kysymykset
Nostellaan taas kun uusia ihmeellisiä ilmiöitä sattuu Saabille
Eli koko talven on etanolilla käynnistyminen ollut "röpöttävää", jos heti käynnistyksen jälkeen laittaa pakin päälle (automaattilaatikko) niin auto alkaa heittelemään kierroksia paljon ja koko auto heiluu. Bensalla vastaavaa ongelmaa ei ole. Noin 30 sekunnin käynnin jälkeen kaikki ok.
Tänään (lämpötila 11celsiusta) auto ei lähtenyt käyntiin ollenkaan. Starttasi kyllä normaalisti, mutta sammui heti. Sain auton lopulta käyntiin pitämällä avainta start-asennossa pitkään ja samalla pumppasin kevyesti kaasua, jolloin auto lähti käymään mutta kävi todella huonosti (vähän samalla tavalla kuin olisi käynyt vain 3:lla).
Ajeltiin autolla ihan normaalisti noin 100km, kunnes hetki sitten kesken ajon syttyi moottorin vikavalo kojetauluun ja nostin jalan kaasulta jolloin auto sammui. Onneksi sattui olemaan Autocom mukana, luin koodit, antoi koodit P1230 ja P1231. Nollasin koodit ja ajoin auton kotiin (n.10km). Kotona luin koodit uudelleen, nyt antoi koodin P1260.
Eli tarkoittaako tämä nyt sitä että kaasuläppäkotelo olisi tullut tiensä päähän?
Noin viikko sitten tutkin noita alipaineletkuja mitä konehuoneesta löytyy, ja yksi takaisku meni letkun juuresta poikki. En ole vielä sitä vaihtanut, vaan korjasin sen jesarilla Voisiko tämä aiheuttaa nämä viat? Kyseinen letku lähtee kaasuläppäkotelon kuljettajanpuoleisesta reunasta, seuraavaksi tulee tämä rikkinäinen takaisku ja sitten t-haara, josta toinen menee moottorin kuljettajan puoleiseen päätyyn ja toinen tulipellin tienoille. Toivottavasti joku saa tästä romaanista jotain selvää
Eli koko talven on etanolilla käynnistyminen ollut "röpöttävää", jos heti käynnistyksen jälkeen laittaa pakin päälle (automaattilaatikko) niin auto alkaa heittelemään kierroksia paljon ja koko auto heiluu. Bensalla vastaavaa ongelmaa ei ole. Noin 30 sekunnin käynnin jälkeen kaikki ok.
Tänään (lämpötila 11celsiusta) auto ei lähtenyt käyntiin ollenkaan. Starttasi kyllä normaalisti, mutta sammui heti. Sain auton lopulta käyntiin pitämällä avainta start-asennossa pitkään ja samalla pumppasin kevyesti kaasua, jolloin auto lähti käymään mutta kävi todella huonosti (vähän samalla tavalla kuin olisi käynyt vain 3:lla).
Ajeltiin autolla ihan normaalisti noin 100km, kunnes hetki sitten kesken ajon syttyi moottorin vikavalo kojetauluun ja nostin jalan kaasulta jolloin auto sammui. Onneksi sattui olemaan Autocom mukana, luin koodit, antoi koodit P1230 ja P1231. Nollasin koodit ja ajoin auton kotiin (n.10km). Kotona luin koodit uudelleen, nyt antoi koodin P1260.
Eli tarkoittaako tämä nyt sitä että kaasuläppäkotelo olisi tullut tiensä päähän?
Noin viikko sitten tutkin noita alipaineletkuja mitä konehuoneesta löytyy, ja yksi takaisku meni letkun juuresta poikki. En ole vielä sitä vaihtanut, vaan korjasin sen jesarilla Voisiko tämä aiheuttaa nämä viat? Kyseinen letku lähtee kaasuläppäkotelon kuljettajanpuoleisesta reunasta, seuraavaksi tulee tämä rikkinäinen takaisku ja sitten t-haara, josta toinen menee moottorin kuljettajan puoleiseen päätyyn ja toinen tulipellin tienoille. Toivottavasti joku saa tästä romaanista jotain selvää