Öljynpainemittarin lisäys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Veketti »

En löytänyt haulla, että joku olisi käyttänyt T7 koneessa kyseistä paikkaa öljynpainemittarin anturille:
Linkki

Kattelin omasta koneesta ja siihen on pultti ruuvattuna. Onko tietoa, mitä tuon pultin takana on ja onko tuo soiva paikka lähettimelle? Riittääkö max 5 bar lähetin? Toisaalla mainittu, että öljynpaineen rajoitusventtiili on säädetty 3,8bar mutta täällä juttuja, että joillain jopa 6bar. Liekkö sitten venttiili jumissa.

Tietääkö kukaan pientä digitaalista näyttöä tuolle paineelle? En halua mitään 52mm mittaria laittaa kabiiniin. Joku pieni huomaamaton digimittari, josta tarvittessa paineen voisi tarkistaa. Tietty tuollaisen tekee itsekin, jos vain tietää millä ohmimäärällä mikäkin paine.
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Mikäli nyt oikein muistan niin tuosta lähtee automaattivaihteisissa öljy banjopultin kautta alipainepumpulle.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joskus on väläytelty, että ecussa olisi muutama pinni vapaana, niin että öljynpaine anturin lisäämisen myötä olisi mahdollisuus saada öljynpaine opensidin kautta näkösälle....

Liekkö kukaan tuollaista rojektia toteuttanut...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Ryydman90
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:52

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Ryydman90 »

Juuri tuli laitettua itelle, kylläkin öljynsuodattimen alle tulevalla alumiinikikkareella, tarkotuksen vielä laitta ölämpö mittari joten siinä riittää paikat. Tosi helppo ja toimiva ratkaisu. Tosiaan itellä nousee paineet kylmänä sinne 6,7bar..
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Ryydman90 kirjoitti:Juuri tuli laitettua itelle, kylläkin öljynsuodattimen alle tulevalla alumiinikikkareella, tarkotuksen vielä laitta ölämpö mittari joten siinä riittää paikat. Tosi helppo ja toimiva ratkaisu. Tosiaan itellä nousee paineet kylmänä sinne 6,7bar..

Tämä vaikuttaa kiinnostavalta. Olisiko kenties kuvaa tai muuta dataa tuosta laitteesta.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ryydman90
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:52

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Ryydman90 »

Ja piti vielä sulle laittaa linkki tuosta mittarista kun itsellä noi tulee 1din mankan yläpuolelle, 2x52mm ja keskelle tulee tuo öljynlämpömittari 37mm. Eli vähän pienempi digitaalinen. Noita löytyy myös öljynpainemittareina. https://m.motonet.fi/fi/tuote/492073/Ol ... ttari-37mm
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Ei siinä auta, kun tehdä ite mittari, niin saa tarpeeksi huomaamattoman asennuksen. Löytyi VDO sensorin ohmi/paine vastaavuudet intterwebistä, joten sopivat komponentit koekytkentälevylle ja softa picciin.
Kuva

Tuon kun piirilevylle soveltaa, niin sen saa piilotettua kojelaudan taakse. Näytöksi mahdollisimman huomaamaton lcd vihreällä taustavalaistuksella tietenkin.

Ja sensori samasta paikkaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9-3:ssa on Bilteman öljysuodattimen väliin tulevassa laipassa nyt 0-5bar näyttämällä oleva VDO-mittari ja anturi. Halpismittariin meni hermot, niin siksi on VDO. Öljynpaineet menee tossa T7-koneessa yli 5bar kylmänä ja lämpimänä paineet on 2000rpm tuntumassa juurikin ilmoitetussa 3,7...4bar tuntumassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

saiskos kuvia näistä erilaisista mittariasennuksista? alkoi itseäkin kiehtomaan moinen.. :roll:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Niin onko ketään käyttänyt kyseistä adapteria?:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000030749/
Helppo asennus kiehtoo mutta onko jotain ongelmia tiedossa? Tällä hetkellä ahtomittari mikä on mielestäni turha mutta öljypaine on tärkeä. Onko ketään käyttänyt yhdistelmä mittareita mitkä näyttää suht oikeita arvoja?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin on kokemusta. Tuossa jo aiemmin kerroin. Se on helppo asentaa. Ylimääräiset aukot tulpataan. Käytin hydrauliikkaliimaa tiivisteenä. Teflon -teippikin ajaa asiansa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Sain vihdoin ja viimein tämän projektin valmiiksi. Kaikkien osien haaliminen kesti hieman pitkään. Tämmönen siitä sitten tuli:
Kuva

Painelähettimet, kun niitä kaksi kerralla hommasin, eivät antaneet ihan samoja arvoja, mutta lopputulos on hyvinkin tarkka, kun arvot otti ylös ja niistä sitten yhtälön excelissä. Aivan täysin lineaarisesti ei noi anturit näköjään toimi, mutta polynomisella trendiviivalla sai hyvin tarkasti laskettua oikean kaavan. Noh tuolla ei käytännössä ole mitään merkitystä, kun anturin tarkkuus on maksimissaan vaan 5%. Tämmösiä arvoja sain mitattua:
Kuva

Mittaushan tapahtui niin, että kompressorin säiliöstä letku paineanturin tuloon ja resistanssia mittaamaan. Tässä testaan itse näytön näyttämää todelliseen.
Kuva

Itse anturissa kierre oli 1/8 NPT ja tuossa koneen päässä MF12x1,5. Äkkiseltään ei mistään löytynyt sopivaa adapteria, niin sellaisen joutui sitten itse koneistamaan. Muutenkaan ei ehkä valmiilla adapterilla olisi onnistunut, kun koneen päässä on reilut 5mm ilman kierrettä, joten kierreosa on syytä olla pitkä, ettei kierteet roppaa. Tässä anturi asennettuna.
Kuva

No nyt voi olla rauhassa tietäen, että ei ole sihti tukossa tai kone väljä, hukaten paineet. :roll:
Ryydman90
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:52

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Ryydman90 »

Tässä tuli itsellä ekan kerran huomattua että tekeehä sillä jotain, viileällä koneella kun meinas mennä ahtojen puolelle nii tippu öljynpaineet. Ihmettelin ja kummastelin kunnes tajusin että suappihan on vuotanu öljyä mittatikun alarajaan. Litra lisää ja öljynpaineet normaalit. :lol:
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Öljynpainemittarin lisäys

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Ryydman90 kirjoitti:Juuri tuli laitettua itelle, kylläkin öljynsuodattimen alle tulevalla alumiinikikkareella, tarkotuksen vielä laitta ölämpö mittari joten siinä riittää paikat. Tosi helppo ja toimiva ratkaisu. Tosiaan itellä nousee paineet kylmänä sinne 6,7bar..
Miten määrittelit todelliset paineet näyttöön. Itse kokeilin Bilteman sähköistä viisarilla olevaa painemittaria. Paineilmalla testasin painealennusventtiilillä ja tarkalla mekaanisella mittarilla. 4baarin kohdalla molemmat näyttivät samaa lukemaa mutta alapää, joka mielestäni on tärkeä, ei toiminut lainkaan. Viisarin saamiseksi edes liikahtamaan tarvittiin yli 1 kilo painetta. viisarin nousemiseksi 0bariin tarvitsi ilmanpainetta painetta nostaa 1,4 baariin . Eli koko alapää oli täysin pielessä.
Toinen asia. Onkos kukaan mitannut paljonko on paineissa ero suodattimen jalkaan lisättävästä laipasta mitattuna verattuna startin takana olevasta kellosta haaroitettuna mitatussa paineessa. Se on aika ahdas paikka tuo startin takana oleva joten kiinnostais paine ero. Suodattimen jalasta mitattuhan on ennen suodatinta olevaa tietoa ja nuo suodattimet aihettaa vastapainetta joten kiinnostaa mahdollisimman lähellä runkolaakereita oleva paine.
Vastaa Viestiin