Naputus moottorissa. Johtopäätökset?!
Naputus moottorissa. Johtopäätökset?!
Olen reissussa perheen kanssa Femmalla ja huomasin auton käydessä tyhjäkäynnillä, että naputus (kuin kumivasaralla löisi kattilaa) kuuluu jostain ilmeisesti sylinterikannen alueelta. Naputuksen taajuus tiheni kierroksia nostaessa ja tuntui selkeästi venakopassa.
Sammutin auton ajon jälkeen ja ei enää naputa. Mitään oireita ei ole ollut eikä vikakoodeja tms.
Uskaltaako tuolla nyt ajaa? Mikä mahtaa oireilla? Vena/mäntä?
Sammutin auton ajon jälkeen ja ei enää naputa. Mitään oireita ei ole ollut eikä vikakoodeja tms.
Uskaltaako tuolla nyt ajaa? Mikä mahtaa oireilla? Vena/mäntä?
Viimeksi muokannut Cona, To Maalis 10, 2016 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Turbo"
Re: Apua! Naputus moottorissa
Vähintään jakoketju lyö venakoppaan. Veikkaisin ketjun laahaimen katkenneen ja nyt naputtaa, minulle kävi juuri noin vuosi sitten. Jakopää siis uusiksi. Itse en enää ajaisi. 

9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
No voi hitto. Tuota jakoketjun ongelmaa ei taida voida todeta muuta kuin purkamalla vähintään venakopan?9-5Vector2001 kirjoitti:Vähintään jakoketju lyö venakoppaan. Veikkaisin ketjun laahaimen katkenneen ja nyt naputtaa, minulle kävi juuri noin vuosi sitten. Jakopää siis uusiksi. Itse en enää ajaisi.
Tietenkin nyt on viikonloppu ja lähimmät

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Turbo"
Sehän toki kertoo jo paljon ja sitten on tietysti ketjun kiristimen irroitus, jolloin näkee onko kiristysvara lopussa. Joka tapauksessa, tuommoinen ääni on aina signaali siitä, että jokin on mekaanisesti pielessä.
Toki, jos jakoketju löysänä kaikki on vielä korjattavissa. Jakopää uusiksi tehtynä tonnin verran, tekijöitä löytyy tämän fooruminkin kautta ja jotkut varmaan ottanevat yhteyttä yksityisviestilläkin viimeistään illan aikana? Itse en kuulu heihin.
Toki, jos jakoketju löysänä kaikki on vielä korjattavissa. Jakopää uusiksi tehtynä tonnin verran, tekijöitä löytyy tämän fooruminkin kautta ja jotkut varmaan ottanevat yhteyttä yksityisviestilläkin viimeistään illan aikana? Itse en kuulu heihin.

Mjoo. Työkalujen ja tallin puutteessa taitaa ainoa vaihtoehto olla ottaa auto lavetille ja hinata Porvooseen jossa taitaa olla K M autopiste lähin
-verstas.

-
- "Hölösuu"
Pystyitkö paikantamaan sitä ääntä enemmän jakopään päähän vai koneen toiseen päähän silloin kun kone vielä kävi?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Mun mielestä se tuli enemmän jakopään puolelta.9000 automaatilla kirjoitti:Pystyitkö paikantamaan sitä ääntä enemmän jakopään päähän vai koneen toiseen päähän silloin kun kone vielä kävi?
Soitin tuonne Porvoon korjaamolle ja meksu sanoi ettei jakoketjuun liittyvät ongelmat ole mitenkään perin harvinaisia joten ensi viikolla saavat laittaa auton kuntoon ja toivottavasti aikainen reagointi säästi isommalta rempalta.
Autollahan ei tosiaan ole ajettu kuin 151tkm ja olen melko tiuhaan vaihdellut tuohon öljyjä omana aikana.
Kiitos kaikille neuvoista.
-
- "Hölösuu"
Laita sitten raporttia mikä oli, kun saat sen selville.
Saabista jäljellä muistot.
Itellä kans naputtaa Aero.
Tyhjäkäynnillä ei kuule mutta kun kierroksia nostaa ja kurkottelee päätä kohti maapalloa niin kuuluu kierroksia seuraava naputus.
Pitää vielä irrotella remmi ja yrittää sitten kuulostella.
Mutta paha tunne että joku alakerran laakeri sielä tikittää.
Koneella ajettu 315 tkm eikä minun tietääkseni ole sen suurempia myllylle tehty.
Tyhjäkäynnillä ei kuule mutta kun kierroksia nostaa ja kurkottelee päätä kohti maapalloa niin kuuluu kierroksia seuraava naputus.
Pitää vielä irrotella remmi ja yrittää sitten kuulostella.
Mutta paha tunne että joku alakerran laakeri sielä tikittää.
Koneella ajettu 315 tkm eikä minun tietääkseni ole sen suurempia myllylle tehty.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
-
- "Viggen"
Noi alakerran laakerit pystyy käsittääkseni tarkistamaan samalla kun öp:n avaa ja putsaa, pystyy ilmeisesti uittamaan pois paikoiltaan ja toteamaan kunnon. Näin ainakin mulla tehtiin femmaan jakopäärempan yhteydessä.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
Nyt on
haettu korjaamolta. Mitään selkeää vikaa ei löytynyt, jakopää on OK, puristukset on OK jne. Sytytystulpat oli olleet hieman löysällä, muttei sekään selitä tuota kalkatusta.
Mekaanikko epäili, että männän tappi on leikannut hetkellisesti kiinni ja irronnut sitten jäähtyessään. Toinen arvio oli karsta männän päällä, joka olisi saanut männän helman hakkaamaan sylinteriin.
Onko kellään kokemuksia vastaavista?

Mekaanikko epäili, että männän tappi on leikannut hetkellisesti kiinni ja irronnut sitten jäähtyessään. Toinen arvio oli karsta männän päällä, joka olisi saanut männän helman hakkaamaan sylinteriin.
Onko kellään kokemuksia vastaavista?
Re: Naputus moottorissa. Johtopäätökset?!
Hihnapyörän torxit?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
On käytetty auki ja laitettu lukitteet.Coltti kirjoitti:Hihnapyörän torxit?
Olen melko varma että sylinteristä ääni tuli ja tuntui käteen venakopassa.
-
- "Turbo"
Tämähän mielenkiintoista. Mikähän siellä sitten resonoi? Jos kerran tarkistivat jakoketjun niin varmaan katsoivat kiristimen, montako millimetriä oli ulkona?
Pakosarjan tiiviste/kiinnitys on ihan hyvä kanssa katsoa. Itsellä oli femmassa pakosarja puoliksi irti, kuulosti kylmänä aika raakalle, luuli varmaan vanha omistaja että yläkerta käy kuivana... 

9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.