Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Hei! Ostin hyvin pidetyn 9-5 2.0t:n vuosimallia 2005, jolla on ajettu 365 000 km. Auto on ollut kahdella omistajalla, josta viimeisin kertoo turbon olevan alkuperäinen. Sen vaihtaminen lienee siis edessä piankin. (Mielestäni turbon kesto näille kilometreille kertoo siitä, että auto on huollettu hyvin ja öljyt vaihdettu ajallaan, huoltokirjan mukaan noin 10 000 km välein.)
Ohessa linkki julkiseen facebook-päivitykseen ,jonka perusteella voitte arvioida olenko oikeassa:
https://www.facebook.com/ilkka.palmu/vi ... 893063768/
Tarvitsisin nyt tietoa siitä,
1) milloin turbo hajoaa, kun tällä hetkellä a) kylmänä käynnistettäessä pakoputkesta pölähtää sininen savupilvi, joka alkaa haitua normaaliin tasoon noin 30 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen sekä b) öljyä kuluu jonkin verran ja öljyn laatu on mustahkoa siihen nähden, että ne on huoltokirjan mukaan vaihdettu viime joulukuussa 4000 km sitten. Eli turbosta tirisee ?pakosarjalle? vähän öljyä joka kerta käynnistettäessä? Vai johtuuko savupöllähdys jostakin muusta? Mitään outoja ääniä turbosta ei (kai) kuulu, ja moottorin tehotkin ovat käsittääkseni normaalit. Ahtopaineista en tiedä, kun ei ole mittareita.
ja 2)
kannattaako ostaa uusi turbo (TD04-15T + vaadittavat osat) pikimiten etukäteen uutena VAi kunnostettuna? Ja mistä kannattaa ostaa (mihin hintaan)? Asun Tampereella, joten lähellä sijaitseva ostopaikka olisi mukava, saisin uuden turbon hankittua nopeiten.
sekä 3)
kuinka kauan autolla voi ajaa sen jälkeen, kun turbo kajahtaa? Ts. pääseekö kotia hissun kissun ajelemalla 50 km että saa auton pukeille. Vai 100 km? Vai tuleeko moottorivaurioita jos ajelee yhtään?
Jos kysymyksiini on jo vastattu forumilla perinpohjaisesti, kuten luulen, ohjatkaa minut please sinne. Uutena tulokkaana en itse vastausten äärelle löytänyt.
Näillä ohjeilla ajattelin sitten turbon vaihtaa. Onko hyvät ohjeet?
http://saabinfo.se/og9-5/gor-det-sjalv/byte-av-turbo/
https://www.youtube.com/watch?v=ehalLlNiQqU
Terveisin Ilkka Palmu
045 355 7001
Ohessa linkki julkiseen facebook-päivitykseen ,jonka perusteella voitte arvioida olenko oikeassa:
https://www.facebook.com/ilkka.palmu/vi ... 893063768/
Tarvitsisin nyt tietoa siitä,
1) milloin turbo hajoaa, kun tällä hetkellä a) kylmänä käynnistettäessä pakoputkesta pölähtää sininen savupilvi, joka alkaa haitua normaaliin tasoon noin 30 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen sekä b) öljyä kuluu jonkin verran ja öljyn laatu on mustahkoa siihen nähden, että ne on huoltokirjan mukaan vaihdettu viime joulukuussa 4000 km sitten. Eli turbosta tirisee ?pakosarjalle? vähän öljyä joka kerta käynnistettäessä? Vai johtuuko savupöllähdys jostakin muusta? Mitään outoja ääniä turbosta ei (kai) kuulu, ja moottorin tehotkin ovat käsittääkseni normaalit. Ahtopaineista en tiedä, kun ei ole mittareita.
ja 2)
kannattaako ostaa uusi turbo (TD04-15T + vaadittavat osat) pikimiten etukäteen uutena VAi kunnostettuna? Ja mistä kannattaa ostaa (mihin hintaan)? Asun Tampereella, joten lähellä sijaitseva ostopaikka olisi mukava, saisin uuden turbon hankittua nopeiten.
sekä 3)
kuinka kauan autolla voi ajaa sen jälkeen, kun turbo kajahtaa? Ts. pääseekö kotia hissun kissun ajelemalla 50 km että saa auton pukeille. Vai 100 km? Vai tuleeko moottorivaurioita jos ajelee yhtään?
Jos kysymyksiini on jo vastattu forumilla perinpohjaisesti, kuten luulen, ohjatkaa minut please sinne. Uutena tulokkaana en itse vastausten äärelle löytänyt.
Näillä ohjeilla ajattelin sitten turbon vaihtaa. Onko hyvät ohjeet?
http://saabinfo.se/og9-5/gor-det-sjalv/byte-av-turbo/
https://www.youtube.com/watch?v=ehalLlNiQqU
Terveisin Ilkka Palmu
045 355 7001
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
1. Ota pakoputki irti turbosta ja tutki onko välystä akselin suunnassa. Gt17 meni minulla 1mm välyksestä vuodessa totaalituhoon... Eli voi kestää viikosta vuoteen tuolla siun vikakuvauksella. Savutus kun voi johtua männänrenkaistakin. Bensalla ajaessa öljy nokeutuu mustaksi, eli normaalia.
2. Mitsu, uusi tai käytetty, jos aiot nostaa tehoja. Miksi ei Garrettikin, jos on uusi ja vakion tehot riittää? Merkkiliikettä mie ehdotan, ahdinkampanjassa oli suht. halvat turbot.
3.ei oikeastaan yhtään voi ajaa. Voi hurahtaa kaikki öljyt sylinteriin ja pahimmillaan menee moottorikin rikki.
Se ruotsinkielinen ohje on sähköisestä korjaamokirjasta joka kulkee nimellä Wis. Oikein menee.
Kyllä aihetta on käsitelty lukuisat kerrat foorumilla. Hakusanaksi: savuttaa.
2. Mitsu, uusi tai käytetty, jos aiot nostaa tehoja. Miksi ei Garrettikin, jos on uusi ja vakion tehot riittää? Merkkiliikettä mie ehdotan, ahdinkampanjassa oli suht. halvat turbot.
3.ei oikeastaan yhtään voi ajaa. Voi hurahtaa kaikki öljyt sylinteriin ja pahimmillaan menee moottorikin rikki.
Se ruotsinkielinen ohje on sähköisestä korjaamokirjasta joka kulkee nimellä Wis. Oikein menee.
Kyllä aihetta on käsitelty lukuisat kerrat foorumilla. Hakusanaksi: savuttaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Kiitos avusta! Vähän ovat siis asiat kuin arvelinkin.
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
...sitä rupesin miettimään, että jos ensin puhdistaisi koneen fortella/dieselillä? Kun ei tuo mun suapin pöllytys vielä aivan legendaariselta näytä: https://www.facebook.com/ilkka.palmu/vi ... =3&theater
ja jos sitten savut loppuisivat, voisin hengähtää, nauttia ajelusta ja odotella turbon kajahtamista jossakin kaukaisemmassa tulevaisuudessa.
ja jos sitten savut loppuisivat, voisin hengähtää, nauttia ajelusta ja odotella turbon kajahtamista jossakin kaukaisemmassa tulevaisuudessa.
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Luultavasti savutus tulee kuoleentuneista/karstottuneista männänrenkaista.
Forte käsittely saattaa hieman auttaa.
Sen jälkeen suositeltavaa puhdistaa öljypohja ja imusihti tai seuraavaksi haetaan uutta konetta leiponeen tilalle
Forte käsittely saattaa hieman auttaa.
Sen jälkeen suositeltavaa puhdistaa öljypohja ja imusihti tai seuraavaksi haetaan uutta konetta leiponeen tilalle
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Samaa mieltä.Coltti kirjoitti:Luultavasti savutus tulee kuoleentuneista/karstottuneista männänrenkaista.
Sigun -98 femma pöläyttää samalla tavalla kylmänä sinistä savua. Nyt 285tkm mittarissa, on mitsun ehjä ahdin ja jakopääremontin yhteydessä (~225tkm) kone todettiin karstattomaksi öljysihdin ja -pohjan osalta.
Venttiilikopan pillit myös karstattomat, letkut ja takaiskut on tarkastettu/uusittu, ei todettua vikaa.
Löpöhuuhtelulla ja uuninpuhdistusaineella yritin karstoja liuottaa, tuloksetta
Öljyä kuluu noin litra/4000 kilsaa, joten olen koittanut suhtautua siniseen pilveen ainoastaan kosmeettisena haittana
Sulaahan motista kyllä ennen pitkää mäntä/venttiileitä, jos virisarjan tehoja ulosmitataan kovinkin usein
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Taidan tyytyä Garretin uuteen turboon, kun en ole mikään turbonvirittelijä taidoiltani ja luonteeltani. Mutta sitä ennen:
1. Putsaan koneen LiquiMoly Motor Cleanilla.
> sitten dieselillä
> sitten mahdollisesti vielä öljypohja irti, jos pskaa irtoaa paljon, ja murut pois. Sitten dieselit vaikka koneessa yön yli, pois, sitten tilalle halpaa öljyä pari litraa > sitten viiden minuutin käyttö ja öljyt pois. Näitä ohjeitahan netissä piisaa.
> Uudet öljyt sisään + uusi suodatin.
...JA: jos turbo tästä kaikesta hajoaa, tai ei, vaihdan kuitenkin uuteen. Kyllä se hajoaisi jossakin vaiheessa anywais, enkä halua stressata turhaan.
> Sitten vaan ajan seuraavat 5 tkm tyytyväisenä, toivottavasti, vaihdan uudet öljyt, ja lopulta, jos luoja suo, aloitan uuden onnellisen elämän uuden turbon kanssa.
Sound like a plan?
1. Putsaan koneen LiquiMoly Motor Cleanilla.
> sitten dieselillä
> sitten mahdollisesti vielä öljypohja irti, jos pskaa irtoaa paljon, ja murut pois. Sitten dieselit vaikka koneessa yön yli, pois, sitten tilalle halpaa öljyä pari litraa > sitten viiden minuutin käyttö ja öljyt pois. Näitä ohjeitahan netissä piisaa.
> Uudet öljyt sisään + uusi suodatin.
...JA: jos turbo tästä kaikesta hajoaa, tai ei, vaihdan kuitenkin uuteen. Kyllä se hajoaisi jossakin vaiheessa anywais, enkä halua stressata turhaan.
> Sitten vaan ajan seuraavat 5 tkm tyytyväisenä, toivottavasti, vaihdan uudet öljyt, ja lopulta, jos luoja suo, aloitan uuden onnellisen elämän uuden turbon kanssa.
Sound like a plan?
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
niin en ymmärrä miksi mitsu pitäisi vaihtaa garretin tilalle, jos olen ymmärtänyt oikein niin tehoja tulee sillä vaihdolla lisää, ja näkemykseni mukaan paljon ajetulle koneelle myös lisää ongelmia, sama ilmiö tullut tutuiksi vanhoissa traktoreissa startti pilotin käytöllä sekä pumpun ruuvauksella, vaihtoa voisi luonnehtia sopivaksi sellaiselle joka haluaa rassata pakolla vehkeitään jos ei normaali hommat vielä riitä--- siis gar----mits
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Juu, ei se mitsu ole hyvä idea.
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Garretista jäin kaipaamaan alempaa alkavaa spoolausta. Mitsussa mielestäni alkaa ylempää, tosin Garretti sitten "hyytyi" selkeästi aiemmin ja mitsu jaksaa puhkua korkeammille kierroksille. Kai tässäkin on softien eroillakin merkitystä mutta kunhan pulisen.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Mie ajoin pitkän aikaa vakio 2,3t matalapainesoftalla (tarkoitettu Garretille) ja ahtimena oli Mitsubishi. Ajatushan oli siinä, että pienellä lisärahalla sain epämääräisen ajan kestävän Gt17 Garretin tilalle ahtimen, joka tiedettävästi kestää +300tkm. Ehkä se tärkein syy oli siinä. Myöhemmin toki softakin päivittyi tehokkaampaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Minä vaihdoin edelliseen kulkimeeni Garretin tilalle Mitsun juurikin siitä syystä, ettei tarvitsisi rassata turboa enää koskaan. Eikä tarvinnut.mestari kirjoitti:vaihtoa voisi luonnehtia sopivaksi sellaiselle joka haluaa rassata pakolla vehkeitään jos ei normaali hommat vielä riitä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
öö tuota jos alkup kestää 365 tkm nin luulisi että laittaa minkä tahaan niin omistajan vaihdos tulee ennemmin kuin turbon
tai kuinka paljon kukin ajelee
tai kuinka paljon kukin ajelee
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Eipäs onnistukaan se Garrettissa pysyminen. Uusia Garrett GT17tteja ei saa näköjään mistään heti, paino sanalla HETI. Hintakin on kovempi kuin Mitsuissa.
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
http://webshop.saabparts.com/en/9-5-199 ... pressor913
mitenkähän pitkään ottais, jos tuolta tilaa? Eihän tuokaan ole mikään halpa...
Kiinalaisen GT17-kopion saa toki Biltemasta. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rtId=79700 Kai näitäkin jotkut oli asentaneet?
Tuossa muutes linkki turbovaihtoehtojen pohdintaa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=108798&
mitenkähän pitkään ottais, jos tuolta tilaa? Eihän tuokaan ole mikään halpa...
Kiinalaisen GT17-kopion saa toki Biltemasta. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rtId=79700 Kai näitäkin jotkut oli asentaneet?
Tuossa muutes linkki turbovaihtoehtojen pohdintaa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=108798&
Viimeksi muokannut Mertmi, Ti Maalis 29, 2016 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01