9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kideon
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2016 23:02

9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja kideon »

Tupsauttaa savut kun starttaa kylmänä. "Savua" tulee vain hetken..
Ajettu vain 240tuh. 2003 2,3t
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Turbo on se yleisin aiheuttaja
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sitten kun turbon akselivälys on kokeiltu niin voi alkaa epäillä männänrenkaita...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Mistä kautta tuon akselivälyksen saa helpoiten katsottua? Ja ehjässä turbossahan ei tietenkään välystä ole lainkaan?
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Downpipe irti turbosta. Ei saisi olla juuri käsin tunnettavaa liikkumavaraa akselissa.
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Down pipe. Eli imupuoli?
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Downpipe on pakopuoli.
Varmin sormituntuma kriittisestä pituusvälyksestä onnistuu kun otaa sekä imukobran että dp:n irti ja kahdella kädelä työntelee molemmista päistä akselia. Garretissa aavistus välystä (muutama millin kymmenys) antaa vielä ajoaikaa ja millin klappi on jo loppusuora.
Peilillä voi myös kurkata miltä imusiivet näyttää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Kiitos vastauksesta.
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Ja ihan ehjässäkin turbossa saa olla myymyymilliä radiaalivälystä, koska vasta koneen käydessä öljykalvo tiivistää sen välyksettömäksi. Eli siitä ei kannata huolestua heti. Sen akselin suuntaisen välyksen sen sijaan soisi olevan suht olematon.
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja matsson »

Noniin... tulikohan tehtyä virhe kun vaihdoin T5-koneisen kolkin femmaan. Auto ollu mulla muutaman viikon ja nyt ehkä neljänä aamuna pöläyttänyt siniset savumerkit aamutuimaan. kele! Onko kenelläkään muulla mitsu antautunut savumerkein vai koskeeko tämä pöläyttely vain pikkugarretteja ? vajaa 280tkm ajettu... Näkeekö venttiilivarrenkumien vuodon, jos kattoo ennen starttia aamulla tulpanrei'istä sisään ? Oireet alkoi heti kun vaihdoin uudet GM-öljyt koneeseen, mutta se on varmaan sattumaa. Pakosarjan pulttikin on poikki... nyyh. Kai se pitää ottaa hattu pois ja rengastaa toi pannu kunhan kelit lämpenee :evil:
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Ei ole tavatonta, että vasta ostettu auto alkaa öljynvaihdon jälkeen savuttaa tai pitää ikäviä ääniä. Jotkut myyjät nimittäin laittavat vialliseen autoonsa yliannostuksen STP:tä ennen myyntiä ja öljynvaihdossa aineet sitten valutetaan ulos.
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja matsson »

Kaikenlaista. Tänä aamuna ei pöläytystä. Joten B235L sai siitä palkinnoksi Aeron softan 8) going down in flames jos sikseen tulee.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja matsson »

Joo tiedetään että aihe on koluttu monesti läpi... mutta kokeneempien apua arviointiin tarvitaan. Vaihtoehdot kun on käytännössä venttiilivarrenkumit, öljyrenkaat tai turbo, niin kaikki ovat jokseenkin työläitä ja kalliita vaihtoehtojan niin en haluaisi arvata väärin. Olen seurannut pöläyttelyä jonkin aikaa ja tarkat havainnot ovat seuraavat:

1. Vaatii yön yli paikallaan olon. 8h työpäivän ajan parkkeeraus ei riitä pöläytysilmiöön
2. Kaasuttelu paikallaan ei tuota savupilveä. kiihdytyksissä ja moottorijarrulla ei havaintoja.
3. Yön yli startissa ensimmäiset 5-6 sekuntia tulee puhdasta ja sitten vasta 3-5s sinistä.
Mualaisjärellä tuntuis että vika on oltava turbossa, koska startista menee noin kauan ennen sinistä. Mitä mieltä raati on ?

Tottahan se niin on, että pitää aukoo vähän putkia, jotta asia oikeesti selviää, mutta arvaillaan ja jappastaan nyt ensin vähän :D
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Männänrenkaat.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
muljua
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Elo 20, 2003 11:54
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 9-5 2,3t savuttaa hetken kylmänä.

Viesti Kirjoittaja muljua »

Moro,

mulla sama vika. Viime kesänä kansi kävi koneistuksessa ja vuoden alussa vaihdoin turbon. Alkaa tuntua sille että ainoa paikka josta voisi syy löytyä on nuo männänrenkaat. Eli jos lähdette tekemään remppaa niin tehkää kaikki kerrallaan jotta ei tarvitse montaa kertaa samaa asiaa tehdä.
Mikko # 943
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
Vastaa Viestiin