2005 Wagonin comfort-alusta?
2005 Wagonin comfort-alusta?
Moro.
Tuo wagonin comfort-alusta tuntuu nyt uusilla kesärenkailla löllyvän ja keinuvan liikaa vähän joka suuntaan.
Ennenkuin menen ostamaan uudet iskunvaimentajat kysyisin, jos joku osaa kertoa, että kuinka pehmeä tuo jousitus on mahtanut alkujaan olla?
Nyt kun lähtee ohittamaan niin kun pääsee vasemmalle kaistalle ei koko kaista meinaa riittää, samaten moottori/pikateiden loivatkin notkelmat tahtovat saada aikaan merisairautta muistuttavia oireita.
Auton mittarissa on 176 tkm ja ainakin takaiskunvaimentimissa oli edelleen Saabin merkit - olisiko koko sarja alkuperäinen ja kenties siksi vaan loppu?
Onko näissä tapana, että jouset kuoleentuisivat?
Tuo wagonin comfort-alusta tuntuu nyt uusilla kesärenkailla löllyvän ja keinuvan liikaa vähän joka suuntaan.
Ennenkuin menen ostamaan uudet iskunvaimentajat kysyisin, jos joku osaa kertoa, että kuinka pehmeä tuo jousitus on mahtanut alkujaan olla?
Nyt kun lähtee ohittamaan niin kun pääsee vasemmalle kaistalle ei koko kaista meinaa riittää, samaten moottori/pikateiden loivatkin notkelmat tahtovat saada aikaan merisairautta muistuttavia oireita.
Auton mittarissa on 176 tkm ja ainakin takaiskunvaimentimissa oli edelleen Saabin merkit - olisiko koko sarja alkuperäinen ja kenties siksi vaan loppu?
Onko näissä tapana, että jouset kuoleentuisivat?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
Omassa oli 270tkm kohdalla vakioalusta aikalailla kuvailemassasi kunnossa: esim valoihin jarruttaessa keula sukeli ja nousi vauhdin pysähdyttyä. Laitoin tilalle bilstein b12 pro kitin enkä oo katunu hetkeäkään. Myös kuorman kantokyky nousi mukavasti: ihan sama paljonko painoa lataa kyytiin niin auto pysyy ryhdikkäänä eikä jousitus pohjaa
Varmaankin jousitus on löystynyt iän myötä, mutta vaikea uskoa että tuo olisi koskaan ollut kovinkaan jämäkkä.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Varmaankin jousitus on löystynyt iän myötä, mutta vaikea uskoa että tuo olisi koskaan ollut kovinkaan jämäkkä.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
Tarkista myös taka-akselin puslat, väljät puslat pilaavat ajo-ominaisuudet totaalisesti.
Jos iskarit ovat loppu, suosittelen tilalle Nivomat-iskareita. Ovat oman kokemukseni perusteella erinomaiset ja tekevät autosta jämäkän kaikilla kuormilla.
Jos iskarit ovat loppu, suosittelen tilalle Nivomat-iskareita. Ovat oman kokemukseni perusteella erinomaiset ja tekevät autosta jämäkän kaikilla kuormilla.
Matti
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
Kiitos kommenteista.
En huomannut tuossa mainita, että takapään väljät puslat vaihdettiin ja sen myötä alustassa ei ole ylimääräistä väljää. Mieli tekisi alustasarjaa mutta olosuhteiden pakosta joutuu harkitsemaan pelkkiäiskunvaimentimia - uutta KYB-sarjaa on tarjottu liikkestä kohtuulliseen 400e hintaan.
En huomannut tuossa mainita, että takapään väljät puslat vaihdettiin ja sen myötä alustassa ei ole ylimääräistä väljää. Mieli tekisi alustasarjaa mutta olosuhteiden pakosta joutuu harkitsemaan pelkkiäiskunvaimentimia - uutta KYB-sarjaa on tarjottu liikkestä kohtuulliseen 400e hintaan.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
Kyllähän noilla kilometreillä takajouset ovat jo aika kuoleentuneet ja sen seurauksena iskunvaimentimetkin kovemmalla rasituksella. Oma kokemukseni on, että edessä kestää paremmin (kantavampi jousi kuoleentuu hitaammin tai vähemmän?).
Nivomat eli tasonsäätö takajousituksessa ja varsinkin sport-alusta versiona on kyllä hyvä - 5 v ja 110 tkm on nyt menty sillä (takapuslia tietysti vaihdettu jo useamman kerran ja etupää alkuperäinen 210 tkm) ongelmitta ja edelleen tyytyväisenä. Ainoa haitta on ryhdikäs perä, joten ei sivulta tunnista sport-alustaiseksi . Tasonsäätöiskarit vaatii omat jousensa (alimman kierroksen halkaisija erilainen).
Nivomat eli tasonsäätö takajousituksessa ja varsinkin sport-alusta versiona on kyllä hyvä - 5 v ja 110 tkm on nyt menty sillä (takapuslia tietysti vaihdettu jo useamman kerran ja etupää alkuperäinen 210 tkm) ongelmitta ja edelleen tyytyväisenä. Ainoa haitta on ryhdikäs perä, joten ei sivulta tunnista sport-alustaiseksi . Tasonsäätöiskarit vaatii omat jousensa (alimman kierroksen halkaisija erilainen).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
Nivomat on hyvä, mutta ei tunnu kestävän.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
Eka Nivomat-sarja kesti 65tkm, toinen 50tkm ja nyt kolmannella ajettu vajaa 80tkm. Toinen iskari vuotaa.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
Omassa revenneet etuapurungon kiinnityspuslat aiheuttivat ylimääräistä keikkumista ja vetelyä. Takimmaiset olivat täysin tohjona, siltikään se ei pahemmin kolissut.
9-3 2.8TS Aero SC -06
9-3t coupe SE -99
TECH 2
9-3t coupe SE -99
TECH 2
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
Meillä on Nivomat kahdessa autossa. Toisessa ovat kestäneet nyt noin 50 tkm ja toisessa noin 100 tkm ilman ongelmia. Mutta olen kyllä minäkin kuullut hajonneista. Esimerkiksi yhdellä tuttavalla meni toisen merkkisestä kertalaakista kun kuormasi autoon ylipainoa tavaratilaan.
Matti
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
Onko samoilla jousilla menty kaikki tuo 205 tkm? Löysempi vakiotakajousi(?) noin paljon ajettuna jättää Nivomatille (nostaa väkisin perää) aika paljon työtä ja rasitusta verrattuna uuteen jäykkään jouseen. Päättelyä silti vain. Meillä siis menty 110 tkm (asentaessa) uusilla jousilla - ei vuotoja tms.2.0t Wagon kirjoitti:Eka Nivomat-sarja kesti 65tkm, toinen 50tkm ja nyt kolmannella ajettu vajaa 80tkm. Toinen iskari vuotaa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
Hyvä pointti. Pitääpä tarkistaa nuokin.MLE kirjoitti:Omassa revenneet etuapurungon kiinnityspuslat aiheuttivat ylimääräistä keikkumista ja vetelyä. Takimmaiset olivat täysin tohjona, siltikään se ei pahemmin kolissut.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
^^ Jouset vaihdettiin ekan setin jälkeen eli nykyisillä jousilla on menty 130tkm
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Re: 2005 Wagonin comfort-alusta?
Eipäs tullutkaan KYBejä - eivät tee etuiskunvaimenninta 2005:een eli tuli Bilstein B4 + Lesjöforsin jouset eteen ja taakse. Samalla uudet kääntölaakerit ja suoja- ja pohjaanlyöntikumit.
Neljästä vaimentimesta kolme oli kaputt ja neljäs puolikuntoinen. Uusien hilujen myötä on kuin ajaisi vallan toisella autolla. Alusta on tukeva muttei kova ts. just passeli vanhalle miehelle. Vielä nelipyöräsuuntaus niin kyllä kelpaa ajella.
Neljästä vaimentimesta kolme oli kaputt ja neljäs puolikuntoinen. Uusien hilujen myötä on kuin ajaisi vallan toisella autolla. Alusta on tukeva muttei kova ts. just passeli vanhalle miehelle. Vielä nelipyöräsuuntaus niin kyllä kelpaa ajella.
2003 9-5 estate 2.0t automatic