Saab 9-5 aero vm 2001 vs 2002

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Saab 9-5 aero vm 2001 vs 2002

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Hei, saabistit!

Tuli mieleen vaihtaa 9-3 isompaan....

Kertokaapa viisaammat, onko otsikon mukaisten autojen moottoreiden luotettavuudessa/kestossa eroja? Toinen on 230-hevosvoimainen ja toinen 250-hevosvoimainen. Molemmilla on ajettu noin 250 tkm ja molemmat ovat automaatteja.

Eikö ainakin kolkeissa sanota olevan vanhemmissa T5-moottori ja uudemmissa T7-moottori ja ainakin niissä sitä T7:aa pidetään "huonompana". Siis onko 9-5:ssa sama juttu?

Tietysti erityisen paljon riippuu pidosta ja huolloista, mutta mietin, kumpaan kallistuisin.

Kiitos etukäteen mielipiteistä.

t: Kimmo
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 aero vm 2001 vs 2002

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

9-5 ei ole tehty t5 moottorilla. 02 tuli facelift jossa myös automaatti vaihtui 5loviseen. Moottorikin on sama eri softalla siksi eritehot. 04 tuli vasta paremmalla huohotuksella oleva versio.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-5 aero vm 2001 vs 2002

Viesti Kirjoittaja AZP »

OG-femmoissa on kaikki bensaneloskoneet T7-koneita, eli kestävyyden kannalta niita huonompia. T5-koneita ei femmaan ole koskaan saanut.

Aeroissa on kuitenkin parempi Mitsun turbo, kun taas vähempitehoisissa T7-koneissa on surullisenkuuluisa Garret GT17. Huohotusongelmat vaivaa noita T7-koneita, ellei huohotinta ole päivitetty. Femmoissa ongelma on tehtaalta korjattu kunnolla vuosimallista 2004 eteenpäin, eli nuo molemmat esittämäsi vuosimallit ovat potentiaalisia huohotinvammaisia.

Joku aerofemman tarkat vuosimallierot paremmin tunteva voi sitten kommentoida onko noissa vuosimalleissa koneissa kestävyyden kannalta mitään eroja, oma käsitykseni on että ei. Jos toiseen on tehty huohotinpäivitys ja toiseen ei, tai toiseen vaihdettu öljyt 10 tkm välein ja toiseen huolto-ohjelman mukaan, niin valitsisin noiden perusteella, jos autoissa itsessään ei ole merkittäviä muita eroja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 aero vm 2001 vs 2002

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Kiitos hyvistä vastauksista.
Koneet siis samoja eri softalla, joten sillä ei siis ole merkitystä.

Kunto yleisesti, tehdyt huohotinpäivitykset ja huollot ratkaiskoot :)

Kiitos,
Kimmo
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 aero vm 2001 vs 2002

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Remppaamattomaan 200+tkm ajettuun t7 koneeseen kannattaa suhtautua jakopää ja männänrengasvikaisena, jos ei muuta todisteta.

Samat murheet on myös uudemmissa 04-> koneissa, vaikka karstaa onkin hieman vähemmän koneessa sisällä.

Osittainen remppa maksaa halvassa korjaamossa teetettynä alkaen 1500-2000€...

Suosittelen siis ostamaan valmiiksi rempatulla koneella olevan tai alkuperäiskuntosen halvalla.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Saab 9-5 aero vm 2001 vs 2002

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Aika harvassa rupeaa olemaan ne nykymoottorit, joissa ei tarvitse varautua mihinkään, kun 200 tkm ylittyy... Oli sitten jakopää, männät, erilaiset apulaitteet (suuttimet, korkeapainepumput, termarit), hiukkassuodattimet jne. jne. Saabin T7-bensakone ei kyllä ole pahemmasta päästä nykyautoja ollenkaan. "Premium"-merkeistä löytyy paljon enemmän ja jännittävämpää hommaa.

Terve epäluulo toki on aina paikallaan vanhoja autoja ostaessa. Toisaalta pelko pelon vuoksikaan ei ole välttämätöntä ja 200 tkm ei ole mikään automaattinen raja, jonka jälkeen on Saabin kone potentiaalisesti pistettävä palasiksi.

Oma kolkuttelee 400 tkm rajaa ja auki on ollut vain venttiilikoppa (vuoto tiivisteestä) ja öljypumpun kansi (varoiksi uusi o-rengas ja hihnapyörän pulttien tarkistus), eka 280 tkm menty sillä kaikkein ensimmäisellä huohotinversio 1:llä ja noin 20 tkm huoltovälillä. Silloin laitettiin huohotinpäivitys ja sittemmin ajettu noin kympin öljynvaihtoväleillä, alkuperäinen valtavan heikko Garrett vaihtui tuoreempaan (käytettyyn) Garrettiin jossain 300 tkm kohdilla, jakopää on vieläkin alkuperäinen eikä rallata, katsastuspäästöt olleet aina loistavat. Viimeiset muutama vuosi ajeltu viinallakin ilman ongelmia ja kone saa happeakin välillä. Öljyä menee vaihtovälillä ehkä pari litraa, mutta se ei oikeuta aloittamaan männänrengashommia, kun koko auto on arvoltaan max tonni. Eli tuo kone vienee auton muutenkin sen taloudellisen käyttöiän loppuun.

E
Vastaa Viestiin