9-5 täristää jarruttaessa
9-5 täristää jarruttaessa
Mikä mahtaa olla syynä -98 vuotisessa Saabissa kun on nyt alkanut koko auto täristä älyttömästi jarruttaessa vauhdin 120->100kmh. Muilla nopeuksilla tätä ei esiinny. Tärinää alkoi mielestäni esiintyä sen jälkeen kun jouduin kerran jarruttamaan oikein tosissani 150->80kmh kun ohituksen jälkeen pamahti kamera suoraan eteen ja rajoitus vaihtui.
Vanteet näyttävät päällisin puolin olevan kunnossa eikä leimallakaan huomattu mitään erikoista. Toisesta eturenkaasta kyllä puuttuu yksi tasapainotuspaino, voiko tärinä johtua tästä jos olisi sattunut vaikka tässä kovassa jarrutuksessa irtoamaan? Laitetaanko tasapainotuksessa aina joka vanteeseen joku paino vai voiko olla ettei yhdessä vanteessa ikinä ole ollutkaan sitä?
Vanteet näyttävät päällisin puolin olevan kunnossa eikä leimallakaan huomattu mitään erikoista. Toisesta eturenkaasta kyllä puuttuu yksi tasapainotuspaino, voiko tärinä johtua tästä jos olisi sattunut vaikka tässä kovassa jarrutuksessa irtoamaan? Laitetaanko tasapainotuksessa aina joka vanteeseen joku paino vai voiko olla ettei yhdessä vanteessa ikinä ole ollutkaan sitä?
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
Ensimmäinen syy voisi olla kierot jarrulevyt
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
Hyvin epätodennäköistä on se etteikö vanteeseen tarvisisi jotain painoja laittaa. Tasapainottaisin vanteet ensialkuun uudestaan.
Näyttääkö jarrulevy siltä että jarrupala on ottanut tasaisesti levyyn kiinni, vai näkyykö esim. erivärisiä alueita levyssä? Jos erivärisiä alueita on havaittavissa, tällöin levy on lämmennyt niiltä alueilta ja on mahdollista että levy on mennyt kieroksi siitä syystä että osa levystä on lämmennyt liikaa tietyiltä alueilta.. Mistä tämä sitten taas johtuu.. niin se voi vaikka jumittavasta jarrusatulasta, liukutapista, väärästä jarrupalan/satulan asennuksesta..
Joskus jarrupaloista tarttuu materiaalia jarrulevyihin ja siitä aiheutuu tärinä kun levy on epätasainen. Harvemmin jarrulevy on oikeasti kiero, vaan "kierous" johtuu esim. em. seikasta.
Näyttääkö jarrulevy siltä että jarrupala on ottanut tasaisesti levyyn kiinni, vai näkyykö esim. erivärisiä alueita levyssä? Jos erivärisiä alueita on havaittavissa, tällöin levy on lämmennyt niiltä alueilta ja on mahdollista että levy on mennyt kieroksi siitä syystä että osa levystä on lämmennyt liikaa tietyiltä alueilta.. Mistä tämä sitten taas johtuu.. niin se voi vaikka jumittavasta jarrusatulasta, liukutapista, väärästä jarrupalan/satulan asennuksesta..
Joskus jarrupaloista tarttuu materiaalia jarrulevyihin ja siitä aiheutuu tärinä kun levy on epätasainen. Harvemmin jarrulevy on oikeasti kiero, vaan "kierous" johtuu esim. em. seikasta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
Ei välttämättä tarvii painoja,tai selviää yhdellä. Harvemmin tosin. Tasapainovika pitäis tutua ajossa. Esim. jollain tietyllä nopeudella. En tiedä miten jarrutuksessa... Käytä renkaat tasapainokoneessa,niin sillähän se selviää. Jos ei auta,niin vika ehkä levyissä...
Jaha, myöhästyin...
Jaha, myöhästyin...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
Itellä 2000tkm ajetut brembon levyt ja hella pagid palat, lomareissulla 105-20kmh äkkijarrutus ja ton jälkee ankara ravistus jarruttaessa, näköjään menee helpost noi levyt kieroon vaikka laatumerkkiä. Heitin uutta palikkaa nii loppui ravistus. Tilalle tulikin EBC:n palikkaa...toivottavasti ei iha näin helposti kieroo mene enää
Veikkaan, että sullaki mennyt levyt kieroon. Itellä kokemusta tarvike levyistäkin jotka menee pienemmästäkin jarrutuksesta kieroon
Veikkaan, että sullaki mennyt levyt kieroon. Itellä kokemusta tarvike levyistäkin jotka menee pienemmästäkin jarrutuksesta kieroon
Saab 9-5 Vector -03
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
Tuntuu ulkoilman lämpötilalla olevan vaikutusta täristykseen. Omalla kohalla helteillä täristää herkemmin kuin nollan tuntumassa ja kuivalla asfaltilla molemmat. Uskoisin laikkojen olevan tarvikeosaa.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
kahdet brembo etulevyt alle 10tkm työmatkajossa kieroksi nyt orggis ate ja ei ravista.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
Mulla oli ennen bremboja joku NF parts merkkiset jotka oli jo paketissa kierot
Huomattavasti paremmat nämä EBCn palikat. Noi hella pagidin palat oli aiva lasittunut yhdestä äkkijarrutuksesta ja yhdestä jarrupalasta oli irronut palanen kitkapinnasta, se siitä made in germany laadusta
Huomattavasti paremmat nämä EBCn palikat. Noi hella pagidin palat oli aiva lasittunut yhdestä äkkijarrutuksesta ja yhdestä jarrupalasta oli irronut palanen kitkapinnasta, se siitä made in germany laadusta
Saab 9-5 Vector -03
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
ei vanne/rengas heitto tunnu jarruttaessa... eiköhän se ole jarrulevy ja jarrupala materiaali ongelma.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
Eipä ole ollut mitään ongelmia ko. merkin kanssa ja useammat ratapäivätkin (2x pesämäki, 2x botnia 1x alastaro) takana ja 60tkm. Pagidin levyt ja palat joka nurkassa. Palat on kyllä kertaalleen vaihdettu joka nurkkaan mutta levyjä ei.Tenkks kirjoitti:Noi hella pagidin palat oli aiva lasittunut yhdestä äkkijarrutuksesta ja yhdestä jarrupalasta oli irronut palanen kitkapinnasta, se siitä made in germany laadusta
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
Itsellä kans samaa ongelmaa kuin ketjun aloittajalla. Jos alle 100km/h vauhdista jarruttaa niin ei mitään tärinää, mutta kun vauhtia kelaa sen 120-130km/h ja siitä alkaa jarruttaa, niin jo alkaa tärinä ja tutina, joka tuntuu ratissa ja penkissä asti. Ja mitä kovemmasta vauhdista jarrutat sen kovempi tärinä. Itse asensin Brembon uritetut levyt ja palat viime kesän loppupuolella ja tänä keväänä huomasin ongelman ensimmäisen kerran, että onko tosiaan nuo Brembot herkästi kieroutuvia vai sittenkin muu vika . En ole ehtinyt/jaksanut asiaan paneutua, kun ei haittaa normi ajossa. Takajarrut (levyt, palat, kengät) tuli juuri laitatettua liikkeessä kun olivat finaalissa, mutta tällä ei ollut vaikutusta. Pitää nyt kuitenkin ekana tehdä putsaus/herkistely huolto vielä tuolle etupäälle joku ilta ja katsoa auttaisko se.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
Putsasin satulat , liukutapit , katsosin , että mäntä liikuu sujuvasti , samoin uudet jarrupalat. Jotekin tärisi hieman jos nopeus oli yli 150 km/h. Vaihtasin nämä liukutappi ohjavat kumi/muovi holkit. Nyt ei täristä kovassa vauhdissa. Eli siina on just monta monta tekijä mistä tämä tärinä voi johtua. Vaikka kauan kosteudessa seisonut SAAB ja ruosteinen alue jarrulevyn siellä puolella mitä ei ole näkyvissä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
Terve,
meikäläisen saapikkaassa ilmeni samaa vikaa. Ensialkuun täristystä (hytinää) tuntui jarrutuksissa vain motarinopeuksissa, mutta myöhemmin alemmissakin vauhdeissa. Jarrulevyjen vaihto poisti ongelman, mutta vain parin-kolmen kuukauden ajaksi. Tarkemmassa syynissä selvisi, että vasemman puoleinen laakeri/napa oli viallinen. Se uusiksi ja levyt uudemman kerran. Sen jälkeen kaikki hyvin. Tämä noin vuosi sitten. Mutta pahus, eilen motarilla jarruttaessa tuntui tuttua täristystä. Saapas nähdä, meneekö tällä kertaa oikean puoleinen laakeri ja napa vaihtoon ja levyt taas siinä samalla..
meikäläisen saapikkaassa ilmeni samaa vikaa. Ensialkuun täristystä (hytinää) tuntui jarrutuksissa vain motarinopeuksissa, mutta myöhemmin alemmissakin vauhdeissa. Jarrulevyjen vaihto poisti ongelman, mutta vain parin-kolmen kuukauden ajaksi. Tarkemmassa syynissä selvisi, että vasemman puoleinen laakeri/napa oli viallinen. Se uusiksi ja levyt uudemman kerran. Sen jälkeen kaikki hyvin. Tämä noin vuosi sitten. Mutta pahus, eilen motarilla jarruttaessa tuntui tuttua täristystä. Saapas nähdä, meneekö tällä kertaa oikean puoleinen laakeri ja napa vaihtoon ja levyt taas siinä samalla..
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
Holmberg laittoi useampi vuosi ja n. 70tkm sitten uudet orggis etujarrulevyt ja -palat puhaltaen samalla satulat ja muut palikat. Ei ole täristänyt ja jarrutettu on ja paljon. Takalevyt laitettiin samaan aikaan ja nekin meni keväällä vaihtoon ruosteen takia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 9-5 täristää jarruttaessa
tärinät ja ravistukset loppui ku lakkasin käyttämästä brembo levyjä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659