9-5:sen Umpion irrotus ja johdotukset?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

9-5:sen Umpion irrotus ja johdotukset?

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tuommoinen 2005:nen Aero missä on alunperin ollut halogeeni umpio paikallan ja nyt xenon versioon vaihdettuna.

Umpiosta johtosarjan liitin rikki joten se pitäisi muovihitsata kondikseen, mutta umpiossa on yksi pultti pahanmoisesti maskin takana.
Pitääkö tuossa mukamas puskuri irroittaa , että saa umpion irti? Umpio on oikean puoleinen.

Sitten nuo johdotukset.
Olisi tarkoitus asentaa tuohon tasoanturit yms hilppeet paikalleen ja kysymys kuuluukin?
Mitä eroa on tuossa johtoliittimessä ja sen johdotuksissa mikä tulee umpion taakse kiinni?

Autossa kun laittaa pitkät päälle niin pitkien halogeeni ei syty vaan pitkät tulevat samaan Xenon polttimoon.
Polttimo näyttää olevan D1S
Weccumus
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 12:32
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5:sen Umpion irrotus ja johdotukset?

Viesti Kirjoittaja Weccumus »

2005-mallissa ei vielä tarvitse irroittaa puskuria. Maskin palaset kun irroittaa niin pääsee hyvin käsiksi siihen etummaiseen kiinnityspulttiin ja vilkun irroituksen jälkeen (pikaklipsi) saa loputkin pultit.
Todella helppo homma ja aikaa menee ehkä se 3 minuuttia/per umpio ensikertalaiseltakin. :mrgreen:
Tuossa vielä WIS-ohjeet:
http://saabworld.net/showthread.php?t=672
"Exhaust gases go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens, and you go faster"
- Jeremy Clarkson
Saab 9-5 Aero -03 "Wagon Mafia"
Suzuki GSX-R 1000 K7
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: 9-5:sen Umpion irrotus ja johdotukset?

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Kiitos tämä oli hyvä ohje.

Noitten valojen johdotukset ovat sitten toinen asia mihin pitäisi perehtyä.
Weccumus
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 12:32
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5:sen Umpion irrotus ja johdotukset?

Viesti Kirjoittaja Weccumus »

Samalla liittimellä toimii molemmat, Xenon-umpioissa eroavaisuudet ovat umpion sisällä.
Eli "Plug'N'Pray" periaatteessa. :D
Ja Pitkien päällelaitossa kuuluukin Xenonien kirkastua, koska umpiossa oleva "läppä" kääntyy eri asentoon --> Xenonit osoittavat pidemmälle. Halogeenit ovat vain lisäpitkinä mukana.

Jos autoosi on asennettu pelkät Xenon umpiot ja ei tasonsäätöantureita ja niitä ei ole paritettu Techillä, niin vikakoodeja ei pitäisi tulla antureiden puuttumisesta. Tällöin myös valot tekevät virtojen päällelaitossa "autolevel"-toiminnon, eli käyvät ylhäällä ja alhaalla, mutta pysähtyvät siihen mihin manuaalisesti on valot säädetty. Tosin Suomen lain mukaan tämä on laiton ilman niitä antureita, mutta toimii. Tietysti jos konttiin lastaa 7 hengen mökkireissukamat, niin joutuu säätämään valoja aina manuaalisesti.

Mikäli asennat anturit paikoilleen niin koko paketti pitää ohjelmoida toimintaan Techillä.

Täällä vähän juttua lontoon kielellä:
http://www.saablink.net/forum/general-9 ... /89370.htm

Ja täällä juttua sensoreista:
http://saabworld.net/showthread.php?t=1981
"Exhaust gases go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens, and you go faster"
- Jeremy Clarkson
Saab 9-5 Aero -03 "Wagon Mafia"
Suzuki GSX-R 1000 K7
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: 9-5:sen Umpion irrotus ja johdotukset?

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Kiitos. Tästä oli suuri apu.
Valojen liitin saatiin korjattua ja vähän tutkittua tuota johto hässäkkääkin valmiiksi... :D
Weccumus
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 12:32
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5:sen Umpion irrotus ja johdotukset?

Viesti Kirjoittaja Weccumus »

Hieno homma, juuri tämä on foorumin tarkoituskin nimenomaan. :D :saab:
"Exhaust gases go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens, and you go faster"
- Jeremy Clarkson
Saab 9-5 Aero -03 "Wagon Mafia"
Suzuki GSX-R 1000 K7
Vastaa Viestiin