Terve!
Suunnitelmissa olisi laitta saappi seisontaan ja tehdä sille kesän aikana männärenkaiden vaihto. Auto oirehtii savuttamalla sinistä kylmäkäynnistyksen jälkeen, ei mitenkään hirveästi mutta sitäkin enemmän menee öljyä. Turbo on vaihdettu 2000tkm sitten uuteen, joten siinä ei pitäisi olla vikaa.
Yksi tulpista (ensimmäinen vasemmalla) oli öljyinen kun vaihdoin viimeksi tulpat, ja tämä pistääkin epäilemään männänrenkaita. Huohotus on päivitetty ja imusihti putsattu.
Onnistuuko männänrenkaiden vaihto suht. kokemattomalta muttei kädettömältä kaverilta itse ? Eikös täällä joku ollut vaihtanut itse männänrenkaat hyvin tuloksin, ja vielä ilman hoonaamista ?
Olisiko netissä jossain ohjeita miten männänrenkaat saa vaihdettua, kun tietty jännittää lähteä purkamaan konetta kun ei purkujärjestystä tiedä. Öljypohjan kyllä uskon saavani irti ..
Hyviä ohjeita löysin platonoff:n sivuilta, mutta koskevat B204 ja B234 koneita :
http://photo.platonoff.com/Auto/2006062 ... d_Pistons/
http://photo.platonoff.com/Auto/2006070 ... _Assembly/
9-5 2.3t -99 männärenkaiden vaihto
9-5 2.3t -99 männärenkaiden vaihto
9-5 SE sedan 2.3t automaatti vm. 1999
Re: 9-5 2.3t -99 männärenkaiden vaihto
Helppoa se on. Öljypohja pois, kansi pois ja männät ylös. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Toki paljon muutakin kannattaa tehdä samalla (esim. jakopää, laakerit, yms.). Toiset hoonaa ja toiset ei. Molemmilla tavoilla on remontit onnistuneet.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-5 2.3t -99 männärenkaiden vaihto
Eniten meillä meni aikaa kannen irroitukseen kun ensimmäistä kertaa moista tuli tehtyä. Laturin jalasta ylimmät pultit veks ja sai vähän tilaa lisää. Imusarjan vänkärinpuoleinen pultti oli kans v-mäinen mutta onnistui kun ketjun kiristin oli purettu pois. Ja veemäinen siten että kiintoavaimella pientä nitkutusta aina toisin päin kääntäen. Jos on aiempaa kokemusta käsien sotkemisesta niin onnistunee tämäkin savotta.
Vaihtolistalla oli venanvarren kumit ja kiertokangen laakerit. Uusilla pulteilla sitten kasaan.
Vaihtolistalla oli venanvarren kumit ja kiertokangen laakerit. Uusilla pulteilla sitten kasaan.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: 9-5 2.3t -99 männärenkaiden vaihto
Oma ohjeeni on jos ilman hoonia tekee: sisäänajon halvat 10W30 öljyt, heti kun kone käy ei tyhjäkäyntiä, vaan rpm 2000. Kaveri kahtomaan että ei ole vuotoja. Jos mehut pysyy sisällä, heti ajamaan eka lenkki. Sisäänajolenkki ~50km vaihtelevasti ajoa, ei ahdoille asti vedoissa. Pitkiä moottorijarrutuksia ja kiihdytyksiä nolla-ahdoilla. rpm alue 1500-4000. Sitten 500-1000km asti normaalia ajoa. Sen jälkeen uudelleen sama sisäänajosykli, öljynvaihto 5W40 ja kovaa ajoa!
ps. jotkut ovat vaihtaneet öljyjä tiuhempaankin, mutta minusta alkuun on tarkoitus nimenomaan saada männänrenkaat sijautumaan hyvin. Siksi halvat öljyt.
ps. jotkut ovat vaihtaneet öljyjä tiuhempaankin, mutta minusta alkuun on tarkoitus nimenomaan saada männänrenkaat sijautumaan hyvin. Siksi halvat öljyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01