Kierrosten lasku
Kierrosten lasku
Mikäs tuolle nyt tuli, kun vaihtaa kiihdytettäessä isommalle niin kierrokset nousevat vielä hetken vaikka on laskenut jalan kaasulta? Nousevat ylemmäs missä olivat kun halusi vaihtaa pykälää, kunnes sitten laskevat takasin tyhjäkäynnille, eli pitää käytännössä odottaa että laskevat alemmas kunnes voi heittää isompaa tupaan, harmittavaa..missä vika, alipaineletkut ovat ehjät, kaasuvaijeri on ok, huohottimen putki ehjä. Ihan kuin tuo viittaisi ilmavuotoon mutten kyennyt sellaista paikallistamaan mistään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Kierrosten lasku
Kuulostaa mielestäni by-pass vialta. Mikäli by-pass toimii kunnolla, tulisi kierroksien laskea heti kun jalan laskee kaasulta. Ainakin omissa autoissaani on by-passin vaihto vaikuttanut kyseiseen ongelmaan...ng900aero kirjoitti:Mikäs tuolle nyt tuli, kun vaihtaa kiihdytettäessä isommalle niin kierrokset nousevat vielä hetken vaikka on laskenut jalan kaasulta? Nousevat ylemmäs missä olivat kun halusi vaihtaa pykälää, kunnes sitten laskevat takasin tyhjäkäynnille, eli pitää käytännössä odottaa että laskevat alemmas kunnes voi heittää isompaa tupaan, harmittavaa..missä vika, alipaineletkut ovat ehjät, kaasuvaijeri on ok, huohottimen putki ehjä. Ihan kuin tuo viittaisi ilmavuotoon mutten kyennyt sellaista paikallistamaan mistään.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Mielestäni kaikkiin pitäisi sopia sama by-pass venttiili. Saabilta Boschin ns. viggen malli on melko hyvä ja hintakin on 30€ luokkaa.ng900aero kirjoitti:Ok, kiitokset neuvoista, se tosiaan vaikuttaisi siltä kuin paineet eivät pääse purkautumaan.. EPC:n mukaan tuossa on erilainen by-pass kuin ng900:ssa ja tonnarissa eli ei voi noiden omalla kokeilla?
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kyllä ne vähän nousivat vielä. esim. kun vaihdoin isommalle kierrosten ollessa 3000rpm niin nousivat ehkäpä johonkin 3150-3200 lukemaan
.
Ei tuo ennen noin ole käyttäytynyt, eihän tuolla voi ajakaan normaalisti kun ei voi tarjota isompaa pykälää kuin vasta odottelun jälkeen.

Ei tuo ennen noin ole käyttäytynyt, eihän tuolla voi ajakaan normaalisti kun ei voi tarjota isompaa pykälää kuin vasta odottelun jälkeen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kyllä kierrokset nousee viisarin leveyden verran. USA:n maahantuojan
sivuilla on tästä ollut joskus juttua ja siellä selitettiin asia siten että
tämä liittyy ahtopaineen ylläpitoon. Itse olen huomannut senkin,
että mitä kuormatumpi auto on, sen suurempi on kierrosten nousukin.
Kai tällä jutulla yritetään saada kone jotenkin pysymään "hereillä" vaihtamisen aikana.....
sivuilla on tästä ollut joskus juttua ja siellä selitettiin asia siten että
tämä liittyy ahtopaineen ylläpitoon. Itse olen huomannut senkin,
että mitä kuormatumpi auto on, sen suurempi on kierrosten nousukin.
Kai tällä jutulla yritetään saada kone jotenkin pysymään "hereillä" vaihtamisen aikana.....
Kokeilin äsken autoa hakiessani käyttää kytkintä ja kaasua eri tavoin, kierrokset nousevat aina sen 150-200rpm, täytyy olla se by-pass ym, sökö.
Mutta voihan vee minkälaista on korjaamotoiminta nykyään, ensinnäkin kytkinremontti kesti kaksi päivää kauemmin kuin piti, sitten soittivat minulle ja sanoivat että oli löytynyt lisää vikoja (koiranluut ja laatikon stefat), kysyivät laitetaanko kaikki kuntoon, sanoin että laitetaan.
Ja kun hain auton niin kertovat että asentaja oli huomannut vaihdelaatikon tukikumin olevan täysin rikki ja että kone/laatikko heiluu sen vuoksi voimakkaasti, tuota ei kyllä ollut ennen, eli joko rikkoivat sen siellä tai sitten repesi lopullisesti kun loota otettiin pois. Sitten kun lähdin ajamaan tuolla niin huomasin että auto lähtee liikkeelle heti kun poljinta nostaa vähänkin -> uudestaan tiskille jossa selitys oli että kytkimen letku vuotaa "hikoillen" ja että se voidaan laittaa samalla kun tuo moottorin tukikumikin
Täysin käsittämätöntä palvelua, en kait nyt uudestaan vie autoa noiden takia, ja mitä hel**tin järkeä on laittaa uuteen kytkimeen (uusi aeron kytkinlevy, asetelma ja työsylinteri/painelaakeri) vuotava letku ja laatikko kiinnittää revenneellä tuella.
Voi luoja, täytyy tästä eteenpäin tehdä kaikki itse, remontin veemäisyydestä huolimatta.
Mutta voihan vee minkälaista on korjaamotoiminta nykyään, ensinnäkin kytkinremontti kesti kaksi päivää kauemmin kuin piti, sitten soittivat minulle ja sanoivat että oli löytynyt lisää vikoja (koiranluut ja laatikon stefat), kysyivät laitetaanko kaikki kuntoon, sanoin että laitetaan.
Ja kun hain auton niin kertovat että asentaja oli huomannut vaihdelaatikon tukikumin olevan täysin rikki ja että kone/laatikko heiluu sen vuoksi voimakkaasti, tuota ei kyllä ollut ennen, eli joko rikkoivat sen siellä tai sitten repesi lopullisesti kun loota otettiin pois. Sitten kun lähdin ajamaan tuolla niin huomasin että auto lähtee liikkeelle heti kun poljinta nostaa vähänkin -> uudestaan tiskille jossa selitys oli että kytkimen letku vuotaa "hikoillen" ja että se voidaan laittaa samalla kun tuo moottorin tukikumikin

Voi luoja, täytyy tästä eteenpäin tehdä kaikki itse, remontin veemäisyydestä huolimatta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kytkimen liike oli normaali ennen huoltoa, tuskin tuo letku alkaa "hikoilemaan" kesken korjauksen, sanoivat ettei ilmaa ole enää järjestelmässä.
Eikö tuon voi ilmata kuten muidenkin saabien kytkimet, polkupyörän pumpulla? Mulla on ohje tuossa WIS:issä mutta eipä ole mitään jäähdytysjärjestelmän testauslaitteita tai jarrujen ilmauslaitteita käytettävissä.
Eikö tuon voi ilmata kuten muidenkin saabien kytkimet, polkupyörän pumpulla? Mulla on ohje tuossa WIS:issä mutta eipä ole mitään jäähdytysjärjestelmän testauslaitteita tai jarrujen ilmauslaitteita käytettävissä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kaiketi ainoa järkevä selitys, mutta poljin ei noussut vaikka pumppasi monta kertaa, kuten ainakin og-satkun ilmavaivainen kytkin teki. Tuo kun säätää itse itsensä niin eipä ole kaiketi muita mahdollisuuksi. Harmittaa kun pitää tuotakin alkaa korjaamaan itse, ei auta vaikka maksaa jättilaskuja pajalle 

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No joo. Täällä syttyi femmassa vikavalo ja huomenna isäntä käy kyselemässä josko ehtisivät katsoa mitä vikaa kaupattaisiin.
Mutta ajatuksena on nyt tämä by-pass. Auto nimittäin tekee juuri tuota kierrosten nosto tai paremminkin viivellistä kaasun palautusta. Eli ykkösellä liikkeelle ja meinaat normaalisti laittaa kakkosen pesään ja nostaa kytkintä niin auto ryntää pikkaisen kun koneen kierrokset on about 400-700 kierrosta liian suuret. Riippuen toki tilanteesta.
Ongelma on toki poissa kun nostaa kaasun selvästi ennemmin kytkimen painamista. Silloinkin tuntee kuinka kone vielä vetää vaikka jalka on poissa kaasulta.
9-3 kun nostaa jalan kaasulta niin heti alkaa kone jarruttaa.
Tokikin toivottavasti huomenna olemme viisaampia.
Mutta ajatuksena on nyt tämä by-pass. Auto nimittäin tekee juuri tuota kierrosten nosto tai paremminkin viivellistä kaasun palautusta. Eli ykkösellä liikkeelle ja meinaat normaalisti laittaa kakkosen pesään ja nostaa kytkintä niin auto ryntää pikkaisen kun koneen kierrokset on about 400-700 kierrosta liian suuret. Riippuen toki tilanteesta.
Ongelma on toki poissa kun nostaa kaasun selvästi ennemmin kytkimen painamista. Silloinkin tuntee kuinka kone vielä vetää vaikka jalka on poissa kaasulta.
9-3 kun nostaa jalan kaasulta niin heti alkaa kone jarruttaa.
Tokikin toivottavasti huomenna olemme viisaampia.

#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Ja bypassihan se oli rikki.
Nyt tuntui kierrokset laskevan kun kokeilin yhden kiihdytyksen tehdä ykköseltä kakkoselle.
Toivotaan vielä että nykiminenkin loppuisi. Voisko olla mahdollista että kaasu pohjassa kiihdytettäessä seos on mennyt liian rikkaalle jos bypass on päästänyt ilman läpi?
Nyt tuntui kierrokset laskevan kun kokeilin yhden kiihdytyksen tehdä ykköseltä kakkoselle.
Toivotaan vielä että nykiminenkin loppuisi. Voisko olla mahdollista että kaasu pohjassa kiihdytettäessä seos on mennyt liian rikkaalle jos bypass on päästänyt ilman läpi?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77