9-5 Griffin 3.0V6 -01 nykii ja sammuilee.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
telwin
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:36

9-5 Griffin 3.0V6 -01 nykii ja sammuilee.

Viesti Kirjoittaja telwin »

Ongelmana sammuilu, ensin nykäisee ja pudottaa käymään vajaalla.
Jos sammuu heti niin ei käynnisty uudelleen ennen kuin on käyttänyt akunkengän irti n.10 min.
Jos ei sammu niin lähtee sammuttamisen jälkeen kaikilla käyntiin.
Sammuilu säännöllisen epäsäännöllistä, kovemmin kuormitettaessa ehkä herkemmin.
Vikakoodeina p1300 ja p0332, sytytyskasetit vaihdettu päittäin ja vika edelleen ns samalla puolella moottoria... (bank 2)

Eli onko nuo n. 2kk vanhat Bosch:n tulpat kaputt ?
Samanlaiset oli paikallaan aikaisemmin eikä ollut mitään tuollaisia oireita.
Autoon on vaihdettu myös toinen turbo kun edelliselle tuli tunnit täyteen, samalla uusin nuo tulpat.

Muuta vaihdettua on bensapumppu, lambdat, p-a suodatin, ilmasuodatin, pakoputkisto ja kampuran asentotunnistin.

Alkaa omat ideat loppua ja hieman kyrsii nuo ylimääräiset pysähdykset tuolla tienpäällä...

Kyseessä tämä peli... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=166102
Viimeksi muokannut telwin, Ti Heinä 05, 2016 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 900
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 sammuilee...

Viesti Kirjoittaja Pee »

Oikea tulppa on NGK BKR7ES-11.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
telwin
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:36

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 sammuilee...

Viesti Kirjoittaja telwin »

Ei paljoa auta vikaan tuo tulpan tyypin kertominen jonka olin jo itsekkin saanut selville...
Pee
"Hirsch"
Viestit: 900
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 sammuilee...

Viesti Kirjoittaja Pee »

Kerroinpahan vain oikeat tulpat kun boschit näky olevan.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
telwin
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:36

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 sammuilee...

Viesti Kirjoittaja telwin »

Se mikä ihmetyttää että ennen turbon hajoamista pelasi noilla Boschilaisilla ja nyt turbon vaihdon jälkeen ei...

Voiko oikeasti olla niin tarkka että kun ahtaa nyt paremmin nii ei toimi ja väsyneellä turbolla pelasi ?

Nyt on vaihdettu NGK:t ja pelannut sen 300km, tosin niin teki noilla Boschilaisillakin, aluksi toimi ja 300 - 400km jälkeen alkoi temppuilu...
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 sammuilee...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mitä kokeillu eri saabeis (og/ng900, 9000) muita kuin ngk tulppia tai semin orkkis kassujakaan niin ongelmaa on ollut etenkin kovemmilla ahdoilla.
Nuo ngk on niin halvat ettei tule enää edes mieleen muita ostaa ja vaihtanut jo vuosia nekin suosiolla 10-15tkm välein.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Pee
"Hirsch"
Viestit: 900
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 sammuilee...

Viesti Kirjoittaja Pee »

Vieläkö sammuilee?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
telwin
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:36

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 sammuilee...

Viesti Kirjoittaja telwin »

Ei sammuile mutta pudottaa vajaalle ja nykii edelleen.
Uutuutena ahtopaineet ja kierrokset seilaa pienillä kierroksilla ajaessa, sen verran perjantaina tutkittiin testerillä että antaa sytytys katkoja 1 ja 5 sylintereihin.
Ilmeisesti on asiaa puolakauppaan...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 sammuilee...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tsekkaa 1 ja 5 pytyn tulppien "ulkonäkö". Jos ovat kovasti "puhtaampia" kun muissa pytyissä lymyävät tulpat, on voinut kansipahvi antautua. Mut syttykasettien vaihdolla tietty kanssa vois koittaa vaikutuksia...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
telwin
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:36

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 sammuilee...

Viesti Kirjoittaja telwin »

Ainakin nuo kaikki Boschilaiset oli ihan yhtä puhtaita kun vaihdoin ne noihin NGK:n tulppiin.
Kansipahvit on noin puolivuotta vanhat kansiremontin jäljiltä kun edellisellä oli tuo jakohihna katkennut.
Ja tosiaan senverran on näitä nelipyöräisiä tullut vuosien saatossa rassattua että ihan perusjutut on tarkistettu jo useampaan kertaan. :D

Nyt vaan alkaa mennä tää keksintö yli hilseen, taas pelasi sen n. 400km uusilla tulpilla... :mrgreen:

Voiko kenkkuilevat suuttimet aiheuttaa moista ?
telwin
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:36

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 nykii ja sammuilee.

Viesti Kirjoittaja telwin »

Noniin... NGK:t tulppina ja lykkää samaa vikakoodia kuin Boscheilla.
P 0332 Knock sensor 2 circuit low bank 2.

Onko puolakasetti tiensä päässä ja onko tuo Bank 2 rintapellin puoleinen lohko ?

Tosin tuota samaa koodia tuo antoi niillä Boscheilla vaikka vaihdoin kasetit keskenään.
Eikö vian olisi pitänyt siirtyä kasetin mukana toiselle puolelle ?
Eli onko vian aiheuttaja sittenkin joku muu ?
Testeri tosiaan näytti sytytyskatkoja sylintereihin 1 ja 5.
telwin
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:36

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 nykii ja sammuilee.

Viesti Kirjoittaja telwin »

No niin tässä on nyt ajeltu ja pysähdelty tämän kanssa.
Puolien maadoitukset vedetty uusiksi ja moottorilta vedetty lisämaadoitus akulle.
Näillä hommilla auto toimi noin 1000km liki moitteeta.
Sitten taas alkoi sammuilu ja vikakoodia alkoi tulla... P 0101, P 0300, P 0332, P 0420, P 1230, P 1251, P 1260, P 1530.
Noista nyt aktiivisena P1251 ja P1260, nykiminen poistunut, samoin sammuilu, auto kulkee ihan normaalisti, moottorijarrutuksessa hieman nykii niinkuin on tehnyt kokoajan minulla ollesaan.
Alkaa olla mystinen kapine...
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 nykii ja sammuilee.

Viesti Kirjoittaja TTH »

Kaasuläppään viittais, eikös näissä V6 ole sama kaasuläppä kuin muissakin T7 vehkeissä? Sen mustan muovikuoren alta lähtee johdoista kuoret kävelemään ja johdot pääsee ottaamaan yhteen tai maihin, vetää teipit tms siihen johtojen päälle niin saattaa saada läpän vielä toimimaan... Saattaa joutua kaasuläpän uusimaan..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 nykii ja sammuilee.

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mitä jos kaasuläpältä ottaa sen liittimen pois, mut jättää limb home -solenoidin johdon (eli sen alla piilos olevan) paikalleen? Sen kai pitäis heittää sitte limb home ja vaijeri käyttöön. Sen jälkee kiristää vaijeria sen verran et käy tyhjäkäyntiä nätisti.

En mä tiä onko tosta mitää hyötyä, mut onko siitä haittaakaa. Mut jos hommaa miettii maalaisjärjellä (ei aina auta näis) niin:

Kaasuläppä vaijerikäytös -> sen jälkee koodien nollaus -> koska johto on irti läpältä, niin eihän läpältä pitäs tulla vikakoodejakaa paitti yks eli "ei yhteyttä läpälle tjsp" -> jos auto pelaa nyt normaalisti niin vika on läpällä? Autohan on siis limbis ihan normaalisti ajettavis. Läppä on vain vaijerilla ja luistonesto, cruise ja muuta oleellista puuttuu. Mut jos sammumiset ja nykiminenki loppuu, niin kai se olis halpa tapa rajata vikaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
telwin
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:36

Re: 9-5 Griffin 3.0V6 -01 nykii ja sammuilee.

Viesti Kirjoittaja telwin »

Kaasuläppä vaihdettu toiseen, samat vikakoodit 1251 ja 1260...
TCS valo ja moottorin häiriövalo palaa, luonnolisesti :evil:

Niin ja neloskoneisen kaasuläppä on periaatteessa sama mutta ei ihan, vaijerin kiinitysosa on eri asennossa V6 ja R4 läpissä.

Ideoita mistä sitten alkaa metsästämään vikaa, ECU ?, johtosarja ?, joku muu ???
Vastaa Viestiin