Viirufarkun takasumareista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viirufarkun takasumareista

Viesti Kirjoittaja automies »

Etsillä en löytänyt kuin erilaisia vika-analyysejä takaluukun johtosarjoista...

MY08 farkussa on siis molemmilla puolin sekä polttimot että johdotukset paikoillaan, mutta vain vasen takasumari palaa... Juu ei, polttimossa ei ole vika. Oikeanpuoleisen sumarin johtoon ei tule hönkää.

Ainakaan luukun johtosarjassa ei näy johdonpäätä ilmassa.

Missä kohtaa johdotuksia tarvittaisiin hyppysähkö vai onko tuo ohjelmallisesti kytkettävissä?

Vai ranetanko vaan johdot yhteen takaluukussa???

Ja ei, en kaipaa filosofista keskustelua siitä pitääkö olla yksi vai kaksi takasumaria. Sellainen letku foorumilta jo löytyi...

Suomalainen mies on automies.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
JOMAME
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: La Marras 21, 2009 15:09
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Viirufarkun takasumareista

Viesti Kirjoittaja JOMAME »

29 §

Takasumuvalo

1. Autossa saa olla enintään yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä takasumuvalon käsittävä valaisin. Jos autossa on kaksi takasumuvaloa, katsotaan valaisinten määrää koskeva rajoitus täytetyksi, jos oikeanpuoleisen takasumuvalaisimen johtimet kytketään irti. Takasumuvalaisimen on oltava vähintään 0,25 m ja enintään 1,00 m korkeudella auton vasemmalla puolella. Takasumuvalaisimen etäisyyden jarruvalaisimesta tulee olla vähintään 0,10 m.

2. Takasumuvalon tulee näkyä vähintään 5° ylös- ja alaspäin sekä 25° sivuille päin.

3. Takasumuvalon tulee olla kytketty siten, ettei se voi toimia yksinään tai seisontavalon ollessa yksin kytketty. Takasumuvalo tulee voida erikseen kytkeä toiminnasta.

4. Takasumuvalon tulee olla E-hyväksytty säännön n:o 38 mukaisesti.

5. Kuljettajaa varten on oltava takasumuvalon toimintaa osoittava merkkivalo.




Oli ihan pakko.... :mrgreen: :wink:
Saab 9-5 Aero 2007

Jäsen 5390
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5174
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Viirufarkun takasumareista

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Ei ollut :wink: :
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:323:0046:0152:FI:PDF kirjoitti:6.11
Takasumuvalaisin
(sääntö nro 38)
6.11.1
Käyttö
Luokkien F, F1 tai F2 laitteet: Pakollinen
6.11.2
Lukumäärä
Yksi tai kaksi
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Viirufarkun takasumareista

Viesti Kirjoittaja automies »

Itse itselleni vastaten ja jos jostain kumman syystä jotakuta kiinnostaisi...

Tein siis seuraavasti:

1. Kaksi takasumuvaloa

Luukun valojen johtosarja kerääntyy nipuksi takalasin alapuolella noustakseen vasemmalta puolelta ylös saranoille. Tuosta lasin alapuolelta haeskelin sumareilta lähtevät johdot, kuoraisin pätkän johtoja ja tinasin yhteen. Sähköteippiä päälle ja johtosarjan oma teippi paikoilleen. Lähes näkymätön ranetus - tai oikeastaan ihan siisti modaus. MUTTA, olin katsonut piuhan värikoodin vain toiselta puolelta ja yhdistin kaksi samanväristä piuhaa. Kokeillessa sitten ihmettelin miksi takavalot muistuttivat ranskalaista autoa eli valot paloivat aivan satunnaisesti. Mitähän ne ruåtsalaiset insinöörit aikanaan polttelivat, kun keksivät laittaa johtojen värikoodit ristiin vasemmalla ja oikealla puolella?

Modauksen purku ja mittaamalla varmistaen oikeat piuhat väreistä välittämättä ja hyvin lähti toimimaan. Eli kaksi sumaria takana toimii. Itse asiassa, tähän samaan tinaliitokseen laitoin vielä yhden uuden johdon lähtemään johtosarjaa alas vasemman valon suuntaan kohtaan 2 liittyen.

2. Sumuvalot jarruvalojen kaveriksi

Lasin yläpuolelta lisäjarruvalon johdosta vähän eristettä kuorien ja uuden johdon pää tinaliimalla kiinni, sähköteippi ja johtosarjan suoja siististi nippuun. Uusi johto lasin vasenta sivua johtosarjaa myötäillen alas vasemmalle valolle. Tämän johdon sekä yllä mainitun sumareihin liitetyn johdon väliin diodi ja katkaisija tinaliimalla ja siististi eristäen ja suojaten. Diodin estosuunta siten, että sumarit eivät sytytä jarruvaloja. Melkein mikä tahansa kohtuullisen virrankeston omaava perusdiodi miljoonalaatikosta kelpaa. Katkaisija katsastusta varten tai jos alkaa vanne omaa päätä kiristää. Eli tarvittaessa takaluukku ylös, vasemman valon luukku verhouksesta auki, katkaisijan naksautus ja valot toimivat "normaalisti".

Jaa miksikö tein tällaisen laittoman ensiviiksivirityksen ???

Olen aika vahvasti sitä mieltä, että tuolla Kehä Ykkösellä jarruttellessa ei voi olla liikaa jarruvaloa. Liian monta k...päistä koukussa roikkujaa on tullut nähtyä. Tavan tallaaja ei erota valokuviosta tuon taivaallista eikä huomaa mitään normaalista poikkeavaa. Jarruvalot vain ovat isommat. Ja onhan se teinimäisen käheä. 8)

Näillä kilometreillä olen jo oppinut ajattelemaan, että tärkeämpää on toimia järkevästi kuin pilkkua piipaten.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Vastaa Viestiin