Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Edit: tämä ongelma näyttää selvinneen tehostimen vaihdolla, eli jarrutehostimen tiiviste oli porsinut, jolloin syntyi ilmavuoto joka sekoitti lamb sekä ad85 arvot ja aiheutti muutakin kivaa. Päivittelen tähän jos jatkossa selviää muuta.

---
Nonniin, potilas 9-5 vm. 2000 aero automaatti ja vuotoja on etsitty imuputkesta paineistamalla. Painetestillä paine karkaa järjestelmästä arviolta 10-20s kuluessa. Hyvin pienehkö vuoto kaasuläppäkotelolta alipainepumpulle lähtevän letkun liitososan juurelta. Hankala olisi uskoa että tuolla vuodolla noin nopeasti tyhjenee.

Oireet: alipaineet häviää järjestelmästä saman tien sammuttamisen jälkeen. Ei tapahdu mitään jos alipainepumpun imupuolelle ja jarrutehostimelle menevän letkun vetäisee irti. Jarrupoljin kovettuu pohjassa pidettäessä muutamassa sekunnissa myös sammuttamisen jälkeen. Lamb arvo seilaa sidissä aika voimakkaasti ja nousee tyhjäkäynnillä melko nopeasti 2500:n lukemaan. Ajossa lukemat reilusti plussan puolella. Etanolipitoisuudeksi tunnisti todella korkeita arvoja 98 polttoaineella. Amul arvot oli suuria (ei tarkkoja muistiinpanoja). Nypyttämistä käynnissä varsinkin kylmänä.

Toistaiseksi tehty: uudet tulpat (foorumilla suositellut), uusi bosch lambda, uusi imm. Käytetty di kasetti kiinalaisen tilalle, joka paransi menoa, mutta antoi sekin koodia. Uusi kasetti parhaillaan hankinnassa. Pyydetyt ja saadut ilmamassat tasoittui, mutta edellä mainitut arvot seilasi edelleen. Vikakoodeja ainakin kasetista johtuen, katsotaan ilmeneekö enää uuden vaihdon jälkeen.

Eilen tehty: Painetestiä tehdessä tuli samalla kokeiltua (yhden takaiskun katkaisemisen jälkeen..) että miten auto käyttäytyy jos muovinen alipaineputki imusarjalta jarrutehostimen ja alipainepumpun kolmihaaraan tulpataan kumpaankin suuntaan. Seurauksena se että lamb-arvot asettuivat lämpimänä tyhjäkäynnillä +200 / -200 haarukkaan ja e85 tunnistus alkoi näyttää pienempiä, joskaan ei oikeita lukemia vielä. Alipainepumppu ei tunnu tällöin tuottavan yksin riittävää alipainetta jarrutehostimelle, jarrut ovat kovat ja epämääräiset. Käynti ei tunnu nypyttelevän enää käynnistämisen jälkeen. Amul arvot pienen ajelun jälkeen 0 tai 40.

Onkos tästä vedettävissä johtopäätelmä että jarrutehostin vuotaa? Työt arviolta 250€ korjaamolla ja osa x€. Jos jarrutehostin on ainoa selitys niin mistäs kannattaa osa hankkia?
Viimeksi muokannut balanced, Ti Heinä 26, 2016 00:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Marmorilta jarrutehostin luokkaa 1100€ ja varaosaliikkeestä 300-400€. Kannattaa kokeilla vaihtaa se koko putkisto ja liittimet. Omassa -99 mallisessa oli samanlaiset oireet polkimen kanssa ja edellä mainittujen osien vaihdolla jarrupolkimen tuntuma parani ja vuodot hävisivät
"Hevoseton" mies on huoleton mies
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Totta, tuon letkuhässäkän vois vaihtaa kun eihän se painetesti ulotu sinne jos kaasuläpältä lähtevän putken takaisku toimii. Kiitos. Minäpä kipaisen marmorilta putket ja testaan, yksi oli kuulemma hyllyssäkin.

Mites se jarrutehostimessa kiinni oleva pää irroitettiin / kiinnitettiin? Ja tarviko paljon purkaa edestä?
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

voithan ensin irroitaa putken ja kokeilla vuotaako. putki lähtee tehostimesta irti ihan leveällä talttapäällä kampeamalla, takaisin laitossa auttaa pieni tujaus vaseliinia.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Totta. Tuli vaan se kaasuläppäkotelon puoleinen takaisku katkaistua tuosta putkihässäkästä ja on ollut tulpattuna testiajossa nyt. Sama vaihtaa koko putkisto ja testata kun se kumminkin tarvii hankkia. Mietin että menee vaihtoon jarrutehostimen kanssa samalla ne putket mutta kannattaahan ne kokeilla ensin vaihtaa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Lisäksi se nippeli mihin alipaineputki tulee kiinni kannattaa vaihtaa, oma vuoti sen juuresta ei itse putken ja nippelin liitoksesta. Nippeli irroitus tapahtui lyömällä pientä ruuvaria nippelin syrjään ja sahaamalla pienellä terällä. Varo että ei palaset mene imariin.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Nonnii, muoviputkisto takaiskuineen vaihdettu, ongelma ei korjaantunut. Putket tuntui istuvan alkuperäisiä paljon jämäkämmin imupuolelle ja alipainepumppuun. Sytytyskasettikin on uusi alkuperäinen.

Oireet edelleen: Lamb kiipeää tyhjäkäynnillä lämpimänä 2500 lukemaan aika nopeasti. Ad85 korkea. Tasakaasulla ajossa Lamb seikkailee n. 400-1000 lukemissa. Kiihdyttäessä menee reilusti miinukselle, vajaalla kaasulla kiipeää reilusti plussalle. Kaasu kokonaan ylhäällä 2500, joskus tosin antoi alamäessä moottorijarrutuksella tai isommilta kierroksilta tiputtaessa myös 0 arvon.

Kuten edellä kerrottu niin kaasuläppäkotelon puoli alipaineputkista tulppaamalla Lamb näyttää järkevämpiä lukemia, mutta jarrutehostus ei toimi pelkällä pumpulla tällöin kunnolla. Eikä Ad85 asettunut tällöinkään bensalla oikeisiin arvoihin, vaikka pienempiä (oikeampaa) taisi näyttääkin.

Olisko tää valmis jarrusylinterin vuotodiagnoosiin? Ainoa mikä tulee mieleen on se kumitiiviste/holkki, johon jarrusylinterissä tuo alipaineputki tulee kiinni. Ei täysin millilleen suorassa näyttänyt tuo putki istuvan siinä. Pyysin tosin emännän tuijottamaan Lamb-lukua siksi aikaa kun painoin putken liittimeen jarrusylinteriin niin tiiviisti kuin sain, eikä silloinkaan lukemissa muutoksia.

jooseppi: mulla vuosi painetestillä kanssa sieltä nippelin juuresta ihan vähäsen, mutta ei tietoa vuotaako alipaineella. Siitä lähtevän letkun tulppaamalla lukemat muuttui kuitenkin niin paljon että se paikka tuskin on iso ongelma. Joku päivä senkin voisi kuitenkin vaihtaa. Satasella näyttäisi saavan tehostimen kun netistä tilaa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
jlatomaa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Loka 03, 2006 08:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja jlatomaa »

kuulostaa tutulta...

tsekkaas tuo:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&start=15

akvaariomuovi pois, ecun liitin irti ja lambdojen maadoitusjohtojen jatkos esille, yhteen juotos ja uusi eriste, mulla toimi sen jälkeen, ja oireet oli juurikin noi...
9-5 Sedan SE 2.3tA MY00
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Paitsi että mulla häviää alipaineet johonkin heti sammutuksen jälkeen ja alipaineputki kaasuläppäkoteloon tulppaamalla Lamb arvot muuttuu järkevämmiksi. Eli saa käsittääkseni väistämättä ilmaa tuolta kaasuläppä - alipainepumppu - jarrutehostin -akselilta. Ja muovikaapeloinnit on justiin uusittu. Tämä on jo selvitelty.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
jlatomaa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Loka 03, 2006 08:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja jlatomaa »

Mä epäilin omassa myös jarrutehostinta, tosin alipaineet ei hävinneet. Eikä manuaalissa ole alipainepumppua joten erilainen set-up.

Pari iltaa meni ihmetellessä open sidistä Lamb-arvoa, jarrua pumpatessa hetken alkoi arvo tulla alas ja jopa miinukselle josta taas kiipesi 2500. Tulppasin tehostimen linjan mutta ei muutosta.

ad85 arvo mullakin persiillään ja näytti 850. Tuo Lamb-arvo on lyhyen aikavälin polttoainesopeutus ja 2500 on täpöt josta ajan kanssa tulee vikakoodi. Nollille se menee ajossa jos on moottorijarrutus, silloin pa-syöttö katkaistaan.

Vasta kun sain TECHin kiinni niin näki lambdojen jännitteet jotka oli matalat ja hitaasti muuttuvat alkoi vika selvitä.

Toisessa saabissa mulla on ollut tommonen vuotava tehostin jo pari vuotta, automaatti jossa ap-pumppu. Ainakaan mulla ei ole siinä tommosia Lamb-arvoja ole tullut, ainoa modis mitä tein niin kuristin sitä letkua mikä menee imusarjaan eli se ei ime siitä niin paljon tehostinta.

Näin siis mulla :)
9-5 Sedan SE 2.3tA MY00
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Ok kiitos, hyödyllistä tietää. Hmm, lisää mietittävää.. Ajattelin vaan että se olisi aika selvä indikaattori vuodolle että tuo Lamb arvon käyttäytyminen paljolti korjautuu se alipainepuoli kaasuläpältä tulppaamalla.. Joku myös yhdessä ketjussa totesi että yksistään alipainepumpun pitäisi riittää tuottamaan riittävä alipaine jarrutehostimelle. Että automaatissa voi tämän takia tulpata kaasuläppäkotelolle menevän linjan. Mutta itsellä ei näin ainakaan ollut kun oli tulpattuna.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Imuvuoto siellä jossain on ja alipaine karkaa pienestäkin raosta. Eli jos se vuotaa nippelin raosta puhaltamalla niin imee extraa jo tyhjäkäynnillä. Mites ahtoputken o-rengas kaasuläppäkotelolla? Lisäksi siinä pikku mötkylällä imusarjassa mistä menee alipaineletku bensaregulle voi olla vuotava o-rengas. Nuokin on tullut vaihdettua...
"Hevoseton" mies on huoleton mies
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Uusi havainto: Normaalisti tyhjäkäynnillä Lamb nousee arvoon 2500. Jos jarrupolkimen painaa pohjaan, johon se painuu loppuvaiheessa vielä hitaammin anten vähitellen periksi, niin Lamb -arvo siirtyy vähitellen samaan aikaan tuonne -300 / +300 sektoriin. Tyhjäkäynnillä koko ajan siis. Jarru pohjassa käy nätisti ja tasaisesti. Kun jarrun päästää nopeasti ylös niin kone meinaa tukehtua, mutta pysyy vielä käynnissä. Samalla Lamb alkaa kipuamaan takaisin 2500 arvoon.

Jooseppi: En oikein ymmärrä että jos vuoto (joka saa aikaan tuon Lamb kipuamisen) olisi jossain muualla kuin jarrutehostin / pumppu / kaasuläppä -akselilla, niin miksi kaasuläpän ja pumpun/tehostimen välin tulppaaminen auttaisi asiaa? Niin kuin nyt tekee.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Jos se imusarjassa oleva liitin eli nippeli johon jarrutehostimelta tuleva putki kiinnitetään, vuotaa yhtään niin se sekoittaa seoksen. Siis kaikki liitokset imusarjassa toki tekevät sen. Siellä on jo tyhjäkäynnillä melkoinen imu ja sitä voit testata käytämällä venttiilikopalta kaasuläppäkotelolle tulevaa letkua irti ja tukkimalla sen sormella. Mutta jos jarrupolkimen painaminen auttaa siihen että lambda asettuu tolkun lukuihin niin kylläpä se j-tehostimelle vika saattaa hakeutua. Itsekin sitä epäilin mutta pääsin onneksi vähemmällä.

Suosittelen sen liittimen vaihtoa jos se vuotaa. Se sitten lähtee useampana palasena.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Joo, kiitti, kylläpä se varmaan tarvii vaihtaa kun saa nämä isoimmat remontit ensin pois alta. Sormimenetelmälläkin testattiin jossain vaiheessa kun paikallistettiin vikaa, hanskat kädessä tosin :) Siihen liittimen poistoon löytyikin muuten foorumilta pirkkaniksi:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 49#p592234
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Vastaa Viestiin