Minulla tuli vastaava lambda arvojen kiipeäminen tyhjäkäynnilla 2500. Täältä foorumilta löysin ohjeet. Akun kenkä irti ja ecu esiin vänkärinpuolelt autoa ja siitä johtohässäkää rassaamaan. En muista värejä mutta pari piuhaa on liitetty yhteen ja kutistemuovilla suojattu. Se auki ja tinasin uusiksi liitoksen vaikka näytti ehjältä. Kutistemuovi päälle ja testaamaan. Nämä liitokset liittyy lambdojen maadoitukseen. Pari vuotta nyt ajeltu eikä ole ongelma palautunut...balanced kirjoitti:Uusi havainto: Normaalisti tyhjäkäynnillä Lamb nousee arvoon 2500. Jos jarrupolkimen painaa pohjaan, johon se painuu loppuvaiheessa vielä hitaammin anten vähitellen periksi, niin Lamb -arvo siirtyy vähitellen samaan aikaan tuonne -300 / +300 sektoriin. Tyhjäkäynnillä koko ajan siis. Jarru pohjassa käy nätisti ja tasaisesti. Kun jarrun päästää nopeasti ylös niin kone meinaa tukehtua, mutta pysyy vielä käynnissä. Samalla Lamb alkaa kipuamaan takaisin 2500 arvoon.
Jooseppi: En oikein ymmärrä että jos vuoto (joka saa aikaan tuon Lamb kipuamisen) olisi jossain muualla kuin jarrutehostin / pumppu / kaasuläppä -akselilla, niin miksi kaasuläpän ja pumpun/tehostimen välin tulppaaminen auttaisi asiaa? Niin kuin nyt tekee.
Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)
Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)
Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)
olikohan tuo:Yxvaan kirjoitti:....En muista värejä mutta pari piuhaa on liitetty yhteen ja kutistemuovilla suojattu. Se auki ja tinasin uusiksi liitoksen vaikka näytti ehjältä. Kutistemuovi päälle ja testaamaan. Nämä liitokset liittyy lambdojen maadoitukseen. Pari vuotta nyt ajeltu eikä ole ongelma palautunut...
http://www.saabnet.com/tsn/members/gall ... w&id=20074
Re: Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)
Mikä tuossa jarrutehostimen piirissä on se yleisimmin porsiva osa? Itsellä oireena että kuuluu suhina kun ei ola jarru painettu ja jarrua kun painaa suhina häviää (manuaalilaatikko).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)
Omassa oli ruoste tarttunut jo Sylinterin tiivisteeseen kiinni,että se ainakin on yksi vikapaikka. Ja alipainelähdön läpiviennin ympäriltä oli myös hapettumaa. Nämä kannattaa katsoa ja hoitaa pois vaikka ennenaikaisestikkin...
Re: Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)
Niin meinaat sitä ihan jarrupääsylinteriä (https://www.autodoc.fi/ridex/8150414)? Mulla tuo suhina kuuluu kabiinissa mutta moottoritilassa ei... Eli tämän efektin ilmeisesti aiheuttaa juuri tuo itsetehostin tai sen se läpivienti haitarikumi hässäkkä (ei voi vissiin korjata?). Tai tämä ilmeisesti oikea osa MY01 autoon (liekkö halvin täältä?) https://www.ebay.co.uk/itm/361311784551 ... SwNgxWC86NOmassa oli ruoste tarttunut jo Sylinterin tiivisteeseen kiinni,että se ainakin on yksi vikapaikka. Omassa oli ruoste tarttunut jo Sylinterin tiivisteeseen kiinni,että se ainakin on yksi vikapaikka.
Tämä näytti olevan kunnossa.Ja alipainelähdön läpiviennin ympäriltä oli myös hapettumaa. Nämä kannattaa katsoa ja hoitaa pois vaikka ennenaikaisestikkin...
Re:
Tämä tilattu testiin (138,80€ posteineen). Raportoin kun saapuu.Tai tämä ilmeisesti oikea osa MY01 autoon (liekkö halvin täältä?) https://www.ebay.co.uk/itm/361311784551 ... OSwNgxWC86
Re: Viikossa saapui kotia kuriirin toimesta. Katotaan jos vloppuna joutas vaihtamaan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)
Oli kyllä ihan vastaavan näköinen kuin orkkis vaikkakin made in Taiwan. Kaikki täsmäsi hyvin ja nyt toimii. Pihinä hävisi, vetää paremmin ja jarru herkempi.
Yllättävän helppo vaihtaa tämmöiseen autoon missä ei ESP. Ei tarvitse irroitaa jarrunestesäiliötä, pääsylinteriä tai jarruputkia. (lainattu kuva alla)
Tässä kuvalliset ohjeet tähän epäviralliseen tapaan: https://www.saabcentral.com/threads/bra ... 01.128023/
Lyhyesti, akku pois, sähkökeskus syrjään, jarrusylinteri irti (vääntää sen verran että sopii pois), tehostimen neljä mutteria irti joista yksi iskarin tolpan vieressä alempi hankala (katkaistu 13mm lenkki oli mielestäni hyvä tähän niin sai sillä nysvättyä auki), jarrupoljin jollain pölkyllä alas niin ylettää sokkaan paremmin joka yhdistää tehostimen käyttötankoon (sokka auki joko painamalla tai irroittamalla), väännennellä tehostin pois välistä.
Kasauksessa katsoo että se tanko about samanmittainen. Nopeampi vaan sitten säätää lopuksi ne jarrukytkimet (poljin alas, vetää se jarrukytkimen mäntä ulos ja antaa polkimen painaa se takaisin = automaattisäätö).
ps. ja tässä video tuosta sokan toiminnasta niin helpompi hahmottaa:
https://www.youtube.com/watch?v=C6k7MXpLbfU
Yllättävän helppo vaihtaa tämmöiseen autoon missä ei ESP. Ei tarvitse irroitaa jarrunestesäiliötä, pääsylinteriä tai jarruputkia. (lainattu kuva alla)
Tässä kuvalliset ohjeet tähän epäviralliseen tapaan: https://www.saabcentral.com/threads/bra ... 01.128023/
Lyhyesti, akku pois, sähkökeskus syrjään, jarrusylinteri irti (vääntää sen verran että sopii pois), tehostimen neljä mutteria irti joista yksi iskarin tolpan vieressä alempi hankala (katkaistu 13mm lenkki oli mielestäni hyvä tähän niin sai sillä nysvättyä auki), jarrupoljin jollain pölkyllä alas niin ylettää sokkaan paremmin joka yhdistää tehostimen käyttötankoon (sokka auki joko painamalla tai irroittamalla), väännennellä tehostin pois välistä.
Kasauksessa katsoo että se tanko about samanmittainen. Nopeampi vaan sitten säätää lopuksi ne jarrukytkimet (poljin alas, vetää se jarrukytkimen mäntä ulos ja antaa polkimen painaa se takaisin = automaattisäätö).
ps. ja tässä video tuosta sokan toiminnasta niin helpompi hahmottaa:
https://www.youtube.com/watch?v=C6k7MXpLbfU
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower