Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Onko jarrutehostimissa ollut lopulta kovin usein vika? Putkiston olen itsekin vaihtanut. Tehostin on pahuksen kallis, ei ainakaan turhaan kannata vaihdella.
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Hinnoista sen verran että speedparts esim. myy tarviketehostinta satasen nurkille ja sanoo että ei ole ongelmia ollut niiden kanssa. Paikallinen Saabeihin erikoistunut korjaamo taas kertoi että ei kannata tarviketta laittaa, heillä pari laitettu asiakkaan vaatimuksesta ja vaihdettu myös pois. Syytä en tiedä. Huhhuijjaa, täytyy sitä käytettyä alkuperäistä alkaa varmaan etsimään, alkaa vähän kalliiksi käydä muuten..
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Kiitos balanced tuosta vinkistä liittimen vaihtoon. Tietääpä mitä tehdä jos ap-pumpullekkin pitää mokoma joskus vaihtaa. En keväällä tuota linkkiä löytänyt, olis säästynyt monelta **ttu*aatanalta :twisted:

Jarutehostimia on jonkun verran porukoilla mennyt, olisiko ollut -00 tai -01 vuosimalleista ylöspäin enempi. Liekö vaihtaneet tehtaalla osan toimittajaa tai jotain?

EDIT En tiedä monenko valmistajan tehostimia markkinoilla on mutta itse löysin paikalliselta Tarviketorilta siihen 300-400 hintaan yhden ja sitten oli marmori 1100. Siksipä yritin kaikki mahdolliset konstit kokeilla että ei tarvitsisi tehostinta vaihtaa.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Käytetty alkuperäinen tilattu harrastajalta/palastelijalta 35€ + pk. Kattotaas nyt sitten meneekö tuo paikalleen omin vai korjaamon voimin. Jos sen itte vaihtelis niin tietysti oppis miten vaihtaa seuraavankin paikalleen..

Edit: 12/2001 vaihtuu käsittääkseni tehostimessa jotain, ainakin varaosatoimittajan mukaan loppuu sopivuus siihen. Eri malli vissiin sen jälkeen. Olisko noita sen jälkeisiä mennyt sitten enempi. Tiedä vaikuttaako asiaan, mutta oma auto kun on automaatti niin jarrun päällä on istuttu varmasti jonkin verran.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
riku900
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2016 12:17

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja riku900 »

Jatketaas omaa ongelmaa tähän topicciin. Eli alipainepumpun muovinipasta, mihin tulee se letku imusarjalta, puuttui punainen lukitusrinkula. Kävin hakemassa uuden nipan rinkuloineen, mutta sen enempää siihen tutustumatta aloin naputtelemaan alipainepumpusta vanhaa nippaa kokonaan irti. No eipä lähdekkään ihan helpolla 8O Onko vinkkiä miten tuo irtoaisi kätevimmin? Kerkesin tuhoamaan sitä sen verran, että se koko nippa on varmaan pakko vaihtaa.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Tässä topsussa jäsen balanced laittoi linkin vanhaan topikkiin jossa merkkihuollossa oli laitettu pultti nippeliin putken tilalle ja nypätty pultin avulla nippeli irti. Mutta koska sulla on ap-pumpun liittimestä kyse niin tukisin sitä pumppua jollain ennen kovempia repimisiä.

edittiä: Huomasitko jo että sen pelkän punaisen rinkulan olisi saanut vaihdettua? :wink: (sori mutta oli pakko)
"Hevoseton" mies on huoleton mies
riku900
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2016 12:17

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja riku900 »

jooseppi78 kirjoitti:Tässä topsussa jäsen balanced laittoi linkin vanhaan topikkiin jossa merkkihuollossa oli laitettu pultti nippeliin putken tilalle ja nypätty pultin avulla nippeli irti. Mutta koska sulla on ap-pumpun liittimestä kyse niin tukisin sitä pumppua jollain ennen kovempia repimisiä.

edittiä: Huomasitko jo että sen pelkän punaisen rinkulan olisi saanut vaihdettua? :wink: (sori mutta oli pakko)
Juu huomasin, minuutti sen jälkeen kun vanha nippa oli pahoinpidelty 8)

Noh, koitan tänään kammeta sen ulos sieltä..
riku900
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2016 12:17

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja riku900 »

Hehhe, murtui koko pumppu ennenku nippa irtos. Laitoin ostoilmotuksen pumpusta. Vinkki muille: se alipainepumpun nippa ei ole tarkoitettu irroitettavaksi :)

Edit. uusi pumppu löytyi jo.
Viimeksi muokannut riku900, Ke Heinä 20, 2016 07:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Sellanen yksityiskohta noista putkista vielä tuli mieleen että kun hain uudet merkkiliikkeestä niin niissä oli yksi takaisku enemmän (yht. 2) kuin alunperin paikalla olleessa. Elikäs alipainepumpun ja t-haaran välissä yksi lisää, joka päästää ilmaa vaan pumpulle päin. Ja toinen aiemman tavoin imupuolen ja t-haaran välissä.

Tuli vaan mieleen kun tarkistelin että voisko se alipainepumpun puoli jotenkin falskata. Mutta sillä ei kai tässä pitäisi olla väliä kun takaisku ei päästä ilmaa pumpulta päin imupuolen suuntaan.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Huhheijaa, työvoitto. Jarrutehostin vaihdettu kaverin avulla, lamb ja ad85 arvot sekä muutkin isommat käyttäytymishäiriöt näyttävät asettuneen tuolla. Tehostimen tiiviste oli porsinut, muuten varmaan saattoi olla kunnossakin.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Alipainevuodon diagnosointi (jarrutehostin?)

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

jooseppi78 kirjoitti:Imuvuoto siellä jossain on ja alipaine karkaa pienestäkin raosta. Eli jos se vuotaa nippelin raosta puhaltamalla niin imee extraa jo tyhjäkäynnillä. Mites ahtoputken o-rengas kaasuläppäkotelolla? Lisäksi siinä pikku mötkylällä imusarjassa mistä menee alipaineletku bensaregulle voi olla vuotava o-rengas. Nuokin on tullut vaihdettua...
Potilas on -05 manuaali aero josta metsästän imuvuotoja. Onko tuo punareunuksinen nippeli (osa 55 557 389) imusarjassa sama osa kuin ahtoputkessa oleva nippeli? Eli tämä jarrutehostimelta tuleva putkihässäkkä joka haarautuu imusarjalle sekä ahtoputkelle. Varaosakatalogi ei ainakaan erikseen tunne tuota ahtoputkessa olevaa nippeliä vaan koko ahtoputken. Tuo ahtoputken nippeli nimittäin vuotaa juurestaan ja todennäköisesti vuotaa imusarjassakin oleva juurestaan ja nämä pitäisi siis vaihtaa.

Ja irtoaako nämä nippelit sillä helposti että pultin kiertää sisään ja nyppäsee irti?
9-5 Aero sedan man -05
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Ahtoputkesta repimistä kannattanee harkita kun voipi muovi antautua väärästä osasta. Osaavemmilla vois olla konsteja siihen. Oma kun on vanha ja automaatti niin ahtoputkessa ei onneksi tuota liitosta ole.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Ehkä vois ensin tarkistella että o-rengas on tallella ja se alipaineputki asettuu tiiviisti paikalleen? Siis siellä imupuolella ainakin, tuon ahtoputken nipan rakenteesta en tiedä kun itelläkin automaatti. Se punainen muovikilke ja o-rengas siellä alla irtoaa helpommin, varoo vaan ettei katko kynsiä siitä muovinpalasta. Varmaan se koko morkulan irroittaminen (jossa punainen muovikilke on kiinni) on sitten se taitoa vaativampi homma.

Teitkö painetestin?
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Joo painetestin tein ihan oikeaoppisesti syöttämällä max 1 bar ilmaa imukobraan. Imukobran huohotusnipan laitoin tukkoon.

Tuo ahtoputken punainen pikanippeli siis vuoti ihan juurestaan, eli nippelin ja ahtoputken välistä. Lisäksi tuo imusarjan samainen punanippeli vuoti selkeästi juurestaan (imusarjan ja nippelin välistä) kun jarrutehostimelta tulevaan pikkuputkea pikkaisen heilutteli.

Mutta että ainakin tuon imusarjassa olevan nippelin saa kokonaan irti sillä pulttitempulla?
9-5 Aero sedan man -05
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Alipainevuodon diagnosointi (selvisi: jarrutehostin vuosi)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Ilmeisesti näin, linkki on siis jossain aiemmassa viestissä, itse ei tullut tuota vaihdettua. Mutta kurkkaa nyt ihmeessä se o-rengas ennen kuin otat koko hommaa pois. Ja täytyyhän toi punanen muoviosa ja o-rengas varmaan ottaa pois tieltäkin ensin ennen kun mitään pulttia alkaa sinne sovittamaan.

Mulla taisi kanssa tosi vähän tihkua ilmaa sieltä koko nippelihässäkän (ei siis pelkän punaisen osan) juuresta imupuolella. Oli niin minimaalista etten siihen puuttunut, eikä tuo tainnut paljoa arvoihin vaikuttaakaan kun ovat olleet kunnossa. Tilanne painetestissä voi olla ehkä vähän erilainen kuin ajossa alipaineella myös, se alipaine kiskaisee ainakin sen letkun aika tiukkaan kiinni paikoilleen. Mutta kannattaahan ne kaikki tiivistää, sulla varmaan voi olla hyvin erilainen tilanne kuin itsellä.

Jostain syystä muuten itsellä oli uusi merkkarilta haettu alipaineputkisto paljon tyköistuvampi kuin vanha. Piti vaihtaa kun rikoin aiemman ranettaessa. Uusi asettui selkeästi tiukemlin siihe o-renkaalle.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Vastaa Viestiin