Emännälle autoksi 9-5?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Nyt pitäisi jostain etsiä emännykselle auto alle ja kävi mielessä 9-5:set. Farmari saisi olla ja mielellään suhteellisen turvallinenkin, tuommoinen kyllä mielestäni täyttäisi kriteerit.

Toinen tarina onkin, mahtaako noista löytyä alle 3t€:n hintaluokasta muuta kun tekniikkapommeja?
Hieman pihalla noiden ongelmista, lukenut ja kuullut sieltä täältä noista öljysihtiongelmista ja turbojen paukkumisista, liekö nuo enemmän uudempien ongelmia vai onko ihan tuurissaan kiinni mitkä kestää...?

Jos kenellä on kokemusta, hyviä tai huonoja, esim. nettiauton halvemmista farmari-9-5:sista, mielellään kuulisin. Esim JNS jossain liikkeessä oleva klubilätkillä varustettu HZC-556? Varustelutasolla ja koneella/tehoilla ei väliä. Manuaali kyllä saisi olla.

Kertokaahan jos tiedätte jonkun hyvän, tai mihin ei pidä puttua...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Touhutonni pitää aina olla eli osta 500e pommi, korjaa sitä 2500e säästöllä ja sit se henkinen touhutonni viä päälle niin 3500e remppabudjetti kasas. Sil saa sit jo ikäsekseen erinomaisen lopputuloksen.

Tai sit ostat 2.2 rouskuttimen ja hyväksyt sen, et se on talvella kylmä, aina laiska ja koskaan ei lähe ylämäestä käyntiin vaikka myyjä väittäis mitä :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Suojis
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 19:05

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja Suojis »

.
Viimeksi muokannut Suojis, La Loka 22, 2022 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Tämähän on sinänsä ikuisuuskysymys tämä vanha T7 - 9-5 Saabin hankinta.

Oman kokemuksen perusteella kannattaa satsata se 4-5 t. € suosista läpikäytyyn autoon josta löytyy dokumentit kuvina ja kuitteina ( etenkin jos ostajalla itsellään ei ole paljoa aikaa perehtyä tekniikkaan ja vikojen selvittäminen ei itseltä onnistu)

Merkityksellisimmät korjauskohteet joista kaikki tulevat maksamaan suoraan tai välillisesti tukun €€ :

-bensapumppu
-sytkäkassu
-öp:aukaisu huohotinpäivityksen yhteydessä ( ellei ole -04 uudempi)
-jakopää täydellisenä apulaitehihnoineen
-laturi
-ilmamassamittari
-lambda-anturi
-kytkin asetelmineen
-kaasuläppäkotelo
-turboahdin ( gt17 garret on - ja Mitsubishin td04-15T + ) kilometreistä riippumatta
-männänrenkaiden vaihto

Sen lisäksi pitää varautua ainakin seuraaviin kustannuseriin :

-ilmastointilaitteen säätömekanismit ja kompura
-ohjaustehostimen pumppu
-vesipumppu
-jarrut, levyt ja palat joka nurkkaan ( käsijarrumekanismien toimintakuntoon saattaminen myös )
-alipainevuodot ja alipaineletkujen uusiminen ( jos ei ole tarkoitus softata, niin tämä ei ole välttämättä oleellinen)
-ovien (sähkö)-ikkunamekanismit
-kampuran asentotunnistin
-alustan puslat
-suodattimet ( ilma-bensa-sisäilma)


Itse satsasin 9-5 aihioon n. 1000 € ja nyt on autoon uponnut kokonaissumma remonttien osalta jossain 3-4 t. €:n välissä ja viimeiset 30 t: km mennyt ilman minkään valtakunnan ongelmaa ( n. 275 hp /440 nm paketilla) ja kaasua välillä yhtään säästelemättä, eli 9-5 Saab kunnossa ollessaan kestää kovaakin ajoa kyllä yllättävän hyvin.

Kaikki yllämainitut remonttikohteet olen itse pistänyt kuntoon tai laitattanut pajalla ja vaikka itse korilla on ajettu n. 300 tkm. niin tarkoitus on nyt vain ajella ja nautiskella ainakin seuraavat 150-200 tkm. ilman isompia remontteja.

Auto on kunnossa ollessaan etenkin biopoweroituna vääntävän ripeä, jämäkkä ajaa niin pikkutiellä kun moottoriteillä, lämmin kuin sauna talvella ja jääkaappi tarvittaessa kovimmallakin helteellä, tämän lisäksi varsin äänetön ja tilava, sitten kun vielä on As2-3 tason äänentoisto ryydittämässä matkantekoa, niin jokainen sijoitettu € ja vaivaanähty työtunti on mieletäni enemmän kuin perusteltu.

Ajokilometrillekään ei tule hirmuista hintaa polttoaineen osalta kun keskikulutus pyörii 11 L hujakoilla n. 0,9 €/l maksavaa etanolia.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Suosittelen automaattia. Ja lisään jzo:n listaan sidit mutta nehän on enempi kosmeettisia. Moneen yli 200tkm ajettuun on bensapumppua ja muutakin vaihdettu eli niistä olisi kiva olla dokumenttia. Jakoketjukin lie moneen jo vaihdettu ainakin jos asiaa tuntevalla ollut käytössä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Hienoissa autoissa tuppaa olemaan kalliita vikoja, mutten tiennyt 9-5:n olevan noin hieno auto...

Tosiaan, diesel eikä myöskään automaatti ei ole vaihtoehtoja. Pitää nyt vielä katsella mihin kikottimeen sitä päätyy, suabikas ei ole vielä poissuljettu vaikka hyvin pyritte pelottelemaan.
Jos joku tietää lupaavan yksilön, saa vinkata...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 245
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Jzo kirjoitti:Tämähän on sinänsä ikuisuuskysymys tämä vanha T7 - 9-5 Saabin hankinta.

Oman kokemuksen perusteella kannattaa satsata se 4-5 t. € suosista läpikäytyyn autoon josta löytyy dokumentit kuvina ja kuitteina ( etenkin jos ostajalla itsellään ei ole paljoa aikaa perehtyä tekniikkaan ja vikojen selvittäminen ei itseltä onnistu)

Merkityksellisimmät korjauskohteet joista kaikki tulevat maksamaan suoraan tai välillisesti tukun €€ :

-bensapumppu
-sytkäkassu
-öp:aukaisu huohotinpäivityksen yhteydessä ( ellei ole -04 uudempi)
-jakopää täydellisenä apulaitehihnoineen
-laturi
-ilmamassamittari
-lambda-anturi
-kytkin asetelmineen
-kaasuläppäkotelo
-turboahdin ( gt17 garret on - ja Mitsubishin td04-15T + ) kilometreistä riippumatta
-männänrenkaiden vaihto

Sen lisäksi pitää varautua ainakin seuraaviin kustannuseriin :

-ilmastointilaitteen säätömekanismit ja kompura
-ohjaustehostimen pumppu
-vesipumppu
-jarrut, levyt ja palat joka nurkkaan ( käsijarrumekanismien toimintakuntoon saattaminen myös )
-alipainevuodot ja alipaineletkujen uusiminen ( jos ei ole tarkoitus softata, niin tämä ei ole välttämättä oleellinen)
-ovien (sähkö)-ikkunamekanismit
-kampuran asentotunnistin
-alustan puslat
-suodattimet ( ilma-bensa-sisäilma)


Itse satsasin 9-5 aihioon n. 1000 € ja nyt on autoon uponnut kokonaissumma remonttien osalta jossain 3-4 t. €:n välissä ja viimeiset 30 t: km mennyt ilman minkään valtakunnan ongelmaa ( n. 275 hp /440 nm paketilla) ja kaasua välillä yhtään säästelemättä, eli 9-5 Saab kunnossa ollessaan kestää kovaakin ajoa kyllä yllättävän hyvin.

Kaikki yllämainitut remonttikohteet olen itse pistänyt kuntoon tai laitattanut pajalla ja vaikka itse korilla on ajettu n. 300 tkm. niin tarkoitus on nyt vain ajella ja nautiskella ainakin seuraavat 150-200 tkm. ilman isompia remontteja.

Auto on kunnossa ollessaan etenkin biopoweroituna vääntävän ripeä, jämäkkä ajaa niin pikkutiellä kun moottoriteillä, lämmin kuin sauna talvella ja jääkaappi tarvittaessa kovimmallakin helteellä, tämän lisäksi varsin äänetön ja tilava, sitten kun vielä on As2-3 tason äänentoisto ryydittämässä matkantekoa, niin jokainen sijoitettu € ja vaivaanähty työtunti on mieletäni enemmän kuin perusteltu.

Ajokilometrillekään ei tule hirmuista hintaa polttoaineen osalta kun keskikulutus pyörii 11 L hujakoilla n. 0,9 €/l maksavaa etanolia.

Oot menny tossa autossa vähän perse edellä puuhun, kun noin paljon oot tehnyt "aihiolles" hommia. Niin olis kyllä kannattanu vaihtaa koko moottori.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Miks koko kone ois pitäny vaihtaa? Jakopään ja männänrenkaat kun vaihtaa kera stefojen ja kk-laakereiden niin taas mennään. Itse tekemällä säästää ja jos ois saman keston osille halunnut niin tehdasuuden koneen ois tarvinnut. Lisäksi tulee se oma raato tutuksi kun ruuvailee :mrgreen:

Kyllähän tuohon omaankin on saanut tehdä mutta nyt alkaa olla teknisesti hyvä. Ostaessa kaveri vähän pelotteli että ovat sitten semmoisia puoliharrasteita, eipä juurikaan valehdellut :lol: Eikä myyjäkään ihan koko totuutta kertonut, toki ei tainnut ihan kaikkea ymmärtääkkään...
"Hevoseton" mies on huoleton mies
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

kahtele jos löytyy bensa v6. semmosella ajoin 100tkm,ei ollu juurikaan muuta vikaa kuin kampiakselin asentotunnistin ja pieni nestevuoto. Ainoa huono on ettei saa ilmeisesti vieläkään muutettua samalla tapaa etanolille kuin neloskoneet. ja syöhän se bensaa vaan se oli tähänastisista autoistani kaikista varmin.

Muoks. aijjaa,olikin manuaali vaan etinnässä,en huomannut.
Joku kipotin.
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja Jzo »

[quote=Oot menny tossa autossa vähän perse edellä puuhun, kun noin paljon oot tehnyt "aihiolles" hommia. Niin olis kyllä kannattanu vaihtaa koko moottori.[/quote]

Nämä minun remontit ovat ajoittuneet ensimmäisien 3 kk ajalle siitä kun auton ostin, eli ei niitä kerralla ole tehty tietenkään. Viimeiset 30 000 km silti pelkkää ajoa ja uutta öljyä + tulppaa vain.

Kokonaisbudjetti oli minulla tiedossa mitä autoon upotetaan eikä siihen sisältynyt uutta moottoria koska itselläni on tarkoitus jaa tällä vielä 3 vuotta a 45000 km työmatka-ajoa ja sitten pistetään Saab mahdollisesti kesäkausiautoksi pelkästään tai myydään eteenpäin hyvällä hinnalla. Dokumentit on valokuvattu ja kuitit löytyy päivämäärineen ja kilomerilukemineen joka työvaiheesta luonnollisesti.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Henkisesti on hyvä varautua vaikka mihin. On omaankin aika monta juttua ehditty tekemään mutta toisaalta sama laite on nyt 400 tkm ajettu, mutta ei ole konetta tarvinnut avata ja kulkee alkuperäisellä tehostimen pumpulla, vesipumpulla, laturilla jne.

Iso osa vioista on kotikorjaajan tehtävissä, koska lähinnä apulaitteiden tai helposti vaihdettavien komponenttien vikoja. Ei edes kovin kalliita useimmat. Lähinnä koneen poispudottamista vaativat on hankalia.

Taitaa kaikista kauhutarinoista huolimatta aika moni näistä mennä paaliin asti konetta avaamatta... Eihän alle tonnin autossa tai parinkaan oikeasti ole paljon väliä, jos joutuu vaikka muutaman litran öljyä lisäämään kymppitonnilla. Ei siinä konetta aukomaan kannata ruveta, jos asiaa taloudellisesti lähestyy.

Kolmella tonnilla voi löytää ihan hyviäkin autoja. Ja halvan aihion huolto tonneilla nostaa aihion arvoa yleensä max satasilla. Toisaalta tonninkin auto harrastajalta voi sisältää loputtoman määrän vaihdettuja osia. Joka tapauksessa auto, jolla osaava harrastaja ajaa halpoja kilometrejä hyvällä autolla. Ja vastaavasti ei-osaava kaataa tonneja korjaamoille.

E
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/8160154
Mites tuo, heittäkäähän kauhuskenaarioita ja spekulaatiota. Myös todellinen tieto kohteesta kelpaa.
Yritän tässä kartoittaa vaihtoehtoja, kipinä tähän 95 aiheeseen lähti kun pari tuttua osti halvan 9-5:n ja nyt ovat rullailleet 120tkm ja 150tkm ilman mitään kummoisempia, molemmile taidettu vaihtaa leimalle joku tukivarren pusla, ehkä jotain muutakin mutta kuitenkin yksikkösatasten ylläpitokulut muutaman vuoteen.

Avensis myös varteenotettavana vaihtoehtona, mutta tiedätte varmaan noiden vehkeiden eron tien päällä. Myös himppusen härskiä toyota-lisää havaittavissa noiden hinnoissa, ja on siinä muutenkin autoissa vähän eroa...

Ja periaatteessa kaikki remontit pystyn tekemään itse, toki riittääkö aika mittavampiin konehommiin, on toinen tarina. Perus osavaihdot hoituu kyllä, ja on jos jonkinnäköisiä kikottimia tullut laitettua joten jonkun ulosvetäjän itse tekeminen on tuttua. Se, että 300tkm ajettuun autoon tehdään tuhansien edestä korjauksia kone uusittuna mukaanlukien, tuntuu hurjalta, ja kertoo paskasta laadusta tai väärinkäytetystä ajokista.

Etanolisoftaa en tarvitse, ei täällä semmoisia myydä lähimaillakaan. Myös ilman lastua pärjään ja pienempikin kone kelpaa, kunhan kulkisi. Olisi vaan paljon turvallisempi mieli kun perhe olisi tien päällä saabilla ennemmin kun jollain japaninkikottimella. Myös oma motivaatio tehdä korjauksia suapikkaaseen saataisi olla huomattavasti korkeampi kun johonkin muuhun.

Periaatteessa jos löytyy hyvä yksilö, voisin myös joustaa dieseliin tai jopa automaattiin. On vaan periaatekysymys tuo automaatti, en aja myöskään invamopolla kun ei ole tarvetta...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

lordofgreed kirjoitti:On vaan periaatekysymys tuo automaatti, en aja myöskään invamopolla kun ei ole tarvetta...
Varmaan myös veivaat koneen tulille kammella kun on haba kunnos ja pissapoikaa käytät vararenkaan paineella, kun automaatio on ihan sieltä itsestään. Turhahan se keskuslukkoki on, ku joka oves on nupit. Puhumattakaan jostain kaukosäädöstä - onhan se avain joka tapaukses mukana jos meinaa ajaa :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Sehän lukee meikäläistä kuin avointa kirjaa, näin juuri toimitaan täälläpäin...

Ei vaan, tuo automaatti on semmoinen mihin vaan en ole tottunut. Kaikenkaikkiaan vastenmielinen ajaa, en osaa kummemmin perustella. Ehkä jos ajelisi enemmän tai joutuisi rullailemaan kaupungeissa, osaisi sitä arvostaa? Toinen on vakionopeudensäädin, eipä ole tullut käytettyä vaikka sattuisi löytymään. Täällä on senverran mäkiset maastot että aina on koneen kuormitus päälaellaan omaan ajatusmaailmaan nähden.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Emännälle autoksi 9-5?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Luotettavuuden ja mahdollisten kalliiden remonttien välttämisen kannalta diesel voisi olla parempi vaihtoehto, femmassa kun iso osa kalliimmista tyyppimurheista tuntuu olevan kotoisin T7-koneesta. Dieselit on moottorin osalta varmempia pelejä, ja varsinkin 1.9 TiD on jo ihan puhdikas ja murheeton voimanlähde, kun vaihtaa jakohihnan ja vespumpun 100 tkm välein.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin