Käsijarruvaijerin vaihto
Käsijarruvaijerin vaihto
Terve. Yritin haulla etsiä vinkkejä käsijarruvaijerin vaihtoon mutta ei löytynyt millään. Autoni on 2.3t -99 ja käsijarru ei palaudu. Auton perä pukeilla ja käsijarrua vetelemällä vaijerin päät eivät liiku yhtään. Eli vaijerit jumissa ja vaijerit vaihtoon? Nyt olisi vinkit kullanarvoisia jos joku saman työn joutunut tekemään ja viitsisi antaa vinkkejä.
Saab 9-5 2.0t Biopower Vector 2007
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Käsijarruvaijerin vaihto
Takapää ylös ja pukeille, pyörät irti, vaijerien päät irti vivuista, irrotusöljyä vaijerien tukivarsikiinnityksen pikkupultteihin ja noiden avaus (katkaisusta mukava pieni porausoperaatio), tankkia löysälle (vaijerit menee tankin päällä), putken lämpöpeltejä irti (pääset sinne kahvalta tulevaan vaijeriin käsiksi), käsiakrobatiaa lämpöpeltien välistä ja vaijeri irti kahvalta tulevasta vaijerista ja koko vaijeri pois. Kasaus päinvaistaisessa. Lopuksi säätö: ensin tietysti kengät kohdilleen ja sitten vaijeria säätöön. Tarvittaessa voi löysätä tai kiristää kahvalta vaijeria kyynärnojakotelon pohjan kautta.
Aikaa mennee show'hun muutama tunti käytännössä. Normaalia ihanaa auton alla tehtävää settiä. Mitään erityisen vaikeaa tuossa ei ole. Toiset rasvailee/glykolittaa tms. uuden vaijerin. Voi olla hyvä ajatus, sillä ainakaan ate:n tarvikevaijerit ei jäätymättöminä/hyvinä semmoisenaan pussista monta vuotta selviä, vaan sieltä takapäästä pääsee kosteutta/kakkaa vaijerin ja kuoren väliin ja sama jumppa toistuu muutaman vuoden välein.
E
Aikaa mennee show'hun muutama tunti käytännössä. Normaalia ihanaa auton alla tehtävää settiä. Mitään erityisen vaikeaa tuossa ei ole. Toiset rasvailee/glykolittaa tms. uuden vaijerin. Voi olla hyvä ajatus, sillä ainakaan ate:n tarvikevaijerit ei jäätymättöminä/hyvinä semmoisenaan pussista monta vuotta selviä, vaan sieltä takapäästä pääsee kosteutta/kakkaa vaijerin ja kuoren väliin ja sama jumppa toistuu muutaman vuoden välein.
E
Re: Käsijarruvaijerin vaihto
Kiitoksia vinkeistä. Kyllähän ne lopulta vaihtui uusiin kun sai vaan tuskallisen aloituskynnyksen ylitettyä. Toivottavasti ei vaan enää uudestaan tarvitse samaa hommaa tehdä
Yksi asia vain joka oli turha: En lopulta nähnyt mitään syytä taka-apurungossa olevien pienien kiinnikkeiden irroittamiseen joissa pultti 10mm kannalla. Liotettu oli irroitusöljyllä ja katkesihan se kuitenkin. Lopulta joka tapauksessa vedin vanhojen vaijerien päät poikki sivuleikkureilla ja vetäsin pois. Uudet sujahtaa tilalle työntämällä. Toisen kiinnikkeen jätin irroittamatta kokonaan ja tästä toisestakin uuden reiän poraus ja kierteytys oli helppo onneksi tehdä. Muuten kyllä vinkeistä oli suuri apu.
Yksi asia vain joka oli turha: En lopulta nähnyt mitään syytä taka-apurungossa olevien pienien kiinnikkeiden irroittamiseen joissa pultti 10mm kannalla. Liotettu oli irroitusöljyllä ja katkesihan se kuitenkin. Lopulta joka tapauksessa vedin vanhojen vaijerien päät poikki sivuleikkureilla ja vetäsin pois. Uudet sujahtaa tilalle työntämällä. Toisen kiinnikkeen jätin irroittamatta kokonaan ja tästä toisestakin uuden reiän poraus ja kierteytys oli helppo onneksi tehdä. Muuten kyllä vinkeistä oli suuri apu.
Saab 9-5 2.0t Biopower Vector 2007
-
- "Kaasari"
- Viestit: 36
- Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 14:28
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käsijarruvaijerin vaihto
Yllättävän helppo operaatio. Itse tein näin. Pukeilla siis tallin pihalla.
1. Pakoputki irti kumikannakkeista ja alas. Etupää jää kiinni ja jousto-osasta taipuu kivasti takapönttö maahan.
2. 2 takimmaista lämpösuojaa irti. Näistä hajosi lähes kaikki kiinnikkeet. Eli korvaavia kiinnitystapoja joutuu keksimään.
3. Vanhat vaijerit poikki edestä ja takaa dremelin katkaisulaikalla. Entinen vaijeri oli totaalijumissa.
4. Tankin pantoja vähän löysemmälle ja uudet vaijerit pujotetaan paikoilleen.
5. Säätö rummuista kohdillleen.
Muutama kuva
Uuteen vaijeriin sumuttelin vaseliinia kuoren ja päätytulppien alle.
1. Pakoputki irti kumikannakkeista ja alas. Etupää jää kiinni ja jousto-osasta taipuu kivasti takapönttö maahan.
2. 2 takimmaista lämpösuojaa irti. Näistä hajosi lähes kaikki kiinnikkeet. Eli korvaavia kiinnitystapoja joutuu keksimään.
3. Vanhat vaijerit poikki edestä ja takaa dremelin katkaisulaikalla. Entinen vaijeri oli totaalijumissa.
4. Tankin pantoja vähän löysemmälle ja uudet vaijerit pujotetaan paikoilleen.
5. Säätö rummuista kohdillleen.
Muutama kuva
Uuteen vaijeriin sumuttelin vaseliinia kuoren ja päätytulppien alle.
Subaru Forester 2.5 XT
Re: Käsijarruvaijerin vaihto
Sama operaatio odottaa omaa -99 femmaa. Taidan suosiolla viedä pajalle, ei tuo varmaan kovin kauaa vie tuo hoito.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470