Miksi käy rikkaalla?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Kysymys johon todennäköisesti ei ilmeisesti vastaamaan kukaan Suomessa, mutta kysytään nyt kuitenkin vielä kerran täältäkin...
Auto käy bensalla ajettaessa rikkaalla. Kone näyttää AD85 lukemiksi bensalla ajettaessa 270.
Vuotoja ei ole löytynyt, joten olisikohan jälleen yksi anturivika? Voiko esim. viallinen "oxygen sensor" aiheuttaa tämän?
Tai mistä jatkaa vian etsintää?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Lambda tiensä päässä kyllä ainakin tonnarissa sai seoksen hyvinkin paksulle, kulutuskin tippu 2.0-2,5l/100km kun uusi sen ja aitoon boschiin tietenkin. Vanha Imm sotkee myös.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Kupari kirjoitti:Lambda tiensä päässä kyllä ainakin tonnarissa sai seoksen hyvinkin paksulle, kulutuskin tippu 2.0-2,5l/100km kun uusi sen ja aitoon boschiin tietenkin. Vanha Imm sotkee myös.
Jahas... tuota voisin kokeilla seuraavaksi. Immu onkin jo vaihdettu uuteen, mutta näyttikö sulla lambdan käytös normaalilta SID:ssä tai antoiko mitään ilmoituksia?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ce 6 eli lambda ja ce 7 joka seos adaptaatio pukannu tonnaris välillä näytölle kun lambda hiipui, lambda kun jäi pysyvästi palamaan niin kävi rikkaalla ja raskaasti bensan haistessa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
joko10
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 20:44

Miksi käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja joko10 »

Minun 2002 Aerossa vuoti jarrutehostin jarrut toimi oikein hyvin, mutta arvot heitteli miten sattui 20-800 välillä, tehostin uusittiin niin kaikki ongelmat loppui 85 arvo nyt 0.
Viimeksi muokannut joko10, Ma Syys 12, 2016 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tannisto kirjoitti:Kysymys johon todennäköisesti ei ilmeisesti vastaamaan kukaan Suomessa, mutta kysytään nyt kuitenkin vielä kerran täältäkin...
Auto käy bensalla ajettaessa rikkaalla. Kone näyttää AD85 lukemiksi bensalla ajettaessa 270.
Vuotoja ei ole löytynyt, joten olisikohan jälleen yksi anturivika? Voiko esim. viallinen "oxygen sensor" aiheuttaa tämän?
Tai mistä jatkaa vian etsintää?
Miten olet todennut että käy rikkaalla? Antaako ihan voimasavua ja kastelee tulppia? Onko rauta vakio, vai jotain muuta? 1-lambdan ikä? Onko polttoaine kelvannut normaalia enemmän?

Minusta kun ad85 pitoisuuden vääristymä kielisi ennemminkin laihalle menosta ja ecu kompensoi sitä korjaamalla ad85:ttä viinapitoisemmaksi :arrow: kone saa enemmän ainetta ja seos rikastuu. Miksi kone käy laihalla? Ilmavuodot tulee ekana mieleen. Immu ja lambda-anturi on seuraavat epäillyt, kuten jo aikaisemmin on puhuttu. Mimmosen ad85:n saat viinalla? Paljon Amul on silloin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mertmi kirjoitti:
Miten olet todennut että käy rikkaalla? Antaako ihan voimasavua ja kastelee tulppia? Onko rauta vakio, vai jotain muuta? 1-lambdan ikä? Onko polttoaine kelvannut normaalia enemmän?

Minusta kun ad85 pitoisuuden vääristymä kielisi ennemminkin laihalle menosta ja ecu kompensoi sitä korjaamalla ad85:ttä viinapitoisemmaksi :arrow: kone saa enemmän ainetta ja seos rikastuu. Miksi kone käy laihalla? Ilmavuodot tulee ekana mieleen. Immu ja lambda-anturi on seuraavat epäillyt, kuten jo aikaisemmin on puhuttu. Mimmosen ad85:n saat viinalla? Paljon Amul on silloin?
No just noi AD85 arvot olleet bensalla ajettaessa perseellään jo kauan. Lisäksi pakoputken pää on musta, mistä huomautti korjaamokin, että rikkaalla käy.

Ketjussa jo mainitsinkin, ettei imuvuotoja ole ja immu on vaihdettu äskettäin. Täyspaine softa (Suokolta), 1-lambda lienee alkuperäinen, bensaa kuluu mielestäni litran verran enemmän. Etanolilla AD85 näyttää, kuten pitääkin, 850.
Viimeksi muokannut Tannisto, Ma Syys 12, 2016 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oma muistikuva on sellainen, että SID infon etanolipitoisuuden maksimi on tuo 850. Eli voi olla että laskennallinen etanolipitoisuus on viinallakin ajaessa hakusessa, mutta kun asteikko päättyy 850:een, niin luvusta ei tätä näe.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Nyt on lambdat vaihdettu - molemmat. Lopputulemana tehot palautuneet, ahtaa kunnolla moottori kuumanakin. Ihanaa!
Mutta edelleen käy rikkaalla. Toinen tankillinen 98:a tankissa ja AD85 edelleen 200 nurkilla.

Mitähän tässä pitäisi seuraavaksi tehdä? Vai liekö tuolla väliä, muuten kuin että kulutus pyörii reilut 0,5 litraa yläkantissa...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miten se rikkaalla käyminen ilmenee? Savuttaako peräti? En jotenkin jaksa uskoa että trionic7 ei hanskaa säätöä. Mitä on ollut liikarikkasta seosta vanhempien Saabien kanssa, silloin ilmeni tulppien kastelua startissa, huono ajettavuus kylmällä koneella, voimasavua jopa (eli kuin dieselin mustaa savua) ja kova bensan katku takana / pihassa kun kääntelee autoa. Kyllä se Ad85 -lukemalla 200 menee bensakartan mukaan, jos sitä mietit?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Bensalla liian korkea ad85 kielii yleensä vanhentuneesta immusta mutta sen sanoit vaihtaneesi jo.
Korkea ad85 bensalla tarkoittaa että trionic joutuu lisäämään polttoaineen syöttöä oletuskarttoihin nähden ja kun kyse on biopowerista niin algoritmi kääntää lisäystarpeen korkeammaksi etanoliprosentiksi. Myös amul on hyvä katsoa samalla ajanhetkellä.
Samankaltainen ilmiö tapahtuu jos imusarjaan vuotaa ylimääräistä mittaamatonta happea tai jos vanha ykköslambda tosiaan trimmaa syöttömäärää isommaksi. Imusarjan vuodot: alipaineletkut, jarrutehostin, läppäkotelon ja imusarjan tiivisteet, suutinten o-renkaat jne. Kaikki rajapinnat mitkä on imusarjan alipaineen kanssa tekemisissä. Vikoja voi olla päällekkäin kuten varmaan tässäkin tapauksessa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

vesa67 kirjoitti:Bensalla liian korkea ad85 kielii yleensä vanhentuneesta immusta mutta sen sanoit vaihtaneesi jo.
Korkea ad85 bensalla tarkoittaa että trionic joutuu lisäämään polttoaineen syöttöä oletuskarttoihin nähden ja kun kyse on biopowerista niin algoritmi kääntää lisäystarpeen korkeammaksi etanoliprosentiksi. Myös amul on hyvä katsoa samalla ajanhetkellä.
Samankaltainen ilmiö tapahtuu jos imusarjaan vuotaa ylimääräistä mittaamatonta happea tai jos vanha ykköslambda tosiaan trimmaa syöttömäärää isommaksi. Imusarjan vuodot: alipaineletkut, jarrutehostin, läppäkotelon ja imusarjan tiivisteet, suutinten o-renkaat jne. Kaikki rajapinnat mitkä on imusarjan alipaineen kanssa tekemisissä. Vikoja voi olla päällekkäin kuten varmaan tässäkin tapauksessa.
Tämä kuulostaa loogiselta, kiitos. Amul taisi olla 290... (mitä ikinä tarkoittaakaan)
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Vähän samaa ongelmaa täälläkin. Pitkään ajeltu 85:lla ja välillä oli ad85 oli lukemassa 846... Yleensä kuitenkin 850. Pistin tankkiin 65 litraa 98:sia ja ad85 adaptoitui 241. Seuraavalla tankkauksella 98:sia 43 litraa ja ad85 nyt 270. Imm vaihdettu uuteen keväällä.

Imuvuotoja ei löytynyt viime viikolla ja ap-letkut vaihdettu myös keväällä. Evap-tulpattu. Open sidistä katsottuna lambda reippaammin kiihdyttäessä miinuksella, pintakaasulla pyörii -300 ja + 400 välillä. Käy yli tonnin kun polttoaineen syöttö moottorijarrutuksen jälkeen jatkuu rullatessa. Lambda huoltokirjan mukaan vaihdettu reilu 100tkm sitten joten olisiko se taas satasen paikka?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Amul näytti asettuvan about -250 lukemaan kun 14 kilsaa maantietä huristelin. Josko tämä yhtään diagnoosiin vaikuttaa?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Miksi käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja matsson »

Tuleeko nakuja ? Voisiko olla väsynyt pa-pumppu ?
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Vastaa Viestiin