Miksi käy rikkaalla?
Miksi käy rikkaalla?
Kysymys johon todennäköisesti ei ilmeisesti vastaamaan kukaan Suomessa, mutta kysytään nyt kuitenkin vielä kerran täältäkin...
Auto käy bensalla ajettaessa rikkaalla. Kone näyttää AD85 lukemiksi bensalla ajettaessa 270.
Vuotoja ei ole löytynyt, joten olisikohan jälleen yksi anturivika? Voiko esim. viallinen "oxygen sensor" aiheuttaa tämän?
Tai mistä jatkaa vian etsintää?
Auto käy bensalla ajettaessa rikkaalla. Kone näyttää AD85 lukemiksi bensalla ajettaessa 270.
Vuotoja ei ole löytynyt, joten olisikohan jälleen yksi anturivika? Voiko esim. viallinen "oxygen sensor" aiheuttaa tämän?
Tai mistä jatkaa vian etsintää?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Miksi käy rikkaalla?
Lambda tiensä päässä kyllä ainakin tonnarissa sai seoksen hyvinkin paksulle, kulutuskin tippu 2.0-2,5l/100km kun uusi sen ja aitoon boschiin tietenkin. Vanha Imm sotkee myös.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Miksi käy rikkaalla?
Jahas... tuota voisin kokeilla seuraavaksi. Immu onkin jo vaihdettu uuteen, mutta näyttikö sulla lambdan käytös normaalilta SID:ssä tai antoiko mitään ilmoituksia?Kupari kirjoitti:Lambda tiensä päässä kyllä ainakin tonnarissa sai seoksen hyvinkin paksulle, kulutuskin tippu 2.0-2,5l/100km kun uusi sen ja aitoon boschiin tietenkin. Vanha Imm sotkee myös.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Miksi käy rikkaalla?
Ce 6 eli lambda ja ce 7 joka seos adaptaatio pukannu tonnaris välillä näytölle kun lambda hiipui, lambda kun jäi pysyvästi palamaan niin kävi rikkaalla ja raskaasti bensan haistessa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Miksi käy rikkaalla.
Minun 2002 Aerossa vuoti jarrutehostin jarrut toimi oikein hyvin, mutta arvot heitteli miten sattui 20-800 välillä, tehostin uusittiin niin kaikki ongelmat loppui 85 arvo nyt 0.
Viimeksi muokannut joko10, Ma Syys 12, 2016 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Miksi käy rikkaalla?
Miten olet todennut että käy rikkaalla? Antaako ihan voimasavua ja kastelee tulppia? Onko rauta vakio, vai jotain muuta? 1-lambdan ikä? Onko polttoaine kelvannut normaalia enemmän?Tannisto kirjoitti:Kysymys johon todennäköisesti ei ilmeisesti vastaamaan kukaan Suomessa, mutta kysytään nyt kuitenkin vielä kerran täältäkin...
Auto käy bensalla ajettaessa rikkaalla. Kone näyttää AD85 lukemiksi bensalla ajettaessa 270.
Vuotoja ei ole löytynyt, joten olisikohan jälleen yksi anturivika? Voiko esim. viallinen "oxygen sensor" aiheuttaa tämän?
Tai mistä jatkaa vian etsintää?
Minusta kun ad85 pitoisuuden vääristymä kielisi ennemminkin laihalle menosta ja ecu kompensoi sitä korjaamalla ad85:ttä viinapitoisemmaksi kone saa enemmän ainetta ja seos rikastuu. Miksi kone käy laihalla? Ilmavuodot tulee ekana mieleen. Immu ja lambda-anturi on seuraavat epäillyt, kuten jo aikaisemmin on puhuttu. Mimmosen ad85:n saat viinalla? Paljon Amul on silloin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Miksi käy rikkaalla?
No just noi AD85 arvot olleet bensalla ajettaessa perseellään jo kauan. Lisäksi pakoputken pää on musta, mistä huomautti korjaamokin, että rikkaalla käy.Mertmi kirjoitti:
Miten olet todennut että käy rikkaalla? Antaako ihan voimasavua ja kastelee tulppia? Onko rauta vakio, vai jotain muuta? 1-lambdan ikä? Onko polttoaine kelvannut normaalia enemmän?
Minusta kun ad85 pitoisuuden vääristymä kielisi ennemminkin laihalle menosta ja ecu kompensoi sitä korjaamalla ad85:ttä viinapitoisemmaksi kone saa enemmän ainetta ja seos rikastuu. Miksi kone käy laihalla? Ilmavuodot tulee ekana mieleen. Immu ja lambda-anturi on seuraavat epäillyt, kuten jo aikaisemmin on puhuttu. Mimmosen ad85:n saat viinalla? Paljon Amul on silloin?
Ketjussa jo mainitsinkin, ettei imuvuotoja ole ja immu on vaihdettu äskettäin. Täyspaine softa (Suokolta), 1-lambda lienee alkuperäinen, bensaa kuluu mielestäni litran verran enemmän. Etanolilla AD85 näyttää, kuten pitääkin, 850.
Viimeksi muokannut Tannisto, Ma Syys 12, 2016 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Miksi käy rikkaalla?
Oma muistikuva on sellainen, että SID infon etanolipitoisuuden maksimi on tuo 850. Eli voi olla että laskennallinen etanolipitoisuus on viinallakin ajaessa hakusessa, mutta kun asteikko päättyy 850:een, niin luvusta ei tätä näe.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Miksi käy rikkaalla?
Nyt on lambdat vaihdettu - molemmat. Lopputulemana tehot palautuneet, ahtaa kunnolla moottori kuumanakin. Ihanaa!
Mutta edelleen käy rikkaalla. Toinen tankillinen 98:a tankissa ja AD85 edelleen 200 nurkilla.
Mitähän tässä pitäisi seuraavaksi tehdä? Vai liekö tuolla väliä, muuten kuin että kulutus pyörii reilut 0,5 litraa yläkantissa...
Mutta edelleen käy rikkaalla. Toinen tankillinen 98:a tankissa ja AD85 edelleen 200 nurkilla.
Mitähän tässä pitäisi seuraavaksi tehdä? Vai liekö tuolla väliä, muuten kuin että kulutus pyörii reilut 0,5 litraa yläkantissa...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Miksi käy rikkaalla?
Miten se rikkaalla käyminen ilmenee? Savuttaako peräti? En jotenkin jaksa uskoa että trionic7 ei hanskaa säätöä. Mitä on ollut liikarikkasta seosta vanhempien Saabien kanssa, silloin ilmeni tulppien kastelua startissa, huono ajettavuus kylmällä koneella, voimasavua jopa (eli kuin dieselin mustaa savua) ja kova bensan katku takana / pihassa kun kääntelee autoa. Kyllä se Ad85 -lukemalla 200 menee bensakartan mukaan, jos sitä mietit?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Miksi käy rikkaalla?
Bensalla liian korkea ad85 kielii yleensä vanhentuneesta immusta mutta sen sanoit vaihtaneesi jo.
Korkea ad85 bensalla tarkoittaa että trionic joutuu lisäämään polttoaineen syöttöä oletuskarttoihin nähden ja kun kyse on biopowerista niin algoritmi kääntää lisäystarpeen korkeammaksi etanoliprosentiksi. Myös amul on hyvä katsoa samalla ajanhetkellä.
Samankaltainen ilmiö tapahtuu jos imusarjaan vuotaa ylimääräistä mittaamatonta happea tai jos vanha ykköslambda tosiaan trimmaa syöttömäärää isommaksi. Imusarjan vuodot: alipaineletkut, jarrutehostin, läppäkotelon ja imusarjan tiivisteet, suutinten o-renkaat jne. Kaikki rajapinnat mitkä on imusarjan alipaineen kanssa tekemisissä. Vikoja voi olla päällekkäin kuten varmaan tässäkin tapauksessa.
Korkea ad85 bensalla tarkoittaa että trionic joutuu lisäämään polttoaineen syöttöä oletuskarttoihin nähden ja kun kyse on biopowerista niin algoritmi kääntää lisäystarpeen korkeammaksi etanoliprosentiksi. Myös amul on hyvä katsoa samalla ajanhetkellä.
Samankaltainen ilmiö tapahtuu jos imusarjaan vuotaa ylimääräistä mittaamatonta happea tai jos vanha ykköslambda tosiaan trimmaa syöttömäärää isommaksi. Imusarjan vuodot: alipaineletkut, jarrutehostin, läppäkotelon ja imusarjan tiivisteet, suutinten o-renkaat jne. Kaikki rajapinnat mitkä on imusarjan alipaineen kanssa tekemisissä. Vikoja voi olla päällekkäin kuten varmaan tässäkin tapauksessa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Miksi käy rikkaalla?
Tämä kuulostaa loogiselta, kiitos. Amul taisi olla 290... (mitä ikinä tarkoittaakaan)vesa67 kirjoitti:Bensalla liian korkea ad85 kielii yleensä vanhentuneesta immusta mutta sen sanoit vaihtaneesi jo.
Korkea ad85 bensalla tarkoittaa että trionic joutuu lisäämään polttoaineen syöttöä oletuskarttoihin nähden ja kun kyse on biopowerista niin algoritmi kääntää lisäystarpeen korkeammaksi etanoliprosentiksi. Myös amul on hyvä katsoa samalla ajanhetkellä.
Samankaltainen ilmiö tapahtuu jos imusarjaan vuotaa ylimääräistä mittaamatonta happea tai jos vanha ykköslambda tosiaan trimmaa syöttömäärää isommaksi. Imusarjan vuodot: alipaineletkut, jarrutehostin, läppäkotelon ja imusarjan tiivisteet, suutinten o-renkaat jne. Kaikki rajapinnat mitkä on imusarjan alipaineen kanssa tekemisissä. Vikoja voi olla päällekkäin kuten varmaan tässäkin tapauksessa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Miksi käy rikkaalla?
Vähän samaa ongelmaa täälläkin. Pitkään ajeltu 85:lla ja välillä oli ad85 oli lukemassa 846... Yleensä kuitenkin 850. Pistin tankkiin 65 litraa 98:sia ja ad85 adaptoitui 241. Seuraavalla tankkauksella 98:sia 43 litraa ja ad85 nyt 270. Imm vaihdettu uuteen keväällä.
Imuvuotoja ei löytynyt viime viikolla ja ap-letkut vaihdettu myös keväällä. Evap-tulpattu. Open sidistä katsottuna lambda reippaammin kiihdyttäessä miinuksella, pintakaasulla pyörii -300 ja + 400 välillä. Käy yli tonnin kun polttoaineen syöttö moottorijarrutuksen jälkeen jatkuu rullatessa. Lambda huoltokirjan mukaan vaihdettu reilu 100tkm sitten joten olisiko se taas satasen paikka?
Imuvuotoja ei löytynyt viime viikolla ja ap-letkut vaihdettu myös keväällä. Evap-tulpattu. Open sidistä katsottuna lambda reippaammin kiihdyttäessä miinuksella, pintakaasulla pyörii -300 ja + 400 välillä. Käy yli tonnin kun polttoaineen syöttö moottorijarrutuksen jälkeen jatkuu rullatessa. Lambda huoltokirjan mukaan vaihdettu reilu 100tkm sitten joten olisiko se taas satasen paikka?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Miksi käy rikkaalla?
Amul näytti asettuvan about -250 lukemaan kun 14 kilsaa maantietä huristelin. Josko tämä yhtään diagnoosiin vaikuttaa?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Miksi käy rikkaalla?
Tuleeko nakuja ? Voisiko olla väsynyt pa-pumppu ?
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99