Jarruremppaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23929
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

isompaa ruuvipuristinta esiin.. kyl se mäntä sisälle painuu ku painaa vaan.

pihdeil ei omatkaan männät sisälle menny ,mut ruuvipuristimella ku puristi ni aivan kiltisti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Jarrurempaa ikinä femmaan tehneenä, helppo huudella sivusta :lol: Katsotaan milloin tulee eteen... nyt ainakin paloissa kohtuu hyvin pintaa...

TyökaluLadot(* myy sellaista kuin pikapuristin... eli muovi/metalli puristin jossa kahvasta painamalla saa puristettua kohtuu lujaa asioita kiinni. Itse puristin on hyvin köykäinen verrattuna vanhan ajan vinkaan - tuollainen on omiaan esim. autorempassa.

Niin ja - b-teman paloista - näyttää ainakin tonnareissa tekevän hirveän määrän ruskean mustaa pölyä vanteisiin vs. alkuperäinen... eli ei ainakaan mulle ensisijainen vaihtoehto (enää).

(* siis m-net, p-ilo, h-k, tokmän jne. yms.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja Raser »

Kysytäänpäs nyt kerran vielä, että löytyykö kokemusperäinen tai muutoin sata (100%) varma tieto siitä, että mikä (mahdollisesti edullisin) jarrumäntätyökalu tai -sarja käy minun Saabbiini, sekä ETU-, että TAKAjarrujen sylinterin sisäänpainamiseen.

Saabbini on vuosimallin 2006 Aero Sedan 9-5 malli. Siinä on takana 300 mm jarrulevyt.

Onko myös niin, että takajarrusylinteriä ei tarvitse kiertää, mutta etujarrusylinteriä tarvitsee? Onko kiertoliike myötäpäivään sisäänpainettaessa?

...........

"En ole tehnyt jarruremppaa koskaan mihinkään autoon, ehkä ei myöskään pitäisi, mutta jos nyt kerran yrittäisin. Tämän johdosta pyydän mitä kunnioittavimmin arvon gurut, että vastauksessanne otatte huomioon tämän eron ja koetatte vääntää rautalangasta jos vain mahdollista. Kiitos!"
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Juu itteki vinkalla painoin männät sisään ku eteen vaihoin levyt ja palat. Seurailee vaan ettei säiliöstä porsi nesteet ulos. Sopivan isolla lääkeruiskulla itte vähensin nestettä mutta ei kuite pönttöä tyhjäksi.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hyvin kaukana gurusta, mutta koitetaan silti. OG9-5:ssä et tarvitse välttämättä mitään erikoistyökalua jarrumäntien sisäänpainamiseen. Sekä edessä, että takana männät menevät painamalla sisään/pohjaan asti. Käsijarru on erillisillä jarrukengillä, niin kieritettävälle mäntärakenteelle ei siis ole tarvetta. Mäntien painamiseen riittää vaikkapa järeämmät "papukaijapihdit". Jos männät eivät mene painamalla pohjaan asti, niin silloin satula on jumissa.. ja tarvetta on joko uudelle satulalle, tai vanhan perusteelliselle huollolle.

Takajarruremppaan kannattaa ottaa mukaan myös uudet käsijarrukengät ja mahdollisesti niiden asennussarja, jos ei ole tietoa siitä että koska ne on vaihdettu. Uudet jarrulevyt tulee puhdistaa varastointirasvasta, myös ne käsijarrukenkien pinnat jarrulevyn sisältä. Joissain jarrulevyissä voi olla suojaavana kerroksena myös maalipinta, jota ei tarvitse puhdistaa. Liukutappeja varten kannattaa ottaa jarrukumirasvaa ja puhdistaa sekä voidella vanhat tapit, jos ei halua niitäkin uusia samalla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Raser kirjoitti:
Su Touko 05, 2019 15:39
Kysytäänpäs nyt kerran vielä, että löytyykö kokemusperäinen tai muutoin sata (100%) varma tieto siitä, että mikä (mahdollisesti edullisin) jarrumäntätyökalu tai -sarja käy minun Saabbiini, sekä ETU-, että TAKAjarrujen sylinterin sisäänpainamiseen.
Esimerkiksi isot pihdet. Ei tarvitse kiertää mäntiä.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joskus olen vääntänyt jarrupalan ja levyn välistä isolla ruuvimeisselillä. Silloin varsinkin, jos levytkin vaihdetaan, ei levyä tarvitse varoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Mutta jos haluaa ostaa työkalun niin tällainen toimii niin etu- kuin takasatulassakin:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000016990

Tuollaista käytän itse. Joo, maksaa 17,90 € ja ilmankin pärjää, mutta tuolla on mukava painella männät pohjaan asti eikä ole vaaraa, että pölysuojat puhkeaa tms.

edit: ja on kokemusperäinen tieto.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
juntti
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja juntti »

Saab-man kirjoitti:
Su Touko 05, 2019 18:08
Mutta jos haluaa ostaa työkalun niin tällainen toimii niin etu- kuin takasatulassakin:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000016990

Tuollaista käytän itse. Joo, maksaa 17,90 € ja ilmankin pärjää, mutta tuolla on mukava painella männät pohjaan asti eikä ole vaaraa, että pölysuojat puhkeaa tms.

edit: ja on kokemusperäinen tieto.
Tuo on aika rimpulan näköinen. Onnistuuko tuolla myös suhteellisen pahasti jumiutuneiden mäntien painaminen sisään vai antaako työkalu ennemmin periksi?
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Tollasella oon omissa suappaissa saanu jarrusatulan männät liikkeelle

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765142/ ... VAGFordAlf
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23929
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten tuollainen kiertävä ni eikös se riko suojakumin jos mäntä ei oo kääntyvä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

juntti kirjoitti:
Ma Touko 06, 2019 15:01
Saab-man kirjoitti:
Su Touko 05, 2019 18:08
...........
Tuo on aika rimpulan näköinen. Onnistuuko tuolla myös suhteellisen pahasti jumiutuneiden mäntien painaminen sisään vai antaako työkalu ennemmin periksi?
Aika monen Saabin jarrusylinterit tuolla on vuosien varrella puristeltu sisään eikä ole ainakaan toistaiseksi hajonnut. Jumin laatua on hankala arvioida, kun kaikki on toistaiseksi onnistunut :D On totta, että ei tuo sieltä vankimmasta päästä ole ja paljon parempiakin varmasti löytyy. Hintakin on sitten eri luokkaa.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jumittavaa mäntää ei välttämättä kannata väkipakolla survoa sisään. Jos se ei kohtuullisella voimalla liiku sisään, on odotettavissa laahaavat jarrut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

nalleolut kirjoitti:
Ma Touko 06, 2019 16:10
miten tuollainen kiertävä ni eikös se riko suojakumin jos mäntä ei oo kääntyvä
Lattaraudan pätkä männän ja työkalun väliin ni ei kierrä mäntää
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23929
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Aika ranettamiselta kuulostaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin