9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Joo elikkä terve vaan, ensimmäistä kertaa täällä foorumilla kirjoittelen.. Onhan tästäkin aiheesta varmasti jo useammastikin aiheita tehty mutta jos yksi vielä mahtuisi. Pitkää tekstiä tulee mutta koitetaan saada kaikki mukaan.

Eli ongelmana on otsikon mukainen manuaali Aero, 288tkm jossa tuntuu että on viimeiset ahdot ja tehot hukassa. Autossa on stage 1 etanolisofta. Tosiaan normaalisti turbo-neula pääsee juuri ja juuri keltaisen ja punaisen rajoille ja open sid antaa antopaineen arvoksi n. 0,7-0,8 barin luokkaa. Mreg on n. 1100-1200 ja Mair jotain 800-900 välillä kovassa kiihdytyksessä nelosella tai vitosella. Autossa tällä hetkellä havaittavissa myös pätkimistä kun ahdot nousee tuonne yli 0,7 barin kun vedättää, n. 67% viinaseos ja viinaa tankattu vasta pari kertaa vanhoille pohjille.

Etsittiin ahtovuotoja ja ei pitäisi olla mitään suurempaa nyt. Päivitetty huohotus on kunnossa takaiskuineen, evap-letkun takaisku poistettu ja tulpattu, alipaineletkut vaihdettu 4mm silikoniletkuiksi. Kun pistää kompuralla painetta imukobraan (kobrasta lähtevä huohotinletku tulpattuna) tulee öljykorkilta ihan pientä sihausta, ei pahaa kun paineeksi laitetaan n. 0,2-0,4 bar MAPista katsottuna. Puristuspaineet mitattu ja kaikki olleet n. 180-185 psi erään mittarin mukaan. Muita ahtovuotoja ei tuntuisi olevan.

Testattua: vaihdettu bypass ja imeskelty ohjausletkua, ei sihise ja tuntuu hyvältä. Hukkaportin kalvo ehjä, pitää paineet kun antaa kompuralla ja hukkaportti liikkuu. Tanko ok kiinnityksellä, hukkaportin akseli ahtimen päässä on löysä kun hukkaportti auki, liikkuu ees taas, mutta jos hukkaportin kohdistaa hyvin niin pysyy siinä. Magneettiventtiililtä kun W letkun ottaa irti niin ahdot nousee n. 0,9 bar, eli tilanne ei juuri parane. Ahdin itsessään tuntuu hyväkuntoiselta: ei öljyä ahtoputkissa tai DP:llä, hyvin vähäinen säteittäisvälys ja ei pitkittäisvälystä. Pyörii kevyesti, verrattuna hyvin ahtavaan tonnariaeron ahtimeen paremman tuntuinen. Tällä hetkellä myös takapönttö kokonaan irti kun oli pelkkää reikää.. Ei vaikutusta.

Vikaan mahdollisesti liittymättömänä (?) pöläyttää komean savupilven kylmänä ja syö jonkun verran öljyä, ehkä luokkaa vajaa 1l/1000km. Tehty foorumilla pyörinyt polttoöljypesu ja liottelu, ainakaan pöläyttely ei sillä lähtenyt.

Että siitäpä sitten.. Nyt kaivattaisiin vähän neuvoja että mitäpä tässä kannattaisi etsiä? Ymmärtääkseni pitäisi kyllä ahtaa enemmän, jotain 1.1-1.2 barin luokkaa vai mitä pitäisi odottaa? Mistä tässä pitäisi ahtoja alkaa etsiä, kattiako pitää alkaa puukottamaan vai mitä kun ei edes hukkaportti pois käytöstä ahda kuin 0,9 bar? Kaikkia hyviä neuvoja kuullaan ja kiitetään.

Niin ja vielä lisänä että välillä on tullut p1312 ja p0420 vikakoodeja. Eli ilmeisesti kasetista koodia ja takalambdako tuo toinen oli? alkoi tulla viinan tankkauksen jälkeen, mutta toisaalta auto ja viinasoftakin ovat olleet vasta pari viikkoa.
Viimeksi muokannut Peterssen, Ma Loka 10, 2016 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Turbon kunto? Välystä miten?
Hukkaportin kello väsynyt?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

0,8 bar ja mair 900 on ainakin varma merkki immun vaihtotarpeesta, jos ymmärsin oikein raportista. Laiha seos tuloksena ja pätkimiset pahimmilaan. Tulppien ja di-kasetin kunto tarkistettu /vaihdettu ?

W-letku irrotettuna oitäis ampua paineet fuelcuttiin herkästi, pakoputki siellä taitaa olla tukossa. Joko katti tai takavaimennin.

Kylmäsavutukset ja öljynkulutus johtuu jumittuneista männänrenkaista joita ei vaan kunnolla millään pesulla korjata.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Kupari kirjoitti:Turbon kunto? Välystä miten?
Hukkaportin kello väsynyt?
Jos malttaisit lukea koko tekstin, niin löytäisit vastauksen kysymyksiin. Turbossa ei pitkittäisklappia ja poikittainen normaali. Hukkiksen kello tikissä.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Jos immua ei ole vaihdettu, niin se kannattaa vaihtaa ehdottomasti. Pyydetty ja totetunut ilmamassa ei kohtaa.
Ja ainoastaan originaalia osaa vanhan tilalle.

Toisaalta tulee mieleen että vuoto ahtimen jälkeen ( ahtoputkisto ja välijäähdytin) on myös todennäköinen vahtoehto koska jos immu on vanha, niin T7- moottorinohjaus pyrkii ahtoja nostamalla saaavuttamaan pyydetyn ilmamassan jolloin seos sitten laihenee ja moottorivaurion riski kasvaa etenkin pidemmissä vedoissa. Jos ei W-letku irtikään nosta ahtoja yli 0,9 bar, niin ainoa ajatus on se että kompressoitu ilma karkaa jotain kautta ennen koneeseen joutumista tai hukkaportti on viallinen tavalla tai toisella, ei pidä painetta.

Kaikkien alipaineletkujen takaiskuventtiileiden kunto kannattaa käydä myös huolella vielä läpi. ( Näiden kanssa painiessa itsellä meni aikaa ennenkuin löytyi kaikki pienetkin viat.)

Onko tulpat varmasti BCPRES7-11 kun etanolilla ajelet? (Tulpat vaihtoon 8000 - 10 000 km välein.)
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Nojoo.

Tosiaan kyllä hukkaportin kello aika jämäkältä tuntuu. Paineilmalla liikkuu hyvin mutta aika väkevä se jousi on, ei käsinkään taida juuri liikettä saada kun on kiinni.

Ilmamassaan täytyy todeta että kyllä se ehkä sinne tonnin kieppeillekin nousee.. mutta täytyypä sitten sitä ilmamassamittariakin pohtia jos löytäisi jostain tai vaikka edes puhdistaisi.. Ahdotko siinä ovat toteutuneeseen ilmamassaan turhan isoja, pieniä vai mitenkä tämä menee? DI-kasetti tosiaan antanut ilmeisesti tuota p1312 koodia että eihän se varmaan huippu ole. Tulpat eivät uusia mutta hyväkuntoisilta näytti, täytynee vaikka vaihtaa ne ja bensansuodatin kun jo tuolla lojuvat.

Siitä tukkeutuneesta katista tai vaimentimesta, miten sitä kannattaisi sitten lähteä toteamaan tai korjailemaan? Auttaako siinä muu kuin vaan katti auki ja rojut pihalle, vai onko mitään mahdollisuuksia esim. vetää jollain puhdistusaineilla ja painepesurilla puhtaaksi? Kyllähän se uusi kattikin sinne toki hankittaisiin, mutta näin aluksi jotta saataisiin vika selville.
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Joo tosiaan itsekin olin siinä uskossa että jos immu olisi vanha niin ahdot nousisi normaalia korkeammalle. Onko tuo n. 07-0,8 bar sitten verrattain korkea tuollaisille ilmamassoille, eli ehkä 900-1000 joka se ehkä ennemmin on noilla ahdoilla.. alussa ehkä totesin turhan vähäisiksi ilmamassat kun kyllä ne hiljalleen sieltä nousevat kuten ahdotkin tuonne noihin arvoihin. Toisaalta, kun tässä autossa ne max ahdotkin ovat vain sen 0,9 bar niin eipä kovin paljoa enää voikaan nousta..

Takaiskuja on kyllä tutkailtu ja toivottu antaumuksella, huohotuksen ja alioaineletkujen. Täytyy ehkä tarkastella onko vielä joku piilossa.

Tulpat ovat tosiaan juurikin bcpr7es-11.
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Jzo »

0,7.0,8 bar on kyllä liian alhainen ahto 2.3-litraiselle koneelle 1100-1200 mair:lle stage 1. Biopowersoftalla.
( Oletus on, että ahdin on Mitsun Td04-15t.)

Pitäisi olla siellä 1-1,1 bar luokassa ja nyt kun paineet jää 0,7-0,8 bar. tasoille, niin ilmamassat ei toteudu.

Jos hukkiksen jousi olisi todella jäykkä, niin mielestäni silloin ahdot nousisi liikaa koska hukkaportti ei aukene
ja siten ohivuodata painetta kun haluttu ahtoraja saavutetaan pyydettyjen ilmamassojen toteutuessa. Onko tiedossa, että joku olisi säätänyt hukkaportin tankoa jostain syystä?
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

En oikein usko että joku olisi mennyt hukkaportin tankoon koskemaan. Tosiaan kun dp oli irti, niin sitä siellä vilkuilin ja kokeilin niin ehjä oli hukkaportin lautanen ja tuntui asettuvan hyvin paikalleen, ei tuntunut ilmarakoja. Tosiaan jossain vaiheessa kun hukkiksen klappia kokeilin, kun turbon puolen akseli on sen verran väljä. Onnistuin kerran jumittamaan sen auki ja ahdot oli sen huikeat 0,15 bar ja meno sen mukaista. Nyt tosiaan istuu hyvin.

Siihen yskimuseen kaasulla, tulppien ja pa-suodattimen vaihtaminen helpotti. Oli kolmospytyltä jo vähä lyhyempi se sivuelektrodi niin ei oikein sytyttänytkään, alkoi lopussa käydä välillä kolmella... aika erikoista kun olin joskus ehkä 1000km sitten katsonut tulpat ja todennut hyväkuntoisiksi silloin. Oli varmaan laihalla käyty vaikka ihan kohtalaisilla viinaseoksilla mentiin?
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Tosiaan nyt vähän päivitystä tähän.

Ilmamassamittari uusittu ja Mair seuraa nyt nätisti Mregiä, ainakin paljon nätimmin. Ja huippuarvoonkin jopa päästään, tuntuu vetävän paremmin.

Jossain vaiheessa irroittelin downpipen ja koitin sitä putsailla ihan kokeilumielessä. Kun DP:n irrotti ja katsoi etummaista kattia, niin siellähän olikin paikoin valkoista ja paikoin tummaa kertymää siellä täällä. Valkoinen näytti tukkineen aika paljon kennostoa, etupuolelta kun koitti vilkuilla niin olisiko jotain n. 50% luokkaa kennostosta valkoisessa möhnässä. En oikein keksinyt, mistä sellainen aiheutuu? Pesua kuitenkin koittamaan. Jostain lueskelin että natriumhydroksidi voisi toimia tai vaihtoehtoisesti ihan normaali saippua ja vesi. Näillä sitä lioteltiin n. puolisen tuntia, piti autolla vielä kotiinkin päästä tallilta. Painepesuria perään joka suunnalta. Kupli muuten aika kauan. Kyllähän se valkoinen töhnä sinne jäi, vaikka oli jo sellaiset sekoitukset että vähän hirvitti. Jos pesuaineilla koittaa pelastaa, niin suosittelen ainakin yön yli liottamista.

Joka tapauksessa, nyt tosiaan se kakkoslambdan vikakoodi heikosti toimivasta katista on pysytellyt poissa jo varmaan liki pari viikkoa. Eli pesua voin suositella, jos tulee p0420 koodia.

En ole silti ihan varma onko kaikki tehot kuitenkaan vieläkään tallella? Tällaista vetoa tuli eilen illalla kun vitosella koitti täyskaasulla vetää, pitäisi olla täyttä viinaa:
Ad85 775
Mreg n. 1050, hitusen yli ehkä
Mair 1050
Pinl 1800 suunnilleen

Osaakos joku tietäjä kertoa, että eikö nuo ahdot vielä ole vähän matalat? Toisaalta olen lukenut, että n. 1000mair = 0,7 bar ahtoja, eli eikös tämä sääntö aika lailla täyty, ja jos mreg ja mairkin kohtaavat niin nouseeko ahdot sitten edes ylemmäs?

Plussana voidaan kertoa, että kovassa kiihdytyksessä jossain 5500-6000rpm kohdilla tulee misfireä, alkaa CE-valo vilkkua ja vikakoodina misfire. Mahdollisesti vikaa kasetissa? Myös Ca85 850 kun on paikallaan tai ei paina kaasua, kaasulla taisi vähän laskea mutta kuitenkin siellä 500-700 välillä aika lailla. Ei tullut vielä paljoa siitä luettua mutta viittasiko vieläkin johonkin ilmavuotoon?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

1050 mgc mairiin ja 1800 pinliin on ok suhde tolle koneelle.
Mutta toi ilmamassalukema on vakiosoftan, ei stage1 lukema. Tai sitten systeemi rajoittaa pyyntiäkin nakuvaroitusten takia, jos löytyy ECMS parametri niin katso mikä sen arvo on samalla hetkellä. Missfire siellä yläkierroksilla voi hyvinkin olla tukkeutuneen katin ansiosta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Aivan. No sitä vähän itsekin mietin kun alussa tuli korkeampia ainaki mregejä.. Täytyy tutkia. Nyt on käytössä lainakasetti mutta eipä sillä meno juuri muuttunut. Onko muuten kuinka yleistä, että kasettiin tulee kolmospytyn tulpan kohdalle jotain pientä halkeamaa siihen mustaan muoviosaan? Oli tosiaan omassa ja tutun kasetissa molemmissa samassa kohtaa.. ei ehkä 100% kasetit.

Täytyy koittaa tosiaan löytää ehjä DP.. tai jos vaikka jotain vähän isompaa.. hmm..

Mielelläni katsoisinkin parametrejä, mutta sattuu olemaan joku vähän vammainen SID-versio jossa ei ole lainkaan set-nappia. On vaan clear, nuoli ylös ja nuoli alas. Ilmeisesti pitäisi jostain löytää toinen jossa set-nappi olisi niin pääsisi modea vaihtamaan..
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

vesa67 kirjoitti:Missfire siellä yläkierroksilla voi hyvinkin olla tukkeutuneen katin ansiosta.
Mistäs muuten johtuu, että tukkeutunut katti tekee misfireä? En kyseenalaista, vaan ihan uteliaisuutta kyselen. Johtuuko kasvavasta pakopaineesta, joka virtaa takaisinpäin?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pakopaineet ja -lämmöt kohoaa, vähän kuin villatumppuun hengittäis. Pakotahti ei toimi tehokkaasti. Syy-seuraus -suhde on tilastoissa toistuva vaikkei syvintä teknistä perustelua ole antaakaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-5 Aero -00 ja kadonneet ahdot?

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Laitetaan vielä jatkoa. Testattiin vielä kyseisen femman peruspaineet. Matalalla kierrosalueella peruspaineet lähes normaalit, noin 0.36bar. Testattiin tietysti sitten myös yläkierroksilla ja 4000rpm jälkeen peruspaineet alkoivat tippumaan. 5000rpm kohdalla peruspaine enää noin 0.25. Tämä taitaa kieliä löysästä hukkiksen jousesta? Mutta mahtaako vielä selittää edellä mainittua ahto-ongelmaa?

Edit: Uuden immun jälkeen ei oltu ajettu w-letku irti. Nyt on ja ahtaa iloisesti 1.3 bar.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Vastaa Viestiin