Ostamassa OG 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja mestari »

oli kuinka niin :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Kunhan kyssyin :D
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mestari kirjoitti:onneksi saab 96 talviautossa ei ole moista listaa mutta ynnätäänpä huvikseen
No, hupihan se tuokin on. Ei tunnu mielekkäältä kuitenkaan lähteä 96:sta edes harkitsemaan perheen ykkösautoksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Katkojan kärjet ja Saab 9-5 ei kyllä kuulu samaan lauseeseen
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja mestari »

eipä ne olleetkaan samassa lauseessa vaan 96 ihan vertailun vuoksi :D
tuntuu että nykyautoilijaa rokotetaan 80 luvun kuskiin verraten entistä useammin, kovemmin ja vieläpä rohkeammin, 80 luvulla viat olivat huomattavasti halvempia, pehmeämpiä ja vieläpä itse toteutettavissa vaikka anttilan alakerrassa lämpösessä hallissa sillä aikaa kun emäntäväki kävi kaupassa, siinä vaihtui niin laturi kuin starttikin, onpa jopa pakoputki nuljautettu kuupan alle kuivalla betonilla ostohuuman välittömässä läheisyydessä. :mrgreen:
meinaan jos räntää tuli ja leima läheni...ja oli kattotelineet.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Kuten tuossa jakopääketjua käsittelevässä thredissä jo tunnustin - harkinnassa OG femma/viiru - ja mahdollisimman uusi vuosimalli - vaikka nuo viirujen takavalot on todella surkeen näköiset... Markkinoilla näyttäisi olevan tarjontaa mutu perusteisesti siten että 2007 bensamallit olisivat uusimpia...

Onko osto-ohjeet uusille esim -06-> OG femmoille samat kuin vanhemmille. Vai tuleeko esim. moottorin (bensa/alko ,ei diisseli) osalta samat ongelmat vai jotkin uudet? Vai onko jotain ehkes muutettu pysyvämpään suuntaan?

ja mikä on jos ei Hirsch mene kaupaksi - tämä yksilö on ollut jo aika tovin myytävänä ja näyttää ainakin kuvissa aikas siistiltä https://www.nettiauto.com/saab/9-5/8749870 ? (toi nyt ei ole kylläkään viiru, mutta voisi kiinnostaa).
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kylillä kuultua on että sisustan laatu on heikentynyt uudemmissa, eli tuskinpa teknisesti mitään radikaalia heikennystä on näköpiirissä kuin nuo kosmeettiset sisustan repsottamiset? Nyt kun näitä Saabikkaita alkaa jo kohtuulliseen hintaan saada, suosittelen kyllä ostamaan sellaisen yksilön, jota on viitsitty ruostesuojata edes yhden kerran suhteellisen tuoreena. Omakohtainen kokemus ruostesuojauksen vaikutuksesta korin haperoitumisvauhtiin on yllättävän suuri. Molemmat omistamani 9-5:t olivat uutena Etelä-Suomessa ja tuo nykyisen suojauksen välttäneen femman haperoituminen on jotain käsittämätöntä. Onneksi hitsaaminen on tuttua ja auto ei ollut ostaessakaan mikään näyttelykappale (kyljet täynnä parkkipaikkalommoja jo 178tkm ajettuna) joten ei silleen niin paljoa harmita ulkoasun rapistuminen. Ajamista ja liikkumista varten tuo yksilö hommattiin ja sen se taitaa ruosteisena ja klommoisenakin vielä oikein mainiosti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja Cona »

Vertailukohtana on "loppuunajettu" MY05 Aero ja - 07 yhdellä papparaisella ollut Viiru. Teknisessä mielessä laatu lienee molemmissa ihan jees. Tykkään Viirun modernimmasta ilmeestä. Mutta sisustan muovit, ovenkahvat, kojelauta jne. on ikävän herkästi naarmuuntuvaa muovia. Nitinöissä ja muissa äänissä en ole huomannut eroa. Viiru ei ole mitenkään immuuni ruosteelle. Varmasti suuressa osassa on jo pintaruostetta levikkeiden alla ja monessa se vakiopaikka kynnyskaarissa kuplii.

Osta 9-5, jossa kori on kunnossa. Pikkuvikoja on helppo ja halpa korjata ja esim Viirun Turbo Pilot pappamallin varustelu on riittänyt meikäläiselle (toki alusta ja ahdin päivitetty). :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Kiitokset vastaajille!

Ja jos joku törmää tähän ketjuun hakiessaan osto-osviittaa, niin linkitetään lisää tietoa http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=157510.

Meinasin tähän kirjoittaa vuodatuksen miten isolta hyppy hyvin toimineesta tonnarista tuntuu - mutta olkoot...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Itellä oli aiemmin myynnissä oma og-femma kolomen tonnin hujakoilla.
-01 2,3t se
Mittarilukema tällähetkellä 386tkm, mutta autossa uusi moottori, jolla ajeltu varmaan se 50tkm jo.
Uusi alustasarja, uudet jarrut, uudet puslat kaikki; uretaania. Uudet renkaat yms.. yli kuuvvella tonnilla huollettu ja öljyt vaihettu tihheesti.
Ei sillon kukaa tarttunu koukkuun...

Pietään itellä. :) eihä siihe tarviis muuta tehä enää kuin uusia tuulilasi, ruostevauriot korjata helemoista ja maalata uusiks. Etuoven pahvit uusia kun sisäkahvat repsottaa, vaihekepin piällinen, sekä merkkilogot vaihtaa.
Hankala se on myös myyä..

Eipä se mitään haittaa.. kunha jollonnii kunnostan rikkinäisen moottorin parempaan ja kestävämpään kuosiin niin pitää sitten ehtiä moottorivikanen femma pihalle :mrgreen:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Mukavaa näitä ketjuja on aina lukea kun kaipaa vertaistukea :D huomaa ettei oo murheidensa kanssa yksin :P
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Ostamassa OG 9-5

Viesti Kirjoittaja balanced »

Näin on. Mulla on 9-5:n omistus myös lujittanut ystävyyssyhdetta tallin omistavaan kaveriin. On ollut yhteistä harrastettavaa. Kroonisena merkinvaihtajana on yllättäen alkanut myös kehittyä merkkiuskollisuutta kun ei oo enää varaa vaihtaa :D Jotain 2.8 turbo farkku Vectroja oon kattellut vähän sillä silmällä, mutta hankala keksiä itsensä ja perheen kuljetinta, joka ominaisuuksiltaan olisi matkan taittamisessa samalla tasolla, mutta maksaisi (korjattuna..) huomattavasti alle kymppitonnin.

9-5:n hankinnasta tuli mieleen se että näennäisesti ihan ok kunnossa olleessa omassa autossa tuli monet tyypilliset viat esiin saman tien kun alkuperäisen Aeron ohjelman tilalle lykättiin uusi. Vanha softa ei ollut kovin ronkeli kiinalaiselle sytkäkassulle, kuluneelle imm:lle ja lambdalle, ilmavuodolle tehostajassa jne. Mitään valoja ei vilkutellut, mutta kävi ilmeisesti laihalla iloisesti. Mutta hyvä että nuo uuden ohjelman myötä tuli esiin, ja tuli paljon muutakin.. Sanoisin että jos nyt hankkisin tätä mallia niin etsisin sellaisen, johon on ohjelma päivitetty niin että open sidistä pystyy koeajolla tarkastella lukemia. Ja mielellään sellainen jota joku harrastaja on pitänyt kunnossa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Vastaa Viestiin