Aero lämpimäksi..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mazaleiv
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Marras 25, 2011 06:59

Aero lämpimäksi..

Viesti Kirjoittaja mazaleiv »

Tietäisikö joku mistä lähteä vikaa etsimään kun ilmastoti laittessa pitää olla vähintään 24 asttetta, jotta pärjää näillä syksyn keleillä. Perheen toisessa 9-5 Saabissa riittää 19-20 astetta ja puhallusilma on jo huomattavan lämmintä.

Vikakoodeja ei tule ja puhallusilman läpötilassa ei ole huomattavaa eroa vasemmalla tai oikealla ja kalibrointi on tehty jo useamman kerran. Open Sid näyttää moottorin lämpötilaksi 89-93 astetta. Jos pyyntinä pitää tuota 24 astetta niin saa ajella varmaan tunnin ennen kuin puhallusteho laskee alle puolen välin (alle 4 palkin). Eli nähtävästi laite ei saa autoa kovin nopeasti tuohon pyyntilämpöön, eikä sisäilma noin lämpöseltä tunnukaan. Vertailun vuoksi laitoin saman lukeman siihen meidän toiseen Saabiin niin meinasin läkähtyä jo lyhyehköllä ajolla:mrgreen:

Läppämoottoreita en ole aukonut kun vikakoodiakaan ei ole. Edellinen omistaja kertoi vaihtaneensa lämmityslaitteeseen askelmoottorin kun laite puhalsi mihin sattui. Onkohan tuossa sattunut mahdollisesti jokin kämmi? Onko askelmoottoreita enemmän kuin nuo kaksi, jotka säätävät lämpöjä, puhallusta, läppiä yms. vasemmalla ja oikealla? Entäpä lämpötila-anturi tai vesiventtiilivikojen mahdollisuudet?

Autohan on 9-5 Aero manuaali 2001. Ja se lämpöisempi 9-5 2,0t automaatti 2005. (Molemmat käyttävät e85)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Aero lämpimäksi..

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kolmehan niitä askelmoottoreita on. Kuskille lämmönsäätö, matkustajille lämmönsäätö ja suunnan säätö.

Vähän oudolta tuntus että sekä kuskin että matkustajien lämmönsäätöläppä olisi väärässä asennossa(eikä ne taida edes ehjänä mennä väärin + kalbrointi), mutta tietysti kaikki on mahdollista. Tarkistaisin kyllä nuo läpät kun aika helppo ne on katsoa. Voihan se varsinainen vika olla siellä vesiventtiili/kenno osastollakin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
mazaleiv
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Marras 25, 2011 06:59

Re: Aero lämpimäksi..

Viesti Kirjoittaja mazaleiv »

Lisätietoa... Pyynniksi kun laittaa esim. 27 astetta tai Hi niin lämpöä kyllä riittää. Liekö nyt sitten vaan niin, että tässä yksilössä pitää pyynti olla vaan tavallista korkeampi...

Millaisilla arvoilla muilla foorumilaisilla Saabit pysyvät lämpöisinä?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Aero lämpimäksi..

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Lisätietoa... Pyynniksi kun laittaa esim. 27 astetta tai Hi niin lämpöä kyllä riittää. Liekö nyt sitten vaan niin, että tässä yksilössä pitää pyynti olla vaan tavallista korkeampi...

Millaisilla arvoilla muilla foorumilaisilla Saabit pysyvät lämpöisinä?
Tuohan tarkoittaa että järjestelmä näkee sisätilan lämmön väärin eli luultavasti sisätilanlämpöä seuraava anturi on rikki jos ei ole johto irronut jossain remontissa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Re: Aero lämpimäksi..

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Omassa Aerossa -05 riittää +19 helposti ja siltikin lämpiää niin piru nopeesti..
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
mazaleiv
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Marras 25, 2011 06:59

Re: Aero lämpimäksi..

Viesti Kirjoittaja mazaleiv »

Joo, nyt täytynee viikonloppuna yrittää kaivella anturi esille ja tarkastaa "anturipään" sijainti. Onko tietoa kummalla puolella lämppäriä tuo anturi sijaitsee? Netistä kaivelin, että anturi olisi tämän näköinen... http://kuvat.autopurkaamot.com/osat/643489_1_orig.jpg.
Mimmikoira
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Loka 01, 2016 18:56

Re: Aero lämpimäksi..

Viesti Kirjoittaja Mimmikoira »

Sisälämpöanturi sijaitsee taustapeilin vieressä kattokoteossa. Anturi on "puikko", jota luullaan napiksi.
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Re: Aero lämpimäksi..

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Tähän liittyen, missä asennossa lämpömittarin neulan pitäisi olla? Omassa jää reilusti alle puolen välin myös pidemmässä ajossa. Toki lämpöä tuntuu silti piisaavan.
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Aero lämpimäksi..

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Puolivälissä ja vähän päälle omissa tötteröissä.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1084
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Aero lämpimäksi..

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Mulla kanssa alkaa tulla jossain vaiheessa viileää, auttaa kun käyttää lämmöt alhaalla ja laittaa takasin tappiin. Onkos tohon jotakin kikkaa millä puhaltaisi kuumaa ihan omatoimisesti ilman jatkuvaa hoitoa?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
mazaleiv
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Marras 25, 2011 06:59

Re: Aero lämpimäksi..

Viesti Kirjoittaja mazaleiv »

No niin, vika korjattu. Purkuautosta "uusivanha" sisäilma-anturi ja lämpöä taas piisaa niin kuin Saabissa kuuluukin. Case closed :mrgreen:
Vastaa Viestiin