Aero lämpimäksi..
Aero lämpimäksi..
Tietäisikö joku mistä lähteä vikaa etsimään kun ilmastoti laittessa pitää olla vähintään 24 asttetta, jotta pärjää näillä syksyn keleillä. Perheen toisessa 9-5 Saabissa riittää 19-20 astetta ja puhallusilma on jo huomattavan lämmintä.
Vikakoodeja ei tule ja puhallusilman läpötilassa ei ole huomattavaa eroa vasemmalla tai oikealla ja kalibrointi on tehty jo useamman kerran. Open Sid näyttää moottorin lämpötilaksi 89-93 astetta. Jos pyyntinä pitää tuota 24 astetta niin saa ajella varmaan tunnin ennen kuin puhallusteho laskee alle puolen välin (alle 4 palkin). Eli nähtävästi laite ei saa autoa kovin nopeasti tuohon pyyntilämpöön, eikä sisäilma noin lämpöseltä tunnukaan. Vertailun vuoksi laitoin saman lukeman siihen meidän toiseen Saabiin niin meinasin läkähtyä jo lyhyehköllä ajolla:mrgreen:
Läppämoottoreita en ole aukonut kun vikakoodiakaan ei ole. Edellinen omistaja kertoi vaihtaneensa lämmityslaitteeseen askelmoottorin kun laite puhalsi mihin sattui. Onkohan tuossa sattunut mahdollisesti jokin kämmi? Onko askelmoottoreita enemmän kuin nuo kaksi, jotka säätävät lämpöjä, puhallusta, läppiä yms. vasemmalla ja oikealla? Entäpä lämpötila-anturi tai vesiventtiilivikojen mahdollisuudet?
Autohan on 9-5 Aero manuaali 2001. Ja se lämpöisempi 9-5 2,0t automaatti 2005. (Molemmat käyttävät e85)
Vikakoodeja ei tule ja puhallusilman läpötilassa ei ole huomattavaa eroa vasemmalla tai oikealla ja kalibrointi on tehty jo useamman kerran. Open Sid näyttää moottorin lämpötilaksi 89-93 astetta. Jos pyyntinä pitää tuota 24 astetta niin saa ajella varmaan tunnin ennen kuin puhallusteho laskee alle puolen välin (alle 4 palkin). Eli nähtävästi laite ei saa autoa kovin nopeasti tuohon pyyntilämpöön, eikä sisäilma noin lämpöseltä tunnukaan. Vertailun vuoksi laitoin saman lukeman siihen meidän toiseen Saabiin niin meinasin läkähtyä jo lyhyehköllä ajolla:mrgreen:
Läppämoottoreita en ole aukonut kun vikakoodiakaan ei ole. Edellinen omistaja kertoi vaihtaneensa lämmityslaitteeseen askelmoottorin kun laite puhalsi mihin sattui. Onkohan tuossa sattunut mahdollisesti jokin kämmi? Onko askelmoottoreita enemmän kuin nuo kaksi, jotka säätävät lämpöjä, puhallusta, läppiä yms. vasemmalla ja oikealla? Entäpä lämpötila-anturi tai vesiventtiilivikojen mahdollisuudet?
Autohan on 9-5 Aero manuaali 2001. Ja se lämpöisempi 9-5 2,0t automaatti 2005. (Molemmat käyttävät e85)
Re: Aero lämpimäksi..
Kolmehan niitä askelmoottoreita on. Kuskille lämmönsäätö, matkustajille lämmönsäätö ja suunnan säätö.
Vähän oudolta tuntus että sekä kuskin että matkustajien lämmönsäätöläppä olisi väärässä asennossa(eikä ne taida edes ehjänä mennä väärin + kalbrointi), mutta tietysti kaikki on mahdollista. Tarkistaisin kyllä nuo läpät kun aika helppo ne on katsoa. Voihan se varsinainen vika olla siellä vesiventtiili/kenno osastollakin.
Vähän oudolta tuntus että sekä kuskin että matkustajien lämmönsäätöläppä olisi väärässä asennossa(eikä ne taida edes ehjänä mennä väärin + kalbrointi), mutta tietysti kaikki on mahdollista. Tarkistaisin kyllä nuo läpät kun aika helppo ne on katsoa. Voihan se varsinainen vika olla siellä vesiventtiili/kenno osastollakin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Aero lämpimäksi..
Lisätietoa... Pyynniksi kun laittaa esim. 27 astetta tai Hi niin lämpöä kyllä riittää. Liekö nyt sitten vaan niin, että tässä yksilössä pitää pyynti olla vaan tavallista korkeampi...
Millaisilla arvoilla muilla foorumilaisilla Saabit pysyvät lämpöisinä?
Millaisilla arvoilla muilla foorumilaisilla Saabit pysyvät lämpöisinä?
Re: Aero lämpimäksi..
Tuohan tarkoittaa että järjestelmä näkee sisätilan lämmön väärin eli luultavasti sisätilanlämpöä seuraava anturi on rikki jos ei ole johto irronut jossain remontissa.Lisätietoa... Pyynniksi kun laittaa esim. 27 astetta tai Hi niin lämpöä kyllä riittää. Liekö nyt sitten vaan niin, että tässä yksilössä pitää pyynti olla vaan tavallista korkeampi...
Millaisilla arvoilla muilla foorumilaisilla Saabit pysyvät lämpöisinä?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Aero lämpimäksi..
Omassa Aerossa -05 riittää +19 helposti ja siltikin lämpiää niin piru nopeesti..
Saab 9-3 TiD -08
Saab 9-5 Aero -05
Saab 9-5 Aero -05
Re: Aero lämpimäksi..
Joo, nyt täytynee viikonloppuna yrittää kaivella anturi esille ja tarkastaa "anturipään" sijainti. Onko tietoa kummalla puolella lämppäriä tuo anturi sijaitsee? Netistä kaivelin, että anturi olisi tämän näköinen... http://kuvat.autopurkaamot.com/osat/643489_1_orig.jpg.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: La Loka 01, 2016 18:56
Re: Aero lämpimäksi..
Sisälämpöanturi sijaitsee taustapeilin vieressä kattokoteossa. Anturi on "puikko", jota luullaan napiksi.
Re: Aero lämpimäksi..
Tähän liittyen, missä asennossa lämpömittarin neulan pitäisi olla? Omassa jää reilusti alle puolen välin myös pidemmässä ajossa. Toki lämpöä tuntuu silti piisaavan.
Saab 9-3 TiD -08
Saab 9-5 Aero -05
Saab 9-5 Aero -05
Re: Aero lämpimäksi..
Puolivälissä ja vähän päälle omissa tötteröissä.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Aero lämpimäksi..
Mulla kanssa alkaa tulla jossain vaiheessa viileää, auttaa kun käyttää lämmöt alhaalla ja laittaa takasin tappiin. Onkos tohon jotakin kikkaa millä puhaltaisi kuumaa ihan omatoimisesti ilman jatkuvaa hoitoa?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Aero lämpimäksi..
No niin, vika korjattu. Purkuautosta "uusivanha" sisäilma-anturi ja lämpöä taas piisaa niin kuin Saabissa kuuluukin. Case closed