Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vertti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:03

Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja vertti »

Tässä miettinyt ryhtymistä jälleen saabistiksi, mutta en ole oikein päässyt selvyyteen noista jousituksista. Eri malleja on ajettu ysivitosista, ei tosin Aeroa, mutta Linearia ja Vectoria farkkuna ja sedanina. Vector tuntuu Linearia kovemmalta ja hypäkämmältä. Kovasta jousituksesta en välitä. Liekö sitten eroja iskarien kuoleentumisessa vai missä, mutta jos joku tietäisi, onko eroa Linearin ja Vectorin välillä. Aero lienee jo lähtökohtaisesti tiukempi alustaltaan. Pehmeää pitäisi saada.

Toinen asia, mikä ajatuttaa on laatu. Väitetään, että 2006 alkaen taso olisi laskenut. Kuitenkin tekisi mieli mahdollisimman uutta OG-kampetta ja mieluummin sedanina, koska farkulla en tee mitään.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja Cona »

Aeron alusta ei ole kova, korkeintaan Saksalaismaisen jämäkkä verrattuna Linearin pehmeään ja esim rampeissa melko herkästi kallistelevaan jousitukseen. Tämä on toki makuasia. Itsellä on vaihdettu Aeron iskarit ja jouset alle ja pidän tätä kombosta enemmän kuin Linearin alkuperäisestä jousituksesta.

Viirun laatua on jotkut täällä parjanneet. Yleisimmät kommentit liittyy lähinnä muoviosiin ja erilaisiin natinoihin sisustan osissa. Myös uudemman mallin valot on huonommat, varsinkin halogeeneina.

Minusta -06 ja uudemmissa saa paljon enemmän autoa rahalla kuin maksamalla 4-5t€ melkein 15 vuotta vanhasta ja 200-300tkm ajetusta Femmasta. Hyvällä tuurilla voi löytää Viirun jolla on ollut vain muutama omistaja ja ruoste ei ole vielä vaivana niin kuin monissa vanhemmissa malleissa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
vertti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:03

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja vertti »

Alusta on tietenkin makuasia. Toiset painottavat ajo-ominaisuuksia toiset kyytiä. Itse en ole koskaan pitänyt sakemannien tyylisistä pomppuraudoista. Niistäkin on kokemusta. Tuosta laadusta olin myös lukevinani tuollaisia kokemuksia. Mielestäni uudempi kojelauta on tyylikkäämpi, vaikkei noissa suuria eroja ole. Natinoita en ole huomannut ajamissani yksilöissä.

Mites tää moottori, jotkuthan pitää 2-litraista täysin nuhapumppuna 2,3-litraiseen verrattuna. Molempia olen ajanut, eikä noissa mielestäni suuria eroja ole ollut. Ehkä ripein on ollut 2A-malli farkkuna, kun siinä oli uusi turbo. Tiiä näistä sitten. Koeajaa pitäs, mutta vähän on liikkeissä ko. kampetta tarjolla.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mitsun ahtimella ja softalla saa 2-litraisesta ihan riittävän ripeän käyttiksen. Jos se ei riitä niin Aeroa suoraan alle...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Iskareiden kunto toki ratkaisee paljon. Vakioalusta löysillä iskareilla on semmonen vanhan jenkkiraudan tuntuinen lulla. Ero oli hurja, kun vaihdoin kaikki iskarit. Vakioalustakin on varsin hyvä uusilla iskareilla, mutta vähänkin kovempia nopeuksia ajaen ramppeilla ja etenkin jos moottoriin ohjelmoidaan lisää hummia (vaikkapa stage1), jo kaistanvaihdot on kivempaa ajaa sport-alustaisella. Kokemusta on vakioalustasta 125tkm (aiempi -98)ja n.60tkm sporttialustasta (nykyinen -04). Kyllä jälkimmäinen on suosikkini. Huvittavaa alustapäivityksessä oli se että auto ei madaltunut jousien vaihdolla, kun kori lyyhötti entisillä vakiojousilla jo sen 10mm alempana. :-D

ps. meidän Vector tuli tehtaalta vakioalustalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
barracuda
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: To Heinä 16, 2015 14:57

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja barracuda »

Paljon kustantaa 95 aeron iskarit?
- Saab 9000 2.0T, liikaa ranskalaisia, Saab 95 vector maptun biopower MY03
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Alustasarja pyöri kaikkine vietereineen ja vakaajineen jossain 500euron kantturoilla, en tiedä saako niitä Saabilta vielä? Ei hinta paljoa eronnut irtona ostettuihin iskareihin...

Sachsin/Boge iskareita ne originaalit käytännössä on. Voisi olla yksi vaihtoehto kysyä näiltä Sachsia myyviltä liikkeiltä sporttisarjan iskareita, kun esim. Motonet niitä kyllä myy, mutta eivät ole luetteloon asti saaneet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja Cona »

Saahan kaikkea Ebaysta. Mulla katsuri suositteli etuiskarien vaihtoa Focukseen ja Motonetin Trw:n sijaan tilasin Saksasta Bilsteinin iskarit n. 140€/pari + jotkut edulliset jouset. Yhteensä siis n. 200€ rahteineen kotiovelle ja alusta muuttui keinulaudasta reippaasti jämäkämmäksi ja ajettavammaksi. Samalla vaihtui yläpään laakerit joista toisessa oli jo vähän väljää.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Etuiskareiden kanssa pitää sitten olla tarkkana, vuosimallierossa 2002 vaihtuu kiinnityskorvakkeiden mitoitus alapäässä ja sitten ole mitään järkevää mahdollisuutta soveltaa niitä paikalleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vertti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:03

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja vertti »

Ruotsissa näkyy olevan paljon näitä SportCombeja. Viittaako se jousituksen jäykkyyteen vai onko jokin varustetasoversio?
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja HEV »

^Tarkoittaa farmarikoria.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Se on farmarikorin virallinen nimi. Voi olla yhdistettynä mihin tahansa varustetasoon (pl. alkuperäinen Griffin?) ja jousitukseen.

Edit: myöhästyin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vertti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:03

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja vertti »

Näkyypä noita olevan myynnissä SportSedan-nimikkeelläkin, jotta siitä päättelin, että oisko jokin sprttijousitus-versio. Sekavaa tuntuu olevan, eikä mistään löydy enää vanhoja esitteitä, joissa asiaa olisi valotettu. Eronnee kuitenkin jollakin tavoin perusmallista, mutta miten, siihen en ole löytänyt vastausta, vaikka kuinka olen nettiä tonkinut.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja HEV »

SportCombi = C/Kombi = Wagon = Estate = farmari; SportSedan = Sedan = 4 ovinen konttiperä. Nimityksillä ei ole mitään muuta yhteyttä jousitukseen kuin että farmarin takajouset kantavat perän suuremman painon. Vm -07 ja eteenpäin kallistuksenvakaajat ovat kaikissa samat, siihen asti vain urheilualustassa oli nuo paksummat, -07 ja uudemmat voivat siksi tuntua jäykemmiltä kuin -02 - -05, jotka taas ovat tiettävästi hiukan jäykempiä kuin -98--01. Vakiovarusteena urheilualusta on ollut vain Aeroissa ellei sitä ole tilatessa muutettu "mukavuus"-alustaksi ja muissa varustetasoissa (Linear, Vector, Arc) mikäli se on tilattu tai asennettu jälkeenpäin (saa lisävarusteena).

Ruotsalaisia Saabeja tutkiessa voi tehdasvarustuksen selvittää helposti katsomalla Transportstyrelsenin sivuilta alustanumeron ja sitten auton tehdasspeksit Thesaabsiten sivuilta.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
http://www.thesaabsite.com/
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
vertti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:03

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja vertti »

"Ruotsalaisia Saabeja tutkiessa voi tehdasvarustuksen selvittää helposti katsomalla Transportstyrelsenin sivuilta alustanumeron ja sitten auton tehdasspeksit Thesaabsiten sivuilta."

Kiitoksia, tämä selvensikin jo paljon.
Vastaa Viestiin