9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Tervehdys,

Eli auto otsikon mukainen ja kylmänä käynnistyessä tuputtaa vaaleahkoa savua enemmän kuin pitäisi. Jäähdytinnesteet pysyy kyllä ja öljyistä ei kuohaa löydy. Ilmakuplaa ei näyttänyt paisuntasäiliöön tulevan, eikä kasaa hirmuisesti painetta.Saavutus häviää, kun käyttölämpöön pääsee. Sivuilta löytyy kyllä paljon eri variaatioita Saabin omille 2,0 ja 2,3l moteille, mutta tuota opelin Myllyä ei huohotusongelmat ole ilmeisesti vaivanneet.?.?.? Ahdin on tietääkseni alkuperäinen ja kilometrejä on 190tkm, oisko vika siinä? Mistä kannattaa lähteä vikaa purkamaan, vai onko normaalia ajanpatinaa?

-tuorehko saabisti
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis höyryähän näinä kosteina ja viileinä aikoina aina tulee kaikista moottoreista kunnes putkisto on lämmenny. Ja siihen lämpenemiseen menee aikaa ja kilometrejä jonkin verran. Jos tuprauttaa kunnon sankan pilven valkosta, on se vettä palotilas, ja se ei häviä edes kuumalla koneella. Sininen taas sitte on öljyä, ja sinistä ei pitäisi missään olosuhteissa savuttaa jos kone on kunnos.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Sehän tässä juuri ihmetyttää, kun saan kunnon pilven aikaiseksi ja ihan vaaleahkoa savua, mutta muutaman kilometrin jälkeen ei enää mitään. Jäähdytysnestettä ei ole tarvinnut lisäillä, eikä sitä kermaa muodostu tikun varteen, eikä öljyssä näyttänyt olevan mitään, mikä viittaisi veteen (juuri vaihdettu). Käynnistyessä savua muodostuu heti ja ihan reilusti ja kun vähän kierroksia nostaa, niin saa kunnon pilven. Eikös jos Ahdin oireilee, niin silloin pitäisi sinistä savua laskea, eikä vaaleaa?
Luulisi että jos on kansivaiva, niin veden kulutus olisi suurehkoa ja kuten sanoit, niin silloin saavutus ei häviä edes kuumalla koneella..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taitaa olla ihan vaan vesihöyryä. 3-litrainen V6 toisioilmapumpulla tuottaa ihan eri määrän höyryä kylmällä säällä kuin 1.6 corolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei muuta ku jalkaa kaasulle ja kilometrejä tauluun... Ja jos sid piippailee vettä vaikka 5tkm välein nii siä on halvempiaki vuotopaikkoja kuin kansi. Syylärin pääty on yleinen, yhdes termostaatin o-rengas vuoti niin paljo et lammikko tuli alle jne.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Tos on ahdinvikasen pöllyyttelyt. Valkosta tuli pääasias.

Tuota hinates ku löi koneen tulille, niin maantie oli niin täynnä savua, että taakse ei nähny. Pihas ku vähä leikein, niin autolta ei nähny tupaa ja useita minuutteja kesti savun hälveneminen. Lisäks toi pilvi liikku tuulen mukana merelle, jossa se oli nähtävis viä hyvän tovin :D

Kuvahan on tietty otettu vähä liian myöhään. Yritin rikkoa auton ja kaasu pohjas huudatin kunnes sammu. Sai kai liikaa öljyä. Siin sitte vasta jälkikäteen tajusin, et kuvaki olis kiva.

Ja siis toi musta kolkki pöllyytteli.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
TurboSaapi
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 10:56

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja TurboSaapi »

Mulla kans bensa V6 ja kyllä se enemmän höyryttää kuin 1 litraset riisikupit..
Viimeksi muokannut TurboSaapi, La Tammi 27, 2018 01:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 vm2002 3.0t V6
Ridge4ev
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 15:35
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja Ridge4ev »

Samaa vikaa täälläkin. Kävin Lahdessa turbohuolto Riikosella ja siellä tulema oli, että turbo on jo tiensä päässä. Kylmänä käynnistettäessä falskaa ja lämmetessä sitten tiivistyy. Uudet osat garrettiin lupasi tilata tehtaalta ja kunnostaa vanhan rungon jos ja kun haluan korjata. Lisäksi pari kertaa on pitänyt lisätä jäähdytysnestettä ja paisuntasäiliö on oudon tumma. Liekö öljynlauhdutin falskata? Öljytikku on kyllä puhdas eikä paisuntasäiliössäkään kuravettä ole.
Tuore Saabisti (22.7-16)
Saab 9-5 SE wagon 3.0t V6 -99 ex.
Saab 9-5 aero wagon -02
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Ridge4ev kirjoitti:Samaa vikaa täälläkin. Kävin Lahdessa turbohuolto Riikosella ja siellä tulema oli, että turbo on jo tiensä päässä. Kylmänä käynnistettäessä falskaa ja lämmetessä sitten tiivistyy. Uudet osat garrettiin lupasi tilata tehtaalta ja kunnostaa vanhan rungon jos ja kun haluan korjata. Lisäksi pari kertaa on pitänyt lisätä jäähdytysnestettä ja paisuntasäiliö on oudon tumma. Liekö öljynlauhdutin falskata? Öljytikku on kyllä puhdas eikä paisuntasäiliössäkään kuravettä ole.
Moro,

Antoiko mitään hinta-arviota tuolle garretin kunnostukselle?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1084
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

JP_Vette kirjoitti:Kuva

Tos on ahdinvikasen pöllyyttelyt. Valkosta tuli pääasias.

Tuota hinates ku löi koneen tulille, niin maantie oli niin täynnä savua, että taakse ei nähny. Pihas ku vähä leikein, niin autolta ei nähny tupaa ja useita minuutteja kesti savun hälveneminen. Lisäks toi pilvi liikku tuulen mukana merelle, jossa se oli nähtävis viä hyvän tovin :D

Kuvahan on tietty otettu vähä liian myöhään. Yritin rikkoa auton ja kaasu pohjas huudatin kunnes sammu. Sai kai liikaa öljyä. Siin sitte vasta jälkikäteen tajusin, et kuvaki olis kiva.

Ja siis toi musta kolkki pöllyytteli.
:D

On muuten hieno pilvi.

Itse heittelin tossa kans GM:n 3.1l kattilan käyntiin -10c pakkasella, tuli kanssa sellasta pilveä että ei meinannut löytää enää takasin auton sisälle. Kyllä isot koneet ne vaan sauhuaa ja pienemmätkin.

Yllättävän paljon päästää pilvee toi omakin ainakin ekat 5-8km, sitten rauhottuu aika hyvin kun kuivahtaa rööri. :)
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ridge4ev
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 15:35
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja Ridge4ev »

D1mebag kirjoitti:
Ridge4ev kirjoitti:Samaa vikaa täälläkin. Kävin Lahdessa turbohuolto Riikosella ja siellä tulema oli, että turbo on jo tiensä päässä. Kylmänä käynnistettäessä falskaa ja lämmetessä sitten tiivistyy. Uudet osat garrettiin lupasi tilata tehtaalta ja kunnostaa vanhan rungon jos ja kun haluan korjata. Lisäksi pari kertaa on pitänyt lisätä jäähdytysnestettä ja paisuntasäiliö on oudon tumma. Liekö öljynlauhdutin falskata? Öljytikku on kyllä puhdas eikä paisuntasäiliössäkään kuravettä ole.
Moro,

Antoiko mitään hinta-arviota tuolle garretin kunnostukselle?
Turbo irroitettuna 600-650€. Sisuskalut tais olla 450€. Kuulapuhallus ja asennustyöt sitten päälle.
Tänään huomasin öljykorkissa olevan vaaleaa töhnää. Taitaa olla kannentiiviste sökö. Prkl. Lieköhän kalliskin remppa?
Tuore Saabisti (22.7-16)
Saab 9-5 SE wagon 3.0t V6 -99 ex.
Saab 9-5 aero wagon -02
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Oliko autolla ajettu lyhyttä matkaa? Lyhyellä matkalla kondenssivettä muodostuu hiukan ja ilmenee kermana öljykorkissa. Ei kannata vielä kansirempasta murehtia, jos ei muuta oiretta esiinny..

3.0 v6 kansiremppa liikkeessä teetettynä on kyllä hyvin kallis homma. Rahaa saa varata reilu 2000€, kun kannet käytetään koneistamolla yms.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Bapsu kirjoitti:
JP_Vette kirjoitti:Kuva

Tos on ahdinvikasen pöllyyttelyt. Valkosta tuli pääasias.

Tuota hinates ku löi koneen tulille, niin maantie oli niin täynnä savua, että taakse ei nähny. Pihas ku vähä leikein, niin autolta ei nähny tupaa ja useita minuutteja kesti savun hälveneminen. Lisäks toi pilvi liikku tuulen mukana merelle, jossa se oli nähtävis viä hyvän tovin :D

Kuvahan on tietty otettu vähä liian myöhään. Yritin rikkoa auton ja kaasu pohjas huudatin kunnes sammu. Sai kai liikaa öljyä. Siin sitte vasta jälkikäteen tajusin, et kuvaki olis kiva.

Ja siis toi musta kolkki pöllyytteli.
:D

On muuten hieno pilvi.

Itse heittelin tossa kans GM:n 3.1l kattilan käyntiin -10c pakkasella, tuli kanssa sellasta pilveä että ei meinannut löytää enää takasin auton sisälle. Kyllä isot koneet ne vaan sauhuaa ja pienemmätkin.

Yllättävän paljon päästää pilvee toi omakin ainakin ekat 5-8km, sitten rauhottuu aika hyvin kun kuivahtaa rööri. :)
Offtopic jatkuu
Töissä tulee ajeltua 85L myllyllä olevalla härvelillä niin kyllä pakkasella tulee melko komiat höyryt.
Ei meinaa peilistä mitään nähä.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Ridge4ev
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 15:35
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja Ridge4ev »

D1mebag kirjoitti:Oliko autolla ajettu lyhyttä matkaa? Lyhyellä matkalla kondenssivettä muodostuu hiukan ja ilmenee kermana öljykorkissa. Ei kannata vielä kansirempasta murehtia, jos ei muuta oiretta esiinny..

3.0 v6 kansiremppa liikkeessä teetettynä on kyllä hyvin kallis homma. Rahaa saa varata reilu 2000€, kun kannet käytetään koneistamolla yms.
Tänään kävin Lahden kansityössä tuumailemassa. N. 500€ kannet venttiilikumeineen ym. irroitettuna. Autokorjaamon Aleksi siinä vieressä toppuutteli, että katotaanhan nyt mahd. vuodot kun ei tuota nestettä nyt niin kamalasti kulu. Öljynlauhdutin voi olla yksi syy. 28.11 ma menee aamulla Aleksille syyniin. Siihen asti vaan ajoa ja tarkkaillaan nesteen määrää.

Edit: Joo lyhyttä kaupunkiajoa ja kerran viikossa Kouvolaan ja takaisin. Kodenssivettä myös liikkeessä tuumattiin. Öljytikku koneessa/automaattilootassa kirkkaat.
Tuore Saabisti (22.7-16)
Saab 9-5 SE wagon 3.0t V6 -99 ex.
Saab 9-5 aero wagon -02
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: 9-5 3.0 v6 vm. 00 savutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Ridge4ev kirjoitti:
D1mebag kirjoitti:Oliko autolla ajettu lyhyttä matkaa? Lyhyellä matkalla kondenssivettä muodostuu hiukan ja ilmenee kermana öljykorkissa. Ei kannata vielä kansirempasta murehtia, jos ei muuta oiretta esiinny..

3.0 v6 kansiremppa liikkeessä teetettynä on kyllä hyvin kallis homma. Rahaa saa varata reilu 2000€, kun kannet käytetään koneistamolla yms.
Tänään kävin Lahden kansityössä tuumailemassa. N. 500€ kannet venttiilikumeineen ym. irroitettuna. Autokorjaamon Aleksi siinä vieressä toppuutteli, että katotaanhan nyt mahd. vuodot kun ei tuota nestettä nyt niin kamalasti kulu. Öljynlauhdutin voi olla yksi syy. 28.11
ma menee aamulla Aleksille syyniin. Siihen asti vaan ajoa ja tarkkaillaan nesteen määrää.

Edit: Joo lyhyttä kaupunkiajoa ja kerran viikossa Kouvolaan ja takaisin. Kodenssivettä myös liikkeessä tuumattiin. Öljytikku koneessa/automaattilootassa kirkkaat.
Toivotaan parasta, ettei kansitöihin tarvitse alkaa. Oma menopeli myös yllätti työmatkalla, kun jakopää alkoi ääntämään ja joutui hinurilla viemään pajalle tarkastettavaksi. Jakohihna ja kilkkeet vaihdettu tuossa 2000km sitten, joten eiköhän tuo takuutyönä mene, niin ainakin toivon... Kyllä se on mukava auto ajaa, mutta kyllä siitä mukavuudesta myös joutuu näköjään maksamaankin. Pidä ajantasalla kuinka hommat siellä etenee.
Vastaa Viestiin