Lampda

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Calahan
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 18:14

Lampda

Viesti Kirjoittaja Calahan »

Eihää se piä mitenkää paikkaans se auton oma mittari jos testerii vertaa? Pelästyin jo nii kaikki ihan normis.... Onk niihin muihin uskomist?

Reksu
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Lampda

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Enemmän minä luottaisin opensidin tietoihin kuin mihinkään testereihin
SAAB 9-5 2.3 -00 E85
#7815

peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Paikkakunta: Haukipudas (Oulu)

Re: Lampda

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Paitsi, että Open SID:ssä näkyvä Lamb arvo ei ole suoraan lambda-arvo, vaan jokin korjauskerrointyyppinen arvo. Vai mitä tarkoitat "auton omalla mittarilla"?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=90
vesa67 kirjoitti:...arvo on seoskorjaus prosentteina. 2500 on 25% plussaa siihen nähden mitä ohjauskartat antaisi syöttää. -2500 on sitten 25% vähennys.
Arvo maskataan pois (näytetään nollaa) tietyissä tilanteissa:
- lambda vielä kylmä käynnistyksen jälkeen
- täyskaasukiihdytys
- moottorijarrutus polttoainesululla
- jokin fataali vika seosmäärittelyssä, esimerkiksi sopeutukset totaalisesti ääriarvoissa riittävän kauan
Olen huomannut, että arvo maskataan nollaksi myös paljon vähemmälläkin kaasulla kuin täyskaasulla. Kojelaudan vääntömittaria katsomalla raja on jossain valkoisen ja keltaisen rajamailla. Tämän yli jos mennään ilmamassassa, niin Lamb alkaa näyttää pelkkää nollaa.
9-5 Aero BioPoweroitu -04 Klik
Ex: 9-3 2.0T Turbo Sport 200hv -99 (RIR-884)

mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1068
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Lampda

Viesti Kirjoittaja mikan »

Femmassa on kaksi lambda-anturia. Osaisiko joku selittää miksi? Onko jälkimmäisen lambdan paikalla suurta merkitystä?

t. Mika
5 * turbo, 2 * Aero :-)

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9156
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Lampda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Takalambda valvoo katalysaattorin (femmassa etummaisen prekatin) toimintaa OBD:ta varten. Jos katti on ehjä (ja toimintalämmin) niin kakkoslambdan jännite on tasainen 0,5V. Toimimattomalla seuraa ykköslambdaa ja heiluu 0-1V. Sikäli paikalla on merkitystä että sen pitää olla katalysaattorin jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1068
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Lampda

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kiitos!

Kiinalaiseen putkeen tarkoitus vaihtaa katti ja takimmainen lambda on vähän tiellä. Täytyy se sitten vaan sovittaa sinne katin jälkeen jotenkin.

t. Mika
5 * turbo, 2 * Aero :-)

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9156
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Lampda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi sen kakkoslambdan jättää kokonaan poiskin jos softasta muokkaa sen pois. Hyvin mahdollista että kiinakatilla siitä tulisi vikakoodia muutenkin kun ei lämpiä tarpeeksi nopeasti. Tavallisesti 3" viriputkissa onkin vain se yksi pääkatti ja prekatti sekä kakkoslambda jätetään pois.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1068
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Lampda

Viesti Kirjoittaja mikan »

Täytyypä varmistaa Vesalta, onko mun softassa poistettu kakkoskatti.

t. Mika
5 * turbo, 2 * Aero :-)

Vastaa Viestiin