9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

löytyykö täältä 2.3 aeron virittäjiä jotka ovat koneita virittäny ja mitä rautaa olette vaihtanut itsellä ajatus hakea 400+ hp re85
itsellä oli ajatuksena tehdä kansiremontti sekä porttaus samalla vaihtaa t5 nokkakepit ja jäykemmät jouset
lohkoon tarkotus porata 0.5 ylikokoon wössnerin männillä ja race monimetallilaakereilla
tasapainoakselin ketju jätetään pois
suuttimet ev14 850cc
turbo td04hl-19t billet siivellä 7pakopesällä ja portatullahukkaportilla
kytkin spec stage 3
välijäähdytin on viel auki (et onko tarve vaihtaa)
pakoputki 3" downpipe 3" 100kennosella race katilla
turbon pakopesä, pakosarja, downpipe, katti sekä, putki joustolle asti olis tarkotus keraamisella pinnotteella päälystää
ohjelmoitsija on vielä hukassa jos jollakin olis kokemusta jostakin voipi ehdottaa.
ja kaikkia kehitys ideoita otetaan vastaan.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Taitaa käydä niin, että turbosta ei riitä paukku tuonne +400hv asti. Välijäähy on melkein pakko vaihtaa koska siinä on muovipäädyt ja ne kokemusten mukaan eivät kestä kovempia paineita.. ja nouseehan ne imu/ahtolämmötkin... Vaikka itselläni on vielä toistaiseksi orkkis välijäähy 19T#7:n kaverina. Tehot tuolla 19T:llä jäänee sinne 350-360hv tietämille.

Tuo setuppi kuulostaa perusidealtaan samanlaiselta kuin itsellä on, toki tuossa sulla on lisääkin juttuja. Mulla on vakio T7 kansi jossa kl-racingin jäykät T7 kanteen sopivat jouset. T5 männät T5 kansipahvilla sekä T5 nokat löytyvät myös.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja TTH »

Katsoo vain semmoset suuttimet mistä löytyy kunnolla tiedot, deadtimet jne.
Mielellään kun löytyy vaikkapa valmistajan tiedot esim Bosch niin saa vehkeet kunnolla säätöihin. Monet noista EV14 suuttimista on modattuja niin ei pidä enää osanumeron mukaan löytyvät speksit paikkansa.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

tuolla kannen porttaamasella ja seeti muutoksilla on iso vaikutus olen yhden vapari kannen portannut 8v 2.0 ohc opel kadettiin ja pelkällä porttauksella
tuli 21hv lisää ja sen hukkaportin porttaus on kanssa vaikuttava tekijä. näin lupaa myös arashin turbon valmistaja. toki takeita ei tästä ole!
millaset on vakiot ahtopaineet vakio aerossa? ja paljonko vakio kytkin kestää vääntöö?
ja nuihin suuttimiin ni kyllä orginal bosch.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vakio aeron kytkimelle luvataan 450nm väännönkestoa. Isot pojat ajelee 500nm väännöilläkin, ja kestäähän se aikansa sitäkin. Itellä vääntö on rajattu n.480nm:iin koska vakio kytkin.

T7 kansi ei niin huono ole, että en ihan tältä istumalta usko että noilla kannen muokkaustoimenpiteillä olisi niin suurta vaikutusta vielä tuossa teholuokassa. Mutta toki ne kannattaa tehdä jos tarkoitus on pyrkiä suurempiin lukemiin, niin eivät sitten rajoita jatkossa. Se turbon koko ja kyky tuottaa ilmamassaa muuttumatta lämpöpumpuksi on se juttu. Suosittelisin ainakin harkitsemaan toista ( =isompaa) ahdinta jos tavoite on +400hv. Ilman dynon ilohevosia 19T:llä en usko saavutettavan kolminumeroisia ja 4:lla alkavia teholukemia.

T7 säädöissä on sitten omat juttunsa jotta sieltä saadaan pyydettyä isompia ilmamassoja (siis että auto suostuu ajossa pyytämään...) joten kannattaa valita sellainen softaaja joka ei ensimmäistä kertaa lähde tuolle tehoalueelle tekemään softaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

400hv 9-5 projekteja on tullut säädettyä ja sanoisin että aika tiukilla on tuon TD04HL-pohjaisen ahtimen kanssa sen saavuttaminen. Turbiini on vaan niin pieni, E85:lla ei tietysti nakutus tai pakolämmöt muodostu ongelmaksi mutta millään yleisesti markkinoilla olevalla hukkiksen kellolla ei pysy vaan hukkis tarpeeksi kiinni että pääsisi suosiolla edes yli 350hv. Ne mistä on oikeasti tullut yli 400hv on olleet selvästi isommalla ahtimella, suosituin on ollut GT3071 Garretti, pienempi pakopesä on selvästi katukäyttöön parempi vaikkakin isommalla vähän enemmän huipputehoa saakin.
Tasapainoakselin ketjun poistolla ei saavuta mitään, no tärisevämmän moottorin kierroksilla kyllä. Orkkis välijäähdytin riittää lähinnä vakiotehoille ja softaviritetyille mutta tässä tapauksessa se kannattaa ehdottomasti jo vaihtaa. Orkkis pakosarjakin on melko tukkoinen etenkin kollektorin kohdalta, sitä kannattanee vähintään portata. Vakio kytkin pitää parhaimmillaan sen 500Nm mutta 400hv projektiin se on vähän liian tiukilla ellei pakettia saa hengittämään hyvin yläkierroksilla (eli ei TD04HL ahdinta). Specin tuotteista ei ole mitään hyvää sanottavaa, Sachs SRE sen sijaan kyllä pitää enemmän kuin vaihteisto kestää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Jos uusia ollaan ostamassa eli on valinnanvaraa, niin ottaisin ite vielä yhden koon isommat suuttimetkin. Ei ne varmaan vielä 400hv kohdalla ahdista, mutta paljon kivampi juttu sitten jos päästään hieromaan niitä viimeisiä heppoja koneesta ettei tarvitse vetää duty cyclejä ihan 100% asti :)
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

minkälaisia tehoja tuo aeron laatikko kestää?
pitänee varmaan vähän vielä miettiä mitä laittaa kuinka tuo suutin valinta? ev14 kun olen lueskellu että siemensin deka o aikamoisia ruikkijoita ja suutin sarjan laadut on vaihdellu?!
tuo sre oli kyllä kans mielessä ja on tuossa edelisessä projektissa 1.9tdi seatissa pitäny oikeen hyvin.
olen saanut sen käsityksen että tuon tasapaino akselin katkennut ketju on särkenyt monta mottia?
kuinka kierros herkkyys?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tehot ei riko laatikkoa mutta väännöt kyllä. Jos on perus avamaaton laatikko niin en kyllä kauheasti 500Nm yli siihen syöttäisi, juuri ja juuri sen verran että saa ahtimen ulosmitattua. 520Nm/5500rpm = 400hv joka on ihan realistinen huipputehon kierrosluku T5 nokilla ja GT3071 pikkupesällä. Tehokäyrä pysyy liki vaakasuorana n. 1000rpm tuon jälkeen vielä. Toki jos laatikkoa kiusaa vaikka 570Nm:llä niin 400hv saa rikki jo 5000rpm mutta maksimiteho ei luonnollisesti siitä nouse.

Suuttimet on syytä olla ev14 ja paras valinta on sellaiset mille löytyy deadtime-speksit. Suosittelisin siinä mielessä esim. 0280158040 numeroisia 957cc modaamattomia orggis bosch ev14 suuttimia.

TP-akselien rattaat mureni vanhoissa tonnarin 2,3-litraisissa materiaalivirheen takia, tämä ei päde enää 9-5:n moottoreihin. Venyy se ketju toki ajan kanssa mutta vähemmän yleensä kuin jakoketju (joka on se joka niitä koneita hajottaa näissä, ei tp-ketju) ja samallahan ne vaihtaa molemmat. Rattaat ei niissä yleensä miksikään mene. Kierrosherkkyyteen marginaalinen vaikutus. TP-akselit on toki suht painavat mutta halkaisija on pieni, raskas vauhtipyörä vaikuttaa siihen enemmän mutta eipä näissä vehkeissä sillä ole suurta merkitystä kun toiminta-alue on vetotavasta johtuen kuitenkin 100km/h eteenpäin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tuolla sit lisää T5 moottorin hyvistä ja huonoista puolista ja vinkkejä..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=145026
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

joopa ihan kehittävää informaatiota tuosta kehittelin uutta kokoon panoa ja päätin että teen pakosarjan itse ja sen jatkona toimii
holset HX35 II
- Kompressori 54/77 mm
- Turbiini 70/60 mm
- Watercooled BH
- Turbiinikotelo: 12 cm
-välijäähy tulee sellanen minkä saa järkevästi sopimaan.
mutta ei maptun partsin yli 800€ jäähy :D
onko vaihdelaatikkoon saatavilla vahvempia osia vai hajoaako kuoret kovilla väännöillä?
ja jos jollakin on tarvetta ni multa on mahdollista saada dxf cad kuva tuosta 2.3 pakolaipasta ja saa siitä vaikka jotain maksaakkin. :D
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Ihan hyvä ahdin vaihtoehto.. :) Saa vielä suht järkevästi heräämään,ja mun mielestä ihan hyvä keskialueen tuotto.
Kyllähän sitä laatikkoa varmasti aika paljon säästäisi tasauspyörästön lukko. On vaan noi quaifet aika pirun hinnakkaita femmoihinkin..vaikka eihän se kivaa oo jumppailla aina sitä lootaa uudelleen ja uudelleen kun räjähtää. Eikä varmasti vetelisi niin rajusti lukolla vedätyksissä.
On kait niihin niitä 6-lovisia getragin(?) tekemiä vahvempia laatikkoja mut se hinta tais olla jotain 4-5k.

Eiköhän sinne aika hyvin vaikka bilteman 600x300x76 mahdu cuuleriks..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

juu jokutällänen biltema tai muu vastaava minkä mitat ja lähdöt olis mahdollisimman sopivastiputkien vedon kannalta.
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

Onko femman laatikoissa eroja esim vektorin ja aeron välillä vai onko sama aski?
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja TTH »

Samoja laatikoita niissä on kaikissa, lähinnä vuosimallin mukaan tulee pieniä muutoksia kaikkiin laatikoihin. Dieselien laatikoissa on pidempi perävälitys. 500-600nm sinne laatikkoon kestää työntää, riippuu käyttäjästä kuinka nopeasti sen onnistuu paskomaan.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Vastaa Viestiin