9-5 kannentiiviste?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

9-5 kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Oma vuoden 2004 Aero tykkää kylmänä pitemmän (n. 8h) seisomisen jälkeen käynnistettäessä pölläyttää melkoiset savumerkit taivaalle. Auto ei myöskään käynnistettäessä tahdo heti ottaa kaikkia neljää sylinteriä mukaan, vaan pöpöttelee kolmella jonkin aikaa. Kassu on uusittu 50tkm sitten ja on ihan SEMin tekele. Olen myös pannut merkille, että jäähdytysneste on alkanut vajentumaan, öljyä auto ei ole syönyt/vuotanut tippaakaan. Taulussa on se 280 tuhatta kilomeetriä ja Steg kolmosena noin 120tkm.

Sen olen myös huomannut, että liikennevaloissa seistessä auto tuppaa lämpimänä käymään vähän epätasaisesti ja SIDi näyttää missfirejä. Tätä auto on tehnyt pitkään kylläkin, liekkö tällä mitään tekemistä kyseisen ropleeman kanssa?

En ole tömännyt vaan foorumilla kauheasti kyseiseen ilmiöön. Pitänee ensin kiristellä kannen pultit uudestaan, ja katsella tulpanreijjistä sisään kylmänä että mitä siellä on. Noo jos ei näillä tokene niin pistetään koneeseen kilkkeet uusiksi, niin taas mennään 280 tuhatta. :D

Onko jollain muulla ollut vastaavaa ongelmaa?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9-5 kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Vastasitkin itse jo kysymykseen..voit ennen kylmästarttia ottaa tulpat pois ja katsoa onko männänpäällä vettä tai öljyä. Samoja oireita teki ennen koneremppaa kun orkkis kannentiiviste falskasi. Jälkikiristys auttoi vain hieman. Myös venavarren kumit oli entiset.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omassa femmassa oli kansipahvi halki. Vettä meni neloseen lopulta niin iso määrä, ettei startti saanut pyöräytettyä konetta!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9-5 kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kokeilitko pultit? Yleensä vaihdelaatikon puoleisen pään pulteista toinen sormitiukkuudessa (ja tiiviste pors).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Tosiaan tuossa jouluna 3 päivää hallilla seisottelin autoa, otin tulpat pois ja kattelin endoskoopilla ja ei niin mitään ylimääräistä palotilassa. Halli sijaitsee 100km päässä kotipaikalla jonne tietenkin autolla piti ajella. Nyt kun tulpat otti pois ne olivat nätin vaalean harmaat. Myöskään reissun jälkeen auto ei tehnyt tätä kylmänä pöpötystä?

Kun edellä mainittua vikaa ilmeni ja Edellisen kerran kun katselin tulppia ne olivat täysin pikimustat ja yksi tuoksahti bensalta. Autolla oli kyllä ajettu pitkään (n.4 viikkoa) pelkkää lyhyttä pätkäajoa (7km max).

Ei kehtaisi käydä purkamaan, kun ei ole täysin selvää vikaa.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kokeile toisella di-kasetilla.
Ei oo mahdotonta, että 50tkm ajettu kassu rupee pykimään.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: 9-5 kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Täälläkin on vielä lopullisesti ratkaisematta mahdollisesti kannen tiiviyteen/nestevuotoon liittyvä ongelma, josta kirjoittelinkin ja parissa muussa ketjussa.

Ongelmat olivat alunperin
-havainto tulpan reiän kautta jostain nesteestä nelossylinterin päällä. Tulppa ihan musta.
-nelossynlinteri keräsi paljon nakuja, kun vähänkin meni painettein puolelle. Välillä tämä nakuilu lakkasi.
-jäähdytysnesteen katoamista. Ei tee kuitenkaan länttiä maahan.
-ajottaisia huonoja käynnistyksiä kuin kolmella lähtisi käyntiin

Tähän mennessä todettu, tehty ja löydetty:
-kannen uudelleenkiristys tehty Saabin ohjeen mukaan. Ei varsinaista vaikutusta mihinkään. Kaikki olivat "löysällä", mutta mikään pultti ei ollut todella löysällä.
-vesipumppu oli finaalissa. Vuoti läpi nestettä pumpun ja lohkon välissä lohkon kylkeä vasten, josta se tehokkaasti haihtui, ettei näkynyt selvää vuotoa. Kuuluuko muuten hihnaremppaan n. 120 tkm välein myös vesipumpun vaihto? Jotenkin vaikutti siltä, että kyseessä oli vielä alkuperäinen pumppu ja sitä ei ollut vaihdettu 120 tkm huollossa. Vaihdettu hihna, rullat ja pumppu originaalitarpeina.
-Huohotusputki kampikammiosta kaasuläpälle irtipoikki takaiskun kohdalta. Letkun takaisku läppä myös paskana. Taisi olla suurehko syy nakuiluun ajon aikana.
-ei savuta tai kerää kunnon painetta letkuihin, joka olisi selkeä merkki kannentiivisteviasta. Tällä hetkellä painetta kyllä tulee paisariin, mutta vaikuttaisi, että moottorin jäähdyttyä täysin paine katoaa järjestelmästä = vesiletkut menevät ihan pehmeiksi.
-syö edelleen nestettä jonkun verran, mutta nakuilu on loppunut.
-Pakosarja irti ja ei näy minkäänlaisia merkkejä, että olisi nestettä kulkenut pakosarjan läpi. Kaikki kanavat normaalin näköisiä. Viimeksi olivat myös kaikkin männän pääliset ja tulpat normaalin näköiset.
-Painetesti tehtiin myös vuotojen löytämiseksi ja pitää paineet. 4-6 h aikana ei painemittarin viisarin laskenut laisinkaan.
-Viimeisimpänä löysin sattumalta nestevuodon turbon ja down pipen liitoksen välistä. Jostain pyöreän kartio?liitoksen välistä ruikkii nestettä vain kylmänä käynnistäessä. Noin parin minuutin aikana vuoto näyttäisi lakkaavan. Nestettä valuu jostain putken alapuolelta pakoputken ensimmäisen levennyksen sauman päälle ja siihen muodostuu märkä läntti, joka sitten haihtuu pois putken kuumetessa. Yhden kerran näin, kun liitoksesta ihan ruikkasi nestettä syyläriä kohti. Liitoksessa näkyy valkoista, ilmeisesti jäähdytysnesteen kuivumisjälkiä.Video vuodosta klik. Käynnistys täysin kylmänä -10 asteessa. Voisin väittää, että tätä vuotoa ei ollut vielä marras-joulukuussa, kun ongelmat alkoivat.

Eli voiko turbo vuotaa nestettä :?: Soitin paikalliseen turbohuoltoon ja siellä meinasivat, ettei ole aivan mahdotonta. Olivat kerran törmänneet Saabiin, jossa oli nestevuotoa turbossa nestekanavien seinämien syövyttyä huonon jäähdytysnesteen vuoksi. Voipi kuulemma myös huonolla tuurilla tulla halkeama, joka vuotaa. Toinen potentiaalinen vika voisi olla sitten, että neste päätyy kuitenkin turbolle pakokanavista eli kannessa olisi halkeama jossain pakopuolella. Tai sitten se kannen tiiviste? :D Loppuviikosta olisi tarkoitus irroittaa pakoputki turbosta. Ei onnistunut viimeksi induktiolämmittimen hajoamisen vuoksi, koska pultit olivat niin tiukassa, että jokin olisi katkennus irrotusyrityksessä.

Kaiken aikaa auto on ollut ajossa ja toimii kyllä varsin mainiosti kaikista ongelmista huolimatta. Lisäinfona DI-kasetti (marmorilta ostettu SEM) vaihdettu jossain 190 tkm hujakoilla, tulpat mallia BCBR7ES-11 ja nyt ajettu n. 225 tkm.
Vastaa Viestiin