9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Allekirjoituksen femmaa on alkanut viime aikoina vaivata huono käynnistyminen kylmänä. Onhan tuo koko omistusajan röpöttänyt hieman kylmänä, mutta enää ei tahdo jäädä ensimmäisellä startilla käymään. Ajan oikeastaan koko ajan etanolilla, nyt tosin tankkasin bensaa 20 litraa. Kunhan saan tankkia tyhjemmäksi, niin laitan vielä lisää bensaa ja kokeilen olisiko sillä mitään vaikutusta.
Tulpat 2000 km ajetut, toista lambdaa koitin, sytkäkasetti ok. Auto toimii muuten moitteettomasti, ei vikakoodeja.
Jos autoa pitää lämmityksessä vaikka 30 min ennen käynnistystä, ei ongelmia. Mistähän lähtisi seuraavaksi vikaa paikallistamaan?
Tulpat 2000 km ajetut, toista lambdaa koitin, sytkäkasetti ok. Auto toimii muuten moitteettomasti, ei vikakoodeja.
Jos autoa pitää lämmityksessä vaikka 30 min ennen käynnistystä, ei ongelmia. Mistähän lähtisi seuraavaksi vikaa paikallistamaan?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Mulla teki kampiakselin asentoanturi tuollaista oiretta, ennenkuin hajosi lopullisesti siten että puolilämpöisellä koneella ei lähtenyt käyntiin ollenkaan. Edelleen lähti kylmänä ja kuumana. Open SID:stä vois kattoa myös, että moottorin lämpötila Teng vastaa noin ulkolämpötilaa yön yli seisottamisen jälkeen. Sittenhän vois vielä olla polttoaineputken takaiskuventtiili särkipoikki.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Omassa on ilmeisesti pientä vuotoa jossain polttoainelinjoissa. Eli helpottaa kun pitää virrat päällä n. 5 sekuntia ennen starttaamista.
En tiedä helpottaako sinun tapauksessa.
En tiedä helpottaako sinun tapauksessa.
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Pitää "valitettavasti" seurata tätä threadia mielenkiinnolla.
Itsellä on MY 2008 Aero, jossa on ollut samanlaisia "ominaisuuksia" jo pitkään. Olosuhteet eivät juuri vaikuta, kylmä tai lämmin kone, käynnistyminen ottaa useita sekunteja. Riittävän pyörittämisen jälkeen kone lähtee ja myös jää käymään. Jotenkin olen oppinut hyväksymään tuon "normaalina", koska se on "aina ollut" tuollainen ja kone todettu kunnossa olevaksi useammankin kerran. Vastaavasti kateellisena kuuntelen, kun pojan 2,0t -99 lähtee "kastamalla" käyntiin - joka kerta.
Aero sai Napen softan viime kesänä ja softasta on vain hyvää sanottavaa. Retanolin mukanaan tuoma pidempi käynnistymisaika tietysti pahentaa yllämainittua samassa suhteessa. Mutta se ei siis ole softan vika. Eikä softaus tuonut käynnistymiseen mitään muutosta bensalla ajettaessa.
Jotenkin vaisto veisi tässä tapauksessa tuonne syöttöpuolelle, polttoainepumppu, suodatin, paineensäätöventtiili. Mutta olisi hienoa, jos joku olisi jo paikallistanut perimmäisen syyn.
Itsellä on MY 2008 Aero, jossa on ollut samanlaisia "ominaisuuksia" jo pitkään. Olosuhteet eivät juuri vaikuta, kylmä tai lämmin kone, käynnistyminen ottaa useita sekunteja. Riittävän pyörittämisen jälkeen kone lähtee ja myös jää käymään. Jotenkin olen oppinut hyväksymään tuon "normaalina", koska se on "aina ollut" tuollainen ja kone todettu kunnossa olevaksi useammankin kerran. Vastaavasti kateellisena kuuntelen, kun pojan 2,0t -99 lähtee "kastamalla" käyntiin - joka kerta.
Aero sai Napen softan viime kesänä ja softasta on vain hyvää sanottavaa. Retanolin mukanaan tuoma pidempi käynnistymisaika tietysti pahentaa yllämainittua samassa suhteessa. Mutta se ei siis ole softan vika. Eikä softaus tuonut käynnistymiseen mitään muutosta bensalla ajettaessa.
Jotenkin vaisto veisi tässä tapauksessa tuonne syöttöpuolelle, polttoainepumppu, suodatin, paineensäätöventtiili. Mutta olisi hienoa, jos joku olisi jo paikallistanut perimmäisen syyn.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Nyt olen ehtinyt noin puoli tankkia ajamaan bensalla ja tilanne on jonkin verran parantunut. Täytyy vielä jatkaa muutama sata kilometriä bensalla ja vaihtaa sitten takaisin etanoliin. Nyt ei enää sammu startista, vain tuo "normaali" muutaman sekunnin röpöttävä käynti on enää oireena.
Jospa se Saab vain halusi välillä bensaa...
Raportoin tänne myöhemmin miten tilanne kehittyy.
Jospa se Saab vain halusi välillä bensaa...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Omani lähtee käyntiin hieman sprötäämällä etanolilla nollakelistä kylmempään suuntaan. Lohkolämppärin käyttö poistaa ongelman ja bensalla käynnistyy normaalisti kelillä kun kelillä ilman lämmitystäkin. Liekkö tuo pieni sprötääminen vaan etanolin tuoma ominaisuus?
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Ominaisuua sanoisin. Venaa 5-10 sekuntia ennen liikkeelle lähtöä niin ei prötää?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Mulla Aerossa autto ainakin vähän, kaasuläpän akselijuurien puhdistus. Eikä ne olleet edes karstaiset, mutta puhdistuksen jälkeen kylmäkäynnistyksen jälkeiset tyhjäkäyntikierrokset nousi jonkun verran ja se auttoi.
Sitten oli tulppien kanssa ongelmaa joka aiheutti vähän samaa oiretta, ja rötäämistä vedätyksessä
yksi NGK:n Ranskalainen tulppa ![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Sitten oli tulppien kanssa ongelmaa joka aiheutti vähän samaa oiretta, ja rötäämistä vedätyksessä
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Jep. Heti käynnistettyä jos vetää vaihteen päälle ni alkaa melekonen kengurunloikkashowtturku kirjoitti:Ominaisuua sanoisin. Venaa 5-10 sekuntia ennen liikkeelle lähtöä niin ei prötää?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Tuttu juttu. Itselläni on yleensä auttanut väsyneen lambdan vaihto, 457 09 09. Enkuista tilattuna orkkis noin 90 euroa toimituskuluineen.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Uudemmat autot/softat pyörittää päästösyistä kauemmin kuin vanhat, esim. MY99 vakiosofta ruiskuttaa jo virrat päälle kääntämällä ns. prime pulsen, uudemmat vasta kun startti pyörittää moottoria.automies kirjoitti: Itsellä on MY 2008 Aero, jossa on ollut samanlaisia "ominaisuuksia" jo pitkään. Olosuhteet eivät juuri vaikuta, kylmä tai lämmin kone, käynnistyminen ottaa useita sekunteja. Riittävän pyörittämisen jälkeen kone lähtee ja myös jää käymään. Jotenkin olen oppinut hyväksymään tuon "normaalina", koska se on "aina ollut" tuollainen ja kone todettu kunnossa olevaksi useammankin kerran. Vastaavasti kateellisena kuuntelen, kun pojan 2,0t -99 lähtee "kastamalla" käyntiin - joka kerta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Tuohon starttausaikaan vaikuttaa myös starttimoottori. Uudemman mallinen startti joka tuli huohotinpäivityksen yhteydessä 2004 mallivuoteen on hieman alitehoinen ja pieni. Tällöin se väsyy ikääntyessään nopeammin. Mun femmaan vaihdettiin startti ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Jos olisi eron suuruuden uskonut aiemmin, olisin sen vaihtanut jo pari vuotta sitten.
1998-2003 mallivuosissa on 1,4kw boschin startti joka on huomattavasti ripeämpi pyörittämään kuin 2004-2010 1,1kw mitsubishin startti. Virallisesti startit eivät sovi ristiin, mutta on niitä kuulemma ristiin laiteltu. Mutta vähän joutuu tekemään tilaa tuolle isommalle startille jos sen haluaa pistää uudemmalla huohotinloukolla varustettuun autoon. Huomattavaa on myös, että ainakin rakennekuvissa startin hammasrattaan suojakupu on hieman erilaisessa asennossa näissä boschin ja mitsubishin malleissa.. Näistä syistä femmaan laitettiin tuo alkuperäinen mitsubishin starttimoottori ja hienosti starttaa nyt.
1998-2003 mallivuosissa on 1,4kw boschin startti joka on huomattavasti ripeämpi pyörittämään kuin 2004-2010 1,1kw mitsubishin startti. Virallisesti startit eivät sovi ristiin, mutta on niitä kuulemma ristiin laiteltu. Mutta vähän joutuu tekemään tilaa tuolle isommalle startille jos sen haluaa pistää uudemmalla huohotinloukolla varustettuun autoon. Huomattavaa on myös, että ainakin rakennekuvissa startin hammasrattaan suojakupu on hieman erilaisessa asennossa näissä boschin ja mitsubishin malleissa.. Näistä syistä femmaan laitettiin tuo alkuperäinen mitsubishin starttimoottori ja hienosti starttaa nyt.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
2006 ViiruAerossa on sun softa, räätälöitynä vakiosuuttimille ja 4 bar polttoaineen paineensäätimelle (3" dp kisakatilla ja isommalla loppuputkella, lisänä vielä AEM 320l/h pumppu). Tuo systeemi toimii todella hyvin, aina laakista käyntiin etanolilla, lämpötilasta/lohkolämppärin käytösta riippumatta.jcarlson kirjoitti:Uudemmat autot/softat pyörittää päästösyistä kauemmin kuin vanhat, esim. MY99 vakiosofta ruiskuttaa jo virrat päälle kääntämällä ns. prime pulsen, uudemmat vasta kun startti pyörittää moottoria.automies kirjoitti: Itsellä on MY 2008 Aero, jossa on ollut samanlaisia "ominaisuuksia" jo pitkään. Olosuhteet eivät juuri vaikuta, kylmä tai lämmin kone, käynnistyminen ottaa useita sekunteja. Riittävän pyörittämisen jälkeen kone lähtee ja myös jää käymään. Jotenkin olen oppinut hyväksymään tuon "normaalina", koska se on "aina ollut" tuollainen ja kone todettu kunnossa olevaksi useammankin kerran. Vastaavasti kateellisena kuuntelen, kun pojan 2,0t -99 lähtee "kastamalla" käyntiin - joka kerta.
-28 astetta on jäähdytysnesteen lämpötila pahimmillaan ollut, kun piti tielle lähteä etanolit tankissa. Kerrasta käyntiin ilman pitkiä sahailuita, ei mitään rötäilyitä, siitä sitten liikenteeseen vain
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Se saattaa tuo korkeampi pa-paine parantaa startteja, sitä prime pulssia en ole uudemmista softista laittanut päälle kuitenkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä
Onko tuosta prime pulssin off-asennosta aikuisten oikeasti hyötyä vai onko se vain hetken hurmio ympäristöystävällisyydestä? Tuskin se ainakaan kulutukseen tai kokonaispäästöihin vaikuttaa enempää kuin itikan pissi Itämeressä?
Sen sijaan, jos auto pärähtää paremmin käymään, niin startti pääsisi vähemmällä ja muutenkin auto tuntuisi paremmalta. Ainakin itse äänestäisin tuon prime pulssin puolesta, jos ei siitä mitään haittaakaan ole.
Sen sijaan, jos auto pärähtää paremmin käymään, niin startti pääsisi vähemmällä ja muutenkin auto tuntuisi paremmalta. Ainakin itse äänestäisin tuon prime pulssin puolesta, jos ei siitä mitään haittaakaan ole.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87