Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
diff
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Loka 08, 2016 16:32

Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja diff »

Kansiremppa ei tuntunut hävittävä savuttamista lähinnä kylmänä..
Kaveri kehotti rengastamaan männät & hoonaus ryhmään , mistä rengassatsi ja mitkähän mahtaa olla hinnat?

Katselin uusia mäntiä , niitä saatavana monella valmistajalla , lähinnä mäntien vaihto vois olla vaihtoehto koska sylinteriryhmän porauksen ja välyshoonauksen saan "aseveli" hintaan" Mikä mäntä olisi hyvä hinta/laatu suhteeltaan?
95/1999/2,3cc Niin täytyyhän se vielä laakeroidakkin ... Meinas unohtua... :saab:
JK
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mäntien valintaan vaikuttaa oleellisesti se, että onko suunnitelmissa ehkä joskus viritellä moottoria yli 300 hepan teholukemiin?
Jos ei, niin sitten on ehkä viisainta valita alkuperäiset Trionic seiskan matalakitkamännät. Kestävät abaut sen saman kilometrimäärän, mikä nyt on auton mittarissa :mrgreen:

Kestävämmät männät yleensä lisäävät polttoaineen kulutusta. Jos en nyt ihan väärin muista, niin täällä on kerrottu, että femman koneeseen laitetut Saabin pomminkestävät T5-männät lisäävät kulutusta noin litran/100 kilsaa.

Wössnerin mäntiä noissa viritetyissä femmoissa myös suositaan, löytyy ylikokoisenakin ainakin Maptunilta:
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... e-905.html
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Mäntiähän ei tarvitse uusia elleivät ole för mitättömät. Alkaa rempan hinta lähennellä auton arvoa jos uudet mukit laittaa. Karuimmillaan homma menee uusilla männänrenkailla, kiertokangen lakruilla, hiekkapaperilla (käsin hoonaus jos pytyt kovin kiiltävät) ja tiivisteliimalla öljypohjaan. Koska olet jo kansirempan tehnyt. Ei ne renkaat montaa kymppiä kustantaneet ja itse hommasin paikallisesta varaosaputkasta roippeet.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Me vaan vaihdettiin uudet männänrenkaat pelkästään niin loppui savustus. Alkuperäiset hoonausjäljetkin oli ihan kelvot vielä joten pyttyihin ei kajottu tai mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen. Männänrenkaat muistaakseni tilattiin PRO-Carserviceltä Jyväskylästä jos en väärin muista.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Termos kirjoitti:Kestävämmät männät yleensä lisäävät polttoaineen kulutusta. Jos en nyt ihan väärin muista, niin täällä on kerrottu, että femman koneeseen laitetut Saabin pomminkestävät T5-männät lisäävät kulutusta noin litran/100 kilsaa.
Eikä lisää.. Jos T5-männät lisäisivät T7-mäntiin verrattuna litralla kulutusta sadalla niin se kaikki menisi lämmöksi kitkan kautta.. ja sitä kautta oltaisiin ongelmissa ylimääräisen lämmön ja kulumisen kanssa. Tämä on nyt tälläinen urbaanilegenda tämä polttoaineen kulutuksen lisääntyminen T5-männillä.

Minulla on femmassa T5-sisuskalut nokkia myöten eikä polttoaineen kulutus ole muuttunut mihinkään. Etanolilla mennään alle 9 litran maantiekulutuksiin ja bensalla pääsee 7 litraan ihan helposti kesällä. Eli ihan samoihin mitä T7 sisuskaluillakin pääsi.

Myth Busted.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Vaikken mistään mitään tiedä, niin kiinnostais tietää säilyykö puristussuhteet täysin samoina kuin T7 männissä? Ja jos säilyy, niin miksi, jos kerta T5 männät ei oikein istu T7 kampiakseliin? Kompensoiko joku jotain? Vai miten T5 mäntä eroaa?

:roll:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos vaihdetaan T5 männät ja käytetään T5-kansipahvia niin puristussuhde on käytännössä sama. Taitaa joitakin prosentin osia laskea, mutta muutos on niin pieni että ei edes softaan tarvitse tehdä sen takia muutoksia. Kyllä T5 männät istuu ihan normaalisti T7 kampiakseliin.. ei mitään ongelmia. Hyvin toimii.

T5 mäntien kanssa ei suositella käytettäväksi T7 kansipahvia jos männistä ei sorvauta hieman pois. Puristussuhde nousee muistaakseni yli kymppiin. Muistelisin kuitenkin että joku projekti oli missä oli laiteettu T5 männät ja T7 kansipahvi ja saatu toimimaan etanolilla. En henkilökohtaisesti kuitenkaan suosittele tälläistä kombinaatiota.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin, siis männät ja kanget vaihdetaan t5:stä. Miun ex femmaan meni ihan vakiopahvilla. Teräsviivaimella tarkastin että männät ei tule yli dekkitason. Sillähän on rempan jälkeen ajettu jotakin 150tkm jo arviolta. Keväällä viimeksi näin sitä ja kuului pelaavan oikein hyvin. Taajamassa kulutus nousi ton rempan myötä. Softaan J. Carlson sääti sytytysennakoita korkeille puristuksille sopivammaksi ja tehotavoite oli vakio Aeron lukemissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja pamppu »

2.3 T7 menee bolt-on myös 2.3 vaparin männät, jolloin vaatii sekä T5 männänrenkaat että T5 kansipahvin. Puristuksia tulee samalla jonkinverran lisää...

Vasemmalla 2.3 vaparin mäntä ja oikealla 2.3 T7:
Kuva
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja nugge »

T5 männät ei suoranaisesti lisää polttoainekulutusta vaan T5 mäntien männänrenkaat.
T5 männänrenkaissa on enemmän pintaa hinkkaamssa sylinteriä sekä kovempi paine joten lisää kitkaa.

Teoriassa ja käytännössä siis lisää pakosta kulutusta. Ei ehkä se 1L/100km mutta lisää kuitenkin koska moottorissa on enemmän kitkaa kuin matalakitka T7 Moottorissa.

Niin ja T5 männät painavatkin enemmän niin on enemmän massaa pyöritettävänä mikä myös vaikuttaa vaikkakin erittäin vähän pyörivään kokonaisuuteen.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Mä niputtelin taannoin 2.3 T7 koneeseen B234i männät, kanget ja T5 kansipahvin. Puristuksiksi taisi tulla T7 kannella jotain 9.5-9.6 tietämille, eli puristukset nousi vakiosta aavistuksen verran. Kirjanpidon mukaan kulutus nousi jotain desejä, mutta ei nyt sentään litraa satkulle.
jeeeeeee!
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja V-M »

0,2-0,6l noin omalla otannalla riippuen kesä ja talvi kelistä. Pitkälohko turbon männät t7 koneessa T5 pahvilla (Ja t5 nokilla). wot ajolla lisäys noin 2-3L :D
Viimeksi muokannut V-M, To Tammi 19, 2017 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minä en kyllä huomannut minkäänlaista kulutuksen nousua kun T5-sisuskalut tuli femmaan. Yleensä kun tehdään tuo muutos, niin samalla tehdään myös viritystoimenpiteitä ja unohdetaan muiden toimenpiteiden vaikutus kulutukseen - mutta yhtäkaikki ihan turhaa jauhamista jostain polttoaineen kulutuksesta jos se muuttuu +/- 1-2 desiä. Suurempi vaikutus on sillä kaasupolkimen käytöllä kuin noilla moottorin sisuskaluilla T5 vs. T7.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin