Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jaaveli
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2017 13:35

Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja jaaveli »

Hyvän tuntunselta peliltä tuntunut.Mitähän pitäisi autosta tarkkailla että meno jatkuu ja mitä tarkoittaa tuo arc.Ja vielä semmonen että mikä on se musta mötikkä apukuskin jalkatilan yläosassa vasemmalla puolella.Varmaan tuhat kertaa kysytty nämä mutta olisin uutena saabistina kiitollinen jos joku vastaisi.
Antti26
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 20:26
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja Antti26 »

arc meinaa varustelu tasoa. kannataa tietysti alku aikoina tarkailla kuluttaako auto öljyä / nestettä. paljoko autolla on ajettu ?
Saab 9-5 2.3 wagon vm.02 automaatti e85 stage

5891
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja Termos »

jaaveli kirjoitti:Ja vielä semmonen että mikä on se musta mötikkä apukuskin jalkatilan yläosassa vasemmalla puolella.
Lämppärin putkien suojus. Kuvassa vielä vinkki raitisilmafiltterin sijainnista :mrgreen:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jaaveli
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2017 13:35

Re: Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja jaaveli »

Ajettu 129000km
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea uudelle Saabistille! Seuraa öljynkulutusta ja kylmästartin jälkeistä mahdollista savutusta. Jos ei kumpaakaan esiinny, niin hyvä. Öljyt ja suodatin vaihtoon jos ei ole 10 tkm sisällä vaihdettu ja jatkossa aina 10 tkm välein, sanoo huoltokirja ihan mitä tahansa. Katsastusmies tutkii sitten seuraavalla käyntikerralla alustan puslat, ellei ajossa kuulu häiritsevän kovaa pauketta.

Ei noissa muuten mitään ihmeellistä ole. Se mitä porsii, porsii ja yleisimpiä vikoja (sytytyskasetti, bensapumppu, kampiakselin asentoanturi) on vaikea ennakoida.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Öljypohjan avaus on aika pikkuhomma niin saisi koneen kunnon selville jossain määrin...
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja Termos »

jaaveli kirjoitti:Ajettu 129000km
Milloin käytetty huollossa viimeksi?
En nyt suoraan muista, että mikä on 2004 vuosimallin "iso" huolto, abaut noilla kilsoilla kuitenkin.

Pointti on se, että kannattaa varmistaa käyttöhihnan ja hihnapyörien kunto. Noilla kilsoilla niiden vaihto on suositeltavaa.
Hihnapyörien ja hihnan vaihto ei ole hankala huolto itsekään tehtynä, kunhan saatavilla on sopivat kiintoavaimet, eikä kädet ole mallia leipälapio. Paikoitellen ahdasta touhuta pultteja auki/kiinni, varsinkin pitkän hihnan ja keskimmäisen taittopyörän kanssa (#6). Vaihdettavat hihnapyörät ovat nuo kuvan sinisellä merkityt, poislukien #6, jos sitä ei ole asennettuna.

Kuva

Hihnaksi kelpaa laadukas tarvikeosa, mutta hihnapyöriksi on syytä valita Saabin alkuperäisosat.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Rullat ja remmi eivät ole kalliita, jos vesipumppu vuotaa, se on kalliimpi. Huoltoväli 30tkm, heh. Onhan tuohon jo pari kertaa öljyt vaihdettu.
Biosoftaa kaipaa ~230hv/+400Nm. Saa savuttaa startatessa joskus, ei joka kerta. Kaikki Turbot syö öljyä, toiset enemmän. :D
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja mestari »

sit jos jölypohjan pudottaa alas ei le iso homma kurkata laakereita onko ne kondiksessa
samalla kun ollaan auton alla tullaan stekanneeksi ohi kävellessä jölykellon kunto eli onko tippa alareunassa vaiko eikö
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Microman
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 18:39

Re: Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja Microman »

Termos kirjoitti:
jaaveli kirjoitti:Ajettu 129000km
Milloin käytetty huollossa viimeksi?
En nyt suoraan muista, että mikä on 2004 vuosimallin "iso" huolto, abaut noilla kilsoilla kuitenkin.

Pointti on se, että kannattaa varmistaa käyttöhihnan ja hihnapyörien kunto. Noilla kilsoilla niiden vaihto on suositeltavaa.
Hihnapyörien ja hihnan vaihto ei ole hankala huolto itsekään tehtynä, kunhan saatavilla on sopivat kiintoavaimet, eikä kädet ole mallia leipälapio. Paikoitellen ahdasta touhuta pultteja auki/kiinni, varsinkin pitkän hihnan ja keskimmäisen taittopyörän kanssa (#6). Vaihdettavat hihnapyörät ovat nuo kuvan sinisellä merkityt, poislukien #6, jos sitä ei ole asennettuna.

Kuva

Hihnaksi kelpaa laadukas tarvikeosa, mutta hihnapyöriksi on syytä valita Saabin alkuperäisosat.
Morjesta pöytään!

Itselläni on hihnanvaihto esissä B205, ihmettelen miksi yksi hihna pyörä on jätetty käyttämättä, lieneekö kuinka normaalia saabeissa?
Nissaniessa niitä ei ollu koskaan liikaa :-D
TECH 2 apuja Joensuun seudulla, O4OO-397746
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Microman kirjoitti:
Termos kirjoitti:
jaaveli kirjoitti:Ajettu 129000km
Milloin käytetty huollossa viimeksi?
En nyt suoraan muista, että mikä on 2004 vuosimallin "iso" huolto, abaut noilla kilsoilla kuitenkin.

Pointti on se, että kannattaa varmistaa käyttöhihnan ja hihnapyörien kunto. Noilla kilsoilla niiden vaihto on suositeltavaa.
Hihnapyörien ja hihnan vaihto ei ole hankala huolto itsekään tehtynä, kunhan saatavilla on sopivat kiintoavaimet, eikä kädet ole mallia leipälapio. Paikoitellen ahdasta touhuta pultteja auki/kiinni, varsinkin pitkän hihnan ja keskimmäisen taittopyörän kanssa (#6). Vaihdettavat hihnapyörät ovat nuo kuvan sinisellä merkityt, poislukien #6, jos sitä ei ole asennettuna.

Kuva

Hihnaksi kelpaa laadukas tarvikeosa, mutta hihnapyöriksi on syytä valita Saabin alkuperäisosat.
Morjesta pöytään!

Itselläni on hihnanvaihto esissä B205, ihmettelen miksi yksi hihna pyörä on jätetty käyttämättä, lieneekö kuinka normaalia saabeissa?
Nissaniessa niitä ei ollu koskaan liikaa :-D
Siinä on se lyhyempi hihna,jättivät yhden hihnapyörän pois jossain vaiheessa tehtaalla.
Täällä ollut juttua,että lyhyempi hihna ääntää enemmän.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Microman
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 18:39

Re: Hommasin sitten 9-5 2.3t arc v.2004.

Viesti Kirjoittaja Microman »

Tiedon tästä hihnasta sainkin kaiveltua, kiitoksia kuitenkin :)

Autossa ongelmana onkin outo ääni hihnaa pyörittävistä laitteistaan, rullat ovat ok, mutta tuli sellainen mieleen, että vetääkö lyhyt hihna esim ic:n kompura tiukemmalle...
TECH 2 apuja Joensuun seudulla, O4OO-397746
Vastaa Viestiin