Etupään kolina ja puslat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
minustakosaabisti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2016 10:16

Etupään kolina ja puslat

Viesti Kirjoittaja minustakosaabisti »

Aihetta onkin täällä käsitelty jo jonkin verran mutta en kyllä siltikään löytänyt vastausta kysymyksiini...

Auto siis 9-5 vm.2003 farmari ja etupää kolisee ja nähtävästi etupään puslat on syynä, katselin netistä puslia niin löytyi niin montaa erilaista että en kyllä osaa tilata mitään. Eli osaisiko joku neuvoa että mistä tilaan, millaisia ja miten monta?. Kiitos.

Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 887
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Etupään kolina ja puslat

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... frontsusp/

Tuolla on kaikki mitä tarvitset.
Käsittääkseni jos tuonne teet tilauksen niin siirtää automaattisesti sen Pro-carserviceen jolloin kama tulee Suomesta.
Onhan se vähän haastavaa tilailla jos ei tiedä että mikä kolisee?
Voi olla koiranluu tai apurungon puslat tai mikä tahansa nuista.
Saab
Elämää ohituskaistalla
9-5 Aero 2006 Saab 9-3 Aero 2006

minustakosaabisti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2016 10:16

Re: Etupään kolina ja puslat

Viesti Kirjoittaja minustakosaabisti »

Joo, ei tuntunut tietävän katsastusmieskään että mikä siellä kolkattaa. Ei löytänyt mistään mitään vaikka kolina kyllä kuuluu todella selvään jos vähänkään nimismiehenkiharaa on. Koiranluut on vaihdettu juuri että ei ainakaan ne ole syynä.

Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 887
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Etupään kolina ja puslat

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... n&start=15

Sielläpä listaa missä voisi vikaa olla.
Saab
Elämää ohituskaistalla
9-5 Aero 2006 Saab 9-3 Aero 2006

aaalto
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Helmi 19, 2015 22:49

Re: Etupään kolina ja puslat

Viesti Kirjoittaja aaalto »

Moro!

Jos saan aihetta lainata, kun näitä etupään kolinoita on aiheina aika runsaasti. Ei ihme, kyllähän ne kaikkia taitavat häiritä.

Omakin vm. 2003 farkku Vector kolistaa harvakseltaan etupäästä molemmilta puolilta. Ei kuitenkaan lyö käsille eli ei välity ratin kautta. Vasuri tuntuu värähdyksenä jalkatilassa, mutta se voi olla kuviteltuakin.

Katsastusmies ei ole koskaan tästä etupäästä vikaa löytänyt, enkä vanhaan autoon viitsisi lähteä koko etupäätä uudelleen laittamaan. Siis: voiko tuolta mennä jotain rikki niin, että matkanteko pysähtyisi? Menisi esim jotain poikki tai kappaleiksi, että alkaisi pyörän kulkusuunta vaeltamaan tai jotain vastaavaa?

Muuten olisi aikeissa pitää vaan mankka päällä ja nauttia viimeisistä yhteisistä vuosista ihan näin, nesteitä vaihtaen ja helmojen ruosteita kesäisin korjaillen. Katsastajan löytöjen mukaan sitten osia vaihtoon.

Juhasu
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Elo 18, 2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään kolina ja puslat

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

Minäkin lainaan valmista ketjua ja kerron autoni oireista. Etupäässä kolisee ja paljon. Potilas on 9-5 Aero 2003 automaatti.

- Välilä kolisee liikkeelle lähdettäessä ja parkkipaikka käännöksissä.
- Hiekkatie ja nimismiehenkihara varmaa kolinaa.
- Hitaasta vauhdista kaasu pohjaan ja kolahtaa.
- Ja pahin ja selkein pauke kun tulee vaikkapa 60-80kmh liikenneympyrää kohti. Ensimmäinen jarrutus ennen liikenne ympyrää ja *klonks* ajat ympyrään ja alat kääntämään ja auto kallistuu vastakkaiseen suuntaan *klonks* ympyrästä pois ja kaasu pohjaan *klonks*.

Vaihdetut osat:
- Etuapurungon taaimmaiset puslat (kiristys 125nm + 90 astetta)
- Automaattilaatikon momenttituki.
- Kaikki jouset ja iskarit tolppineen (käytetyt tolpat H&R+Bilstein mutta oli varmasti ehjät kun toisella autolla ajoin näillä itse ennen purkua).
- Vasen etuvakaajan yhdystanko.

Vääntöraudalla kävin myös läpi alapallot, raidetangonpäät. Ei väljää. Ei väljää jos käsin vääntelee pyörää auton ollessa pukeilla. Alatukivarret vääntövarrella kammettaessa liikkuu vähän eteen ja taakse päin auton suuntaisesti, mutta kumipuslat kuuluukin joustaa? Vakaajatanko liikkuu vakaajatangon suuntaisesti korihelojen läpi parin sentin liikettä jos kovin käsillä murjoo, onko normaalia?

Auto myös vetelee kovissa kiihdytyksissä kovasti. Varsinkin jos tiessä syvät urat ja kiihdyttää voimakkaasti on mahdoton autoa pitää hetkeäkään suorassa.

Olisiko neuvoja ja apuja mistä lähtisin vikaa etsimään?
Saab 9-5 Aero A -03
Saab 9-5 2.0t -02
Suzuki Intruder VS1400

Bapsu
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Etupään kolina ja puslat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Juhasu kirjoitti:
Ke Touko 06, 2020 20:41
Minäkin lainaan valmista ketjua ja kerron autoni oireista. Etupäässä kolisee ja paljon. Potilas on 9-5 Aero 2003 automaatti.

- Välilä kolisee liikkeelle lähdettäessä ja parkkipaikka käännöksissä.
- Hiekkatie ja nimismiehenkihara varmaa kolinaa.
- Hitaasta vauhdista kaasu pohjaan ja kolahtaa.
- Ja pahin ja selkein pauke kun tulee vaikkapa 60-80kmh liikenneympyrää kohti. Ensimmäinen jarrutus ennen liikenne ympyrää ja *klonks* ajat ympyrään ja alat kääntämään ja auto kallistuu vastakkaiseen suuntaan *klonks* ympyrästä pois ja kaasu pohjaan *klonks*.

Vaihdetut osat:
- Etuapurungon taaimmaiset puslat (kiristys 125nm + 90 astetta)
- Automaattilaatikon momenttituki.
- Kaikki jouset ja iskarit tolppineen (käytetyt tolpat H&R+Bilstein mutta oli varmasti ehjät kun toisella autolla ajoin näillä itse ennen purkua).
- Vasen etuvakaajan yhdystanko.

Vääntöraudalla kävin myös läpi alapallot, raidetangonpäät. Ei väljää. Ei väljää jos käsin vääntelee pyörää auton ollessa pukeilla. Alatukivarret vääntövarrella kammettaessa liikkuu vähän eteen ja taakse päin auton suuntaisesti, mutta kumipuslat kuuluukin joustaa? Vakaajatanko liikkuu vakaajatangon suuntaisesti korihelojen läpi parin sentin liikettä jos kovin käsillä murjoo, onko normaalia?

Auto myös vetelee kovissa kiihdytyksissä kovasti. Varsinkin jos tiessä syvät urat ja kiihdyttää voimakkaasti on mahdoton autoa pitää hetkeäkään suorassa.

Olisiko neuvoja ja apuja mistä lähtisin vikaa etsimään?
Apurungon loputkin puslat. Meillä oli kaikki valmiita 300tkm ajettuna.

Käy ainakin rautaa näyttämässä, tosin meillä tarkastelu tapahtui runko maassa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470

Juhasu
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Elo 18, 2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään kolina ja puslat

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

Bapsu kirjoitti:
To Touko 07, 2020 00:12
Juhasu kirjoitti:
Ke Touko 06, 2020 20:41
Minäkin lainaan valmista ketjua ja kerron autoni oireista. Etupäässä kolisee ja paljon. Potilas on 9-5 Aero 2003 automaatti.

- Välilä kolisee liikkeelle lähdettäessä ja parkkipaikka käännöksissä.
- Hiekkatie ja nimismiehenkihara varmaa kolinaa.
- Hitaasta vauhdista kaasu pohjaan ja kolahtaa.
- Ja pahin ja selkein pauke kun tulee vaikkapa 60-80kmh liikenneympyrää kohti. Ensimmäinen jarrutus ennen liikenne ympyrää ja *klonks* ajat ympyrään ja alat kääntämään ja auto kallistuu vastakkaiseen suuntaan *klonks* ympyrästä pois ja kaasu pohjaan *klonks*.

Vaihdetut osat:
- Etuapurungon taaimmaiset puslat (kiristys 125nm + 90 astetta)
- Automaattilaatikon momenttituki.
- Kaikki jouset ja iskarit tolppineen (käytetyt tolpat H&R+Bilstein mutta oli varmasti ehjät kun toisella autolla ajoin näillä itse ennen purkua).
- Vasen etuvakaajan yhdystanko.

Vääntöraudalla kävin myös läpi alapallot, raidetangonpäät. Ei väljää. Ei väljää jos käsin vääntelee pyörää auton ollessa pukeilla. Alatukivarret vääntövarrella kammettaessa liikkuu vähän eteen ja taakse päin auton suuntaisesti, mutta kumipuslat kuuluukin joustaa? Vakaajatanko liikkuu vakaajatangon suuntaisesti korihelojen läpi parin sentin liikettä jos kovin käsillä murjoo, onko normaalia?

Auto myös vetelee kovissa kiihdytyksissä kovasti. Varsinkin jos tiessä syvät urat ja kiihdyttää voimakkaasti on mahdoton autoa pitää hetkeäkään suorassa.

Olisiko neuvoja ja apuja mistä lähtisin vikaa etsimään?
Apurungon loputkin puslat. Meillä oli kaikki valmiita 300tkm ajettuna.

Käy ainakin rautaa näyttämässä, tosin meillä tarkastelu tapahtui runko maassa.
Okei kiitos, täytyy varmaan loputkin vaihtaa. Osaatko kertoa pystyykö loppuja puslia vaihtamaan apurunko paikallaan kuten taaimmat onnistuivat?
Saab 9-5 Aero A -03
Saab 9-5 2.0t -02
Suzuki Intruder VS1400

Bapsu
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Etupään kolina ja puslat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Juhasu kirjoitti:
To Touko 07, 2020 09:56
Bapsu kirjoitti:
To Touko 07, 2020 00:12
Juhasu kirjoitti:
Ke Touko 06, 2020 20:41
Minäkin lainaan valmista ketjua ja kerron autoni oireista. Etupäässä kolisee ja paljon. Potilas on 9-5 Aero 2003 automaatti.

- Välilä kolisee liikkeelle lähdettäessä ja parkkipaikka käännöksissä.
- Hiekkatie ja nimismiehenkihara varmaa kolinaa.
- Hitaasta vauhdista kaasu pohjaan ja kolahtaa.
- Ja pahin ja selkein pauke kun tulee vaikkapa 60-80kmh liikenneympyrää kohti. Ensimmäinen jarrutus ennen liikenne ympyrää ja *klonks* ajat ympyrään ja alat kääntämään ja auto kallistuu vastakkaiseen suuntaan *klonks* ympyrästä pois ja kaasu pohjaan *klonks*.

Vaihdetut osat:
- Etuapurungon taaimmaiset puslat (kiristys 125nm + 90 astetta)
- Automaattilaatikon momenttituki.
- Kaikki jouset ja iskarit tolppineen (käytetyt tolpat H&R+Bilstein mutta oli varmasti ehjät kun toisella autolla ajoin näillä itse ennen purkua).
- Vasen etuvakaajan yhdystanko.

Vääntöraudalla kävin myös läpi alapallot, raidetangonpäät. Ei väljää. Ei väljää jos käsin vääntelee pyörää auton ollessa pukeilla. Alatukivarret vääntövarrella kammettaessa liikkuu vähän eteen ja taakse päin auton suuntaisesti, mutta kumipuslat kuuluukin joustaa? Vakaajatanko liikkuu vakaajatangon suuntaisesti korihelojen läpi parin sentin liikettä jos kovin käsillä murjoo, onko normaalia?

Auto myös vetelee kovissa kiihdytyksissä kovasti. Varsinkin jos tiessä syvät urat ja kiihdyttää voimakkaasti on mahdoton autoa pitää hetkeäkään suorassa.

Olisiko neuvoja ja apuja mistä lähtisin vikaa etsimään?
Apurungon loputkin puslat. Meillä oli kaikki valmiita 300tkm ajettuna.

Käy ainakin rautaa näyttämässä, tosin meillä tarkastelu tapahtui runko maassa.
Okei kiitos, täytyy varmaan loputkin vaihtaa. Osaatko kertoa pystyykö loppuja puslia vaihtamaan apurunko paikallaan kuten taaimmat onnistuivat?
En ole varma, viisaat varmaan osaa tuohon vastata.

Kolinat ja lonksahdukset vedossa ja jarrutuksissa tosiaan monesti prukaavat tulemaan apurungosta tai moottorin/lootan puslista.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9681
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Etupään kolina ja puslat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kiihdytysvetelystä oli tuossa mainintoja, niin oma kokemus on ollut että siihen vaikuttaa myös taka-akselin osat. Iskarit ja puslat kun vaihdoin takaa, niin eipä vetele samallatapaa kiihdyttäessä. Ohituksissa kaistanvaihto voi olla hyvinkin vinkeä, kun takapää ohjailee...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Vastaa Viestiin