Lambda plussalla moottorijarrutuksessa
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Lambda plussalla moottorijarrutuksessa
Allekirjoituksen kulkine tekee sitä että moottorijarrutuksessa esim. motarilta rampille siirryttäessä sidin mukaan lambda kiipeää plussalle ollen välillä tapissa +2500. Vauhdin laskiessa lambdakin laskee järkevämmälle tasolle. Jarrutehostin on pidemmänkin parkin jälkeen pehmeä ensimmäisellä polkaisulla ennen käynnistystä joten se lienee kunnossa? Mikähän voisi moista aiheuttaa?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lambda plussalla moottorijarrutuksessa
Lisähuomiota josko auttaa diagnoosiin ja hoito-ohjeeseen: Amul arvo ei tunnu vastaavan lambdan näyttämään vaan huitelee korkeammalla. Tuossa tuli tasaista taajama-ajoa vajaa 20km ja amul vaihtui startin 561->492->88x. Lambdan arvot eivät olleet noin korkeat vaan pysyttelivät noin +500 ja -500 välissä riippuen kiihdytyksestä ja rullauksesta. Tasakaasulla kuitenkin ennemmin plussalla kuin miinuksella.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Lambda plussalla moottorijarrutuksessa
Korkeat amulit selittäisi ilmavuoto ja/tai pielessä oleva etanoliadaptaatio, viallinen bensapumppu tai tukkeutunut polttoainesuodatin. Mitä ad85 näyttää sidinfossa ja vastaako sen arvo tankissa olevaa polttoainetta?
Jostain vuotaa ilmaa.. Polttoaineensyöttöä ei katkaista silloin kun lambda ei mene nollaksi moottorijarrutuksessa.
Mahdollisia syitä:
- Pakosarjan tiivisteen vuoto. Vuotaa ilmaa pakosarjaan ennen lambdaa -> lambda tunnistaa happea -> toteaa että palotapahtuma on käynnissä -> ei moottorijarrua.
- Imuvuoto ohi ilmamassamittarin. Moottorijarrulla moottorissa on "suurin mahdollinen alipaine". Tällöin imuvuodot koneeseen sisäänpäin vaikuttaa ettei polttoaineen syöttöä katkaista.
- Trionicin/biopower softan softahärö. Tälle ei oikein ole mitään tehtävissä, minullakin femmassa välistä polttoaineensyöttöä ei katkaista moottorijarrulla. Ilmenee jos moottori on käynnistetty kylmänä, ongelma poistuu uudelleen käynnistyksellä. Poistuu myös ottamalla hetkeksi ecun sulakkeen irti ja ilmaantuu taas joskus kun kuun asento on sopiva... Oire ei myöskään ilmene koskaan sillon jos etanoliadaptaatio on alle 75%..
Jostain vuotaa ilmaa.. Polttoaineensyöttöä ei katkaista silloin kun lambda ei mene nollaksi moottorijarrutuksessa.
Mahdollisia syitä:
- Pakosarjan tiivisteen vuoto. Vuotaa ilmaa pakosarjaan ennen lambdaa -> lambda tunnistaa happea -> toteaa että palotapahtuma on käynnissä -> ei moottorijarrua.
- Imuvuoto ohi ilmamassamittarin. Moottorijarrulla moottorissa on "suurin mahdollinen alipaine". Tällöin imuvuodot koneeseen sisäänpäin vaikuttaa ettei polttoaineen syöttöä katkaista.
- Trionicin/biopower softan softahärö. Tälle ei oikein ole mitään tehtävissä, minullakin femmassa välistä polttoaineensyöttöä ei katkaista moottorijarrulla. Ilmenee jos moottori on käynnistetty kylmänä, ongelma poistuu uudelleen käynnistyksellä. Poistuu myös ottamalla hetkeksi ecun sulakkeen irti ja ilmaantuu taas joskus kun kuun asento on sopiva... Oire ei myöskään ilmene koskaan sillon jos etanoliadaptaatio on alle 75%..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lambda plussalla moottorijarrutuksessa
Ad85 on tapissa etanolilla mutta painetestillä vuotoja ei imupuolelta löytynyt joten pitää pakopuolta tarkastella + cobran alapää. Nyt on taas pysynyt amul nätimpänä jonkun päivän joten vaihtelua on. Auto ollut rouvan käytössä enimmäkseen joten lambdan lukemista m-jarrutuksista ei ole tietoa juuri nyt. Ongelma ilmaantunut kevään edetessä ja softaa päivitelty noin vuosi sitten. Jolloin myös imm ostettu åströmilta ja istutettu autoon. Liekö pakosarjaosastolla on väljää jossakin joka aiheuttaa moista välillä?
Polttoaineen paineet pitänee tsekkauttaa varalta. Bensasuodatin vaihdettu n. 30tkm sitten eikä vedossa tunnu merkkejä että etanoli ei piisaisi. Tosin en ole 160 kovempaa ajellut mutta 3. vaihteella ollaan jo täysissä paineissa joten uskoisin että prötäämistä olisi tapahtunut (toim. huomautus: motarilla ja molemmat kaistat tyhjänä).
Tattis vinkeistä!
Polttoaineen paineet pitänee tsekkauttaa varalta. Bensasuodatin vaihdettu n. 30tkm sitten eikä vedossa tunnu merkkejä että etanoli ei piisaisi. Tosin en ole 160 kovempaa ajellut mutta 3. vaihteella ollaan jo täysissä paineissa joten uskoisin että prötäämistä olisi tapahtunut (toim. huomautus: motarilla ja molemmat kaistat tyhjänä).
Tattis vinkeistä!
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Lambda plussalla moottorijarrutuksessa
Joo-o, elikkäs AD85 ei saisi tapittaa normaalistikkaan maksimiarvossan 850. Ja sitten kun amul:kin on noin pahasti pielessä niin softa yrittää rikastaa entistä enemmän seosta. Varovasti siellä, ettei etanolilla huuhdella voitelukalvoja pois moottorista..
Onkos lambda-anturia uusittu ja minkälainen kokoonpano muuten on? Mitkä suuttimet jne..
Pakosarjan pinnapulttejahan katkeilee ajansaatossa että vuotaako pakosarja/tiiviste?
Onkos lambda-anturia uusittu ja minkälainen kokoonpano muuten on? Mitkä suuttimet jne..
Pakosarjan pinnapulttejahan katkeilee ajansaatossa että vuotaako pakosarja/tiiviste?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lambda plussalla moottorijarrutuksessa
Lambda uusittu n. 120tkm sitten. Toki konehan on ollut öljynpolttimena ennen remonttia (männänrenkaat yms. asiaan kuuluva) ties kuinka kauan ennen minulle tuloa joten mistäs sitä tietää onko sekin jo vainaa? Kohtuudella pelittää kuitenkin vielä sidin mukaan.
Kokoonpano poikkeaa vakiosta ainoastaan turbon osalta joka on mitsun turbo aerosta. Eli 2-osainen imusarja vakiosuuttimilla.
Kokoonpano poikkeaa vakiosta ainoastaan turbon osalta joka on mitsun turbo aerosta. Eli 2-osainen imusarja vakiosuuttimilla.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Lambda plussalla moottorijarrutuksessa
Kyllä mulla ad85 on kokoajan miltein 850. Amul pyörii siellä +-200, suurimman osan ajasta kylläkin plussan puolella. Lambda pyörii normaaleissa rajoissa. Meinaattekos että jotain vuotoa jossain?Pakari kirjoitti:Joo-o, elikkäs AD85 ei saisi tapittaa normaalistikkaan maksimiarvossan 850. Ja sitten kun amul:kin on noin pahasti pielessä niin softa yrittää rikastaa entistä enemmän seosta. Varovasti siellä, ettei etanolilla huuhdella voitelukalvoja pois moottorista..
Onkos lambda-anturia uusittu ja minkälainen kokoonpano muuten on? Mitkä suuttimet jne..
Pakosarjan pinnapulttejahan katkeilee ajansaatossa että vuotaako pakosarja/tiiviste?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: Lambda plussalla moottorijarrutuksessa
Voi olla monia asioita jotka johtavat siihen. Re85:sen etanolipitoisuuden ilmoitetaan vaihtelevan 80-85% väliltä joten jos softa adaptoi aina 85% ja siihen vielä haluaa 2% lisää rikastusta niin jotain hässäkkää voi olla.. Esim suutinmallinnus softassa ei vastaa täysin suutinta..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Lambda plussalla moottorijarrutuksessa
Itselläni oli hieman samanlainen ongelma kuukausi takaperin. Tutkin ilmavuotoja moneen kertaan sekä kokeilin eri suuttimia. Välillä vikaa oli ja välillä ei. Jossain vaiheessa vika katosi itsestään. Oletin että jokin anturi saattoi olla hieman jäässä ja se sitten aiheutti ongelman.
Viikko takaperin kannesta paloi pakoventtiili, oletan että vuotoa on siinä ollut jo hetken ja se sitten aiheutti sen että polttoaine vuoti pakoputkeen moottorijarrulla tai jotain vastaavaa.
Oma moottori on myös ollut melkoinen öljynpoltin, noin 1-2 dl mennyt aina per 500km

Viikko takaperin kannesta paloi pakoventtiili, oletan että vuotoa on siinä ollut jo hetken ja se sitten aiheutti sen että polttoaine vuoti pakoputkeen moottorijarrulla tai jotain vastaavaa.
Oma moottori on myös ollut melkoinen öljynpoltin, noin 1-2 dl mennyt aina per 500km

9-5 2.3t -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lambda plussalla moottorijarrutuksessa
Väliaikatietoa tilanteeseen. Kiristin pakosarjan ja samalla tein jälkikiristyksen kanteen kun oli jo vuotoa ulospäin. Kansi käynyt irti 30tkm sitten. Ad85 asettui tolkumpiin lukemiin tosin nyt ysikasia ja etanolia sekaisin tankissa. Lambda oli aikasemminkin moottorijarrulla välillä plussalla ja välillä 0 joten sitä pitää seurailla.
"Hevoseton" mies on huoleton mies