"Naulat" jarrukilvessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

"Naulat" jarrukilvessä

Viesti Kirjoittaja automies »

On tuossa -99 wagonin takapää pukeilla ja tatti otsassa... :evil:

Tarkoitus laittaa käsijarrun hilut uusiksi, jotta menee leimasta läpi. Eräänkin jarruremontin - tosin ei femmaan taakse - tehneenä luulin, että kohtuukiroilulla tuostakin selviää, mutta nyt kaipaa neuvoja.

Kaiken muun sain purettua suhthelposti, mutta millä ne kenkiä pitelevät "naulat" saa vaihdettua?

Siis tyypillinen rumpujarru, jouset kiristävät asetelman paikoilleen ja vetävät kengät irti rummusta. Ja sitten naulat, joiden päässä olevan levennyksen ja prikan avulla jouset pitävät kengät sivusuunnassa kohillaan. Jouset ja prikathan lähtevät kääntämällä prikkaa naulan suhteen 90 astetta. Nyt on siis kaikki muut osat irti, paitsi nuo naulat siinä jarrukilvessä.

Miten ne saa pois tai mikä tärkeämpää, millä saan uudet tilalle? Siis purkamatta koko ...tanan pyöräntuentaa irti autosta?

Katselin, että jos sen jarrukilven saisi irtoamaan, niin se mahtuisi tulemaan ulospäin sen verran, että naulat mahtuisi pujottamaan. Mutta sehän on siinä kuin ...ka Junttilan tuvan seinässä. Onko siihen jotain kikkakolmosta, millä se irtoaa?

Haynesin huuhaa -kirja ei tietenkään tällaista noteeraa, siinähän näytetään vain ne asiat mitkä jokainen tietää jo muutenkin eikä mikään ole koskaan jumissa. Siinä tosin irrotettiin takanapa autosta, kun väittivät olevan niin helpompaa. Mutta eihän sinne navan taakse sovi tavan äijän hylsyt ja sitä paitsi ei se näyttäisi auttavan sen jarrukilven irroituksessa kuitenkaan. Vai?
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: "Naulat" jarrukilvessä

Viesti Kirjoittaja ValPe »

http://aijaa.com/mBVH1Q

Kerran käsijarrun asennussarja on samanlainen mitä kolkissa (ja muissa ooppelisukuisissa), lähtee tappi takakautta pihalle ja uusi paikalleen.
Se on sitten toinen juttu, miten tiukassa se tappi on, tai onko mahdollisesti likaa tai muuta vastaavaa kanittamassa vastaan.
Kolkin kanssa tappelin saman asian parissa, kun ei tapit mukamas mahtuneet millään tulla ulos. Lopulta putsattuani ylimääräiset hiekat takapuolelta pois, tilaa tuli juuri sen verran että tapit sai pujotettua irti. Usko meinasi kyllä loppua ennen sitä :D
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: "Naulat" jarrukilvessä

Viesti Kirjoittaja automies »

Kiitos nopeasta vastauksesta ja kuvasta!

Täytyy mennä sateen hellitettyä uudestaan tutkimaan, mutta mun mielestä ne ei mahdu tulemaan takakautta pois ilman jarrukilven irroitusta. Sitä toki oletuksena yritin. :?
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: "Naulat" jarrukilvessä

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Tervehdys :D

Ko: Ongelma hoituu helpoiten kun taivutat "naulan" sopivaan kulmaan jotta sovit pujottamaan sen jarrukilven takapuolelta paikoilleen, tämän
jälk. kun uusi naula on kilven reijästä läpi suoristat naulan.

Aloita ensin ottamalla vanha naula taivuttamalla pois( älä katkaise ) niin huomaat sopivan kulman uudelle naulalle.

t.A
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: "Naulat" jarrukilvessä

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Tuleekos käsijarrun asennussarjassa tuota läpivientikumea (#20 kuvassa)? Omassa ne on riekaleina ja linkku jumittuu hetkessä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: "Naulat" jarrukilvessä

Viesti Kirjoittaja automies »

Ei tule, ei myöskään käsijarruvaijerin jousta, siinä on vain nuo rmmun sisään tulevat jousihilppeet. Näin ainakin Nordic Forumin setissä NF 711.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: "Naulat" jarrukilvessä

Viesti Kirjoittaja automies »

Etummainen lähtikin Amiraalin ohjeilla, mutta mitäs tolle taaemmalle teet, kun sen tapin päässä oleva lautanen, joka siis estää sen tulemisen läpi rummun puolelle, on niin leveä, ettei se mahdu tukivarren ja sen osan mihin jarrusatulan kiinnike ruuvataan, välistä?

Vaikuttaa japanilaiselta suunnittelulta: pannaan kerran kasaan eikä ikinä avata, vaan työnnetään paaliin ennen kuin tarvii huoltaa. :evil:
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: "Naulat" jarrukilvessä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

b&D
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: "Naulat" jarrukilvessä

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Moi , Takimmainen naula lähtee samalla tavalla, mutta joudut tekemään uuden ( Hiomaan) naulan lautasesta (Huom.lähes. Ei liikaa) puolikuun muotoisen jotta sopii
pujottamaan paikoilleen , ahdasta kieltämättä on. Uusi Naula kyllä takuu varmasti pysyy edelleen paikoillaan (muokkauksesta huolimatta) jos jarrukilvev reikä on vielä ehjä.
Vanhan voit tässä tapauksessa nyt katkaista pois saadaksesi.

t.A
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: "Naulat" jarrukilvessä

Viesti Kirjoittaja automies »

Kiitoksia neuvoista.

Kertaan tähän oman suoritukseni, josko siitä jolle kulle tulevalle kohtalotoverille olisi vähän helpotusta tuskaan.

Vanhat naulat tosiaan lähti siten, että putsasi ympäristöt perusteellisesti ja taivutti naulaa sitä mukaa kuin hivutti sitä ulospäin. Tämän jälkeen puhdistin paikat vielä kertaalleen. Reiät ja niiden ympäristön kairasin luovasti parilla risti- ja talttapää meisselillä auki. Surutta meistin vähän myös metallia mukaan, eihän sitä paljon toki noin lähde, mutta pienikin viiste naulan kulkusuuntaan tekee asiaa. Mm. juuri siitä jarrukilven takaa, mihin se taaemman naulan "kanta" jumittaa.

Uudet naulat menikin kätevästi paikoilleen. Noh, kätevästi ja kätevästi. Työnsin ensin naulan niin pitkälle kuin se meni. Sen jälkeen laitoin ison talttameisselin naulan päähän ja naputin venäläisellä hienosäätövasaralla meisselin päähän. Naulat taipuivat vain hieman ja tulivat nätisti paikoilleen.

Loppukin kasaaminen kysyi hermoja ja hyvälaatuisia kärkipihtejä, mutta siellä ne osat nyt ovat. Käsijarrukenkien säätö kannattaa tehdä heti ennen levyjarrun asennusta, kun levy pyörii vielä herkästi. Ja navan ja levyn välinen kosketuspinta kannattaa puhdistaa niin, ettei jää pientäkään hiekanjyvää vääntämään levyä vinoon.

Varaa ainakin nämä työkalut:
- Hyvälaatuiset ohuet kärkipihdit
- 7 mm pitkävartinen kuusioavain satulan liukupultteihin
- 18 mm hylsy satulankiinnikkeen pultteihin
- ruuvilukite, kuparitahnaa, tavan vaseliinia, bräkleeniä, CRCtä, rostoffia, etc
- kahvia, tupakkia, asennuskaljaa, tms.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Vastaa Viestiin