JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Vesipumppu on yksi mahdollinen vuotopaikka mutta sijaitsee tyystin eri puolella konetta kuin vaihdeloota...
Termarinkoppa ja kaikki kuskinpuolelta kannesta lähtevät letkut syyniin. Yksi vakipaikka on kannesta vesiventtiilin suuntaan (muutaman mutkan kautta) oleva letku. Tosin se taitaa valutella ajossa enempi.
Termarinkoppa ja kaikki kuskinpuolelta kannesta lähtevät letkut syyniin. Yksi vakipaikka on kannesta vesiventtiilin suuntaan (muutaman mutkan kautta) oleva letku. Tosin se taitaa valutella ajossa enempi.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Itsekin ihmettelin jäähdytysnesteen katoamista joka parin kuukauden aikana paheni niin että loppuvaiheessa meni noin litra viikossa, kuitenkaan ei lätäkköä koskaan muodostunut auton alle.
Päätin tutkia asiaa tarkemmin moottori käynnissä parkkipaikalla taskulampun avulla löytämättä mitään, kuitenkin kun tajusin vielä kerran katsoa auton alle niin vesipumpun alla olevan muovin reunaan, suurinpiirtein öljysuodattimen kohdalle, oli muodostunut pari punertavaa pisaraa, josta päättelin että vesipumppu oli syyllinen.
Vaihdoin itse pumpun ja nyt on kolmisen viikkoa, runsaat tuhat km, kulunut ja nesteet pysyvät järjestelmässä.
Itse epäilin vuotoa muualta koska vesipumppu vaihdettiin varmuuden vuoksi neljä vuotta sitten turbon vaihdon yhteydessä eräällä pajalla. Ilmeisesti pumpun asennus ei silloin mennyt ihan putkeen.
Päätin tutkia asiaa tarkemmin moottori käynnissä parkkipaikalla taskulampun avulla löytämättä mitään, kuitenkin kun tajusin vielä kerran katsoa auton alle niin vesipumpun alla olevan muovin reunaan, suurinpiirtein öljysuodattimen kohdalle, oli muodostunut pari punertavaa pisaraa, josta päättelin että vesipumppu oli syyllinen.
Vaihdoin itse pumpun ja nyt on kolmisen viikkoa, runsaat tuhat km, kulunut ja nesteet pysyvät järjestelmässä.
Itse epäilin vuotoa muualta koska vesipumppu vaihdettiin varmuuden vuoksi neljä vuotta sitten turbon vaihdon yhteydessä eräällä pajalla. Ilmeisesti pumpun asennus ei silloin mennyt ihan putkeen.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
tai syy ehkä jos tarvikepumppu asennettu huonoissa o-renkaissa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Tämä olisi yksi selitys, joka olisi surullista tekijän huomioon ottaen.
Edellisen vaihdon teki siis tunnettu pääkaupunkiseudun Saabeihin erikoistunut verstas ja pumppu oli SKF, joka hienosta nimestä huolimatta on tarvikepumppu jonka valmistusmaastakaan ei ole tietoa.
Nyt vaihdoin pumpun itse joten jatkossa ei voi muita ainakaan syyttää.
Vuotokohtaa en varmasti pysty sanomaan koska likaa ja kosteutta oli pumpun ympäristössä riittämiin. Sovitepalan o-renkaat ja se pienempi o-rengas olivat kyllä jo hieman kovettuneet, eli ovat saattaneet jäädä vaihtamatta, mutta myös pumpun puolikkaita kiinni pitävät torx-ruuvit olivat aivan eri tiukkuudessa ja myös siitä saumasta on saattanut nestettä vuotaa.
Edellisen vaihdon teki siis tunnettu pääkaupunkiseudun Saabeihin erikoistunut verstas ja pumppu oli SKF, joka hienosta nimestä huolimatta on tarvikepumppu jonka valmistusmaastakaan ei ole tietoa.
Nyt vaihdoin pumpun itse joten jatkossa ei voi muita ainakaan syyttää.
Vuotokohtaa en varmasti pysty sanomaan koska likaa ja kosteutta oli pumpun ympäristössä riittämiin. Sovitepalan o-renkaat ja se pienempi o-rengas olivat kyllä jo hieman kovettuneet, eli ovat saattaneet jäädä vaihtamatta, mutta myös pumpun puolikkaita kiinni pitävät torx-ruuvit olivat aivan eri tiukkuudessa ja myös siitä saumasta on saattanut nestettä vuotaa.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Vesipumppu kävi tottakai mielessä itselläkin, mutta kun se on toisella puolella konetta kuitenkin... Täytynee vielä yrittää puhdistaa noita letkuja enempi ja yrittää poissulkea niitä ja niiden liitoksia laskuista. Ja kun vaihteisto on tosiaan päältä märkä.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Lohkolämmitinhän taitaa olla vaihdelaatikon yläpuolella niin että sen tiivisteet saattavat hyvinkin olla syynä.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Vaihteiston päälle voi hyvinkin tulla jäähdytysnestettä repeämäisillään olevasta sisäkennolle menevästä letkusta. Eli se letku joka kannen päädystä lähtiessään tekee 90 asteen käännöksen tulipeltiä kohden. Tunnustele mutkasta alapuolelta letkua
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Aivan, muisti pätkii, juuri tuo letku hajosi veljeni femmasta joitakin vuosia sitten, ensin pientä vuotoa mutta halkesi sitten kerrasta kunnolla, eli kannattaa ehdottomasti tutkia ja vaihtaa ennenkuin täysin halkeaa.
Tässä myös toisten keskustelua letkusta:
viewtopic.php?f=14&t=87846
Tässä myös toisten keskustelua letkusta:
viewtopic.php?f=14&t=87846
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Nyt on konetta kopeloitu kylmänä ja kuumana, eikä nyt ainakaan omaan silmään löytynyt mitään selkeää syytä. Lämpimänä koneen käydessä mistään ei selkeästi vaikuttanut tihkuvan vettä ulos.
Vesiventtiili vaihdettiin uuteen n.1000km sitten, tosin hukkasi vettä jo ennen sitä. Letkut vaikuttaa ehjiltä, eikä ainakaan käsiin tunnu halkeamia. Päältäpäin katsoen letkut ei vaikuta mitenkään järin huonokuntoisiltakaan eikä tunnu kopottuneiltakaan. Auton alta en pääse tutkimaan. Liittännätkin vaikuttaa olevan paikallaan.
Tuo Vesan mainitsema 90 mutkan tekevä letku on notkon kohdastaan, lähempää tulipeltiä, alta märkä, mutta tuntuu ehjältä koko matkaltaan.
Ja vaihteiston päällä olevissa letkuissa/johdoissa on siis myös märkää.
Vesiventtiili vaihdettiin uuteen n.1000km sitten, tosin hukkasi vettä jo ennen sitä. Letkut vaikuttaa ehjiltä, eikä ainakaan käsiin tunnu halkeamia. Päältäpäin katsoen letkut ei vaikuta mitenkään järin huonokuntoisiltakaan eikä tunnu kopottuneiltakaan. Auton alta en pääse tutkimaan. Liittännätkin vaikuttaa olevan paikallaan.
Tuo Vesan mainitsema 90 mutkan tekevä letku on notkon kohdastaan, lähempää tulipeltiä, alta märkä, mutta tuntuu ehjältä koko matkaltaan.
Ja vaihteiston päällä olevissa letkuissa/johdoissa on siis myös märkää.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Sielläpä se vuoto yleensä on missä on märkää. Toki omasta kun kajahti ko. letku niin j-nestettä ruutas ihan paineella koneen ollessa lämmin. Eli siellä voi jossain olla pieni reikä mistä paineen noustessa ruutaa pistemäinen suihku? Suihkun päätepiste taas saattaa olla eri paikassa.Kiertomäntä kirjoitti: ↑To Helmi 06, 2020 17:19
Tuo Vesan mainitsema 90 mutkan tekevä letku on notkon kohdastaan, lähempää tulipeltiä, alta märkä, mutta tuntuu ehjältä koko matkaltaan.
Ja vaihteiston päällä olevissa letkuissa/johdoissa on siis myös märkää.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Itselläni on tuo sisäkennolle menevä letku (ilman vesiventtiiliä) hapero ja ajattelin vaihtaa molemmat kennolle menevät letkut. Osaako joku kertoa, että saako noita kennon letkuja mistään kivijalkaliikkeestä pääkaupunkiseudulla?
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
En usko, mutta pcs sai aikanaa n.40e nuo röörit. Sensijaan vesivenan putkien hinta lähentelikin sitten tähtitiedettä, taisi olla päälle 300€ siihen kuuluvien letkujen hinta, riku ihmetteli itsekin hintaa. Sen takia jäikin sitten uusimatta (ja ko venasta vain harmia) ja tuli "suorat putket"
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Ainakin pari vuotta sitten saatavuus rajoittui virallisiin varaosamyyjiin kuten Länsiauto tai Automuovi, mutta ei välttämättä löydy suoraan hyllystä, ruotsista saavat kuitenkin osia muutamassa päivässä, eikä tule toimituskuluja.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Re: JÄÄHDYTYSNESTETTÄ HÄVIÄÄ.
Kiitos vinkistä, soitin Länsiautoon ja tilasivat sveduista, menee tuo mainitsemasi muutama päivä ja hinta oli 56€ molemmista letkuista.