Ylävesiletku kovana

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Allekirjoituksen auto,eli 2.3T -05,huomasin tuossa että ylävesiletku melkein kivikovana,päivän seisomisen jälkeen vieläkin kovana ja paisarin korkkia raottamalla pääsee paineet pois.

Ei mulla muuta vaan mietin että ei kai sen pitäisi nuin käyttäytyä? Aiemmin ei ole tullu ajateltua tuota niin sillä kysyn.
Ei ainakaan huomattavaa savutusta,öljy on öljyä ja jäähdyttäjän neste on nestettä,lämmöt pysyy normaalissa.
Joku kipotin.
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Voisko korkki olla jumissa ja ei löysää paineita ulos? Mikäli nesteet ei tosiaan sekoitu. Tsekkaa korkkia painamalla sisäpuolelta antaako jousi periksi yhtään. Vanhat korkit joskus narahtanu jumiin ja rusahtaa auki. Jos näin niin silloin sama hommata uus korkki.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Veikkaan et kansipahvi alkaa antautumaan.
Ensin kerää painetta mainitsemallasi tavalla, kun tuosta pahenee niin alkaa vesiletkuja paukkumaan kovan paineen takia ja sitten joudutkin jo ajelemaan paisarin korkki löysällä et letkut kestää ja lisäilet vettä päivittäin.
Paljonko ajettu ja onko kantta kiristetty?

Mulla oli vastaavat oireet femmassa reilu vuosi sitten. Joulukuussa oli sitten pakko kannentiiviste vaihtaa. Toimelias kyllä vaihtaa paljon aikaisemmin.
Itse tehtynä kansi konesitettuna uusilla tiivisteillä, kannen pulteilla, termostaatilla, lohkolämppärin vastuksella, tulpilla, öljyillä yms mitä tarvii hinnaksi tuli aika tarkkaan 500€.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

252tkm ajettu,ei tietoa kiristyksestä.

Voiskohan tässä vaiheessa selvitä pelkän tiivisteen vaihdolla?

Muoks. Ajelulla kävin ja letku on löysempi kuin ennen,joten liekkö ollu korkissa jotain kun sitä nippaa runkkasin vähän aikaa. Seuraillaan tilannetta...
Joku kipotin.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja mestari »

vanhoilla vehkeillä sitä olisi innoissaan jos alavesiletku olisi ajon jälkeen vielä aamulla kovana, mutta sehän ei nyt tähän kuulunutkaan, mites minä tässä kesken istumisen tuota.. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

joo vaan tarpeeksi pitkään kovana pysyy niin räjähtää vielä eikä kellään ole kivaa.
Joku kipotin.
Saabpert
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Maalis 01, 2012 09:38
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja Saabpert »

Terve!

9-5 ajettu n.190 tkm, jossa ylävesiletku menee suht kovaksi ja paisuntasäiliön korkin avaamisen jälkeen lohkosta kuuluu jotain lorinaa ja paineet
häviää letkusta. Kaksi vuotta sitten vaihdettu kannentiiviste vastaavanlaisten havaintojen jälkeen? Tulpat ovat normaalin väriset, ei savutusta tai höyryä pakoptkesta. Käynnistyy hyvin? Elikkä tilanne on pysynyt vakiona n.2v, webshopissa näkyisi olevan kannet tarjouksessa alle 500€ hintaan, ja samalla voisi tehdä muutakin, kuten männänrenkaat vaihtaa ja jakopää hommelin. Tämä homma siis nyt mietinnän alla.
Voisiko originaali Garretti oireilla tuolla tavalla? Auto toimii kaikinpuolin normaalisti. Bp-softattu 2.0 vm.02 kyseessä.


#5373
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

No ei se kansi nyt ole varmaan kahdessa vuodessa hajalla. Vai oletko aina lähtenyt lämä tiskissä parkista ja sammuttanut heti kun on vähän ahtopaineita mitattu?

Kuinka paljon painetta sielä paisarissa oikein on sitten? Tuleeko silmille? Korkki ok? Pihalla makaavassa amerikanraudassa ainakin lorisee lohko kun on sammuttanut. Eikä ole kansivikainen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Korkki on jumissa jos näin käy. Vaikka kannen välistä puhaltais kuinka vitusti, niin se kyllä yön aikana rauhoittuu toi paine. Been there seen that..

(Korkin tiiviste veke, kampaamalla jollin, ja sitten tarkistus, ja pesu. 2 Venttiiliä löytyy.)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Markkuvaan
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan »

Ääni korkille. Ittellä vastaavanlainen tilanne oli ja helpommalla pääsin kun osti uuden korkin.
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
Saabpert
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Maalis 01, 2012 09:38
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja Saabpert »

laitetaanpa uusikorkki nyt alkuperäisenä hankintaan tarvikekorkin tilalle ja seurataan tilannetta vielä..
Pihassa on neljä verrokkia ja ei yhdessäkään vastaavaa toistaseksi ollu .. vaikka paljon kireämpiäkin pojilla..
Seuraavaksi kannenjälkikiristys ja uusi Defan-vastus lohkoon, kun sekin on näköjään hajalla.

#5373
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro!

Mulla tämmönen tapaus, syksyllä halkesi femmasta ylävesiletku parkkiin ajaessa ja oletin sen vanhuuttaan särkyneen (my99), uuden originelli letkun hommasin delta autosta sekä paisarin korkin ja sillä ajeltu nyt tähän päivään, kun eilen haistoin konehuoneesta glykolin hajua ja höyryä nousi konepellin alta, niin siitä lohkonpäästä oli letku fuskannut nestettä ja tuo letku oli kivikova...ihmettelin et mitä helvettiä sit luin tämän jutun et voi kannentiivisteen välistä fuskata painetta jäähdytysjärjestelmään.
Niin voiko tuon paineen karkailun todeta kotitallissa vai onko varma merkki kannentiivisteen vuodosta tuo letkun koveneminen?
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Nouseeko kuplia paisariin korkki auki? Vähän voi antaa jenkaa mutta tyhjäkäynnilläkin pitäisi näkyä jos paineet karkaa pytyistä. Onko tehty kannen kiristys?
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro!

Juuri testasin tallissa kylmällä koneella paisarin korkki auki, kun annoin kierroksia pinta aleni kaasun päästettyä niin pinta nousi kupla vyöryn kera???
Onko tuo nyt merkki siitä et kansipahvi vuotaa?
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ylävesiletku kovana

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

vahajub kirjoitti:
La Marras 25, 2023 11:48
Moro!

Juuri testasin tallissa kylmällä koneella paisarin korkki auki, kun annoin kierroksia pinta aleni kaasun päästettyä niin pinta nousi kupla vyöryn kera???
Onko tuo nyt merkki siitä et kansipahvi vuotaa?
Jostainhan se ilmaa sinne kerää, joko pyttyjen kautta tai jossain on ulkopuolinen vuoto. Sytytystulpista voi tarkistaa onko joku tulppa puhtaampi kuin muut, vesi kun pesee niinkuin höyrypesuri.
Vastaa Viestiin