95 ja akku usein tyhjä
95 ja akku usein tyhjä
Tässä on nyt selvitelty 95 vm-07 2.0t auton ongelmia. Eli ongelmana se että akku on usein tyhjä, ja ei voi etukäteen tietää koska se tyhjenee.
On käytetty sähköpajalla, on ollut huollossa ja akkuliikkeessäkin. Kaikilta tuli eri vastaus.
Mutta epäilen siis että akussa ei ole vikaa, vaan sitä että joku syö akkua silloin kun auto on parkissa.
Ja silloin kun akku on tyhjä, se on niin tyhjä että ei saa oviakaan auki.
Onko kenelläkään ollut samaa tai samanlaista ongelmaa?
On käytetty sähköpajalla, on ollut huollossa ja akkuliikkeessäkin. Kaikilta tuli eri vastaus.
Mutta epäilen siis että akussa ei ole vikaa, vaan sitä että joku syö akkua silloin kun auto on parkissa.
Ja silloin kun akku on tyhjä, se on niin tyhjä että ei saa oviakaan auki.
Onko kenelläkään ollut samaa tai samanlaista ongelmaa?
95 2.0t 2007
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24046
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 95 ja akku usein tyhjä
mitkä ne eri vastaukset ovat?
nouseeko virtalukko kunnolla avaimen pois oton jälkeen?
nouseeko virtalukko kunnolla avaimen pois oton jälkeen?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 95 ja akku usein tyhjä
Mitähän ne on noissa puljuissa sitten tehneet selvitelläkseen asiaa, ahkerilla virtamittauksilla jo varmaan pääsisi aika pitkälle. Ilman mitään muuta taustatietoa veikkaan rikkinäistä laturin diodisiltaa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 10:40
Re: 95 ja akku usein tyhjä
Mulla jäi toisinaan autoon valot päälle viirussa jos ei ollut tarkka virtalukon kanssa. Kun otin varaavaimen käyttöön niin virtalukko toimii paljon paremmin
Re: 95 ja akku usein tyhjä
Jälkiasennus soitinta?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: 95 ja akku usein tyhjä
1. Yleismittari käteen
2. Mittari akun plusjohtoon ja amperrialue käyttöön
3. Katse näyttöön. Lepovirrankulutus pitäisi olla siellä 0.2A tietämillä muistaakseni
4. Kun kaveri avaa ovet niin kulutus pitäisi nousta reilusti. Kun ovet menee kiinni (ja valot ei pala) pitäisi palautua normaaliksi.
5. Jos syö virtaa, sulake kerrallaan irti ja katsomaan milloin syönti loppuu.
6. Jossei syö virtaa niin auto ei lataa. Tai akku on vainaa.
2. Mittari akun plusjohtoon ja amperrialue käyttöön
3. Katse näyttöön. Lepovirrankulutus pitäisi olla siellä 0.2A tietämillä muistaakseni
4. Kun kaveri avaa ovet niin kulutus pitäisi nousta reilusti. Kun ovet menee kiinni (ja valot ei pala) pitäisi palautua normaaliksi.
5. Jos syö virtaa, sulake kerrallaan irti ja katsomaan milloin syönti loppuu.
6. Jossei syö virtaa niin auto ei lataa. Tai akku on vainaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 95 ja akku usein tyhjä
Loppuuko Saabissa virran kulutus kokonaan heti oven suljettua? Usein näissä väylätekniikalla varustetuissa autoissa väylä jää jauhamaan omiaan esim. 30 sekunniksi vielä oven sulkemisen jälkeen ja sen seurauksena jonkun verran sähköä liikkuu vielä järjestelmässä.Bapsu kirjoitti:1. Yleismittari käteen
2. Mittari akun plusjohtoon ja amperrialue käyttöön
3. Katse näyttöön. Lepovirrankulutus pitäisi olla siellä 0.2A tietämillä muistaakseni
4. Kun kaveri avaa ovet niin kulutus pitäisi nousta reilusti. Kun ovet menee kiinni (ja valot ei pala) pitäisi palautua normaaliksi.
5. Jos syö virtaa, sulake kerrallaan irti ja katsomaan milloin syönti loppuu.
6. Jossei syö virtaa niin auto ei lataa. Tai akku on vainaa.
Ja tosiaan esimerkiksi tuo mainitsemani diodisilta voi purkaa akkua jos se on rikkoutunut, auto käynnissä lataa mutta sammuksissa purkaa.
Re: 95 ja akku usein tyhjä
Ei loppunut kulutus ovet kiinni. Muistaakseni oli nimenomaan tuota 0.2a luokkaa. En tosin jäänyt kyttäämään kovin moneksi sekunniksi väheneekö se jonkin ajan päästä kun auto ei tee mitään.Audiojack kirjoitti:Loppuuko Saabissa virran kulutus kokonaan heti oven suljettua? Usein näissä väylätekniikalla varustetuissa autoissa väylä jää jauhamaan omiaan esim. 30 sekunniksi vielä oven sulkemisen jälkeen ja sen seurauksena jonkun verran sähköä liikkuu vielä järjestelmässä.Bapsu kirjoitti:1. Yleismittari käteen
2. Mittari akun plusjohtoon ja amperrialue käyttöön
3. Katse näyttöön. Lepovirrankulutus pitäisi olla siellä 0.2A tietämillä muistaakseni
4. Kun kaveri avaa ovet niin kulutus pitäisi nousta reilusti. Kun ovet menee kiinni (ja valot ei pala) pitäisi palautua normaaliksi.
5. Jos syö virtaa, sulake kerrallaan irti ja katsomaan milloin syönti loppuu.
6. Jossei syö virtaa niin auto ei lataa. Tai akku on vainaa.
Ja tosiaan esimerkiksi tuo mainitsemani diodisilta voi purkaa akkua jos se on rikkoutunut, auto käynnissä lataa mutta sammuksissa purkaa.
Täysin nollissahan se kultus ei voi olla ikinä kun aina on nuo ajonestot. ym pilipaliboksit jotka syövät sen mitä syö.
Lähinnähän tolla virtatestillä katsotaan se, ettei auto hopota ampeerikaupalla virtaa parkissa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 95 ja akku usein tyhjä
25 minuutin odotusajan jälkeen virran kulutus pitäisi laskea ja 105 minuutin jälkeen pitäisi olla alle 20mA. Tämä poimittu wis:stä.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: 95 ja akku usein tyhjä
Tuo "alle 20 mA" kuulostaa jo järkevältä, aiemmin mainittu 0.2 A (200 mA) on kyllä liikaa. Veisi viikon seisonnassa jo yli 33 Ah eli puolet akun kapasiteetista.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24046
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 95 ja akku usein tyhjä
mua kyl kiinnostais enemmän ne eri arviot viasta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 95 ja akku usein tyhjä
Pelkän väyläliikenteen käyttämä virta on luokkaa 100mA mutta tietenkin vain hetkellisesti. Yksi vaihtoehtohan on tietenkin tuo, että joku komponentti autossa pitää väylää aktiivisena koko ajan jonka seurauksena akkuakin kuluu.jmarin kirjoitti:Tuo "alle 20 mA" kuulostaa jo järkevältä, aiemmin mainittu 0.2 A (200 mA) on kyllä liikaa. Veisi viikon seisonnassa jo yli 33 Ah eli puolet akun kapasiteetista.
Re: 95 ja akku usein tyhjä
Juu mulla oli mittari kiinni sen 10s ovien sulkemisen jälkeen eli entiedä mihin laskee ja en muista lukemaakaan kun en muista millä rangella mittari oli silloin. Aika vähän se kuitenkin oli, eli ei varmaankaan tota 0.2a kun sillä tyhjää akun, ehkä oli 20ma nimenomaan.jmarin kirjoitti:Tuo "alle 20 mA" kuulostaa jo järkevältä, aiemmin mainittu 0.2 A (200 mA) on kyllä liikaa. Veisi viikon seisonnassa jo yli 33 Ah eli puolet akun kapasiteetista.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 95 ja akku usein tyhjä
Juu, 15-20 minuuttia sammutuksen jälkeen ilmastointi saattaa vielä säätää läppiä toiseen asentoon. Tuli tuo taas huomattua pari päivää sitten, kun kauppareissulta istahdin autoon. Avaimet oli ollu taskussa noin varttitunnin, kun autoon istahdin ja ihmettelin kojelaudan takaa kuuluvaa rapinaaPee kirjoitti:25 minuutin odotusajan jälkeen virran kulutus pitäisi laskea ja 105 minuutin jälkeen pitäisi olla alle 20mA. Tämä poimittu wis:stä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen