Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Yxvaan » Pe Elo 24, 2018 08:30

Tasapaino akseleiden on tarkoitus vähentää koneen värinöitä. Tuli mieleeni että Saabin Garreteissa on myös kestävyys ongelmia joita muilla automerkeillä ole ainakaan yhtä yleisesti. Voisikohan koneen värinät aiheuttaa turbon roottorin edestakaista värinää säteittäis suunnassa ja sitä myöten puslien kulumista. Onhan siellä öljykalvo välissä kun koneessa on paineet ok mutta estääkö kalvo ettei kontaktia synny akselin ja puslan välillä. Saabissahan tapaa poikittaistuki myös kulahtaa väännön mutta ehkä myös ravitelujen takia. Turbon akselihan on kampiakselin kanssa saman suuntainen joten turboahan kone ravistelee myös.
-Arska-

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9329
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Pe Elo 24, 2018 10:26

Aika kaukaa haetulta tuo haiskahtaa... Miksi Mitsubishi - ahtimet sitten kestää?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Yxvaan
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Yxvaan » La Syys 01, 2018 07:31

Mitsun turbo on tuotoltaan isompi kuin Garrett mutta Garret kevyempänä herää jo alakierroksilla. Minulla on tallissa vanhan saabin (-80 luvulta) Garret jossa on huomattavasti isommat juosupyörät ja akseli kuin nykyisessä Saabissani 9-5 t2.3 (05) olevassa Garretissa. Olisiko niin että Mitsu normaalilla ajolla pääsee paljon vähemmällä työllä tuottaessaan riittävän paineen imusarjaan. Garretin pieni ja hentoinen akseli pystyy myös siirtämään kuumalta puolelta paljon huonommin lämpöä öljyyn ja ahtimen juoksupyörälle joka luovuttaa lämpöä ahdettuun ilmaan. Uskoisin että syyt Garretin heikompaan kestämiseen on tutkittu ja tiedossa mutta jostain syystä siitä ei vain kerrota. Oman Garretini hajoitti imupuolelta sisään päässyt vieras esine joka oli vaurioittanut juoksupyörän siipien etu reunaa niin että tasapaino ei voinut olla enää ok. Esinettä ei enää sisällä joten edellisen omistajan aikana tapahtunut asia. Turbo rupesi hiljalleen tuprautteleen käynnistäessä. Mitään ylimääräistä ääntä ei ilmennyt ja välykset muuten sallituissa rajoissa. Oli päästänyt öljyä kuumalle puolelle ja karstoittanut ns. männärenkaan ympäristön..

-Arska-

Avatar
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Paikkakunta: Haukipudas (Oulu)

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä » To Huhti 18, 2019 09:09

Onko niin, että B2x5-mottorin sekä runko- että kk-laakerit on vaihdettavissa öljypohjan irrotuksella alakautta moottori paikoillaan? Kampiakseli kiinni vauhtipyörässä jne.?
9-5 Aero BioPoweroitu -04 Klik
Ex: 9-3 2.0T Turbo Sport 200hv -99 (RIR-884)

Keme
"Viggen"
Viestit: 639
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Keme » To Huhti 18, 2019 09:34

peukalokeskellä kirjoitti:
To Huhti 18, 2019 09:09
Onko niin, että B2x5-mottorin sekä runko- että kk-laakerit on vaihdettavissa öljypohjan irrotuksella alakautta moottori paikoillaan? Kampiakseli kiinni vauhtipyörässä jne.?
Kyllä. Vauhtipyörän päädyn runkolaakerin vaihto vaatii samalla myös toisen päittäislaakerin poistamisen, jotta kampuraa saa liikuteltua inan verran.
jeeeeeee!

Avatar
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Paikkakunta: Haukipudas (Oulu)

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä » To Huhti 18, 2019 10:04

Kiitti pikaisesta vastauksesta Keme. Unohtui vielä kysyä, että oliko B235R-moottorin (manuaali) öljypohjan irrotuksessa jotain eksoottista. Muistaakseni WIS neuvoo jotain "porausjuttuja" (?) tekemään. Öljypohja on kerran tiputettu Pro Car Servicellä puhdistusta varten, joten oiskohan siinä jo temput tehty. Vai irtoaako se muutenkin, kunhan vain tietää oikean tekniikan.
9-5 Aero BioPoweroitu -04 Klik
Ex: 9-3 2.0T Turbo Sport 200hv -99 (RIR-884)

V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2916
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja V-M » To Huhti 18, 2019 10:53

peukalokeskellä kirjoitti:
To Huhti 18, 2019 10:04
Kiitti pikaisesta vastauksesta Keme. Unohtui vielä kysyä, että oliko B235R-moottorin (manuaali) öljypohjan irrotuksessa jotain eksoottista. Muistaakseni WIS neuvoo jotain "porausjuttuja" (?) tekemään. Öljypohja on kerran tiputettu Pro Car Servicellä puhdistusta varten, joten oiskohan siinä jo temput tehty. Vai irtoaako se muutenkin, kunhan vain tietää oikean tekniikan.
Poraus juttu liittyy niihin joissain öljypojissa oleviin piilo pulteihin (ei ole itselle tullut vielä vastaan sellaisia). Jos on kertaallee tehty niin ei huolta niistä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 # 2135

duuduu
"Hirsch"
Viestit: 726
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja duuduu » To Huhti 18, 2019 13:05

peukalokeskellä kirjoitti:
To Huhti 18, 2019 10:04
Kiitti pikaisesta vastauksesta Keme. Unohtui vielä kysyä, että oliko B235R-moottorin (manuaali) öljypohjan irrotuksessa jotain eksoottista. Muistaakseni WIS neuvoo jotain "porausjuttuja" (?) tekemään. Öljypohja on kerran tiputettu Pro Car Servicellä puhdistusta varten, joten oiskohan siinä jo temput tehty. Vai irtoaako se muutenkin, kunhan vain tietää oikean tekniikan.
Poraushomma on alkupään manuaaliaeroissa. Ei koske sinun autoa.
Jos koskisikin, niin ne reiät on sinne jo tehty, kun kerran pohja on käytetty irti.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4115
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari » Pe Elo 30, 2019 21:32

Nyt se hajos!

Tosin kansipahvi taisi "vain" räjähtää, mutta eipä tuohon mottiin enää toinna pahvia vaihtaa. Saa femma mennä seisontaan talven ajaksi ja täytyy sitten pohtia uuden koneen rakennuttamista.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Vastaa Viestiin